Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politi med hijab?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-02-09, 12:57   #281
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

...og jeg har ikke nevnt noe om hva jeg mener om Shariadomstoler, jeg er bare lei av "hva blir det neste!"-argumentasjonen.

Hvis det er England vi skal ta etter, så er det kanskje religiøse domstoler?

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 12:58   #282
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Vel, tatt i betraktning sitronens ordbruk før i debatten satser jeg på at hun ikke føler seg urettferdig behandlet. Velger å tro at hun takler å få med samme skje som hun gir.

Jeg syns du ødelegger debatten.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 13:00   #283
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Med den ene setningen myntet på Sitron? Det skal vel mer til for å ødelegge en debatt.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 13:02   #284
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Uff da. Det tar jeg til etterretning. Jeg gjorde den tabben å lese hele tråden på nytt, og var derfor friskt irritert over nettopp det at debatten ble avsporet med løse beskyldninger om fremmedfrykt og generell intoleranse. Men det burde jeg kansje latt det være vann under brua. Skal prøve å ikke gjøre det igjen.
Kan vi komme tilbake på sporet da?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Med den ene setningen myntet på Sitron? Det skal vel mer til for å ødelegge en debatt.

Takk. Håper det. Men kan jo ta feil.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 13:03   #285
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Uten at jeg gidder å lese gjennom hele tråden igjen, så mener jeg at det kom et slikt usaklig stikk tidligere også. Uansett, jeg syns det er ødeleggende og unødvendig.

Gammel 06-02-09, 13:03   #286
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Strent tatt er det vel heller Sitronen med sine grunnløse beskyldninger om fremmedfrykt som ødelegger; ikke det at Ulvefar ironiserer over det.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 13:04   #287
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Kan vi komme tilbake på sporet da?

Yes, please.

Gammel 06-02-09, 13:50   #288
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Sitron, hvorfor tror du det er større sjanse for at en kristenfanatiker påvirker barna enn en muslim?

Er det forresten ingen som reagerer på hijab og det den representerer slik som Lykken har nevnt? Er det ingen som finner hijab kvinneundertrykkende?

Jeg for min del argumenterer mot bruk av hijab i politiet, ikke hva jeg personlig mener om plagget. Jeg kan egentlig tenke meg utrolig mange situasjoner hvor det er viktig at politiet er (så vel som fremstår) nøytrale. F.eks. en slosskamp mellom muslimske og andre av forskjellig herkomst, politiet kan være så nøytrale de bare ønsker, men de fremstår ikke som nøytrale når de bruker et plagg som sender ut såpass tydelige signaler som det en hijab gjør. Eller hvis man kræsjer med en muslim, og politipersonen på stedet er muslim kan den ene parten så tvil om tjenestepersonens troverdighet i akkurat det tilfellet. Det er en grunn til at politiet skal fremstå som nøytrale og uniformen holdes ren, og jeg trenger egentlig ikke så mange andre argumenter enn nøytralitet - det er det aller viktigste!

Nå sier jeg ikke at muslimske tjenestepersoner vil ha vanskeligheter med å gjøre DetRetteTM skulle en slik situasjon oppstå, jeg sier bare noe om hvordan det kan fremstå og hvorfor jeg atter en gang bringer nøytralitet på banen.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 13:59   #289
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg har hørt flere trekke frem likende eksempler som ditt Skremmern, og jeg tror nok at du kan ha rett i at slike situasjoner kan oppstå. Men jeg mener at fra sånne situasjoner så vil det etterhvert vokse frem større forståelse og likeverd. Og igjen, nøytralitet er ikke et statisk begrep, det må måles opp mot noe, og hva som regnes som "vanlig" og akseptabelt endrer seg hele tiden. Politiet slik det er i dag oppfattes ikke som nøytralt av veldig mange. De oppfattes ofte som høyrevridde bondesønner uten kjennskap til bymiljøer og andres kultur (det er ikke nødvendigvis min oppfatning, bare så det er sagt).

Gammel 06-02-09, 14:01   #290
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Nå er det en, åpenbar og trivielt observert, kjensgjerning at det fins en god del personer i Norge som er av den oppfatning at politifolk flest er rasister; denne oppfatning deles blant annet, etter eget utsagn, av en tidligere norsk justisminister. For de som har en slik oppfatning er det altså rimelig å anta at dagens politiuniform signaliserer tilhørighet til noe annet enn det som er uttalt politikk for myndighetsorganet den uniformerte tilhører på enkelte områder. Kan det tenkes at at å ha en uniformsinstruks som også omfatter godkjent hijab eller turban, om ikke annet, kunne redusere andelen i befolkningen som har en slik oppfatning, og på den måten faktisk gjøre det enklere for politiet å gjøre jobben sin? Kan det tenkes at dette, direkte og indirekte, kunne bidra til en mer hetrogen rekruttering av polititjenestemen, som, dersom de som antar at politifolk flest er rasister skulle ha rett, på sikt faktisk kunne bidra til å redusere dette problemet, dersom det eksisterer, internt i politiet også?

Ben "I couldn't possibly comment" Murphy

Jeg synes ikke dette er gode argumenter i det hele tatt, det er mer drøyt å betegne en hel yrkesgruppe som rasistiske. Rasisme har likevel mistet sin betydning, det ropes ut om rasisme hele tiden, og det er bare synd. Muslimer er velkommen til å søke ploitiskolen, og det jobber plenty mennesker med annen hudfarge i polititet allerede. Man trenger ikke et plagg for å bevise noe som helst. Det er snarere befolkningen og deres oppfattelse av en hel yrkesgruppe som trenger endringer.

