![]() |
#281 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva lurer du på i dag? #02
Ja, det bør gå helt fint. Håper du kommer deg avgårde denne gang! |
![]() |
![]() |
#282 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Hva lurer du på i dag? #02Hvordan kjøper man billetter til fotballkamper i England ? Det finnes noen som 8800 kr per billett, men er det offisiell pris tro?
#283 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Det er en mulighet. Jeg skal minne deg på den om jeg ikke finner noe før det. |
![]() |
![]() |
#284 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva lurer du på i dag? #02I dag lurer jeg på hvorfor vi gidder å sende juletre til London hvert år. De har åpenbart lyst på et disneytre og ikke et skogtre som er transportert på skip.
#285 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Hva lurer du på i dag? #02Du kan så mye Polyanna, fint å få litt oppsummert kontekst. Jeg syns vi skal slutte med å sende tre til England og lurer på hvorfor vi ikke allerede har slutta. |
![]() |
![]() |
#286 |
can-jur
|
![]() Sv: Hva lurer du på i dag? #02Jeg forstår ikke helt. Avisen skriver om STRØMSJOKK!!!!!!
![]() |
#287 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Hva lurer du på i dag? #02Strømstøtten er for private husholdninger, ikke til bedrifter og heller ikke private som bruker mer enn 5000 kWh/mnd. Tenkte kanskje at dere Floksa var noen av de som ikke får strømstøtte, jeg mener å huske at dere bruker mye strøm på gården?
#288 |
can-jur
|
![]() Sv: Hva lurer du på i dag? #02Landbruket har strømstøtte.
![]() |
#289 |
bits and pieces
|
Tenker vi kunne gitt noe til krigsseilerne i stedet.
![]() |
#291 |
can-jur
|
![]() Sv: Hva lurer du på i dag? #02I dag lurer jeg på hvorfor det heter «avdeling for sykelig overvekt” mens «motstykket» heter «avdeling for spiseforstyrrelser»? Hvorfor heter det ikke «avdeling for sykelig undervekt»?
![]() |
#292 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: Hva lurer du på i dag? #02Heh, jeg har ikke tenkt på det som «motstykker»? Spiseforstyrrede er vel ikke nødvendigvis sykelig undervektige?
#293 |
can-jur
|
Nei, og overvektige er ikke nødvendigvis sykelige.
![]() |
#294 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hva lurer du på i dag? #02Kanskje fordi den ene avdelingen behandler spiseforstyrrelsen, inkludert den psykiske årsaken til forstyrrelsen (uansett hva slags spiseforstyrrelse man har), mens overventsklinikken behander selve overvekten, rent fysisk, gjennom operasjoner o.l., uansett om det skyldes en spiseforstyrrelse eller andre ting? Og at noen kanskje trenger behandling begge steder? At det kalles sykelig overvekt er kanskje fordi overvekten er så alvorlig at den krever medisinsk behandling?
#295 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Men avdeling for sykelig overvekt retter seg vel mot de som er sykelige, da, og ikke alle overvektige? (Hva nå «sykelig» betyr i denne sammenhengen. Jeg tolker det som «overvekt som gir konsekvenser i form av sykdom/sykelighet», men jeg har heller ikke peiling.) Og alle sykelig overvektige er vel ikke nødvendigvis spiseforstyrrede, så det gir jo mening å skille det?
#296 |
can-jur
|
Dette er definisjonen på en spiseforstyrrelse.
![]() |
#297 |
Semiaktiv
![]() Sv: Hva lurer du på i dag? #02Det forsterker jo min teori om at klinikken for spiseforstyrrelser behandler spiseforstyrrelsen, altså den bakenforliggende årsaken til lidelsen, og da alle typer spiseforstyrrelser. Mens overvektsklinikken behandler selve den fysiske overvekten, ikke årsaken til den. Og at det ikke nødvendigvis er snakk om to ulike grupper, noen med spiseforstyrrelser trenger også behandling på overvektsklinikken, mens andre bare trenger behandling for spiserforstyrrelsen, siden den ikke har ført til sykelig overvekt. Eller vet du at avdelingen for spiseforstyrrelser kun behandler undervektige?
#298 |
can-jur
|
Helt riktig. Bort sett fra at overvektige (stort sett) ikke har tilgang til behandling mot spiseforstyrrelser da.
![]() |
#299 |
Semiaktiv
Men hvis du ser på de to avdelnigene som "motsatser", og at den for spiseforstyrrelser burde hett klinikk for sykelig undervekt, så er det jo du som sier at spiseforstyrrelser bare gjelder undervektige. Sykehusene skriver jo at avdelingene også behandler f.eks overspisingslidelser, men også bulimi, som heller ikke nødvendigvis resulterer i undervekt. Mulig det er vanskeligere i praksis å få hjelp for en overspisingslidelse, men skjønner jo godt at de ikke kan gi avdelingen et navn som gjenspeiler dette da.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 22-12-23 kl 12:57. |
![]() |
![]() |
#300 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hva lurer du på i dag? #02Jeg ville trodd, ut fra navnene på avdelingene, at overvektige som trenger behandling for spiseforstyrrelser, skal til avdelingen for spiseforstyrrelser, mens overvektige som bare (eller «bare») skal ha behandling for overvekten, skal til den andre avdelingen. (Og at «sykelig overvekt» betyr «overvekt som det er medisinsk viktig å gjøre noe med, og som man trenger medisinsk hjelp til å gjøre noe med», og at det er derfor avdelingen heter det. Men «avdeling for behandling av overvekt» hadde jo vært et bedre navn.)
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002) Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it. Sist redigert av Skilpadda : 22-12-23 kl 13:16. |
![]() |
![]() |
|
|