|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Glamorøs
|
Hvorfor er du anti-Halloween?Jeg registrerer at mange er veldig anti-Halloween (selv om antallet er dalende), men sliter litt med å skjønne hvorfor. Så forklar meg, hvorfor misliker du Halloween?
|
|
|
#2 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Fordi jeg selv ikke har noen tradisjoner tilknyttet dette - ergo ingen varme følelser eller behov for å videreformidle tradisjonen. Mye plæstik fæntæstik.
|
|
|
#3 |
|
Møllspist fletthurpe
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?
enig. også syns jeg det er litt usjarmerende..
|
|
|
#4 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Jeg er litt kjip sånn, og er ikke stor fan av noe som helst som ungene syns er skikkelig morsomt.
|
|
|
#5 |
|
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Eg mislikar sterkt tigginga. Virkelig mislikar. Og som om ikkje tigginga er smaklaus nok, så skal du altså bli straffa om du ikkje opnar døra eller ikkje har godteri igjen ved hjelp av eggkasting eller å få tujaen rulla inn i dopapir.
|
|
|
#6 |
|
Drømmer
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?*Jeg misliker det fordi det kommer uhøflige barn som forventer at alle har godteri til de, å har man ikke det , så kaster man egg på husene. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Jeg synes det er utrolig lite sjarmerende med barn utkledd i fæle kostymer, som tigger godteri hos naboene. Julebukker synger i det minste en sang. Og hva blir det neste? Thanksgiving?
|
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Ja, jeg var ned i Jakob kirke i fjor høst, eneste det var snakk om da var hvordan man kunne få kontakt med englene og de døde. Jeg tror absolutt det kommer seg...
|
|
|
#11 |
|
Glamorøs
|
Kulturkirken Jacob? Den er ikke en fungerende kirke, den er av-vigslet.
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Ja, var vel det som var litt av poenget. Den tradisjonelle kultkalenderen her på berget, som ble spritet opp av katolisismen og forsøkt gasset ihjel etter reformasjonen, er vel nå på mange måter mer eller mindre avlidd ved døden etter et siste halvt hundreår med steinhard sekularisering. Og i et av de gamle gudshusa frekventerer kjendiser og kongelige stadig vekk i sitt trendy sug etter "tapt" mystikk og nyreligiøsitet, engler og heksekunst. I en, ja, helt rett, avvigslet kirke. Men skallet vil de ha. Som et tomt gresskar med t-lys inni.
|
|
|
#13 |
|
Peppy!
|
Ja, ektest er viktig. Og med ekte snakker vi om tradisjoner fra før vi ble født, ja? Tradisjoner som har kommet til etter 1978 er falske.
Her hvor jeg bor synger barna. De har en heksesang eller noe slik, som de fremfører. Jeg synes alle heksene og skjelettene er fantastisk søte jeg. Og synes Halloween er skikkelig morsomt, og har noe for både små og store. Jeg anbefaler for øvrig alle Halloween-fans til å se episode 6 av Modern Family, sesong 2. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Flink jente
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vi har høsttakke fest i bhg, den tradisjonen har holdt på i minst 20 år. Nå har vi ikke kalkun,men 5 åringene har fellessamling der høsten er fokus, også servere de hjemmelaga lapskaus. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Leser
|
Det er vel helt anerkjent at såkalt ny-religion er på fremmarsj? Og at det denne gangen (i motsetning til forrige gang på 70 tallet) så er fokuset på vestlige, gamle, "primitive" religioner (på 70 tallet var det mye østlig religion som kom frem).
|
|
|
#16 |
|
Glamorøs
|
At nyreligion er på frammars betyr ikke nødvendigvis at det er flere troende/religiøse eller hva-har-du. Det viser bare at de har skiftet fokus.
|
|
|
#17 |
|
Leser
|
Ja, OK. Da leste jeg litt for fort og misforstod. Jeg leste det som at Fnatten påpekte at denne type nyreligion var up-and-coming, og at du var uenig.
|
|
|
#18 |
|
Personlig pessimist
|
Med fare for å gjenta meg selv; ja, jeg vet at høsttakkefesten markeres av mange her i landet. Poenget mitt var om den øyestraks skal kalles Thanksgiving og preges av typisk amerikansk thanksgivingmeny? På samme måte som allehelgensdag plutselig er Halloween og preges av typisk amerikansk feiremåte.
|
|
|
|
#19 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Allehelgensdag er ikke det samme som Halloween.
|
|
|
#20 |
|
Personlig pessimist
|
Halloween = All Hallow's Eve, engelsk for allehelgensdag. Markert i Norge første søndagen i november (mange kirker har minnegudstjenester for pårørende denne søndagen, med tenning av lys på gravene etc. Amerikansk Halloweenfeiring skjer på 31. oktober. Utkledningen stammer fra den keltiske Samhainfeiringen.
|
|
![]() |
|
|