Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Konfirmant 2023

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-04-23, 09:33   #281
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmant 2023

Vi foreldre spleiser på MacBook, hun ville ikke ha bunad. Følger i sin søsters fotspor.
Det er ikke noen venner å gi til, men vi har pleid å gi 200 kroner til nabokonfirmanter eller venners barn.

Gammel 16-04-23, 10:08   #282
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Men hvorfor må du like eplemost for å servere det Malama?
Vi kommer til å ha kaffe, Pepsi Max og Farris selv om jeg ikke drikker det. Slår sikkert til med noe sukkerbrus også.

Vi kommer til å ha mange kaker som konfimanten ikke liker, han liker kun 1,5 slag.

Gammel 16-04-23, 10:12   #283
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Han får tilbud om bunad når han er ferdig utvokst og så får han tidenes tur. Alle ungene har fått tilbud om tur med en av oss foreldre som konfirmasjonsgave, i tillegg til bunad. De andre fikk ikke velge like dyr tur som han her skal på, men vi tar det som årets ferie også.

Har kjøpt en klokke han har ønsket seg også, men ikke en veldig dyr.

Gammel 16-04-23, 10:13   #284
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Vi ga en klokke og penger til vår sønn til konfirmasjonen.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-23, 11:08   #285
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Gjestene er invitert på Mail, først i går laget og printet vi invitasjoner som jeg legger i Posten i dag. Bestilte Kajsas selskapsmeny i går, de er så søte, «vil du ha som sist?». Jo takk.

Vi skal låne noen bord, kanskje et par stoler av en nabo. Kjøper blomster fredag morgen på Mester Grønn og fordeler i små vaser jeg har samlet, håper på noen peoner fra hagen. Lys og servietter skal kjøpes på Illum som sist. Har igjen navnelapper til glass, håper å finne de.

Alle unntatt mann har bunad, yngste bruker mammas gamle knøttlille, så hun får 25 000,- på konto, ment til bunad, tilbehøret har hun. Pluss et smykke fra oss.

En gjest tar med kransekake, ungen har bestilt ostekake og brownies, så da må det bli lukket valnøtt fra Baker Hansen og to sitronterter til jentene, får planlegge å pynte de. Stilig med marengs, men vi vil ha kakene sure.

Gammel 16-04-23, 11:23   #286
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Men hvorfor må du like eplemost for å servere det Malama?
Vi kommer til å ha kaffe, Pepsi Max og Farris selv om jeg ikke drikker det. Slår sikkert til med noe sukkerbrus også.

Vi kommer til å ha mange kaker som konfimanten ikke liker, han liker kun 1,5 slag.

Jeg må ikke like det. Nå var det avsnittet fra at jeg begynte å skrive i en tråd hvor det sto mye om eplemost

Det er bare helt unaturlig for meg og ingen i min familie er vant til det. Så det er rett og slett ikke noen som forventet det. Og jeg liker det virkelig ikke og gidder ikke sitte med 90% rester av noe jeg ikke liker og jentungen ikke tåler.

Konfirmanten liker kaker så han liker nok de aller, aller fleste kakene vi kommer til å ha. Hans ønsker er at det er karbonader på koldtbordet (eller, mormor sine kjøttkaker, som han sier. Ogpariserloff. Og den sjokoladekrem-marsipankaka. Alt annet er bonus/for oss andre.

Jeg føler det står litt få kaker på lista enda da. Så vi får se hva som kommer på etterhvert.
Det skal tilrettelegges for litt allergier og en veganer i tillegg.

Gammel 16-04-23, 11:26   #287
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Også fikk ungen smartklokke til bursdagen i august og altså pc nå i vinter så han har ikke duppedings - ønsker av konf-gave-nivå. Så jeg antar det blir penger. Og tilbud om bunad når han blir eldre.

Gammel 16-04-23, 11:52   #288
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Vår konfirmant får også penger av oss.

Vi har omsider fått alle svar på invitasjonen og alle unntatt én (en av konfirmantens søskenbarn) kommer. I tillegg er det litt usikkert om den ene tanten kan komme siden de har valper i hus som er leveringsklare uken før konfirmasjonen så deltagelsen hennes er avhengig av om alle valpene er solgt og levert. Vi skal ha fem av gjestene boende hos oss i konfirmasjonshelgen og resten bor hos annen familie.

