Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-12-15, 10:24   #281
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Her kom det lapp med avkryssing, om man vil i kirken eller på lysfest på skolen. Fin informasjon om hva som foregår begge steder og de oppleves som to reelle alternativ. Hos oss bestemmer barna selv.

Gammel 09-12-15, 10:41   #282
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi fikk ark med avkryssing for begge alternativer. Beskjed om at dem som ikke leverer vil lærer avgjøre hvor skal delta. Detaljert og grundig liste over ALT som skal skje i kirken, to linjer om alternativet, som var delt på 1-4 trinn og 5-7 trinn. Sistnevnte skulle ha Kahoot!-quiz fra pensum (men stod ikke hva slags pensum), 1-4 trinn skulle lage julehefter basert på pensum. Høres knallgøy ut! Som sagt er det uklart hvilket pensum dette skal være basert på, mulig det er KRLE? Tulleskole!!

Gammel 09-12-15, 12:05   #283
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Snuppa vingler, og jeg tror lappen ble levert i dag med avkryssing for at hun vil i kirken. For der slapp de å sitte på gulvet.

Vel, jeg har sagt at de får velge selv, så da får jeg leve med at argumentasjonen deres er noe snodig.

Men skolen har, i år igjen, kommet med svært god informasjon om hva som skjer under begge arrangementene. Vi vet hvilke sanger som skal synges på hvert av stedene.

Gammel 09-12-15, 13:29   #284
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Kanskje til ettertanke - kake og boller til barna øker nok oppbudet

Eller så kan du jo tipse ham om nattverden

Ja, hvis det er slunkent oppmøte i år, kan de jo ta det med i vurderingen til neste års "event" .

Nattverd skal jeg tipse ham om, selv om jeg ikke tror det er tørr kjeks og alkoholfri vin som sto i tankene på ham når han lurte på om det ble noe mat .

Gammel 09-12-15, 19:31   #285
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Akseliane, her.

Detaljert og grundig liste over ALT som skal skje i kirken, to linjer om alternativet, som var delt på 1-4 trinn og 5-7 trinn. Sistnevnte skulle ha Kahoot!-quiz fra pensum (men stod ikke hva slags pensum), 1-4 trinn skulle lage julehefter basert på pensum. Høres knallgøy ut! Som sagt er det uklart hvilket pensum dette skal være basert på, mulig det er KRLE? Tulleskole!!

Og jeg tenker tullemamma når jeg leser dette innlegget.

Gammel 09-12-15, 19:39   #286
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veslemøya, her.

Hvorfor det?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-15, 20:02   #287
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Men altså, disse nye rådene, gjelder ikke de for offentlige barnehager også? Jeg har helt glemt å ta dette opp med bhg, og så ser jeg at de skal i morgen. Det har ikke vært noe påmelding eller tilbud om alternativt opplegg. Jeg liker det ikke, at små barn skal få presentert historier som hevdes å være sanne. Mannen er litt sånn "meh, han kommer ikke til å huske noe allikevel på sikt"...

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-15, 20:11   #288
dharma
Lager seg en tittel.

dharma sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Men altså, disse nye rådene, gjelder ikke de for offentlige barnehager også? Jeg har helt glemt å ta dette opp med bhg, og så ser jeg at de skal i morgen. Det har ikke vært noe påmelding eller tilbud om alternativt opplegg. Jeg liker det ikke, at små barn skal få presentert historier som hevdes å være sanne. Mannen er litt sånn "meh, han kommer ikke til å huske noe allikevel på sikt"...

På vår barnehage fikk vi beskjed om å si fra om noen ikke skulle være med.
Jenta gledet seg veldig til å dra i kirka og leke jesus, men det var visst ikke noe morsomt. Jesus var en dukke og hun fikk ingen rolle.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-15, 20:53   #289
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Dharma:

Flott at det var en form for påmelding.

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-15, 22:19   #290
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

I det hele og store nå, hadde det vel vært på sin plass å "rydde" i medlemslistene for den norske kirke og andre trossamfunn, der man faktisk måtte bekrefte at man fortsatt ville være medlem. Jeg sitter med en inntrykk av at frafallet nok ville vært stort hvis det faktisk måtte gjøres noe aktivt.

Samtidig skulle man f.eks. med 18 år også måtte gjøre en videre bekreftelse på at man fortsatt ville stå som medlem.

Gammel 09-12-15, 23:30   #291
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Da har jeg talt opp; første gang hvor elevene blir bedt om å velge kirke eller alternativ. 28 valgte kirke, 2 alternativet. Noenlunde slik det var da man måtte melde seg av kirken (faktisk to flere som vil i kirken i år enn i fjor). For ordens skyld, det var opplyst hva alternativet innebærer.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-15, 23:38   #292
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Vi fikk påmeldingsskjema og det fremstod som to likestilte alternativer der. Fint lite info om begge deler. Enten "kirken" eller "samling i aulaen ledet av lærer."

Ungen fikk velge. Hun lurte på hva man gjorde i kirken, jeg forklarte at det var der de som var kristne gikk når de skulle be til gud og snakke om Jesus, og at de sikkert skulle synge en del. Det ble besvart med et høyt fnys og en erklæring om at "mamma, jeg TROR IKKE på Gud har jeg sagt!" Så da blir det vel skolesamlingen.

Jeg er prinsippmotstander av skolegudstjenester som fenomen, og synes det er et absolutt minimum med aktiv påmelding - men overhodet ikke tilstrekkelig. Fatter virkelig ikke hva skolen har med å ta elever til gudstjeneste; slikt har man da foreldre til.

