|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#282 |
|
Glamorøs
|
Sv: Politi med hijab?
Jeg syns du ødelegger debatten.
|
|
|
#283 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Med den ene setningen myntet på Sitron? Det skal vel mer til for å ødelegge en debatt.
|
|
|
#284 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Uff da. Det tar jeg til etterretning. Jeg gjorde den tabben å lese hele tråden på nytt, og var derfor friskt irritert over nettopp det at debatten ble avsporet med løse beskyldninger om fremmedfrykt og generell intoleranse. Men det burde jeg kansje latt det være vann under brua. Skal prøve å ikke gjøre det igjen.
Takk. Håper det. Men kan jo ta feil.
|
|
|
|
#285 |
|
Glamorøs
|
Uten at jeg gidder å lese gjennom hele tråden igjen, så mener jeg at det kom et slikt usaklig stikk tidligere også. Uansett, jeg syns det er ødeleggende og unødvendig.
|
|
|
#288 |
|
Ringskrømt
|
Jeg for min del argumenterer mot bruk av hijab i politiet, ikke hva jeg personlig mener om plagget. Jeg kan egentlig tenke meg utrolig mange situasjoner hvor det er viktig at politiet er (så vel som fremstår) nøytrale. F.eks. en slosskamp mellom muslimske og andre av forskjellig herkomst, politiet kan være så nøytrale de bare ønsker, men de fremstår ikke som nøytrale når de bruker et plagg som sender ut såpass tydelige signaler som det en hijab gjør. Eller hvis man kræsjer med en muslim, og politipersonen på stedet er muslim kan den ene parten så tvil om tjenestepersonens troverdighet i akkurat det tilfellet. Det er en grunn til at politiet skal fremstå som nøytrale og uniformen holdes ren, og jeg trenger egentlig ikke så mange andre argumenter enn nøytralitet - det er det aller viktigste! |
|
|
|
|
|
#289 |
|
Glamorøs
|
Sv: Politi med hijab?Jeg har hørt flere trekke frem likende eksempler som ditt Skremmern, og jeg tror nok at du kan ha rett i at slike situasjoner kan oppstå. Men jeg mener at fra sånne situasjoner så vil det etterhvert vokse frem større forståelse og likeverd. Og igjen, nøytralitet er ikke et statisk begrep, det må måles opp mot noe, og hva som regnes som "vanlig" og akseptabelt endrer seg hele tiden. Politiet slik det er i dag oppfattes ikke som nøytralt av veldig mange. De oppfattes ofte som høyrevridde bondesønner uten kjennskap til bymiljøer og andres kultur (det er ikke nødvendigvis min oppfatning, bare så det er sagt).
|
|
|
#290 |
|
Ringskrømt
|
Jeg synes ikke dette er gode argumenter i det hele tatt, det er mer drøyt å betegne en hel yrkesgruppe som rasistiske. Rasisme har likevel mistet sin betydning, det ropes ut om rasisme hele tiden, og det er bare synd. Muslimer er velkommen til å søke ploitiskolen, og det jobber plenty mennesker med annen hudfarge i polititet allerede. Man trenger ikke et plagg for å bevise noe som helst. Det er snarere befolkningen og deres oppfattelse av en hel yrkesgruppe som trenger endringer. |
|
|
|
|
|
#291 |
|
Ringskrømt
|
Enig. |
|
|
|
|
|
#292 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Politi med hijab?Det er såklart undertrykkende, uansett om et å ta navnet til mannen eller bruke hijab, dersom den underliggende årsaken er at mannen står over kvinnen og at kvinnen må dekke seg til for å ikke bli sett på som sexobjekt/hore whatever. Det er jo ingen tvil om at kvinnen selv tror hun bestemmer, mens det i realiteten er kulturen, skikker, familien og samfunnet som krever/forventer/presser til at dette er det som er det eneste riktige. At Smiths venner-damer flyr rundt med et smil om munnen og mener det eneste naturlige og riktige er at mannen har siste ord i enhver situasjon, så betyr det ikke at det er riktig eller lite undertrykkende i det store og det hele.
|
|
|
#293 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?Det er nevnt av flere her at politiet har rykte på seg for å være rasister. Da slår det meg - hvis det er et snev av sannhet i ryktet - hvorfor er så mange i politiet rasister, fremmedfiendtelige eller hva enn den korrekte definisjonen er? Er det fordi mange i politiet er fordomsfulle idioter eller kan det være fordi de ser og opplever mye? Hvorfor drikker Jeppe? |
|
|
|
|
|
#294 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enig. Det er vel få som for eksempel har fått inntrykk av vår egen Nabbe som spesielt undertrykket.
|
|
|
|
#295 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#296 |
|
flisespikker
|
Det er jo ingen nødvendig motsetning, da.
|
|
|
#298 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Nei, jeg er enig med Ulvefar her.
|
|
|
|
#300 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, jeg synes Skilpadda hadde et godt svar her. Det som gjør det vanskelig å diskutere med sånne som deg, AlfaCharlie, er at man ikke kan tenke høyt eller tørre si noe annet enn det som er politisk korrekt, før man møter usaklig og hoverende kommentarer. Skilpaddas svar derimot fikk meg til å tenke to ganger, og det er slike folk jeg ønsker å debattere mot. Da lærer jeg noe! |
|
|
|
![]() |
|
|