Vi hadde tenkt å leie ekstra stoler, men kom i snakk om dette da vi var på middagsbesøk hos mannens tante her om dagen og hun hadde tilfeldigvis seks klappstoler stående i kjelleren så da fikk vi de med oss. Ekstra bord har vi selv.

Nå har jeg akkurat bestilt sko og slips så forutsatt at de passer er da hele antrekket i boks. Konfirmanten må en tur til frisøren bare. Resten av familien har også antrekk klart.

Jeg ser det diskuteres drikke, det har jeg ikke tenkt så mye på. Alle i mannens familie vil foretrekke Pepsi Max. De eldre vil nok foretrekke eplecider e.l. (Askim er veldig god) evt bare vann. Og så litt annet for variasjon. Jeg er på ingen måte redd for å ha for mye brus til overs, det vil bli drukket opp av barna etter hvert, så jeg kommer til å handle inn mer enn rikelig. Til kakene kommer alle unntatt meg og alle barna til å drikke kaffe. Broren min låner oss en sånn diger kaffekanne med plass til flere liter.

Kaker. Der har vi landet på sjokoladekake, suksessterte i langpanne, ostekake, gulrotkake, Verdens Beste, kransekake og marsipankake. De to siste kjøpes inn, resten baker jeg. Så tenker jeg at vi også har en bolle med sjokolade (type Twist) og noe salt snacks (sistnevnte mest fordi vi har festen hjemme hos oss og de fleste gjestene kommer sikkert til å bli værende utover kvelden).

Gammel 16-04-23, 12:09   #289
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Det går nok mest vann, med og uten kullsyre. Men litt sprudlande Margaret fra Balholm skal jeg prøve å skaffe. Kanskje til velkomst.

Gammel 16-04-23, 17:26   #290
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Det går nok mest vann, med og uten kullsyre. Men litt sprudlande Margaret fra Balholm skal jeg prøve å skaffe. Kanskje til velkomst.

Det tror jeg muligens selges på Meny, eller?

Gammel 16-04-23, 19:18   #291
Malama

Malama sin avatar

Standard

Minstemor passer i festdrakta søstera fikk til hennes barnedåp. Mellomste får tilpasset ei drakt som noen andre i familien har hatt. Hun synes selv den er kjempefin så da sier ikke jeg noe. Jeg hadde ikke valgt den, men for alle del, det er god kvalitet og ei flott drakt sånnsett.

(til konfirmasjonen får hun min bunad, jeg har overtatt mamma sin)

Jeg er slett ikke redd for å sitte igjen med brus i ettertid, vi drikker det jo.

Jeg er mest redd for at vi ikke har nok kaker. Jeg tror vi ender med 40-45 gjester, venter på noen svar. Så vi må jo ha en del.

Velkomst har jeg ikke tenkt på, kanskje vi skulle hatt noe slikt. Hmm. Og ja. Sjokolade på kakebordet er populært, det har svigerfar ofte.

Hmm. Ja. Enda tre uker, nesten.
Bare knapt tre uker. Hvordan søren skal jeg rekke alt.

Huset må ryddes grundig også. Jeg aner ikke hvor mange, men antar vi skal ha overnattingsgjester.

Gammel 16-04-23, 19:28   #292
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Malama: Kjøp et par tolitere med is, ulikt strøssel og saus og ha isbar i tillegg til kaker. Det var populært da vi var i konfirmasjon i høst.

Kjøp inn drikke nå som det blir streik. Bestill blomster nå som du henter dagen før. Lys, bordkort og servietter kan du og kjøpe nå. Nille har fine, store middagsservietter.

Gammel 16-04-23, 19:48   #293
Malama

Malama sin avatar

Standard

Is er vurdert ja. (må bare tilrettelegges for dette med allergier mm, men det kan la seg gjøre)

Og ja, brus har jeg akkurat jo konkludert med at vi lå handle pga streik. Skal uansett kjøpe pepsi på tilbud på obs i morgen tidlig, men må handle inn resten også tenker jeg.

