|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Er du kristen? | |||
| Ja |
|
61 | 22,76% |
| Nei |
|
164 | 61,19% |
| Usikker/sånn halvveis |
|
40 | 14,93% |
| Dustepoll |
|
3 | 1,12% |
| Deltakere: 268. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er du kristen?
Vet ikke om den var til mitt innlegg, men jeg er ikke uenig i det du sier. Jeg mener at mye av det vi bygger på i Norge i dag kan komme fra en kristen tankegang. Hadde vi vært Buddhister, ja så mener jeg at mye av det ville ligget i bunnen for hvordan vi tenkte og gjorde. Så ja, jeg er enig i det April Ryan sier, det er vanskelig å forestille seg at et samfunn der religion har hatt stor plass totalt utvikler seg umerket av det. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg gir ikke kristendommen æren for det, men at vi har en kultur sterkt preget av religion mener jeg bestemt, også etikk og menneskesyn. Når jeg snakker om å oppføre seg kristent handler det ikke bare om rett og galt. Det er bare å lese kontinentalfilosofi. Hvilke spørsmål er det kulturen vår henger seg opp i, f.eks?
|
|
|
#4 |
|
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er du kristen?Jeg er selv døpt, har vokst opp i kristent hjem, vært med i kristent ungdomsarbeid (fikk nok en overdose), har døpt mine barn og giftet meg i kirken (i "rett" rekkefølge, til og med!). Barna mine er med på aktiviteter i statskirken, og jeg følger opp der - både på gudstjenester og andre tilstellinger når det er naturlig.
|
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Sv: Er du kristen?Selvfølgelig er Norge preget av en kristen kulturarv, men å si at man "er kristen" når man "oppfører seg kristent", aka moralsk, er ganske naivt. Hadde ikke Jesus gjort opprør, hadde noen andre gjort det. Akkurat som nå var det både greie og ikke fullt så greie folk før også, og moral og etikk er ikke noe vi uten videre kan takke religion eller en Gud for. Religion har blitt brukt for å sette endel av det i system, i en tid hvor det var nødvendig.
|
|
|
#6 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er du kristen?Innføringen av kristendommen stod for og drev frem et enormt etisk skille og fremskritt. Det er det historieløst å se bort fra.
|
|
|
#8 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Ja, de gjør det. Men deres store lærefader, Arius, er den kirkefedrene apologerte mot når de formulerte den nikenske trosbekjennelsen, siden Arius mente av Jesus ikkje var guddommelig.
|
|
|
|
#10 |
|
ALFACHARLIE: Her er koblingen. Altså: jehovas vitnes store lærefader, Arius. Forstod du koblinga nå?
|
|
|
|
#11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Det lærte jeg da jeg studerte kristologi, og jeg kan godt moderere meg litt; om det er den store lærefaderen vet jeg ikke, men det er han JV baserer sitt syn på Kristus' guddommleighet på.
|
|
|
|
#13 |
|
Aktiv
Medlem siden: Mar 2009
![]() |
Sv: Er du kristen?Siterer megselv fra min facebook-status for 2 uker siden: |
|
|
|
|
|
#16 |
|
En av de store oldkirkemennene, ja. Og kjent som en av de store vranglærerne i kirkens historie.
|
|
|
|
#18 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Sunnhordland
![]() |
Sv: Er du kristen?Nei.
|
|
|
#20 |
|
Ja, nå man kobler Jehovas og arius kom det opp en del.
|
|
![]() |
|
|