Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Da damene dro" på tv2

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-09, 12:55   #281
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Da damene dro" på tv2

Ikke flink fordi man har klart å gjøre det sånn rent teknisk, Hatti, men flink fordi man faktisk har klart å lette rumpa fra sofaen og fått gjort det
Jeg synes jeg er kjempeflink når jeg har giddi å få gjort masse i huset, jeg, og jeg forventer litt skryt fra gubbers også. Selv om jeg er over 30

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 12:56   #282
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lita, her.

Er det noe galt i å si at han er flink, eller at vi er flinke for den saks skyld?

Som sagt så synes jeg vi begge er flinke når vi gjør husarbeid. Det er ingen av oss som liker det, men vi gjør det innimellom likevel.

Men jeg skjønner hva som menes. "Nei, så flink du er som har satt på vaskemaskinen!" eller "vet du, han er så flink til å rydde av middagsbordet!" er liksom noe man sier til og om barn, ikke voksne som har det som en selvsagt del av pliktene sine. Å si at noen er flink er vanligvis noe man gjør hvis de enten er flinkere enn vanlig (f.eks. "veldig flink til å sy"), eller flinkere enn man kunne forvente ("veldig flink til å lage mat, selv om han er bare ni år"). Hvis du ikke synes det er naturlig å si at du selv er flink når du gjør husarbeid, synes jeg det ville være merkelig å kalle mannen din flink når han gjør det.

Gammel 11-02-09, 12:56   #283
Lita
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Vi bruker å takke hverandre for det vi gjør for hverandres ve og vel, men snakker sjeldent om flinkhet når det gjelder daglige ting som oppvask, klesvask og støvsuging. Det bør vi kunne beherske når vi har passert 30 uansett kjønn.

Meningen blir jo det samme syns jeg!

Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 12:56   #284
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Min mann er heller ingen mester på kjøkkenet med unntak av å bake brød da, men da gjør han andre ting i huset istedet. Det er jo ikke om å gjøre å beherske alt men at man tar i et tak om det behøves.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 12:58   #285
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes jeg er veldig flink når jeg gjør husarbeid. Og at mannen min er flink når han gjør husarbeid. Og vi pleier gjerne å si det til hverandre også.

Men C27 - jeg synes ikke han mannen din høres så ille ut, summen av en hel haug småoppgaver blir jo også endel... faktisk gjør han omtrent de samme oppgavene i huset som meg høres det ut som. Hos oss er det mannen som vasker og støvsuger, jeg gjør daglige oppgaver som klesvask og oppvask. Det jeg godt kunne tenke meg som ekstrautstyr til min mann er den modulen som får dem til å huske ting... greit nok at man blir enig om hvordan det skal gjøres, men når jeg likevel må fungere som påminningstjeneste og organisator for hele familien, er man nesten like langt. Vi har i hvertfall blitt enige om at jeg ikke maser når jeg minner han på ting og tang.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 12:59   #286
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Vi pleier ofte å skryte av hverandre, også når vi har gjort hverdagslige sysler. Jeg synes det gir litt ekstra motivasjon å vite at det jeg gjør blir satt pris på og lagt merke til selv om det er helt ordinære ting som å rydde kjøkkenet etter middag eller gjøre rent.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 13:03   #287
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Det er viktig å skryte av hverandre og da er ordet fink greit å bruke. Vi sier jo det om ungene også. `Hvor flink du var som hengte opp jakka di. `Vær flink å pusse tennene dine nå. `Vær flink å gjøre leksene dine.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 13:05   #288
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men C27 - jeg synes ikke han mannen din høres så ille ut, summen av en hel haug småoppgaver blir jo også endel... faktisk gjør han omtrent de samme oppgavene i huset som meg høres det ut som. Hos oss er det mannen som vasker og støvsuger, jeg gjør daglige oppgaver som klesvask og oppvask. Det jeg godt kunne tenke meg som ekstrautstyr til min mann er den modulen som får dem til å huske ting... greit nok at man blir enig om hvordan det skal gjøres, men når jeg likevel må fungere som påminningstjeneste og organisator for hele familien, er man nesten like langt. Vi har i hvertfall blitt enige om at jeg ikke maser når jeg minner han på ting og tang.

