Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Kasias krimskrams

Facebook og dialekt

Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-12, 10:09   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Jeg har aldri begrunnet et skriftlig avslag med dårlig fremstillingsevne, men jeg har svart på en og annen mail med "nå er jeg litt usikker på hva du prøver å komme frem til?", og det er vel ekvivalenten til .

Derimot har jeg informert på telefon flere ganger at det er veldig mye større sjanse for å få napp når man både presenterer seg, unngår å avbryte den man snakker med, og har tenkt vagt gjennom hva man skal si før man ringer.

(Evnen til å briljere skriftlig er ikke nødvendig for å jobbe for meg. Derimot er evnen til å kunne kommunisere svært essensiell for å få jobbe mer enn en gang. Disse jobbene "på gølvet" er nok ikke spesielt høystatus, men de håndterer mye (latterlig) dyrt utstyr, og ikke minst svært farlig utstyr.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 11:16   #2
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Mange av de som skriver et elendig norsk, med både forkortelser og flust med stave- og språkfeil, skriver i utgangspunktet ikke mer enn de må. Jeg får inn de mest sløve jobbsøknader som tenkes kan - og enda har de både eksempler i boka, og eksempler som jeg har gitt dem. Likevel så faller det dem helt naturlig å drite i å skrive hele søknaden med en skriftstørrelse f.eks. Størrelse 16 og størrelse 11 i en salig blanding er vel fint? Å sette navn, adresse og postnummer på samme linje går vel fint?

Disse elevene kan ikke og vil ikke skrive - og de prøver ikke å få det til heller. Hadde de prøvd å få det til så hadde de klart det formelle - men de er dritt lei, og de har funnet seg godt til rette i rollen som "den som ikke kan skrive eller lese særlig bra". Bedre å gjøre det dårlig om man ikke har prøvd enn å gjøre det dårlig når man faktisk har prøvd å få det til ikke sant?

Mange av disse elevene skriver faktisk nå, på facebook, sms og andre sosiale fora. Jeg tviler på at de skrev særlig mye før dataalderen, og jeg tviler på at de skrev bedre.

(Jeg gjentar forøvrig min påstand om at word er mer skyld i dårlig språk hos ungdom enn facebook noen gang kommer til å bli).

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 11:35   #3
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Krepsen... 7 er visst en erstatning for sjø.

Ja, men ingen sier vel "sju" istedet for sjø?
Ser jo enkelte skriver det, men ser ikke helt sammenhengen. Eller er det jeg som ikke har fått med meg at man sier "sju" nå?
Sjø er vel en forkortelse for skjønner du, og sju er?

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 20:21   #4
Anikka
Snøavhengig

Anikka sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Utendørs
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Jeg lar meg nok en gang på fp både overraske og fascinere av hva folk irriterer seg over. Interessant. Selv skriver jeg stort sett alltid bokmål overalt hvor jeg ferdes, noe annet føles ikke naturlig for meg, til tross for at jeg er trønder. Og jeg må innrømme at jeg knapt har sett noen andre over 16 skrive dialekt på fb heller, tross et flertall med trøndervenner. Men for min del er dialektbruk i uformelle fora helt greit, og tildels kan det være sjarmerende, iallefall der det er lett å få med seg innholdet. SMS-språk og forkortelser der jeg må stotre meg igjennom innholdet, derimot...

Opprinnelig lagt inn av Kreps-77, her.

Ser jo enkelte skriver det, men ser ikke helt sammenhengen. Eller er det jeg som ikke har fått med meg at man sier "sju" nå?

Å, joda, det gjør man på mine hjemtrakter!

Jeg skrev forøvrig mye dialekt i mine unge år selv, i brev blant annet, uten at det gikk ut over min skriftlige framstillingsevne. Kanskje er det også en god ting for den enkeltes språkutvikling at flere unge idag enn tidligere faktisk uttrykker seg skriftlig? Dette er ikke min kjernekunnskap, så jeg har ikke peiling.

Det jeg derimot lar meg irritere over på fb, er alle de som skal gjøre seg interessante med å komme med halvkvedede viser som status, slik at alle andre skal komme med spørsmål og støtteerklæringer til tåkeutsagn. Det ergrer meg. Skikkelig. Men det er en annen debatt.

Gammel 06-03-12, 21:50   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anikka, her.

Det jeg derimot lar meg irritere over på fb, er alle de som skal gjøre seg interessante med å komme med halvkvedede viser som status, slik at alle andre skal komme med spørsmål og støtteerklæringer til tåkeutsagn. Det ergrer meg. Skikkelig. Men det er en annen debatt.

DET er teit, ja. Jeg har ofte sett det fra de samme personene igjen og igjen.

Gammel 06-03-12, 21:11   #6
Krinoline
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2012
Krinoline er litt kul
Standard

Sjø er vel en forkortelse for skjønner du, og sju er?

På Hølonda! *åpplyser*

Krinoline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 21:14   #7
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Krinoline, her.

På Hølonda! *åpplyser*

Eh ... Nei!

Gammel 06-03-12, 21:20   #8
Krinoline
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2012
Krinoline er litt kul
Standard

Eh ... Nei!

Jo! Ingen tvil!

Krinoline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 21:21   #9
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Krinoline, her.

Jo! Ingen tvil!

.....

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:52.