Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Krig i Europa i 2022?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-03-22, 10:26   #281
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Jeg syns det er helt greit å utestenge idrettsutøvere som representerer landet sitt. Å avbooke russiske band, artister og kunstnere syns jeg er mer trøblete.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-22, 10:33   #282
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig i det Tallulah. Ok med ESC, der representerer de også landet sitt, og må finne seg i å bli ekskludert. Som land. Men ellers er kulturutøvere enkeltindivid, som dessuten, tradisjonelt sett, ofte har brukt stemmen sin til å stå opp mot undertrykkelse og diktatur, også i egne regimer. Og som dermed risikerer mye, som f.eks Pussy Riot i nyere tid.

Gammel 01-03-22, 10:40   #283
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig i at man gjør en institusjonell utestengelse, altså via ESC eller FIFA og så videre.

Og så tenker jeg at det er svært problematisk å for eksempel nekte russiske hotellgjester, avbooke russiske konserter og lignende.

En offisiell tydelig holdning er en ting, at enkeltpersoner og enkeltbedrifter bedriver diskriminering av russere er noe helt annet og vil kun bidra til at russere opplever at Putin har rett - vesten hater Russland. Vi vil ikke dit.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-22, 10:45   #284
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi vil ikke dit. Jeg har ikke noe mot russere. Russland, tja. PUTIN derimot, og hans medsammensvorne... der er de ikke mange positive tanker jeg har, så han har rett i det, vesten liker ikke ham/handlingene hans/holdningene hans.

Gammel 01-03-22, 11:00   #285
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker det ville vært et mye tydeligere signal om de gikk i nøytrale drakter. Da vil man uansett sile ut de som støtter krigen og idrett og kultur kan fortsette å være arenaer for samarbeid på tvers av nationer. Jeg tror det gjør vondt verre å «straffe» og utestenge utøvere og artister som ikke har gjort noe galt.
Men hva vet vel jeg (heldigvis) egentlig om hvordan krig virker.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-22, 11:05   #286
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg så en nyhetsmelding nå på at symfoniorkesteret i München avskjediger den russisike dirigenten Valery Gergiev. Han ble bedt om å fordømme Russlands invasjon, men har ikke svart på forespørselen.

Og nå ble han avskjediget.

Det der, basert på det lille av info i nyhetsmeldingen, det synes jeg vi kan drite i.

Gammel 01-03-22, 11:13   #287
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg så en nyhetsmelding nå på at symfoniorkesteret i München avskjediger den russisike dirigenten Valery Gergiev. Han ble bedt om å fordømme Russlands invasjon, men har ikke svart på forespørselen.

Det der, basert på det lille av info i nyhetsmeldingen, det synes jeg vi kan drite i.

Enig. Vi kan ikke begynne å diskriminere den generelle russer. Absolutt ikke. Da er vi på vei i en helt spinnvill retning.

Gammel 01-03-22, 11:33   #288
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

... og å forvente at en svært kjent russer skal gå offentlig ut og fordømme Putin? Det vil jo være en risiko både for ham og familien hans også! Jeg blir oppgitt.

Gammel 01-03-22, 11:43   #289
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg anbefaler VELDIG siste episode av This American Life. En del jeg har hørt før, blant annet hvordan Putin veldig sannsynlig drepte 300 sivile moskovitter for å skape et påskudd til å starte den andre (og helt ekstremt, ekstremt voldelige) krigen i tjetjenia og dermed komme seg til makten. Men også den siste delen, der de viser hvordan unge ikke svelger propagandaen på den samme måten som før. Det, sammen med demonstrasjoner, og med det toffskij sier - at russere ser på Ukraina som et broderfolk og ofte har slekt der, gir meg en stripe av håp om at det kan begynne å glippe for Putin.

Og så blir jeg litt over at diverse myndigheter i hvert fall vil klare å nappe LITT av de stjålne formuene fra oligarkene som driver og velter seg i luksus i London og på Manhattan og på rivieraen og på yachter. Når til og med Sveits tar tak!

