|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#281 |
|
ctrl+z
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteHer kom det lapp med avkryssing, om man vil i kirken eller på lysfest på skolen. Fin informasjon om hva som foregår begge steder og de oppleves som to reelle alternativ. Hos oss bestemmer barna selv.
|
|
|
#282 |
|
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteVi fikk ark med avkryssing for begge alternativer. Beskjed om at dem som ikke leverer vil lærer avgjøre hvor skal delta. Detaljert og grundig liste over ALT som skal skje i kirken, to linjer om alternativet, som var delt på 1-4 trinn og 5-7 trinn. Sistnevnte skulle ha Kahoot!-quiz fra pensum (men stod ikke hva slags pensum), 1-4 trinn skulle lage julehefter basert på pensum. Høres knallgøy ut!
|
|
|
#283 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteSnuppa vingler, og jeg tror lappen ble levert i dag med avkryssing for at hun vil i kirken. For der slapp de å sitte på gulvet.
|
|
|
|
#284 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste
|
|
|
#285 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Og jeg tenker tullemamma når jeg leser dette innlegget.
|
|
|
#287 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteMen altså, disse nye rådene, gjelder ikke de for offentlige barnehager også? Jeg har helt glemt å ta dette opp med bhg, og så ser jeg at de skal i morgen. Det har ikke vært noe påmelding eller tilbud om alternativt opplegg. Jeg liker det ikke, at små barn skal få presentert historier som hevdes å være sanne. Mannen er litt sånn "meh, han kommer ikke til å huske noe allikevel på sikt"... |
|
|
|
|
|
#288 |
|
Lager seg en tittel.
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
På vår barnehage fikk vi beskjed om å si fra om noen ikke skulle være med. |
|
|
|
|
|
#289 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteDharma: |
|
|
|
|
|
#290 |
|
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteI det hele og store nå, hadde det vel vært på sin plass å "rydde" i medlemslistene for den norske kirke og andre trossamfunn, der man faktisk måtte bekrefte at man fortsatt ville være medlem. Jeg sitter med en inntrykk av at frafallet nok ville vært stort hvis det faktisk måtte gjøres noe aktivt.
|
|
|
#291 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteDa har jeg talt opp; første gang hvor elevene blir bedt om å velge kirke eller alternativ. 28 valgte kirke, 2 alternativet. Noenlunde slik det var da man måtte melde seg av kirken (faktisk to flere som vil i kirken i år enn i fjor). For ordens skyld, det var opplyst hva alternativet innebærer. |
|
|
|
|
|
#292 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteVi fikk påmeldingsskjema og det fremstod som to likestilte alternativer der. Fint lite info om begge deler. Enten "kirken" eller "samling i aulaen ledet av lærer."
|
|
|
#293 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteBegge mine to skal i kirken. De satt i sofaen i kveld og spiste kvelds, etter grøtfest med korpset. Yngste på 7 sier: Er du kristen (spør søsteren på nesten 11). Jeg tror jeg er litt kristen. Jeg tror på noe av det. Hun svarer at hun også er litt kristen, tror på noe av det, men hun tror ikke på at Jesus kunne gå på vannet.
|
|
|
#294 |
|
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er vel akkurat det man ikke har. Jeg har brukt tilbud i regi av kirken; babysang, småbarnsang, familietreff, sykkeldag for barn, frivillig norskopplæring for flyktninger osv., men jeg tar aldri med meg ungene på gudstjeneste. Jeg synes det er veldig bra at skolen gjør det, så får ungene i allefall muligheten til et møte med kirken å se hva den tilbyr. Jeg har hatt noen elever som aldri har vært i kirken før de er med på skolegudstjeneste og som i etterkant har uttrykt at de syntes det var en veldig fin stund. Det er jo en opplevelse i seg selv bare å høre kirkeorgel. :-)
|
|
|
#295 |
|
ctrl+z
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteJeg er ikke spesielt opptatt av at ungene mine ikke skal på gudstjenester, men jeg synes det er en selvfølge at de kan velge/velge bort selv. Min andreklassing skal være på skolen og gleder seg til det, dette har hun valgt selv. Samme for meg, vi er hverken skrive pådrivere eller motstandere av religion.
|
|
|
#296 |
|
|
Hvorfor tar du ikke med barna på gudstjeneste selv? |
|
|
|
|
|
#297 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteJa, det lurer jeg på også - om det er så viktig at barna får oppleve kirkebesøk, orgelmusikk og preken, så er de fleste kirker her i landet oppe klokka 11 på en søndag, og presten ønsker dere gjerne velkommen.
|
|
|
#299 |
|
Borte
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteDet er en veldig utbredt holdning, det der om at det er så fint at skolen ordner opp i ens egen forsømmelse av å introdusere barna for Gud og kirken. Jeg skjønner ikke hva folk tenker med når de tror det er et argument for å beholde skolegudstjenesetene. Eller som nå, når lokalavisene renner over av folk som mener at vi må "holde på det som er vårt" og hegne om "vår kristne kulturarv" fordi det kommer så mange flyktninger. Jeg har sett flere som tar de nye retningslinjene ift. skolegudstjenester som et angrep på norske verdier og som et bevis på "islamiseringen av Norge". Jeg blir så provosert og lei meg at jeg ikke greier å tenke klart når folk faktisk tror disse tankene om forkynnelse for skolebarn er fornuftige og smarte.
|
|
|
#300 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteJeg har i dag meldt på avkommet på gudstjeneste. (Her måtte det meldes på enten gudstjeneste eller skole.)
|
![]() |
|
|