Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du medlem av Mensa?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du medlem av Mensa?
Ja (eks. medlemmer stemmer også her) 7 3,23%
Nei, jeg er skapmedlem. (Er overbevist om at jeg ville passert opptakskriteriene) 63 29,03%
Nei, jeg har tatt testen, men strøk 12 5,53%
Nei, så smart er jeg neppe 63 29,03%
Nei, jeg er ikke opptatt av den type intelligens 72 33,18%
Deltakere: 217. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-08-08, 15:17   #281
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du medlem av Mensa?

Opprinnelig lagt inn av Bingo, her.

Du imponerer ikke meg med å skrive f.eks "korrelasjon" i stedet for "sammenheng" som betyr akkurat det samme.

Det er da ikke det samme!

:bidrar:

Gammel 29-08-08, 15:26   #282
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er da ikke det samme!

:bidrar:

Hvis man tror at de ordene betyr akkurat det samme, skjønner jeg forsåvidt at man ikke synes det er noe poeng å bruke så presise ord som Esme gjør. Eller å skille mellom "intelligens" og "IQ".

Gammel 29-08-08, 15:27   #283
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvis man tror at de ordene betyr akkurat det samme, skjønner jeg forsåvidt at man ikke synes det er noe poeng å bruke så presise ord som Esme gjør. Eller å skille mellom "intelligens" og "IQ".

Det er tanken som teller?

"...men det var jo ikke det jeg mente!"

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 15:27   #284
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 29-08-08, 15:29   #285
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det er tanken som teller?

"...men det var jo ikke det jeg mente!"

Nå savner jeg virkelig :åååååååååååæersnøyeaduskjøntehvajegmenteikksant!:-smileyen.

Gammel 29-08-08, 15:30   #286
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, ja. Den hadde vært nyttig. :drømme:

Gammel 29-08-08, 15:32   #287
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så var det det med å gi seg mens leken er god. Noen må øve seg på det.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-08, 08:44   #288
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir forresten ikke så imponert over at du siterer fra artikler fulle av faguttrykk. Bruk heller ditt eget språk.

Dersom han snakker slik til daglig har han et problem.

Gammel 30-08-08, 12:53   #289
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Det gikk et veldig interessant program på NRK2 på torsdagskvelden som tok for seg ulike intelligensformer og tester. Howard Gardner var en av de som ble intervjuet der. De tok også for seg klassiske IQ-tester, g-tester, EQ-tester, kreativitetstester og øye-hånd-koordinasjonstester, og problematiserte intelligensbegrepet og hvordan vi måler det. Det var veldig interessant, og vel verd å få med seg dersom det skulle bli sendt igjen.

Gammel 30-08-08, 14:01   #290
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Joda, alt dette er vel og bra. Men g-teorien er som du innrømmer en teori og kan vel ikke gjendrive det som regnes som sikker viten.

Her er det en som har peiling på vitenskap, ja. Er du kanskje blant dem som mener at man burde undervise kreasjonisme i skolen fordi evolusjon bare er en teori?

Sist redigert av gajamor : 30-08-08 kl 19:12. Årsak: Satte på tegn før smiley slik at aC skulle bli glad.
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-08, 15:22   #291
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg tror denne tråden blir et eksempel på hvordan man kan få seg skikkelig tyn dersom man ypper på en av smartingene her. Og på at det er helt ok.

Gammel 31-08-08, 20:19   #292
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er mensakravet igjen?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-08, 20:19   #293
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er det her man bør lese absolutt hele tråden før man svarer?

Jeg skjønner hva Esme mener, og jeg har til og med oppfattet at Esme ikke er en han, så da betyr det vel at jeg har både IQ og EQ så det holder, selv om jeg ikke en gang har tenkt tanken på at jeg skulle passe inn i MENSA. Det var noe med den EQ-en da.

ER Esme en mann, så kan dere jo bare se bort fra at jeg har EQ, men IQ kommer dere ikke forbi.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-08, 22:45   #294
Bingo
Aktiv

Medlem siden: Jun 2008
Bingo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hei

Det er mange som prøver å bli medlemmer av Mensa i løpet av et år. Kun to prosent klarer det. Svært mange som ikke klarer det unnskylder seg gjerne med at testen ikke er god nok, eller at den måler feil type intelligens eller at alle som har lav IQ automatisk har høy EQ (som en salgs trøstepremie). Uansett så er det testen det er noe galt med.

