Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barnehage i romjula?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-12-09, 11:56   #261
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnehage i romjula?

Ville ALDRI byttet ut det norske systemet med varm mat hver dag. Får forøvrig varm mat tre ganger i uka her også uten at det er viktig for meg.

Gammel 31-12-09, 12:09   #262
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Det svenske systemet høres ikke særlig bra ut for noen parter... Annet enn varm mat da, men ligger langt ned på min liste over hva jeg mener er viktig i en sånn sammenheng..

Forøvrig har pompen vært tre av fire dager i bhg i romjula.
Dette er fordi vi begge har jobbet, så vi har ikke hatt annen mulighet. I går hadde han fri, for da hadde far også fri.

Gammel 31-12-09, 12:13   #263
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Det høres jo bra ut om man er frisk alltid og har en 8-16-jobb.

Gammel 31-12-09, 12:20   #264
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er ikke sånn kjempefornøyd med systemet,men det er veldig mye bra i bhg. Mat er for meg veldig viktig. Både det og slippe og lage matpakker,og vite at unga får bra mat hver dag. Men de fleste som ikke er vant til systemet,blir veldig overrasket.Men det er bare sånn her,man har rett og slett ikke unga i bhg mens man er hjemme,folk forstår rett og slett ikke hvorfor man får barn hvis man ikke ønsker å ha dem hjemme mest mulig. Sånn er tankegangen her,og jeg blir stadig sett på som vanskelig fordi jeg ønsker at unga kunne gått fast f.eks 3 dager per uke uavhengig av min turnus.

Gammel 31-12-09, 12:32   #265
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Barnehage i romjula var deilig ja! Etter rolig start på dagen med sen frokost, fikk barna gå på de nye langrennskiene sine til barnehagen.

Så mens barna var i barnehagen fikk vi foreldrene bruke vår tid til å gjøre det vi skulle, uten at det trengte å gå utover barna på noen måte. De var jo i barnehagen å koste seg. Og når barnehagen var ferdig var vi ut sammen med barna og vennene deres på ski, og koste oss med julefilmer og mere på kvelden.

Godt mulig det er lite fp-korrekt, men jeg trives mye bedre med å være flott forelder i noen timer, med opplagte fornøyde barn gjennom hele dagen! Jeg prøver å unngå det å være sliten forelder med dårlig samvittighet og barn som er slitne og trassete, så ofte som jeg kan.

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 13:06   #266
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nam, her.

Barnehage i romjula var deilig ja! Etter rolig start på dagen med sen frokost, fikk barna gå på de nye langrennskiene sine til barnehagen.

Så mens barna var i barnehagen fikk vi foreldrene bruke vår tid til å gjøre det vi skulle, uten at det trengte å gå utover barna på noen måte. De var jo i barnehagen å koste seg. Og når barnehagen var ferdig var vi ut sammen med barna og vennene deres på ski, og koste oss med julefilmer og mere på kvelden.

Godt mulig det er lite fp-korrekt, men jeg trives mye bedre med å være flott forelder i noen timer, med opplagte fornøyde barn gjennom hele dagen! Jeg prøver å unngå det å være sliten forelder med dårlig samvittighet og barn som er slitne og trassete, så ofte som jeg kan.

Amen!
Jeg hadde glatt latt mine gått noen dager i romjula, om det var flere barn der.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 13:06   #267
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Spoon, her.

Det svenske systemet er jo merkelig synes jeg. Svenskene er jo kjempegode på det pedagogiske arbeidet, de ligger foran oss i Norge på mye. Så det er jo utrolig dumt at det skal være sånn? Blir det så billig da, når barna ikke får være der så mye? Betaler man den summen uansett hvor mye de er der Jinx?

Det må jo gjøre noe med barnas evne til å leke, forhold til venner, trygghet og sånt også?

Gammel 31-12-09, 13:25   #268
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

Jeg er ikke sånn kjempefornøyd med systemet,men det er veldig mye bra i bhg. Mat er for meg veldig viktig. Både det og slippe og lage matpakker,og vite at unga får bra mat hver dag. Men de fleste som ikke er vant til systemet,blir veldig overrasket.Men det er bare sånn her,man har rett og slett ikke unga i bhg mens man er hjemme,folk forstår rett og slett ikke hvorfor man får barn hvis man ikke ønsker å ha dem hjemme mest mulig. Sånn er tankegangen her,og jeg blir stadig sett på som vanskelig fordi jeg ønsker at unga kunne gått fast f.eks 3 dager per uke uavhengig av min turnus.

