|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#261 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.
Jeg er enig med Elise her. Såklart er de ansatte "voksne" i forhold til barna. Og barna har ikke noe behov for å differensiere yrkestitler, har de vel?
![]() |
#262 |
En som trener
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.
Joda, og jeg kan kanskje finne på å si til mannen at han må huske på å si noe til en av førskolelærerne (selv om det da som regel er enklere å nevne de ved navn). Også om ansatte på sykehus og apotek kan det være behov for å slå alle sammen til én gruppe, at det er likegyldig hvem av de ansatte som får en gitt beskjed. Akkurat som det er likegyldig hvem av de ansatte i barnehagen sønnen min forteller at han fryser. Til barna sier jeg da de voksne, til mannen ville jeg sagt de ansatte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#263 |
Passiv
|
Ja da får jeg virkelig håpe at det var en vennligsinnet lege hvis det var en mann altså. |
![]() |
![]() |
#264 |
Sviiisj!!
|
Ja, det er akkurat det jeg sier.
![]() |
#266 |
Travelt opptatt
|
Men "voksenheten" den eneste kvalifikasjonen de har for å jobbe i barnehagen? Det blir litt som disse store kampanjene som kjørte ei stund om at de trengte flere hender i omsorgsyrkene. En sykepleier eller hjelpepleier er jo ikke bare en person som kan vaske romper, de har jo et hode som de bruker også.
![]() |
#267 |
En som trener
|
Det er mange i vår barnehage som hentes inn mer eller mindre rett inn fra videregående ja. I tillegg til egnet personlighet, er det at de er voksne eneste kvalifikasjonen. Jeg vet selvsagt at det er stor forskjell i utdannelsesnivå på de ansatte, og det gjelder jo f.eks. ansatte på sykehus og apotek også. Jeg kan likevel si sykehusansatte eller apotekansatte. Å si barnehageansatte til barna mine synes jeg er unødvendig tungvint, og jeg sier derfor de voksne. Akkurat som jeg (som Kanina) kan si damen eller mannen til barna om både rengjøringshjelper og professorer. Jeg har stor forståelse for viktigheten av profesjonsstolthet for førskolelærere, men at det ikke skal være greit å kalle de ansatte for voksne til barna synes jeg er i overkant hårsårt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#268 |
Glamorøs
|
Nettopp.
Jeg skjønner ikke at dette skal være så veldig vanskelig egentlig, man gjør jo bare akkurat som man gjør ved en hvilken som helst annen arbeidsplass.
Sist redigert av Tallulah : 29-12-09 kl 11:22. Årsak: spesifiseringer |
![]() |
![]() |
![]() |
#269 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg er enig med MinaX og synes ikke det er noen "nedgradering" å kalle de barnehageansatte for "de voksne" overfor barna. Man kan selvsagt kalle dem for "de som jobber i barnehagen", men jeg klarer ikke å se at det er noe galt i å si "de voksne". Vel å merke overfor barna - snakker jeg med andre voksne, sier jeg "de ansatte [i barnehagen]". Jeg kan finne på å si "de voksne" som fellesbetegnelse for lærerne og de SFO-ansatte når jeg snakker med Poden også, for eksempel for å si "hvis du ser at noen gjør noe galt, skal du si fra til en av de voksne".
![]() |
#270 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg henger meg på "voksen" som fellesbetegnelse for de som jobber i barnehagen til Lillebror. Har det skjedd noe spør jeg om det var "en voksen" som så det f.eks. Det er en kjønnsnøytral og yrkesnøytral tittel som favner alle de i barnehagen som ikke er barn. Lillebror er ikke nevneverdig opptatt av om han sitter på fanget til ped.leder eller assistent, for å si det sånn. Ellers bruker jeg faktisk mest fornavnet på de som jobber på avdelingen når jeg etterhvert har lært meg hva alle sammen heter.
![]() |
#271 |
En som trener
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#272 |
kan tilsettes alkohol
|
Beklager, men dette blir for meg å være selvhøytidelig. Selvfølgelig er det ikke bare at du er en voksen som gjør deg kvalifisert til å jobbe i barnhagen, men det er i kraft at av at du er voksen du kan løse enkle problemer for barnet mitt om det f.eks. fryser eller noen erter det. Jeg kan da si at hun skal "si fra til en voksen". For barna er det da ikke viktig om den voksne er ped.leder, assistent eller styrer.