Nei, han bidrar jo og jeg var fornøyd igrunn helt til jeg oppdaget alle postene her inne! Hvor det står lik deling ol!! Følte liksom at vi hadde det så "unormalt".
For vaskemaskin rører han ikke, og ikke vasker han støv og do ol.Og noen kok er han heller ikke! Ikke fordi han ikke klarer det, men det har vel bare falt naturlig på meg!! Og man får vel sine roller og vaner?!
Men som du sier, om man kunne se på det å minne på som IKKE masing, ja da hadde nok mye gått litt letter!!
Og skal prøve det som andre foreslår over her, ha vær våre oppgaver!!

Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 13:12   #289
Lita
Passiv

Standard

Jeg synes det å skryte kan være fint, men jeg reserverer ordet flink til de tilfellene hvor jeg synes det er snakk om å være flink. Å tørke seg selv i ræva og å sette inn egne middagstallerkner i en oppvaskmaskin er ikke i den kategorien. Jeg synes ikke det er spesielt flinkt om han tar med seg min tallerken i tillegg. Jeg har jo gjerne tatt hans truser med i klesvasken tidligere på dagen. Har han derimot laget et godt måltid takker jeg ham for det og kan si at han er flink til å lage mat.

Jeg sier heller ikke til han at han er flink om han tar min tallerken med seg og setter den i oppvaskmaskinen, men jeg syns likevel det er viktig å rose hverandre når man har gjort litt større tak i huset.

Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 13:15   #290
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

C27.. Hva gjør mannen din dersom du blir innlagt på sykehus i 2 uker? Lar han all oppvask og klesvask ligge til du er hjemme igjen? Hva hadde skjedd?

Nettopp slik gjorde min venninnes mann da hun lå på sykehuset og fikk barn nummer 2. Hun ble der noe lengre b.la pga fødsels depresjon. Da hun kom hjem sto kopper og fat uvasket og skitne klær strødd.
Tenk hun våget å få barn nummer 3 med han. Fatter det ikke.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 13:16   #291
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lita, her.

Nå er det ikke i min vennekrets det blir mobbet da, og jeg tviler på at uttrykket "menn som vasker" eller "menn som hjelper til hjemme" utgjør noen stor forskjell i det miljøet til Kråka.

Nærmere 40?
Jeg er bare 26 og har en mann som er 29 som gjør ting i huset helt uoppfordret, så da blir vel jeg mobbet for at jeg gammeldags da eller?

c27: Prøvd å la være å gjøre husarbeidet når du kommer hjem så seint, legger han i såfall merke til det?

Ja, jeg vet jeg burde være flinkere til å la være å gjøre ting!! Men så er det det da, man liker å få ting gjordt og for å unngå diskusjoner, ja så gjør man det selv!!
Iallfall ikke bruke unødig tid på diskusjoner!
Og hadde han forresten ikke fått middag, så hadde han bare tatt ei skive og ikke sagt noe!! Måtte ha droppet mange seine middager om han skulle tatt hintet tror jeg, iallfall om jeg ikke hadde sagt noe..

Og jeg synes også det er viktig å rose hverandre når man har gjordt noe bra, men at noen synes det blir feil å bruke ordet flink i sammenheng med daglige oppgaver og spes i diskusjonen her, den er jeg enig i!
Man får liksom ikke klapp på skuldra når man har pusset tenner?!

Men klart man kan skryte av den som har gjordt noe, mannen min er iallfall kjempe flink til å skryte av meg!! Kanskje det er derfor jeg gjør det meste, hi hi..

Gammel 11-02-09, 13:19   #292
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kråka, her.

Mulig vi er så unge c27, de fleste på fp er vel nærmere 40 år?

Ikke jeg i alle fall.
Jeg er nærmere din alder og jeg kjenner meg overhodet ikke igjen.
Det har faktisk ikke vært sånn da vi var yngre heller.
Alder har mindre med saken å gjøre, det er nok heller miljøet.
Og et sånt miljø ville jeg vurdert å ta mine gutter ut av før de fikk like middelalderske holdninger som resten av bygda.

Gammel 11-02-09, 13:20   #293
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Mennene våre "hjelper ikke til" eller "er flinke".
De gjør bare det åpenbare - deler byrdene med sin kone.