Blomster må jeg bare finne ut HVA. Som ikke gjør min mor stermmeløs, ikke utløser pollenallergi hos såvel konfirmant som diverse gjester, og er enkelt nok til at vi får det til.

Dagen før har jeg planer om å ha fri. Kanskje torsdagen også er en fordel?
Takk for tips om servietter.

Når ungen selv ikke har noe ønske om farger så har jeg tre alternativ. Gull (favorittfargen hans, egentlig. Fra han som liten fant ut at gull var gode greier). Rødt (en annen farge han liker godt, men føles litt feil) eller enkelt og greit blått siden han er gutt.

Det ordner seg vel.

Gammel 16-04-23, 22:11   #294
millact

Standard

Vi hadde små, lave vaser og små Starbucks glassflasker (de med iskaffe i fra matbutikkene) forrige gang og bruker de på nytt. Et par roser, noe grønt og hvite brudeslør hadde vi oppi. Blir noe tilsvarende nå, men sikkert andre farger, trolig noe i blått.

Gammel 18-04-23, 12:50   #295
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er kurset gjennomført og husets ungdom har bestått. Det var jo ikke gitt på forhånd, så vi er fornøyde med det. Opplegget har vært i ungdommens ånd, med mye diskusjoner rundt etikk, ytringsfrihet og menneskerettigheter. Dette diskuterer den nevnte ungdom ved middagsbordet nesten hver dag (sigh!), så ingen overraskelse at det traff.

Jeg som forelder må likevel si at jeg synes opplegget til HEF her i fjorden har tapt seg kraftig, kanskje spesielt når det koster flere tusen kroner å være med. Da synes jeg ti kvelder med diskusjon (og en pause midt i hver økt, for å gå på butikken) er litt tamt. Ingen tur, slik søsknene fikk, og kortere og mindre omfattende opplegg (og 300 ganger dyrere). Jeg har likevel bestemt meg for å ikke klage, for jeg kjenner kurslederen. (og ungdommen hadde vel fått helt anfall hvis jeg gikk helt Karen).

Jaja. Snart fest.

Gammel 18-04-23, 12:59   #296
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Får de bestått eller ikke bestått altså? Trodde de bare måtte delta. Ikke at jeg tviler på at han består da.

Og flere tusen kroner? Her kostet det 1800 med full rabatt (jeg og mannen meldte oss inn utelukkende pga rabatten og det øyeblikket yngste er konfirmert skal vi melde oss ut). Er det ikke lik pris overalt?

Jeg vet ikke så mye om opplegget, men ut fra det lille jeg har hørt synes han det er interessant. Han likte spesielt samlingshelgen. Her kunne man velge egne kurs for de som ønsket å reise på tur.

Gammel 18-04-23, 13:06   #297
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

Vi betalte 3400 kr og da er jeg medlem.
Tur var ikke et alternativ her. Jeg er litt sur.

Gammel 18-04-23, 13:06   #298
Malama

Malama sin avatar

Standard

Vår er jo i kirka og der er det i alle fall bare deltatt. Han valgte ikke den varianten med leir så det er samling i kirka sånn nesten annenhver uke, rett etter skoletid (det er naboen til ungdomskolen så de går bare bort) og da får de mat på hvert møte.

Tror vi betaler under 2000 kr for hele greia inkl leie av kappe til seremonien og de får vel også (har fått?) en bibel tror jeg.

Nå er det vel fullført her også, han hadde siste samling før fotografering og øving til seremonien, i går. Fotografering er 2.5

Sist redigert av Malama : 18-04-23 kl 18:07.
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-23, 14:09   #299
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Jøss, det var dyrt synes jeg. Da forstår jeg godt at man forventer mer. Opprinnelig pris her er 3800 kr og så får man 1000 kr i rabatt per forelder som er medlem.

Gammel 18-04-23, 18:16   #300
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Standard

Nå måtte jeg sjekke hva vi betalte, 2300, men da meldte vi oss begge inn for å få det billigst mulig.

Siste kurskveld i morgen. Han har egentlig ikke sagt noe om kurset, akkurat som forventet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:42.