![]() |
#273 |
Sviiisj!!
|
Mener du seriøst at det er nedlatende om man omtaler de ansatte som "de voksne" overfor barna? Vi voksne kaller ikke de ansatte for "voksne", men for barna virker det faktisk mest naturlig. De som jobber i barnehagen er voksne som er i barnehagen sammen med dem. Det at de er voksne angir at de har et ansvar for barna, men sier ikke noe om de er ped.leder eller assistent, eller at de i det hele tatt er på jobb. Jeg liker tanken på at barna ikke trenger å tenke på de ansatte som noen som er sammen med dem fordi det er jobben deres. Så nei, jeg synes ikke yrkestitler er relevant for barna å forholde seg til i barnehagen.
![]() |
#274 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg sier også "voksne" om de som jobber i bhg til mine barn, om jeg ikke bruker navnene da. Jeg sier ikke til Hannah at nå må hun gå å spørre "assistenten" eller "pedagogisk leder".
![]() |
#275 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg er utdannet barnevernpedagog, men jobber som pedagogisk leder. Førskolelærer er en beskyttet tittel, forbeholdt de med utdannelse som førskolelærer.
![]() |
#276 |
:)
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.vi gjør det enkelt i vår barnehage. Barna kaller vi for barn eller ved navn. De ansatte ved navn eller voksen. Dette har vi blitt opplært til å si av de ansatte i vår barnehage. Det er også formuleringene vi bruker ovenfor våre barn for da skjønner de hva som menes. Når besteforeldrene snakker om tanten så oversetter jeg.
![]() |
#277 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
Det samme gjør jo vi. Men om jeg skal referere til en samtale jeg har hatt med en av de voksne i barnehagen, dersom jeg f.eks har hatt en diskusjon rundt opplegget der, og skal referere innholdet til en av mine venninner som ikke har barn i samme barnehage (og følgelig ikke kjenner navnene), da synes jeg det er et vesentlig poeng at jeg forteller om jeg har snakket med en assistent eller en førskolelærer. På samme måte vil jeg jo i samtale med ei venninne fortelle om jeg har snakket med en resepsjonisten eller legen dersom jeg har ringt legekontoret. |
![]() |
![]() |
![]() |
#278 |
:)
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.hos oss er det mye assistenter som gjør seg synlige når det gjelder det pedagogiske. Jeg har gått i mange år å trodd at de var ped.leder. Helt til jeg tilfeldigvis så på en lapp at de var assistenter. Vi er faktisk mer fornøyde med assistentene mange ganger enn ped.leder. Så det viser jo at det ikke alltid er like lett for en utenfra.
![]() |
#279 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg opplever at begrepet "tante" brukes som en hersketeknikk. Som da jeg kom hjem fra jobb en dag og Mannen hadde laget et "flott" dørskilt der det sto: Her bor barnehagetante D'Arcy og Byggmester Mannen. Eller når jeg møter fedre i garderoben som sier med et glimt i øyet: Gå nå med Tante D'Arcy.
Ungene bryr seg da katta om hvilken utdannelse vi har, bare vi kan hjelpe de med strikk under støvlene eller trøste når de har slått seg. Sønnen min derimot, er veldig opptatt av at jeg er sjef i barnehagen, selv om jeg ikke ville drømt om å presentere meg som det selv i sosialt lag.
![]() |
#280 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
Selvsagt er det ikke noen fasit. Jeg er også veldig fornøyde med de som er assistenter hos oss, og har ingen problemer med å ta opp ting med dem. Der, som på alle andre arbeidsplasser, dreier det seg jo gjerne om naturlig autoritet eller kommunikasjonsegenskaper. Ofte vil man jo selv være i stand til å vurdere andres kompetanse, og det er kanskje veldig typisk for foreldre opp mot barnehageansatte. Alle foreldre har jo selv en kompetanse i det å være omsorgsperson og veileder.
Og her er et eksempel på et område der jeg finner det vanskelig å vurdere andres kompetanse. Jeg er selvsagt ikke noen stor tilhenger av at andre hoverer med sin tittel, men dersom jeg får medisinsk råd av en fremmed, finner jeg det mer troverdig dersom jeg vet at vedkommende er lege. Jeg har nemlig ikke kompetanse til å vurdere slikt selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|