Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Disse flaggene igjen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-09, 21:07   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Så vidt jeg kan se er det ingen som har beskyldt noen for å være rasister, det er heller dere som mener at kun det norske flagget er gangbart på 17. mai som oppfatter det sånn.

(Og kan gjerne nevne når vi først er inne på "hvem har mest førstehåndsinformasjon"-leken at jeg har opplevd svadakommentarer og nedlatende holdninger. Tross norsk statsborgerskap, og norsk etnisitet. Det var nok med litt mørkt hår, gitt. )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 21:18   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Monsoon:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 21:47   #3
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Travolta, det er deg, Lykken og bønna som har trukket inn rasismekortet her.

...og om ikke du mener at 17. mai er dagen for å markere ståsted, vel, så er det meg knekkende likegyldig. Fritt land og alt det der. Et privilegie å være norsk og nyte godt av ytringsfriheten, remember?

Skolene som er aktuelle for mine barn har mellom 95 % og 97 % innvandrere i ymse generasjoner. Det er fortsatt de etnisk norske foreldrene som kommer med drøye kommentarer om at "det er bortkastet å integrere". Din virkelighet er ikke enerådende.

Gammel 15-05-09, 21:55   #4
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Travolta, her.

Hvorfor skal man alltid vri og vende på ting, alltid analysere så jævlig?

Fordi selv om du synes alt er fint og flott og ukomplisert så er det ikke slik for alle.

Å sammenligne rasisme mot mørkhudete og rasisme mot hvite er uinteressant. Rett og slett. Begge deler er dumt, men hvite har ikke et problem med rasisme i Norge på samme måte som mørke. Hvite får leie leiligheter, får jobb, blir behandlet med respekt når vi handler i butikken osv. Mine muligheter for å lykkes i Norge blir ikke vanskeliggjort fordi jeg er hvit. Men det ville ikke nødvendigvis vært sant om jeg var mørk. Rasisme begge veier-argumentene vil jeg kalle sutre-kortet. Sorry mac. Hadde vi bodd i Baltimore skulle jeg tatt diskusjonen. Men i Oslo anno 2009 er ikke rasisme mot hvite noe å klage over.

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Din virkelighet er ikke enerådende.

Nettopp!

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:00   #5
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Fordi selv om du synes alt er fint og flott og ukomplisert så er det ikke slik for alle.

Jeg sier ikke at alt er fint og flott og ukomplisert. Jeg sier at 17.mai og norske flagg har noe med rasisme og all urett å gjøre. Jeg synes man gjør det mer kompliset enn det faktisk er. Norske flagg på 17.mai, franske 14.juli, pakistanske 14.august and so on.

Men nå tar jeg jeg helga. Synes ikke akkurat denne debatten gir meg noe mer.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:17   #6
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Hvis jeg tolker deg så snilt som mulig, Lykken, så mener du kanskje at de som lever med rasismen også tolker tilfeldigheter, ikke-tilsiktede hendelser eller lignende som rasisme, fordi de opplever rasisme oftere?

Jeg hadde tildels den samme meningen lenge, og har hatt heftige diskusjoner med min eks om dette. Jeg mente at han var alfor hårsår, og at jeg også opplede mye av de samme sakene som han refererte til. Ikke bli ekspedert når det var ens tur i køen, drosjen som hadde lediglys på kjørte rett forbi den vinkende hånden etc. Etter noen år sammen hadde jeg endret mening. Selvsagt skjedde nok den type ting også helt utilsiktet og tilfeldig med ham, men frekvensforskjellen mellom hvor ofte det skjedde meg ham og meg var enorm. Det ville vært utilgivelig naivt å fortsette å hevde at alle episodene han opplevde versus de få jeg opplevde var tilfeldig.

Hvite etniske nordmenn legger merke til de grove tilfellene, de mest åpenbare. Det skjer mer.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 12:10   #7
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Hvis jeg tolker deg så snilt som mulig, Lykken, så mener du kanskje at de som lever med rasismen også tolker tilfeldigheter, ikke-tilsiktede hendelser eller lignende som rasisme, fordi de opplever rasisme oftere?

Jepp. Jmfr. Sofienbergpark-saken.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:47   #8
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

bønna, jeg har ikke sett deg hevde noe annet direkte, men jeg opplever at du vektlegger flaggets rolle på grunnlovsdagen veldig sterkt. Flagget er bare et symbol, hvis symbolverdi ble dyrket frem i etterkant av grunnloven.

Jeg er litt usikker på hva den siste setnignen din om overvekt av andre flagg henviser til. I det hele tatt synes jeg vi skriver forbi hverandre nå, jeg skjønner ikke hvis du henvise til at du mener at fordi du har fått pes for dine innlegg betyr det at de som gir deg pes (?) mener andre lands flagg er viktige?