Hvis dere ser på undersøkelsen i begynnelsen av denne tråden så viser den at omtrent 25 % tror at de er smarte nok til å bli medlemmer av en organsiasjon hvor kun 2 % har mulighet til det. Denne forskjellen på hva folk tror de får til og hva de rent faktisk er i stand til forklarer vel ganske mange av innleggene i debatten. Tro meg, folk som hevder at de "har greid testen men ikke gidder å bli medlem på grunn av..." er det ganske mange av.

En ting til:

- "Strå" hevder at testansvarlig i Mensa har påstått at Mensa Norge har laget IQ testen som benyttes ved opptak. Det er direkte løgn og et veldig stygt angrep på en person som ikke deltar i debatten. Ingen testansvarlig i Mensa har noen sinne sagt noe slikt og kommer heller aldri til å si det. Det opplyses alltid om nøyaktig det motsatte. Det opplyses også om at Mensa ikke engang har lov til å rette testen selv uten at en psykolog står som faglig ansvarlig.

Ellers synes jeg som sagt ikke en debatt som ikke inneholder særlig mye faglig er noe stort poeng i å engasjere seg i. Dersom det skulle dukke opp noe spennende svarer jeg gjerne på det. I motsatt fall tviler jeg på at jeg gidder bruke mer tid på dette.

Bingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-08, 22:48   #295
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ellers synes jeg som sagt ikke en debatt som ikke inneholder særlig mye faglig er noe stort poeng i å engasjere seg i. Dersom det skulle dukke opp noe spennende svarer jeg gjerne på det. I motsatt fall tviler jeg på at jeg gidder bruke mer tid på dette.

Sånn er det å være oversmart vettu. Andre mennesker blir bare trege og kjedelige og det er vanskelig å senke seg til deres nivå.

Men lurer på en ting. Mensa? Hvorfor heter det det?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-08, 22:49   #296
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Bingo, hva er IQ-en din målt til?

Gammel 31-08-08, 23:04   #297
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Aner ikke hva jeg ville scoret på noe sånt...så nei, har ikke tatt noe test og er altså ikke medlem heller!

Gammel 31-08-08, 23:06   #298
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Men lurer på en ting. Mensa? Hvorfor heter det det?

"Ordet Mensa betyr "bord" på latin, og henspeiler til rundebordsprinsippet: Alle stiller likt, uavhengig av kjønn, hudfarge og politisk eller religiøs overbevisning."

Sitatet over er hentet fra Mensa sine sider. Tanken med Mensa var opprinnelig at de skulle kunne fungerer som rådgiverer i konflikter. Denne tråden tatt i betraktning virker det kanskje litt ironisk i dag.

Gammel 31-08-08, 23:17   #299
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis dere ser på undersøkelsen i begynnelsen av denne tråden så viser den at omtrent 25 % tror at de er smarte nok til å bli medlemmer av en organsiasjon hvor kun 2 % har mulighet til det. Denne forskjellen på hva folk tror de får til og hva de rent faktisk er i stand til forklarer vel ganske mange av innleggene i debatten.

Det er fullt mulig at 25 % av en gitt gruppe mennesker er smarte nok til å bli med i Mensa, selv om bare to prosent av den gruppen som søker om medlemskap får det innvilget.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-08, 23:24   #300
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis dere ser på undersøkelsen i begynnelsen av denne tråden så viser den at omtrent 25 % tror at de er smarte nok til å bli medlemmer av en organsiasjon hvor kun 2 % har mulighet til det. Denne forskjellen på hva folk tror de får til og hva de rent faktisk er i stand til forklarer vel ganske mange av innleggene i debatten.

Her på forumet er det omtrent 800 aktive brukere. Det vil si at i en normalbefolkning så er det statistisk sett minst 16 stk som tilfredsstiller kravene til Mensa. Av disse er det med høy sannsynlighet flere som har mye høyere IQ enn deg. Når man tenker på den høye andelen universitetsutdannede her, dvs en subpopulasjon hvor medianen antagelig ligger høyere enn 100, så kommer du kanskje ikke på Topp-20 lista en gang.

Du skjønner ikke de enkleste argumenter, du greier ikke å argumentere for synet ditt og terper på det samme i hvert innlegg. Du er ikke spesielt smart altså, du er ikke det.

Emneord
iq, klassiker, mensa

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:54.