Gammel 09-12-15, 23:40   #293
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Begge mine to skal i kirken. De satt i sofaen i kveld og spiste kvelds, etter grøtfest med korpset. Yngste på 7 sier: Er du kristen (spør søsteren på nesten 11). Jeg tror jeg er litt kristen. Jeg tror på noe av det. Hun svarer at hun også er litt kristen, tror på noe av det, men hun tror ikke på at Jesus kunne gå på vannet.

Gammel 10-12-15, 03:34   #294
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Jeg er prinsippmotstander av skolegudstjenester som fenomen, og synes det er et absolutt minimum med aktiv påmelding - men overhodet ikke tilstrekkelig. Fatter virkelig ikke hva skolen har med å ta elever til gudstjeneste; slikt har man da foreldre til.

Det er vel akkurat det man ikke har. Jeg har brukt tilbud i regi av kirken; babysang, småbarnsang, familietreff, sykkeldag for barn, frivillig norskopplæring for flyktninger osv., men jeg tar aldri med meg ungene på gudstjeneste. Jeg synes det er veldig bra at skolen gjør det, så får ungene i allefall muligheten til et møte med kirken å se hva den tilbyr. Jeg har hatt noen elever som aldri har vært i kirken før de er med på skolegudstjeneste og som i etterkant har uttrykt at de syntes det var en veldig fin stund. Det er jo en opplevelse i seg selv bare å høre kirkeorgel. :-)

Gammel 10-12-15, 08:15   #295
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke spesielt opptatt av at ungene mine ikke skal på gudstjenester, men jeg synes det er en selvfølge at de kan velge/velge bort selv. Min andreklassing skal være på skolen og gleder seg til det, dette har hun valgt selv. Samme for meg, vi er hverken skrive pådrivere eller motstandere av religion.

Gammel 10-12-15, 08:55   #296
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel akkurat det man ikke har. Jeg har brukt tilbud i regi av kirken; babysang, småbarnsang, familietreff, sykkeldag for barn, frivillig norskopplæring for flyktninger osv., men jeg tar aldri med meg ungene på gudstjeneste. Jeg synes det er veldig bra at skolen gjør det, så får ungene i allefall muligheten til et møte med kirken å se hva den tilbyr. Jeg har hatt noen elever som aldri har vært i kirken før de er med på skolegudstjeneste og som i etterkant har uttrykt at de syntes det var en veldig fin stund. Det er jo en opplevelse i seg selv bare å høre kirkeorgel. :-)

Hvorfor tar du ikke med barna på gudstjeneste selv?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-15, 09:04   #297
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det lurer jeg på også - om det er så viktig at barna får oppleve kirkebesøk, orgelmusikk og preken, så er de fleste kirker her i landet oppe klokka 11 på en søndag, og presten ønsker dere gjerne velkommen.

Jeg røyk opp i en morsom diskusjon om dette i går - ei tidligere skolevenninne av meg var tydelig bekymra, for hun er ikke spesielt kristen, men vil ivareta norske tradisjoner som dåp og konfirmasjon likevel, for tenk.

Jeg fikk aldri helt ut av henne hvorfor hun er redd barn ikke vil bli døpt og konfirmert heretter dersom det blir aktiv påmelding til julegudstjenester i skoletiden, men opplyste henne om at det faktisk kan være ganske så koselig å gå til gudstjeneste med barna sine sjøl.

Gammel 10-12-15, 09:45   #298
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Fordi?

Gammel 10-12-15, 10:15   #299
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er en veldig utbredt holdning, det der om at det er så fint at skolen ordner opp i ens egen forsømmelse av å introdusere barna for Gud og kirken. Jeg skjønner ikke hva folk tenker med når de tror det er et argument for å beholde skolegudstjenesetene. Eller som nå, når lokalavisene renner over av folk som mener at vi må "holde på det som er vårt" og hegne om "vår kristne kulturarv" fordi det kommer så mange flyktninger. Jeg har sett flere som tar de nye retningslinjene ift. skolegudstjenester som et angrep på norske verdier og som et bevis på "islamiseringen av Norge". Jeg blir så provosert og lei meg at jeg ikke greier å tenke klart når folk faktisk tror disse tankene om forkynnelse for skolebarn er fornuftige og smarte.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-15, 12:01   #300
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har i dag meldt på avkommet på gudstjeneste. (Her måtte det meldes på enten gudstjeneste eller skole.)
Her er for øvrig utdrag av meldingen fra skolen;

Sitat:

Gudstjenesten inngår ikke som en del av KRLE-faget, men knyttes til læreplanens generelle del som en del av skolens tradisjonelle kultur- og tradisjonsformidling. Dette i samsvar med retningslinjene fra Utdanningsdirektoratet.

Det parallelle tilbudet på skolen sentrerer seg omkring følgende tema:
• Småtrinn: Julefortellinger/julehistorier (snekker Andersen) og veiledet skriving i grupper
• Mellomtrinn: Tradisjonell nordisk lysfest, den gamle tradisjonen «jol», lysfester i andre religioner, samtale og song rundt «fred», «menneskeverd» og «vennskap».
• Ungdomstrinn: Julehistorier (Snekker Andersen/Den lille piken med Svovelstikkene). Juletradisjoner – Hvilke ikke-religiøse tradisjoner har vi og hva er forskjellene fra hjem til hjem? Elevfremføring (hvis noen elever melder seg),Quiz med litt ulike temaer.

På grunn av logistikk og planlegging av bemanning denne dagen, er det svært viktig at dere fyller ut svarslippen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:43.