Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-14, 10:24   #281
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hvorfor får ikke stortingsrepresentantene stemme ifølge samvittigheten sin dersom det er så jævla viktig at noen fastleger som burde fått sparken skal få lov til det?

Godt spørsmål.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 10:25   #282
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hvorfor får ikke stortingsrepresentantene stemme ifølge samvittigheten sin dersom det er så jævla viktig at noen fastleger som burde fått sparken skal få lov til det?

Nei, si det. Kanskje fordi at maktbegjær kjenner ingen grenser?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 10:39   #283
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes Gro Nylanders kronikk i dagbladet i forbindelse med kvinnedagen er flott, og hun påpeker mange av problemene ved denne ordningen.
http://www.dagbladet.no/2014/03/07/k...agen/32192974/

Gammel 18-03-14, 11:21   #284
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Dette nærmer seg jo parodisk. Ha rett til å ikke gi den gravide opplysning om svangerskapets varighet?? Hvilket land er det vi bor i egentlig?

Gammel 18-03-14, 11:31   #285
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg har lite peiling selv. Jeg fikk bare høre av en som ikke skjønte vitsen med å gå i 8. marstog mot reservasjonsretten siden det allerede var bestemt at den skulle igjennom.

Et forslag kan jo selvsagt få for få stemmer til å vedtas når det skal behandles i Stortinget, men strategisk har det blitt vurdert som (i hvert fall til nå) temmelig usannsynlig. Regjeringen er avhengige av KrFs støtte, og kommer ikke utenom denne forpliktelsen for å være sikker på å fortsatt ha det. Jeg tror dessuten det er noen konservative krefter i både Høyre og FrP som synes det er helt okei med en bonusrunde om hvor problematisk retten til selvbestemt abort er. For enkeltrepresentanter i regjeringspartiene som er i mot forslaget, vil det være politisk selvmord å stemme mot partipisken i dette tilfellet.

På den annen side er nå denne suppa så uappetittlig, at regjeringspartiene bare burde kaste inn håndkleet, prøve å redde det som er av respekt ute hos velgerne og slikke sine sår. Innse at de neppe klarer å tilfredsstille KrF fullt og helt likevel, og i stedet fri til Venstre for å få en sterkere tilknytning der. Syns nu jei.

Gammel 18-03-14, 12:20   #286
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Et forslag kan jo selvsagt få for få stemmer til å vedtas når det skal behandles i Stortinget, men strategisk har det blitt vurdert som (i hvert fall til nå) temmelig usannsynlig. Regjeringen er avhengige av KrFs støtte, og kommer ikke utenom denne forpliktelsen for å være sikker på å fortsatt ha det. Jeg tror dessuten det er noen konservative krefter i både Høyre og FrP som synes det er helt okei med en bonusrunde om hvor problematisk retten til selvbestemt abort er. For enkeltrepresentanter i regjeringspartiene som er i mot forslaget, vil det være politisk selvmord å stemme mot partipisken i dette tilfellet.

På den annen side er nå denne suppa så uappetittlig, at regjeringspartiene bare burde kaste inn håndkleet, prøve å redde det som er av respekt ute hos velgerne og slikke sine sår. Innse at de neppe klarer å tilfredsstille KrF fullt og helt likevel, og i stedet fri til Venstre for å få en sterkere tilknytning der. Syns nu jei.

Nemlig, akkurat. Dette ser ut til å være eneste måten å komme ut av denne verkebyllen av en sak på nå.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 13:48   #287
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Dette nærmer seg jo parodisk. Ha rett til å ikke gi den gravide opplysning om svangerskapets varighet?? Hvilket land er det vi bor i egentlig?

Fortsetter de slik så blir det fort et regjeringskifte så sånn sett er jo dette bra. Prøver hardt å vinkle dette positivt

Sist redigert av Michelle : 18-03-14 kl 14:58.
Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 14:34   #288
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det her er så dobbeltmoralistisk på flere nivåer. Som om det i det hele tatt ville vært et høringsforslag om kravet kom fra muslimsk miljø.

Gammel 18-03-14, 18:12   #289
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Standard

Fra Bent Høie prøver liksom å oppklare:

Sitat:

Regjeringen har heller aldri gått inn for at leger skal få en rett til å reservere seg mot å henvise kvinner til abort. Vi går inn for at legene skal få en mulighet til å reservere seg hvis det ikke går ut over kvinnen – og bare da. Det vil for eksempel innebære at den eneste fastlegen på et lite sted med lang vei til neste legekontor ikke vil kunne reservere seg.

(min utheving.)

Sitat:

Derfor er det lagt inn flere klare forutsetninger i vårt forslag til reservasjonsmulighet.

• Kvinner med fastlege som reserverer seg, skal få tilbud om konsultasjon hos annen lege i nærheten innen neste virkedag.

Jaudå.

Gammel 18-03-14, 18:49   #290
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Man må for all del ikke glemme at Høyre er tilhenger av å bygge ned unødig byråkrati!

Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 18:55   #291
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Standard

Oh, yes! Slanke byråkratiet og fjerne tidstyver.

Sitat:

• Fastleger som benytter seg av reservasjonsmuligheten må dokumentere at de har inngått avtale med en annen lege som forplikter seg til å ta konsultasjoner som omhandler abort.

