Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-10, 15:39   #301
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.753
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Umiddelbart klarer jeg ikke å se at det skal være noen stor forskjell på at en mann gir sæd og får tak i surrogatmor + donoregg kontra at en kvinne gir egg og får tak i surrogatmor + sæd.

I denne konkrete saken har kvinnen hverken bidratt med egg, livmor eller sæd.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 15:40   #302
Nina
pretty ballerina
 
Nina sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.792
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Jeg syns at en som reiser av gårde til India, (eller et annet land for den saks skyld) for å skaffe seg et barn ved hjelp av surrogatmor, som et mimimum burde sette seg veldig godt inn i lovverket som gjelder surrogati. At jeg eller hvermansen i Norge ikke vet så mye om lovverket om surrogati er totalt irrelevant etter mitt syn, hun burde visst bedre.

__________________

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 15:42   #303
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Lille meg: Jeg synes ikke det er nødvendig å slutte å kalle henne dum. Jeg slenger på egoistisk og usedvanlig korttenkt i samme slengen.

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Spørsmålet i dette tilfellet, er hun i det hele tatt skikket til omsorg med den type adferd? Det er helt ute på kanten på den bakken som bikker nedover mot de her patologiske tilfellene der damer søker opp gravide på nettet og får for seg at ungen egentlig er dems. Det bør ringe bjeller lenge før det kommer til det her punktet. Få vedkommende hjem og i terapi!

Jeg er enig med Brutus. ( Jøss, den setningen kom litt overraskende på meg.)

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 16:02   #304
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Lille meg: Jeg synes ikke det er nødvendig å slutte å kalle henne dum. Jeg slenger på egoistisk og usedvanlig korttenkt i samme slengen.


Jeg er enig med Brutus. ( Jøss, den setningen kom litt overraskende på meg.)

Enig.

Og - det kan skje den beste. En gang skjedde det meg. :fritt etter Dragen:

  Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 16:06   #305
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.417
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Og nei, man skal ikke kimse av tilknytningsproblematikken. Men det er samtidig ikke et veldig tungtveiende argument.

Det synes jeg. Disse ungene kan jo få alvorlige tilknytningsvansker senere hvis de blir flyttet nå, så hvorfor ta dem fra en god omsorgsperson (går ut i fra at hun er det)? Klart dama har gjort noe dumt, men det bør jo ikke gå utover ungene.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 16:08   #306
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Embriksmamma, her.

Det synes jeg. Disse ungene kan jo få alvorlige tilknytningsvansker senere hvis de blir flyttet nå, så hvorfor ta dem fra en god omsorgsperson (går ut i fra at hun er det)? Klart dama har gjort noe dumt, men det bør jo ikke gå utover ungene.

Nei, og dermed har ikke damen som ansvarlig voksen noe særlig annet valg enn å søke seg indisk oppholdstillatelse og ta vare på dem, har hun vel?

  Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 16:09   #307
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.417
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Nei, og dermed har ikke damen som ansvarlig voksen noe særlig annet valg enn å søke seg indisk oppholdstillatelse og ta vare på dem, har hun vel?

Nettopp.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 16:30   #308
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.789
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Nei, og dermed har ikke damen som ansvarlig voksen noe særlig annet valg enn å søke seg indisk oppholdstillatelse og ta vare på dem, har hun vel?

Det er vel på sikt en god løsning

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 16:53   #309
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Embriksmamma, her.

Det synes jeg. Disse ungene kan jo få alvorlige tilknytningsvansker senere hvis de blir flyttet nå, så hvorfor ta dem fra en god omsorgsperson (går ut i fra at hun er det)? Klart dama har gjort noe dumt, men det bør jo ikke gå utover ungene.

Denne dama har med vilje og viten satt igang en prosess fra før de ble unnfanga, gamblet med uærlighet på deres framtid. Så knyttet seg til dem og spilt uskyldig frem til nå. Synes ikke det virker som starten på en god barndom. Dette handler kun om en ting. Vestens enorme forventninger om å oppleve det romantiske foreldreskap og et ekstremt egoistisk forsøk på å oppnå det av en enslig kvinne som "har opplevd alt" og mangler bare dette. Det skulle vært straffbart, etter mitt syn.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 16:56   #310
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Faren? Hun var enslig

Leser vi samme artikkel? Den i hovedinnlegget?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 16:59   #311
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Leser vi samme artikkel? Den i hovedinnlegget?

Nei, det er den andre, les hele tråden

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 17:04   #312
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.626
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det er ikke så langt ifra. Barneloven:

Det er mer enn langt nok, altså. Alt er Høyres feil.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 17:11   #313
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.789
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Det er mer enn langt nok, altså. Alt er Høyres feil.

Så en medmor/medfar er altså ikke juridisk det samme som far/mor?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 17:25   #314
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.626
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Så en medmor/medfar er altså ikke juridisk det samme som far/mor?

Joa. Men en kvinne som er gift med en kvinne som får et barn, er ikke automatisk barnets medmor. En mann som er gift med en kvinne som får et barn, er automatisk barnets far.

