|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#281 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?
Godt spørsmål.
![]() |
#282 |
Whatever, never mind
|
Nei, si det. Kanskje fordi at maktbegjær kjenner ingen grenser? |
![]() |
![]() |
![]() |
#283 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Jeg synes Gro Nylanders kronikk i dagbladet i forbindelse med kvinnedagen er flott, og hun påpeker mange av problemene ved denne ordningen.
![]() |
#284 |
Sånn passe sane
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Dette nærmer seg jo parodisk. Ha rett til å ikke gi den gravide opplysning om svangerskapets varighet??
![]() |
#285 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Et forslag kan jo selvsagt få for få stemmer til å vedtas når det skal behandles i Stortinget, men strategisk har det blitt vurdert som (i hvert fall til nå) temmelig usannsynlig. Regjeringen er avhengige av KrFs støtte, og kommer ikke utenom denne forpliktelsen for å være sikker på å fortsatt ha det. Jeg tror dessuten det er noen konservative krefter i både Høyre og FrP som synes det er helt okei med en bonusrunde om hvor problematisk retten til selvbestemt abort er. For enkeltrepresentanter i regjeringspartiene som er i mot forslaget, vil det være politisk selvmord å stemme mot partipisken i dette tilfellet.
![]() |
#286 |
Panzerekstremfeminist
|
Nemlig, akkurat. Dette ser ut til å være eneste måten å komme ut av denne verkebyllen av en sak på nå.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#287 |
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
Fortsetter de slik så blir det fort et regjeringskifte så sånn sett er jo dette bra. Prøver hardt å vinkle dette positivt Sist redigert av Michelle : 18-03-14 kl 14:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#289 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Fra Bent Høie prøver liksom å oppklare:
(min utheving.)
Jaudå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#290 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Man må for all del ikke glemme at Høyre er tilhenger av å bygge ned unødig byråkrati! |
![]() |
![]() |
![]() |
#291 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Oh, yes! Slanke byråkratiet og fjerne tidstyver.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#292 |
Unik
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Nå vet jeg tilfeldigvis en god del om byråkratiet rundt fastlegeordningen, så jeg gleder meg til dette. Vi snakker tross alt om en gjeng leger som i stor grad alt har vanskelig for å forholde seg til informasjonsplikten for sine pasienter mht vikarer i ferier. All denne informasjonen kommer til å gå helt strålende! |
![]() |
![]() |
![]() |
#293 |
Ser lyst på livet
|
Hva skjer da, når en lege som ønsker å reservere seg har "glemt" å sende dette ut til sine pasienter, så kommer en kvinne da, og ønsker abort. Da kan legen vel ikke nekte? Kan den? legen har jo ikke overholdt informasjonsplikten sin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#294 |
Panzerekstremfeminist
|
Gitt forhistorien disse legene har - hvor de har tatt seg til rette i årevis uten lov, så tenker jeg at hvis de har glemt å informere, så kan de fortsatt ikke gå mot samvittigheten sin, så da får kvinnen pent gå et annet sted.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#295 |
Panzerekstremfeminist
|
Ikke sant? Denne saken har jo ikke byråkratifeller whatsoever. Si at man i Bø i Telemark, hvor det er 7 leger hvorav tre reserverer seg, opplever at en av de ikke-reserverende legene sier opp. Da må man vurdere om tilgangen på ikke-reserverende leger er god nok. Er den ikke det, har ikke lenge alle tre legene rservasjonsmulighet. Hvem av de tre skal miste reservasjonsretten til de finner en ny, ikke-reserverende lege som kan tiltre? Hvordan skal dette avgjøres? Og hvordan kan man sikre at den tidligere reservasjonslegen overvinner samvittigheten sin og gjør det han skal overfor alle pasienter, inklusive kvinner som ønsker svangerskapsavbrudd?
![]() |
![]() |
![]() |
#296 |
Whatever, never mind
|
Konsekvensanalyse? Nei, den har vi ikke sett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#298 |
Unik
I min kommune har man en stillingshjemmel til å forvalte fastlegeordningen. Jeg antar den må økes, mildt sagt. Mao - mindre byråkrati. Not. |
![]() |
![]() |
![]() |
#299 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Gerd Liv Valla er ute og mener at Ap spiller politisk mynt på denne saken og at det egentlig ikke er så farlig. Jeg synes det er interessant at hun angriper eget parti på denne måten, men er det overhodet noe i det? Har det blitt en storm i et vannglass? Synes folk at det noen som prøver å piske opp stemningen av politiske årsaker? (Selv er jeg i utgangspunktet uenig med Valla, men jeg lurer på om det er noen som er enige med henne og vil begrunne det.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#300 |
Mother of Dragons
|
Jeg tror politikerne på Stortinget av alle parti grundig undervurderer hvor forbannet folk er over dette.
![]() |
|
|