• Fastleger som benytter seg av reservasjonsmuligheten skal umiddelbart informere alle pasientene sine i brevs form. Pasientene får rett til å bytte fastlege som en følge av dette.

Gammel 18-03-14, 19:02   #292
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Nå vet jeg tilfeldigvis en god del om byråkratiet rundt fastlegeordningen, så jeg gleder meg til dette. Vi snakker tross alt om en gjeng leger som i stor grad alt har vanskelig for å forholde seg til informasjonsplikten for sine pasienter mht vikarer i ferier. All denne informasjonen kommer til å gå helt strålende!

Gammel 18-03-14, 19:05   #293
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Nå vet jeg tilfeldigvis en god del om byråkratiet rundt fastlegeordningen, så jeg gleder meg til dette. Vi snakker tross alt om en gjeng leger som i stor grad alt har vanskelig for å forholde seg til informasjonsplikten for sine pasienter mht vikarer i ferier. All denne informasjonen kommer til å gå helt strålende!

Hva skjer da, når en lege som ønsker å reservere seg har "glemt" å sende dette ut til sine pasienter, så kommer en kvinne da, og ønsker abort. Da kan legen vel ikke nekte? Kan den? legen har jo ikke overholdt informasjonsplikten sin.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 19:16   #294
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Hva skjer da, når en lege som ønsker å reservere seg har "glemt" å sende dette ut til sine pasienter, så kommer en kvinne da, og ønsker abort. Da kan legen vel ikke nekte? Kan den? legen har jo ikke overholdt informasjonsplikten sin.

Gitt forhistorien disse legene har - hvor de har tatt seg til rette i årevis uten lov, så tenker jeg at hvis de har glemt å informere, så kan de fortsatt ikke gå mot samvittigheten sin, så da får kvinnen pent gå et annet sted.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 18-03-14, 19:22   #295
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Man må for all del ikke glemme at Høyre er tilhenger av å bygge ned unødig byråkrati!

Ikke sant? Denne saken har jo ikke byråkratifeller whatsoever. Si at man i Bø i Telemark, hvor det er 7 leger hvorav tre reserverer seg, opplever at en av de ikke-reserverende legene sier opp. Da må man vurdere om tilgangen på ikke-reserverende leger er god nok. Er den ikke det, har ikke lenge alle tre legene rservasjonsmulighet. Hvem av de tre skal miste reservasjonsretten til de finner en ny, ikke-reserverende lege som kan tiltre? Hvordan skal dette avgjøres? Og hvordan kan man sikre at den tidligere reservasjonslegen overvinner samvittigheten sin og gjør det han skal overfor alle pasienter, inklusive kvinner som ønsker svangerskapsavbrudd?

Hen skal bestemme og styre og forvalte dette? Hvordan skal man ordne ferieavviklingen? The list goes on and on.

Gammel 18-03-14, 19:27   #296
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Ikke sant? Denne saken har jo ikke byråkratifeller whatsoever. Si at man i Bø i Telemark, hvor det er 7 leger hvorav tre reserverer seg, opplever at en av de ikke-reserverende legene sier opp. Da må man vurdere om tilgangen på ikke-reserverende leger er god nok. Er den ikke det, har ikke lenge alle tre legene rservasjonsmulighet. Hvem av de tre skal miste reservasjonsretten til de finner en ny, ikke-reserverende lege som kan tiltre? Hvordan skal dette avgjøres? Og hvordan kan man sikre at den tidligere reservasjonslegen overvinner samvittigheten sin og gjør det han skal overfor alle pasienter, inklusive kvinner som ønsker svangerskapsavbrudd?

Hen skal bestemme og styre og forvalte dette? Hvordan skal man ordne ferieavviklingen? The list goes on and on.

Konsekvensanalyse? Nei, den har vi ikke sett.

Gammel 18-03-14, 20:20   #297
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Ja det ser det jo ut til at de klarer strålende

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 21:09   #298
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

I min kommune har man en stillingshjemmel til å forvalte fastlegeordningen. Jeg antar den må økes, mildt sagt. Mao - mindre byråkrati. Not.

Gammel 18-03-14, 21:46   #299
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Gerd Liv Valla er ute og mener at Ap spiller politisk mynt på denne saken og at det egentlig ikke er så farlig. Jeg synes det er interessant at hun angriper eget parti på denne måten, men er det overhodet noe i det? Har det blitt en storm i et vannglass? Synes folk at det noen som prøver å piske opp stemningen av politiske årsaker? (Selv er jeg i utgangspunktet uenig med Valla, men jeg lurer på om det er noen som er enige med henne og vil begrunne det.)

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 21:55   #300
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Gerd Liv Valla er ute og mener at Ap spiller politisk mynt på denne saken og at det egentlig ikke er så farlig. Jeg synes det er interessant at hun angriper eget parti på denne måten, men er det overhodet noe i det? Har det blitt en storm i et vannglass? Synes folk at det noen som prøver å piske opp stemningen av politiske årsaker? (Selv er jeg i utgangspunktet uenig med Valla, men jeg lurer på om det er noen som er enige med henne og vil begrunne det.)

Jeg tror politikerne på Stortinget av alle parti grundig undervurderer hvor forbannet folk er over dette.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:15.