Gammel 15-05-09, 22:47   #9
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå heter nå en gang nasjonen vi bor i Norge, så når jeg skriver at vi feirer at vi bor i Norge, så er det ikke "egennavnet" Norge, men det flotte demokratiet og friheten vi har, jeg mener. Er det ikke det som er flott da? Jeg tenker liksom at det er en direkte link mellom nasjonalflagget og nasjonaldagen. Er å si at man feirer Norge for lite nøytralt kanskje?

Gammel 15-05-09, 23:07   #10
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

De fleste utlendinger jeg kjenner oppfatter ikke seg selv som "norsk". Heller ikke de som har bodd her veldig lenge og har et norsk statsborgerskap. De jeg kjenner som er av utenlandsk opprinnelse, oppfatter seg selv som indisk, skotsk, amerikansk, ghaneser eller svensk. Jeg synes det er ufattelig nedlatende å bare anta at folk av en annen nasjonalitet ønsker å oppfatte seg selv som norsk.

Jeg for min del kommer garantert til å fortsette å se på meg selv som norsk, selv om jeg flytter utenlands og blir værende der resten av mitt liv, helt uavhengig av om jeg trives bedre i det nye landet og hvorfor jeg har valgt å flytte dit. Jeg kommer ikke til å oppfatte meg selv som engelsk eller fransk etter 20 år.

Eh..ja? Men kommer du til å vifte med det norske flagget på den indiske nasjonaldagen? Det er vel det vi diskuterer her. (Jeg er forøvrig enig med deg i alt du skriver, synes bare det var litt på siden av det diskusjonen handler om.)

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg har prøvd å styre unna denne tråden da mange innlegg her gir meg gåsehud på ryggen, som dette.

Lykken - har du null evner til å sette deg inn andre folks situasjoner? Fatter du ikke eller evner å se hvor priviligert du er som kan sitte her og "legge mer" i et stasborgerskap en det det er? Si det til en kurder eller somalier som har flyktet hit fra krig og tortur, selvfølgelig vil de ta et stasborgerskap som gjør det mulig for dem å f.eks reise til et annet land og eller gi de muligheter som de ellers aldri vil komme til å få. De kommer fra land som tilsier at som borger av det landet har de NULL mulighet til å bevege seg rundt om i verden eller gjøre noe som helst.

Jeg kjenner flust av mennesker som overhode ikke har noe ønske å bytte statsborgerskap men de har ikke noe annen mulighet hvis de vil bo her og leve sine liv akkurat som vi andre gjør. Ting som f.eks å stemme når det er valg osv. Det er ikke lett for mange å gi opp sitt statsborgerskap, de kan ha sterke følelser for landet sitt og føle stor stolthet over landet sitt selv om det er et diktatur eller krigsherjet land.

Jeg blir helt satt ut av tanker om at folk må bli norske i sjel og sinn for å ha krav på å bo her.

Noen ganger lønner det seg å prøve å sette seg inn i andre folk sine situasjoner og alltid huske på at du ser ting fra et utrolig priviligert vestlig perspektiv.

Men Lisa: Jeg har store problemer med å skjønne hvilken relevans dette har til tema? Det er vel ingen som tviler på at det finnes rasisme i Norge. Hvordan det å bære et annet flagg på den norske nasjonaldagen kan forhindre rasisme, forstår ikke jeg. Man skal ikke bære det norske flagget fordi man frykter rasistiske uttalelser, men hvorfor ønsker man å la være å bære norsk flagg akkurat denne dagen? Det er det jeg sliter litt med å skjønne.

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Det er ikke hva vi ser av rasisme som gjelder, Lykken. Vi som er hvite nordmenn. Det er de som er av annen hudfarge enn oss som må fortelle hvordan det faktisk er. At en svart mann forteller at han støtt møter rasisme i Norge er den som beskriver virkeligheten. Ikke vi som ikke personlig berøres av det. Jeg tror knapt jeg har sett rasisme en eneste gang. Men jeg kjenner jo folk som gjør det nesten hver dag. I Oslo. Det er jo det som er virkeligheten.

Again: Hva har rasisme med den norske nasjonaldagen å gjøre? Hvis man ikke har problemer med andre nasjonaliteter/raser- if you like- representert i toget, er man vel ikke rasist At man kanskje ønsker at de skal feire Norges dag med norske flagg, ikke markere avstand med å ta med sitt eget, er vel bare hyggelig?