Gammel 01-03-22, 12:22   #290
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg tenker det ville vært et mye tydeligere signal om de gikk i nøytrale drakter. Da vil man uansett sile ut de som støtter krigen og idrett og kultur kan fortsette å være arenaer for samarbeid på tvers av nationer.

Det er jeg IKKE enig i. Det er dette de i teorien gjør i OL, siden de er utestengt på grunn av massiv doping.

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Ja, det er jeg helt enig i. Å gå på enkeltmennesker på denne måten er virkelig ikke veien å gå, da skaper vi bare bitterhet og støtte til Putin.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg anbefaler VELDIG siste episode av This American Life. En del jeg har hørt før, blant annet hvordan Putin veldig sannsynlig drepte 300 sivile moskovitter for å skape et påskudd til å starte den andre (og helt ekstremt, ekstremt voldelige) krigen i tjetjenia og dermed komme seg til makten. Men også den siste delen, der de viser hvordan unge ikke svelger propagandaen på den samme måten som før. Det, sammen med demonstrasjoner, og med det toffskij sier - at russere ser på Ukraina som et broderfolk og ofte har slekt der, gir meg en stripe av håp om at det kan begynne å glippe for Putin.

Og så blir jeg litt over at diverse myndigheter i hvert fall vil klare å nappe LITT av de stjålne formuene fra oligarkene som driver og velter seg i luksus i London og på Manhattan og på rivieraen og på yachter. Når til og med Sveits tar tak!

Ja, det var en veldig fin episode. Denunderstøtter det jeg har tenkt en del på, at den litt gammeldagse propagandametoden, litt den som Trump bruker også, blir latterlig og komisk for den yngre generasjonen. De biter ikke på. Og Putin greier ikke å hermetisk lukke for info fra vesten lenger, spesielt ikke til de unge.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-22, 12:28   #291
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns denne artikkelen tar for seg en litt skremmende tanke. Hva gjør Putin når han ikke når frem slik han ønsker;
https://forsvaretsforum.no/krig-kron...e-farer/250357

Sitat:

Putins regime vil sannsynligvis ikke overleve det ydmykende nederlaget, og dette utløser den neste, og muligens enda vanskeligere oppgaven: å sørge for at dette sammenbruddet ikke betyr katastrofe for Russland og en ugjenkallelig ulykke for verden.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-22, 13:29   #292
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er veldig vanskelig å se for seg en god rute ut av dette her.

Gammel 01-03-22, 14:02   #293
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Ja, det er det som skremmer meg mest Hvordan kan Putin komme seg ut av dette uten å tape ansikt helt? (For min del kan han gjerne tape alt altså - jeg tenker kun på risikoen for resten av Eurupa).

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-22, 14:06   #294
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Er det lov å slutte å lese nyheter, lalle seg inn i håndarbeid og late som det er våren 2019?

Gammel 01-03-22, 14:10   #295
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Jepp, helt innafor.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-22, 14:12   #296
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Er det "beste" at hans nærmeste krets kupper makta? Setter på en ny president som trekker seg ut og endrer utenrikspolitikken?

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-22, 14:13   #297
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Einhyrningur, her.

Er det lov å slutte å lese nyheter, lalle seg inn i håndarbeid og late som det er våren 2019?

2019

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-22, 14:14   #298
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Meget klar for våren 2019, jatakk

Gammel 01-03-22, 14:14   #299
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at noe godt må det ha kommet av globaliseringen og internett og sånn? Jeg vil tro at den jevne russer vil kunne få med seg noe, om ikke alt i debatten utenfor Russland om dette?

Og så håper jeg at verden går high hvis Putin går low.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-22, 14:24   #300
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Noen som vet hvordan det er med engelskkunnskapene hos yngre russere? Mitt inntrykk fra huttiheita, der vi stort sett møte lokale bandysupportere fra Arkangelsk og unge landslagsspillere fra uralfjellene-ish, var at det var null, niks, nada. Forskjeller by og land, sikkert?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:16.