Gammel 06-02-09, 14:03   #291
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

I likhet med bruk av hijab så ser de kvinnene som bytter navn til mannens på det som en frihet de har. Så lenge en kvinne selv velger å bruke hijab så ser jeg ikke hva som er undertrykkende med det.

Enig.

Gammel 06-02-09, 14:10   #292
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Det er såklart undertrykkende, uansett om et å ta navnet til mannen eller bruke hijab, dersom den underliggende årsaken er at mannen står over kvinnen og at kvinnen må dekke seg til for å ikke bli sett på som sexobjekt/hore whatever. Det er jo ingen tvil om at kvinnen selv tror hun bestemmer, mens det i realiteten er kulturen, skikker, familien og samfunnet som krever/forventer/presser til at dette er det som er det eneste riktige. At Smiths venner-damer flyr rundt med et smil om munnen og mener det eneste naturlige og riktige er at mannen har siste ord i enhver situasjon, så betyr det ikke at det er riktig eller lite undertrykkende i det store og det hele.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 14:26   #293
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Det er nevnt av flere her at politiet har rykte på seg for å være rasister. Da slår det meg - hvis det er et snev av sannhet i ryktet - hvorfor er så mange i politiet rasister, fremmedfiendtelige eller hva enn den korrekte definisjonen er? Er det fordi mange i politiet er fordomsfulle idioter eller kan det være fordi de ser og opplever mye? Hvorfor drikker Jeppe?

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 14:28   #294
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

jeg syns virkelig det er fordomsfullt å mene at kvinner i hijab er undertrykket, snakk om umyndiggjøre en rekke sterke, intelligente kvinner!

Enig. Det er vel få som for eksempel har fått inntrykk av vår egen Nabbe som spesielt undertrykket.

Gammel 06-02-09, 14:29   #295
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er nevnt av flere her at politiet har rykte på seg for å være rasister. Da slår det meg - hvis det er et snev av sannhet i ryktet - hvorfor er så mange i politiet rasister, fremmedfiendtelige eller hva enn den korrekte definisjonen er? Er det fordi mange i politiet er fordomsfulle idioter eller kan det være fordi de ser og opplever mye? Hvorfor drikker Jeppe?

Det er selvfølgelig fordi de er så drittlei av alle sotrørjævlene som lager bråk.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 14:29   #296
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da slår det meg - hvis det er et snev av sannhet i ryktet - hvorfor er så mange i politiet rasister, fremmedfiendtelige eller hva enn den korrekte definisjonen er? Er det fordi mange i politiet er fordomsfulle idioter eller kan det være fordi de ser og opplever mye?

Det er jo ingen nødvendig motsetning, da.

Og det er ikke bare flåsete ment: politifolk ser jo mye til bråkmakere og kriminelle, og hvis de eneste "fremmedkulturelle" de møter er de som er bråkmakere og kriminelle, så er det ikke merkelig om dette forsterker og forverrer eventuelle fordommer. Hvis de får flere fremmedkulturelle kolleger, vil de kanskje få et mer nyansert syn på saken.

Gammel 06-02-09, 14:31   #297
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Øhja, Skilpadda svarte muligens noe mer korrekt enn meg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 14:34   #298
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

..og før sitronen el. sier "Er du mot sharia? Da er du en intolerant, xenofob faen! Du mener Muslimer er Domme & Onde, ikke sant? Hæ? Hæ?" må jeg bare si at NEI. Det er ikke saken. Men jeg mener retsstatus ikke skal avhenge av kjønn, etnisitet eller religion. Og det er hva som i praksis skjer når man anvender en lovtradisjon hvor subjektets rettigheter avhenger av kjønn (og dette er ikke fordom men empiri). For ordens skyld ville jeg selvfølgelig være i mot egne domsstoler for Jehovas Vitner, Læstadianerene, Hinduene osv. osv. også. Hvis man ikke liker lovsystemet er det ens rett å forsøke å endre på det, men den loven som er i et (selv et imperfekt) demokrati må være lik for alle.

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Nå synes jeg du flåser, Ulvefar. Eller i hvertfall trekker frem usaklige sammenligninger.

Nei, jeg er enig med Ulvefar her.
For noen år siden var det en mann som ønsket å bli frikjent for promillekjøring på snøscooter.
Fordi han var same, og han mente det lå i samenes kultur.
Skulle vi hatt en samisk domsstol basert på de ulike oppfatninger om hva som er "greit" og "vanlig" og "tradisjon" i samisk kultur, ville vi hatt interessante tilstander her.
For å ta et annet eksempel.

Gammel 06-02-09, 14:37   #299
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg regner ikke med at det er noen her som mener at rettstatus skal avhenge av kultur, kjønn, etnistitet eller religion.

Gammel 06-02-09, 14:39   #300
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er jo ingen nødvendig motsetning, da.

Og det er ikke bare flåsete ment: politifolk ser jo mye til bråkmakere og kriminelle, og hvis de eneste "fremmedkulturelle" de møter er de som er bråkmakere og kriminelle, så er det ikke merkelig om dette forsterker og forverrer eventuelle fordommer. Hvis de får flere fremmedkulturelle kolleger, vil de kanskje få et mer nyansert syn på saken.

Ja, jeg synes Skilpadda hadde et godt svar her. Det som gjør det vanskelig å diskutere med sånne som deg, AlfaCharlie, er at man ikke kan tenke høyt eller tørre si noe annet enn det som er politisk korrekt, før man møter usaklig og hoverende kommentarer. Skilpaddas svar derimot fikk meg til å tenke to ganger, og det er slike folk jeg ønsker å debattere mot. Da lærer jeg noe!

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:21.