Min fireåring får all mat i bhg han også
Ja det er deilig å slippe matpakke smøring på morgenen. Jeg ser den.
Men jeg ville ofret det for retten å bruke bhg slik det blir best for oss som familie.

Gammel 31-12-09, 13:38   #269
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Amen!
Jeg hadde glatt latt mine gått noen dager i romjula, om det var flere barn der.

Det brydde jeg meg lite om, ja.

Fra alle avdelingene var det tilsammen bare tre barn der, utenom mine små. Vi hadde behov for barnepasset og betaler for det, så det var naturlig at vi ikke sa i fra oss tilbudet. Og jentene ville nytt det like mye om de ble alene med den ansatte også. Hun er jo kompetent til å gi de en flott opplevelse, og alenetid med en av de ansatte er bare godt for barna.

Gammel 31-12-09, 14:28   #270
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av nam, her.

Det brydde jeg meg lite om, ja.

Jeg får meg ikke til å sende barna mine helt alene i barnehagen når ingen andre barn er der nei. Om vi hadde jobbet ja, men ikke når begge vi voksne har fri. Men hadde det vært åpent og flere barn, da kunne jeg kanskje gjort det.

Gammel 31-12-09, 14:45   #271
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Matpakker er ikke noe vi er vant med i barnehagen. All mat serveres der. 3 måltider om dagen til en kostpris på rundt 200 kr. i mnd. Noen av dagene er det varm mat, ellers frukt, grovt brød, grønnsaker og annen bra mat.

Maten i barnehagen vår er super.

Gammel 31-12-09, 14:49   #272
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Jeg får meg ikke til å sende barna mine helt alene i barnehagen når ingen andre barn er der nei. Om vi hadde jobbet ja, men ikke når begge vi voksne har fri. Men hadde det vært åpent og flere barn, da kunne jeg kanskje gjort det.

Hadde vi hatt fri til å bare nyte dagene i ro, hadde det vært ingen problemer med å hatt de selv. Da ville dagene blitt planlagt etter det. Men vi hadde ting vi måtte få gjort, så da ville barna få best utbytte av barnepass.

Med andre barn eller uten andre barn.

Gammel 31-12-09, 15:17   #273
myr
Aktiv

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oppland
myr er litt kul
Standard

Her har barnehagen vært åpen i romjula. Hadde på forhånd avtalt tre dager for den eldste og to dager for minste (han har 60% plass). Eldstemann har ikke godt av å gå bort i fra rutiner så derfor har han vært i barnehagen. Kjøpte faktisk en ekstra dag til minstemann på tirsdag, rett og slett fordi mamman er kjempe sliten og ikke er noe godt selskap. På tirsdag når vi kom å hentet var det ikke så mange barn der, assistenten sa at de hadde bare vært 14 barn, men de skulle egentlig være 22 barn, pga litt sykdom og at noen hadde besteforeldrene på besøk. Det virket ikke som om hun var noe sur for dette. Selv synes jeg det er ok, om man da har sagt ifra om barnet ikke kommer allikevel, det gjelder jo som en vanlig hverdag.
Ang mat i barnehagen har vår barnehage en kokk ansatt som lager mye av maten fra bunnen av, også får de fisk fra fiskebilen. De har varmmat tre ganger i uke.

myr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 16:06   #274
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jentene mine var i barnehagen 2 dager i romjula og de storkoste seg. Begge hadde bestevennene sine der også og de hadde gjort masse gøy sammen. Greit å få lekt med vennene sine etter noen dager hjemme og nå skal vi ha ei skikkelig fin langhelg sammen (barnehagen har stengt mandag 4. grunnet planlegging).

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 16:32   #275
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Jeg ble litt overrasket i dag i barnehagen, når avdelingslederen tok meg litt til side for å fortelle at snupsen var det eneste barnet fra avdelingen som var meldt på til dagene i romjula. Jeg syns det var litt pussig at ingen av de 18 barna vil en dag eller to i barnehagen i romjula, snupsen pleier å være råklar for litt barnehageadspredelse etter 4-5 dager hjemme. Så, pleier dere å sende barna i barnehagen i romjula, eller er de bare hjemme.