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Fin forum-hersketeknikk

Ja, ikke sant. Ingenting setter folk på plass som et hint om FRP-sympati

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 23:17   #11
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Again: Hva har rasisme med den norske nasjonaldagen å gjøre? Hvis man ikke har problemer med andre nasjonaliteter/raser- if you like- representert i toget, er man vel ikke rasist At man kanskje ønsker at de skal feire Norges dag med norske flagg, ikke markere avstand med å ta med sitt eget, er vel bare hyggelig?

Høh? Markere avstand?

Gammel 15-05-09, 23:26   #12
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Høh? Markere avstand?

Jeg tenker at det må være det det handler om. Med mindre man har misforstått hva dagen dreier seg om. Da er det selvfølgelig greit.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 23:47   #13
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg tenker at det må være det det handler om. Med mindre man har misforstått hva dagen dreier seg om. Da er det selvfølgelig greit.

Håkkei.

Da tenker jeg at du tenker veldig, veldig feil.

Gammel 16-05-09, 10:06   #14
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Balanse: Så enkelt kan det sies:

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg tenker liksom at det er en direkte link mellom nasjonalflagget og nasjonaldagen.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 22:59   #15
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For en gørrkjedelig diskusjon!
Det eneste som er verdt å diskutere her er hvorfor ingen har linket til denne ennå:

(Kilde: youtube.com)

(OK, kanskje noen har det. Jeg har ikke lest hele tråden nemlig. Det er greitt, sier Polyana)

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 23:00   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kif: Du vet at han kommer i Spektrum rett før jul?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 10:33   #17
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

bønna, den statementen fra Billa er grei nok. Det er slutningene dere trekker på bakgrunn av dette som jeg ikke er enig i. Nasjonalflagget fant sin form langt senere enn grunnloven, som vi altså også feirer på nasjonaldagen; grunnlovsdag og nasjonaldag. Grunnlovsdagen handler først og fremst om demokrati og selvstyre, ikke om forherligelse av nasjonalstaten som sådan.
Ref. regjeringens mandat for grunnlovsjubileet:

Sitat:

Det styrende tema for jubileet skal være demokratiets betydning og utfordringer i vårt samfunn samt betydningen av bredt engasjement og deltakelse i hele spekteret av demokratiets institusjoner («Demokratiprosjektet»). Komiteen skal i tråd med dette vektlegge forskning og kunnskap om Grunnlovens betydning for utviklingen av Norge som en demokratisk stat, så vel som den videre utvikling av vårt demokrati. Jubileet skal derfor også ha et fremoverskuende perspektiv.

Så om vi er enige om at det er en link mellom nasjonstater og nasjonalflagg, så er vi ikke enige om at i en demokratisk stat er det naturlig og greit å lage store problemer ut av at et lite mindretall ikke gjør akkurat det du forventer på grunnlovsdagen.

Gammel 16-05-09, 11:34   #18
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Hvem har lagd store problemer her? Det er selvfølgelig ingen her som hadde laget oppstuss eller kampsak fordi noen har utenlandske flagg, men man kan ha en mening om hvordan man synes det bør være uansett. Det f.eks ingen av oss som ønsker primært norske flagg på dagen som synes noe om forbud.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 12:22   #19
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Hvem har lagd store problemer her? Det er selvfølgelig ingen her som hadde laget oppstuss eller kampsak fordi noen har utenlandske flagg, men man kan ha en mening om hvordan man synes det bør være uansett. Det f.eks ingen av oss som ønsker primært norske flagg på dagen som synes noe om forbud.

Men poenget er at det er primært norske flagg på 17. mai. Helt logisk. De fleste som feirer 17. mai bruker norske flagg. Så er det noen veldig få, stort sett barn som ikke bor fast i Norge, feks elever fra de internasjonale skolene, som går i tog med sine flagg. Og det store spørsmålet er om det er så stort problem at man skal gidde å lage facebookgrupper, avisartikler og store politiske saker ut av det.

Jeg mener at det ikke er det. Jeg mener at noen få utenlandske flagg i toget er helt fint. Jeg har større problemer med mine egne (utenlandske) svigerforeldre som går på jobb på 17. mai, fordi de "ikke ser noen grunn til å feste". Ikke at jeg mener at de "burde" feire, men jeg synes at det er leit at de ikke har lyst til å være med når det først er en festlig dag rundt dem.

Som sagt før. Jeg har ingen problemer med å forstå at man synes at det norske flagget er viktig på 17. mai, men jeg har problemer med å forstå at man lager så stor sak ut av det. Hvor stor skade gjør et lite barn med et flagg?

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 16:50   #20
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Hvor stor skade gjør et lite barn med et flagg?

Say no more.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:44.