...uten at det har noe med legalitetsfjerne damer på surrogatferie å gjøre, altså.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 18:13   #315
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.925
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Har du sett denne artikkelen i VG? Der står det at man behandler saker ulikt ut fra om ting har skjedd i USA eller i India. Nå skal det sies at artikkelen jeg lenker til ble skrevet i forrige omgang dette verserte i nyhetene, altså før det ble kjent at kvinnen ikke var biologisk mor. Det kan ha hatt noe å si.

Og så tenker jeg at vi har alle gjort dumme ting uten at man trenger å få det trykt inn. Umiddelbart klarer jeg ikke å se at det skal være noen stor forskjell på at en mann gir sæd og får tak i surrogatmor + donoregg kontra at en kvinne gir egg og får tak i surrogatmor + sæd. At definisjoner for eksempel er "Barnets mor er den som føder ungen" og "Er moren gift (med en mann), så er ektefellen far til ungen" blir for meg mest teknikaliteter. Jeg syns ikke det må være opplagt at den som føder en unge er den som er juridisk mor til ungen.

Så jeg hadde likt at man sluttet å kalle henne dum, jeg. Hun har tatt noen veldig gale valg som har satt henne - og ikke minst tvillingene - i en svært vanskelig situasjon. Hun hadde rett og slett ikke oversikt over lovverket men hvem var det egentlig som hadde det før denne saken blomstret opp i media?

Altså, de galne valgene gjorde jo damen da hun dro til India og fikk laget disse tvillingene da. Tvillingene er i en vanskelig situasjon på grunn av at hun gjorde det hun gjorde. Og jeg må ærlig si at jeg ikke har noen som helst tro på at hun ikke var fullstendig klar over at det ikke var bare beine veien og lykken å få disse ungene hjem til Norge. Men at hun (som mange andre) har handlet etter "det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse"-prinsippet. Å si at hun ikke hadde "oversikt over lovverket" er jo bare fullstendig idiotisk - man er usannsynlig dum om man bestemmer seg for å gå for surrogati, uten å ha undersøkt lovverket først. Som etter min mening er usedvanlig klart: Man har ikke lov å dra til Utlandet og få noen til å lage barn for seg, og så ta dem hjem igjen. Det kan man få til om man er mann (selv om etter som jeg har forstått så har man begynt å se på lovligheten mht det også). Jeg mener å ha lest at også par har blitt holdt tilbake i India i påvente av ytterligere behandling av saken? Og det synes jeg i grunnen bare er rett, hvis det er en ganske trist industri i India en vill til livs.

Så jeg holder fast på at man er dum hvis man gjør det denne damen har gjort. Det er hennes feil at ungene nå er i en skikkelig teit klemme som statsløse. Det er ikke norske eller indiske myndigheter som er skyld i det.

Og mht tilknytningsforstyrrelser så er det ikke sånn at barn som har vært under et menneskes omsorg og så blir overlatt til et annet automatisk får tilknytningsforstyrrelser. Forskning viser at tilknytningsforstyrrelser i størst grad rammer barn som i de første årene av sitt liv ikke har hatt noen å knytte seg til, feks barnehjemsbarn eller barn med hyppige skifter av omsorgspersoner, eller med dårlige omsorgspersoner. Tilknytningsforstyrrelser er et resultat av at barnet ikke knytter seg til noen for å beskytte seg selv mot å bli sviktet igjen og igjen. Et selvforsvar.

Jeg har et stk barnehjemsbarn og et stk fosterbarn, uten tilknytningsforstyrrelser what so ever. Fosterbarnet har dog noen issues i tilknytning til forandringer, som nok bunner i at han var 13 mnd da han fikk nye foreldre, men han hadde null problemer med å knytte seg til oss og det er ikke akkurat snakk om et alvorlig handikapp, bare at han liker å få beskjed på forhånd når vi skal på ferie ol.

Dog kjenner jeg barn med tilknytningsforstyrrelse, og man skal selvfølgelig ikke kimse av det. Det er ikke en fin ting å ha. Men som sagt, det er ikke noe man automatisk får av å bli adoptert, og for å være helt ærlig så tror jeg at det er helt andre ting med disse barnas historie som denne moren bør grue seg til å fortelle ungene, om de blir blant dem som er opptatt av bakgrunnen sin.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 18:24   #316
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.555
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Hun gamblet på å få kjøpt ungene, og så vise dem frem på tv og si "Seeee!! Søøøøte, uskyldige babyene! Småååå!" og så skulle folk smelte.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 18:32   #317
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Nei, det er den andre, les hele tråden

Har lett litt, og finner den ikke, så jeg resignerer. Er enig med alle.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 22:09   #318
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hun gamblet på å få kjøpt ungene, og så vise dem frem på tv og si "Seeee!! Søøøøte, uskyldige babyene! Småååå!" og så skulle folk smelte.



Jeg skjønner ikke at det går an å bli så hjerterå. Jeg venter spent på å høre om hun ender med å bli i India eller om hun setter igjen ungene og reiser hjem når hun ikke syns det er morsomt med babyer mer.

  Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 22:31   #319
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.845
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Det siste der ble unødvendig spekulering, SF. Men jeg er enig i at damen må være seg sitt ansvar bevisst nå, selv om det kanskje innebærer å flytte permanent til India.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 22:48   #320
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Hun kunne fått en kompis eller noe til å ta på seg farskapet, så kunne de reist til norge og hun kunne adoptert dem.

Har klart å google saken nå.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
etikk, surrogatmødre


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no