Var det ikke greit du fikk beskjed? Vi var bare 2 barn påmeldt i vår bhg og ped.leder ga beskjed til moren. Hun også ble overrasket. Vi ansatte blir bare glade, for da har vi mulighet til avspasering. Har unger og familie selv, så få fri i romjulen var veldig ønsket. Etter en hektisk høst både for ungene og ansatte, så er julen en god avkobling. I romjulen er ikke bhg slik den er ellers i året. Det kommer lite unger, kanskje ikke de de er vant med å leke med, personalet er på fri, noen leier inn vikarer, og avdelingene blir slått sammen. Har man muligheten og fri selv så ønsker vel egentlig barnehagene de aller fleste på fri.

Jeg har hatt fri siden 23. desember til 4. jan. Da er det planleggingsdag så bhg åpner ikke før den 5. Ellers har hele familien hatt langfri i jula og det er himmelsk.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 17:06   #276
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kråka, her.

Var det ikke greit du fikk beskjed? Vi var bare 2 barn påmeldt i vår bhg og ped.leder ga beskjed til moren. Hun også ble overrasket. Vi ansatte blir bare glade, for da har vi mulighet til avspasering. Har unger og familie selv, så få fri i romjulen var veldig ønsket. Etter en hektisk høst både for ungene og ansatte, så er julen en god avkobling. I romjulen er ikke bhg slik den er ellers i året. Det kommer lite unger, kanskje ikke de de er vant med å leke med, personalet er på fri, noen leier inn vikarer, og avdelingene blir slått sammen. Har man muligheten og fri selv så ønsker vel egentlig barnehagene de aller fleste på fri.

Jeg har hatt fri siden 23. desember til 4. jan. Da er det planleggingsdag så bhg åpner ikke før den 5. Ellers har hele familien hatt langfri i jula og det er himmelsk.

Var ikke det å få beskjed om det som var rart, men at av 18 barn var det ingen som skulle være der i romjula. Ingen som skulle jobbe engang. Det syns jeg kanskje var litt rart.

Hun var forøvrig i bhg som eneste barn (på sin avdeling, vel og merke, og det er en kjempebarnehage, så det var plenty barn) èn dag, og hadde det supert, en hel barnaheageassistent helt for seg selv :-)

Gammel 31-12-09, 17:51   #277
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Var ikke det å få beskjed om det som var rart, men at av 18 barn var det ingen som skulle være der i romjula. Ingen som skulle jobbe engang. Det syns jeg kanskje var litt rart.

Hun var forøvrig i bhg som eneste barn (på sin avdeling, vel og merke, og det er en kjempebarnehage, så det var plenty barn) èn dag, og hadde det supert, en hel barnaheageassistent helt for seg selv :-)

Det kan godt være noen foreldre som skulle jobbe, men endel får jo besøk i julen av besteforeldre/annen familie, og velger derfor å ha barna hjemme.

Jeg kunne sikkert ha sendt mine 2 viltre barn i barnehagen en dag eller 2 dersom vi hadde vært hjemme, spesielt i år hvor spesielle omstendigheter gjør at jeg er veldig sliten.

Gammel 31-12-09, 18:20   #278
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skulle ønske vi kunne fått mat hver dag i barnehagen vår. Vi betaler 120 kr per mnd for 1 måltid per uke + frukt og melk daglig.

Gammel 31-12-09, 18:21   #279
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Det er nok mange som har fri selv i romjulen, avspaserer osv, eller har besteforeldre, tanter, onkler ect som passer.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 21:38   #280
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Vi har ikke hatt morgenstress disse to dagene, så vi har kost oss masse til frokost og så har ungene vært ute av huset klokka ti. I dag gikk de to største hjem klokka to, så de har ikke akkurat hatt lang dag heller. Og det er mye mer harmonisk her hjemme nå enn de dagene de er hjemme hele dagen.

Etter å ha hatt ungene hjemme i nesten to uker (inkl. to dager med veldig syk mann) høres dette helt perfekt ut.

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Enig med Fnatten, jeg fikk litt vondt i magen av å lese om systemet i Sverige.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:51.