Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bytter feminister etternavn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg?
Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn 92 39,32%
Jeg er og feminist og byttet etternavn 56 23,93%
Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn 18 7,69%
Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn 40 17,09%
Jeg er mann og feminist og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet ikke etternavn 1 0,43%
Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel 13 5,56%
Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 10 4,27%
Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 4 1,71%
Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-15, 13:20   #281
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytter feminister etternavn?

Jeg vet ikke helt hva jeg mener at en feminist er. Jeg har ikke noe forhold til ordet, og klarer derfor ikke å identifisere meg med det.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 13:20   #282
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg byttet ikke etternavn da vi giftet oss, og det gjorde ikke mannen min heller. Vi er begge knyttet til navnene våre, de er begge relativt uvanlige navn og man er ikke mer familie om alle har samme navn. Barna har mannens navn som mellomnavn og mitt navn som etternavn.

Gammel 08-03-15, 13:25   #283
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg vet ikke helt hva jeg mener at en feminist er. Jeg har ikke noe forhold til ordet, og klarer derfor ikke å identifisere meg med det.

Jeg ser den. For meg er en feminist det som står i ordboka, nemlig en person som arbeider for kvinners likestilling og frigjøring. Ja, ut ifra den definisjonen kan det kanskje diskuteres hvorvidt jeg arbeider aktivt for dette, men det gjør at jeg identifiserer meg med ordet og tenker at alle oppegående folk går innunder definisjonen.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 13:30   #284
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Klassifiserer meg helt klart som feminist og tenker at likestilling mellom kjønn er en av de viktigste faktorer for utvikling i et samfunn.

Jeg byttet ikke etternavn. For meg har det vært litt snodig og hadde føltes merkelig. Hva barna heter spiller ikke så stor rolle for meg og mannen "vant" den diskusjonen. Det var litt fordi han akkurat opplevde at mor til hans datter bare kuttet ut hans navn uten at han fikk si noe i den saken på det tidspunktet. Han fikk bare brev i posten der det stod at han ikke var "part i saken".

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 13:30   #285
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er jo selvfølgelig for likestilling, likelønn og alt det der. Men feminist, nei det klarer jeg ikke å se på meg selv som.

Gammel 08-03-15, 13:32   #286
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg er jo selvfølgelig for likestilling, likelønn og alt det der. Men feminist, nei det klarer jeg ikke å se på meg selv som.

Det er nå liksom essensen av feminisme da. Det, og troen på at kvinner og menn er like mye verdt. Jeg sliter med å skjønne at det går an å være et moderne, oppegående menneske og ikke være feminist.

Sist redigert av Teofelia : 08-03-15 kl 13:39.
Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 13:35   #287
Plingo
Erfaren

Medlem siden: Aug 2010
Plingo er populærPlingo er populærPlingo er populærPlingo er populær
Standard

Opptatt av likestilling, men ikke direkte feminist.

Samboere, har tatt hans etternavn.
Han tok mitt tidligere etternavn som mellomnavn.
Så nå heter vi det samme som datteren vår. Koselig med felles etter navn.
Etter på fridde han (etter 14 år), så en dag skal vi gifte oss også.

Plingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 13:37   #288
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Jeg har som sagt ikke noe forhold til ordet, har aldri brukt det om meg selv, og kommer nok aldri til å gjøre det. Men det betyr ikke at jeg ikke mener at likestilling er viktig, og at vi er like mye verdt som menn mm.

Gammel 08-03-15, 13:39   #289
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes det er veldig interessant nettopp hvorfor mange kvinner (og menn) som står for de samme verdiene som feminismen gjør, ikke identifiserer seg med begrepet.

Gammel 08-03-15, 13:40   #290
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Jeg tror jeg har noen negative vibber når det gjelder ordet feminist.

Gammel 08-03-15, 14:00   #291
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er opptatt av likestilling mellom kjønnene, men går ikke i tog på kvinnedagen. Byttet etternavn da jeg giftet meg som 20-åring, men hadde ikke gjort det i dag. Kommer heller ikke til å bytte om jeg blir skilt, jeg identifiserer meg mer med mitt nåværende navn enn med pikenavnet.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 14:02   #292
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Artig med gammel tråd, ser jo hva jeg mente før! Og jeg mener fortsatt det samme, og har tilogmed erfart at det var bra at jeg ikke skifta navn. For nå er jeg skilt, og slipper å ta stilling til et evt navnebytte tilbake igjen.

Det er også noe å tenke på, om man beholder sitt eget så blir det ikke så vanskelig etterpå

Hvis jeg nå får en ny mann, med en xkone som fortsetter å ha navnet, burde jeg skifte navn da montro? ellers har jo xkone mere tilhørighet enn meg som evt blir ny kone, og det blir jo litt feil.

Sist redigert av bønna : 08-03-15 kl 14:16.
bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 14:02   #293
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg er feminist, og jeg byttet etternavn da jeg giftet meg.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 14:23   #294
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker ikke ordet feminist, men jeg byttet ikke etternavn. Det er ingen prinsippsak, hvis det hadde passet å bytte navn (mannen hadde hatt et navn jeg kunne føle meg hjemme i) kunne jeg fint ha gjort det for å få felles navn på familien.

Gammel 08-03-15, 14:44   #295
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Jeg byttet ikke etternavn, det falt meg aldri inn. Jeg tenkte heller ikke særlig over det, det ville for meg vært et helt absurd valg. Jeg tror heller ikke mannen min vurderte det, hverken å bytte selv eller at jeg skulle gjøre det.
Etter å ha vært gift i snart 20 år har jeg for øvrig ikke opplevd en eneste situasjon der jeg har tenkt at jeg skulle ønske jeg hadde byttet navn heller.
Jeg er feminist og liker f-ordet veldig godt.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 14:47   #296
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Jeg er feminist og liker f-ordet veldig godt.

Jeg også. Jeg synes det er et tydelig og fint ord.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 14:51   #297
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Teo. Jeg kan ikke se hvordan man kan være en nogenlunde opplyst kvinne og ikke definere seg som feminist. Det er utrolig vanskelig å forstå.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 14:52   #298
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er feminist. Jeg skiftet ikke etternavn da jeg giftet meg, men det gjorde mannen min. Jeg liker at hele familien heter det samme, og mannen min ville også det. Siden jeg følte meg mer knyttet til etternavnet mitt enn han gjorde til sitt, så valgte vi mitt.

Gammel 08-03-15, 16:02   #299
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg er enig med Teo. Jeg kan ikke se hvordan man kan være en nogenlunde opplyst kvinne og ikke definere seg som feminist. Det er utrolig vanskelig å forstå.

Jeg antar at det har noe med det Anne C skriver, at mange forbinder feminisme med noe de ikke identifiserer seg med. Noe som kommer i tillegg til det å (naturligvis) være for likestilling mellom kjønnene.

Gammel 08-03-15, 16:06   #300
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Jeg synes det er veldig interessant nettopp hvorfor mange kvinner (og menn) som står for de samme verdiene som feminismen gjør, ikke identifiserer seg med begrepet.

Det må vel være fordi begrepet feminist i manges hoder er knyttet til en bestemt (og heller bastant) gruppering som ikke gir udelt gode vibber. Ikke vanskelig å forstå i det hele tatt, synes jeg.

Svar

Emneord
etternavn, feminisme

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:39.