|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Sv: Denne er jeg spent på jussen i
Jeg kan se flere argumenter her som gjør at dette henger på greip. |
![]() |
![]() |
#3 |
Passiv
|
![]() Sv: Denne er jeg spent på jussen iDette er ikke spekulasjoner - dette er fakta: |
![]() |
![]() |
#4 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg vil ikke bidra til spekulasjonene i den aktuelle saken, men det jeg har uthevet finner jeg prinsipielt interessant. Til grunn for dette, antar jeg, ligger prinsippet om at man kan være en skikket forelder uavhengig av om man har mishandlet den andre forelderen. Er dette i tråd med allmenn rettsoppfatning? Jeg er usikker på hva jeg selv mener.
![]() |
#5 |
Passiv
|
Oppfatningen er at man kan være en god forelder til tross for mishandling av en annen forelder, ja. |
![]() |
![]() |
#6 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Det forsto jeg, og i utgangspunktet tror jeg at jeg er enig. Men jeg er som sagt usikker.
![]() |
#7 |
Passiv
|
Jeg er ikke helt sikker jeg heller. Det er en prinsipp møter empiri-greie. |
![]() |
![]() |
#8 |
Passiv
|
![]() Sv: Denne er jeg spent på jussen iJa - igjen med det samme forbeholdet om at det som har fremkommet i saken henger noenlunde på greip da. Men prinsippene er uansett viktige og bør diskuteres. |
![]() |
![]() |
#9 |
kamerat
|
![]() Sv: Denne er jeg spent på jussen iVet du hva, Smilefjes, nå synes jeg du er ganske drøy. Jeg synes ikke du har argumentert et hår bedre enn Lille meg i denne saken.
![]() |
#10 |
Passiv
|
Jeg har ikke håpet at Lille Megs mann skal utsettes for feilaktige incestbeskyldninger feks, det er en markant forskjell. |
![]() |
![]() |
#11 |
Leser
|
Du er drøy fordi du ikke argumenterer. Du sauser sammen denne spesifikke saken, med generelle rettsprinsipper, dine personlige meninger, fakta som omhandler vold, klipp fra tabloidavisene og ren tankelesing av hva mor, far, barna (innkludert de av barna som brøt seg inn) tenker og føler.
![]() |
#12 |
Passiv
|
Jeg har forsøkt å stille spørsmål ganske mange ganger om prinsipper i denne saken og i lignende saker. Samt finne ut hvordan slike saker bør løses. |
![]() |
![]() |
#13 |
guru advisor
|
Enig. Jeg har lest stort sett hele tråden og må si at jeg blir litt skremt over måten det argumenteres på her. Men him sa det, dette er ikke en diskusjon - dette minner om propaganda hvor det er liten lyst til å prinsipielt prøve å se en sak fra to sider. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Denne er jeg spent på jussen irent prinsippielt, om den ene forelderen henger på greip, og den andre er voldelig (mot barna), den forelderen som henger på greip er pålagt å gi den andre samvær av domstolene, men samtidig blir denne ene forklart av barnevernet at om barna blir utsatt for vold under samvær blir barna overført, til samværsforelder, slik at denne får omsorg? evt fosterhjem? Om så den voldelige forelderen overtar omsorgen, utøver vold og mister omsorgen vil omsorgen da overføres til den forelderen som henger på greip? hvor lang vil en slik prosess evt ta, og hvor mye skade kan barna få i denne perioden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Passiv
|
Om samværsforelder er voldelig så må bostedsforelder ta denne til retten og få stoppet samværene. Dersom foreldrene ikke har krav på fri rettshjelp må dette også betales av egne midler. |
![]() |
![]() |
#16 |
Passiv
|
![]() Sv: Denne er jeg spent på jussen iDet er forresten en ting til som er vesentlig. |
![]() |
![]() |
#18 |
can-jur
|
![]() Sv: Denne er jeg spent på jussen iMen smilefjes. Den saksgangen du skisserer her er så hårreisende og ulogisk at det faktisk er vanskelig å tro på at det fungerer sånn?
![]() |
![]() |
#19 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Denne er jeg spent på jussen iJeg har lest denne diskusjonen og det er en (sikkert flere ) ting jeg ikke skjønner.
![]() |
#20 |
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
Det er Fylkesnemnda som bestemmer omsorgsovertakelse. Ikke Barnevernet, de kan ikke 'true' med noe som helst. Men det er riktig at det til nå ikke har vært mulig å gripe inn direkte mot samværsforelder (hverken for Barnevernet eller nemnda) på grunn av et hull i lovverket. Det er i ferd med å bli rettet opp i nå, mye takket være sterke forumdamer her inne.
![]() |
|
|