Takk og amen!

Gammel 11-02-09, 13:24   #294
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

flytte fra bøgda. Nei, det gjør jeg ikke. Måtte flyttet langt da, kanskje til en større by? Jeg er ikke by-menneske og hadde dødd av vantrivsel i en by. Her er det skog, mark, sjø, vann, fjell, haug og herlig å bo.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 13:25   #295
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Standard

C27.. Hva gjør mannen din dersom du blir innlagt på sykehus i 2 uker? Lar han all oppvask og klesvask ligge til du er hjemme igjen? Hva hadde skjedd?

Vet du, det vet jeg ikke om jeg tørr å fortelle...
Men jeg var på sykehus i 3uker i fjord med lillemann.
Eldste sønn var hos mine foreldre og da minste mann på sykehuset! Så ungene hadde han ikke hjemme!
Han spiste nok mest pizza denne perioden eller hos sin mor
Huset var han ikke så mye i siden han jobbet mye den periode! (Grunntil at eldste var hos mormor, hun jobbet i hans bhg og tok han med for å lette det for mannen min!)
Men var hjemme noen timer hver helg og da vakset jeg klær(da også mine egene siden jeg ikke fikk vasket på sykehuset) og tok hans tøy! Støvsuge hadde han gjordt, men jeg tror da jeg tørket av både oppvaskbenker og do ja
Men om jeg hadde blitt alvorlig syk, så tror jeg det hadde gått meget fint altså! Bare så det er sagt! Men nok også fordi jeg ikke hadde sett smulene på benken eller den ganske fulle skittentøyskurven eller hybelkanine i hjørnet...
Og han er en flink pappa, så hadde ikke engstet meg det gran!!

Gammel 11-02-09, 13:29   #296
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Standard

Men altså C27.. At han hadde tatt seg en skive i stedet for middag er liksom greit nok, men dere har da to barn som trenger oppfølging, mat osv. Hadde de også fått brødskiver i 2 uker tror du?

Nei! Derfor så er det ikke lett å la være å lage mat!
Men kunne faktisk gjennomført det i fjord, før eldset mann starte på skole!
Da gikk han i samme bhg som jeg jobber og som lillemann også går i.
Der har vi varmmat hver dag, fisk 2ganger i uka og vanlig norsk kost, så var ofte vi fint kunne droppet middag!!
Men nå som jeg har en på skolen må vi ha middag "hver dag"!!

Gammel 11-02-09, 13:30   #297
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Mulig vi er så unge c27, de fleste på fp er vel nærmere 40 år?

Jeg bytter heller ikke mann og lar gutta bli boende i 2 hjem, fordi pappa ikke vasker. Nei, herligheten.

Hva får deg til å tro det?

Gammel 11-02-09, 13:31   #298
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Standard

flytte fra bøgda. Nei, det gjør jeg ikke. Måtte flyttet langt da, kanskje til en større by? Jeg er ikke by-menneske og hadde dødd av vantrivsel i en by. Her er det skog, mark, sjø, vann, fjell, haug og herlig å bo.

Det er det her også.
Jeg håper jo at innleggene dine er satt på spissen, men de generelle uttalelsene dine om at "slike menn blir sett på som puslete" og "blir kalt homo og tøffel når de puser med dama si" kjenner jeg slett ikke igjen, selv om jeg også bor på "bøgda".
Jeg ble bare veldig overrasket over at det fremdeles er sånn.

Gammel 11-02-09, 13:32   #299
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært sammen med samme mann i 11 år. Vi ble sammen 20 år gamle. Han kom fra et hjem med bare brødre og der foreldrene gjorde alt. Mulig de blir bedre med årene. Sambo er 29 år, så jeg er også eldre enn han.

Det blir ikke bedre hvis du fortsetter å gjøre alt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 13:33   #300
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det blir ikke bedre hvis du fortsetter å gjøre alt.

Nemlig ...

Jeg var en forkjælet og bortskjemt liten prinsesse, direkte fra mammas gryter, da jeg traff mannen min, så i vårt tilfelle er det faktisk han som har oppdratt meg og fått meg til å se at man er (minst) to om å få en husstand til å gå rundt og at hver må ta sin del for at hverdagn skal bli best mulig for alle parter.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:18.