|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg? | |||
Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn |
![]() ![]() ![]() ![]() |
92 | 39,32% |
Jeg er og feminist og byttet etternavn |
56 | 23,93% |
Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn |
18 | 7,69% |
Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn |
40 | 17,09% |
Jeg er mann og feminist og byttet etternavn |
0 | 0% |
Jeg er mann og byttet etternavn |
0 | 0% |
Jeg er mann og byttet ikke etternavn |
1 | 0,43% |
Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel |
13 | 5,56% |
Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
10 | 4,27% |
Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
4 | 1,71% |
Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#281 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg vet ikke helt hva jeg mener at en feminist er. Jeg har ikke noe forhold til ordet, og klarer derfor ikke å identifisere meg med det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#282 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg byttet ikke etternavn da vi giftet oss, og det gjorde ikke mannen min heller. Vi er begge knyttet til navnene våre, de er begge relativt uvanlige navn og man er ikke mer familie om alle har samme navn. Barna har mannens navn som mellomnavn og mitt navn som etternavn.
![]() |
#283 |
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?
Jeg ser den. For meg er en feminist det som står i ordboka, nemlig en person som arbeider for kvinners likestilling og frigjøring. Ja, ut ifra den definisjonen kan det kanskje diskuteres hvorvidt jeg arbeider aktivt for dette, men det gjør at jeg identifiserer meg med ordet og tenker at alle oppegående folk går innunder definisjonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#284 |
|
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Klassifiserer meg helt klart som feminist og tenker at likestilling mellom kjønn er en av de viktigste faktorer for utvikling i et samfunn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#285 |
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg er jo selvfølgelig for likestilling, likelønn og alt det der. Men feminist, nei det klarer jeg ikke å se på meg selv som. |
![]() |
![]() |
![]() |
#286 |
Bedreviter
|
Det er nå liksom essensen av feminisme da. Det, og troen på at kvinner og menn er like mye verdt. Jeg sliter med å skjønne at det går an å være et moderne, oppegående menneske og ikke være feminist. Sist redigert av Teofelia : 08-03-15 kl 13:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#287 |
Erfaren
Medlem siden: Aug 2010
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Opptatt av likestilling, men ikke direkte feminist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#288 |
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg har som sagt ikke noe forhold til ordet, har aldri brukt det om meg selv, og kommer nok aldri til å gjøre det. Men det betyr ikke at jeg ikke mener at likestilling er viktig, og at vi er like mye verdt som menn mm. |
![]() |
![]() |
![]() |
#289 |
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg synes det er veldig interessant nettopp hvorfor mange kvinner (og menn) som står for de samme verdiene som feminismen gjør, ikke identifiserer seg med begrepet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#290 |
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg tror jeg har noen negative vibber når det gjelder ordet feminist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#291 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg er opptatt av likestilling mellom kjønnene, men går ikke i tog på kvinnedagen. Byttet etternavn da jeg giftet meg som 20-åring, men hadde ikke gjort det i dag. Kommer heller ikke til å bytte om jeg blir skilt, jeg identifiserer meg mer med mitt nåværende navn enn med pikenavnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#292 |
Deltidsmamma
|
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Artig med gammel tråd, ser jo hva jeg mente før! Og jeg mener fortsatt det samme, og har tilogmed erfart at det var bra at jeg ikke skifta navn. For nå er jeg skilt, og slipper å ta stilling til et evt navnebytte tilbake igjen. Sist redigert av bønna : 08-03-15 kl 14:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#294 |
maler
|
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg liker ikke ordet feminist, men jeg byttet ikke etternavn. Det er ingen prinsippsak, hvis det hadde passet å bytte navn (mannen hadde hatt et navn jeg kunne føle meg hjemme i) kunne jeg fint ha gjort det for å få felles navn på familien.
![]() |
#295 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg byttet ikke etternavn, det falt meg aldri inn. Jeg tenkte heller ikke særlig over det, det ville for meg vært et helt absurd valg. Jeg tror heller ikke mannen min vurderte det, hverken å bytte selv eller at jeg skulle gjøre det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#297 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg er enig med Teo. Jeg kan ikke se hvordan man kan være en nogenlunde opplyst kvinne og ikke definere seg som feminist. Det er utrolig vanskelig å forstå.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#298 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg er feminist. Jeg skiftet ikke etternavn da jeg giftet meg, men det gjorde mannen min. Jeg liker at hele familien heter det samme, og mannen min ville også det. Siden jeg følte meg mer knyttet til etternavnet mitt enn han gjorde til sitt, så valgte vi mitt.
![]() |
![]() |
#299 |
Jeg antar at det har noe med det Anne C skriver, at mange forbinder feminisme med noe de ikke identifiserer seg med. Noe som kommer i tillegg til det å (naturligvis) være for likestilling mellom kjønnene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#300 |
intro
|
Det må vel være fordi begrepet feminist i manges hoder er knyttet til en bestemt (og heller bastant) gruppering som ikke gir udelt gode vibber. Ikke vanskelig å forstå i det hele tatt, synes jeg.
![]() |