Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bibelutdeling i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-02-09, 18:39   #261
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Fra bibel- til hasjutdeling Har denne tråden klassikerpotensiale eller?

Forøvrig så mener jeg at barn i 5. klasse har evne til å ta stilling til tro og ikke tro selv. (Jeg tok standpunkt som 12-åring).

Og jeg skrev stil om "Guds eksistens" i 7. klasse, men jeg vet ikke om jeg mener helt det samme i dag som den gang.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-09, 19:11   #262
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Jeg hadde tatt jenta mi ut av skolen dagen for bibelutdeling.

Du ville tatt jenta ut av skolen dagen du visste at de skulle få bibler? Får man beskjed om sånt på forhånd, da?

Gammel 23-02-09, 19:18   #263
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Du ville tatt jenta ut av skolen dagen du visste at de skulle få bibler? Får man beskjed om sånt på forhånd, da?

I dette tilfellet her som HI sikter til fikk de beskjed dagen i forveien. Det de ikke fikk beskjed om var det seremonielle over det hele, med navneopprop og navn påført inne i bibelen og høytidelig overrekkelse.

Gammel 23-02-09, 19:40   #264
Mamma27
Nybegynner

Medlem siden: Feb 2009
Mamma27 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg hadde syntes at det hadde vært helt greit om de hadde fått bibel på skolen.
Det er så utrolig mye annet ang skolen jeg kunne hissa meg opp for,men ikke akkuratt ang en bibel.

Mamma27 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-09, 19:42   #265
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

HI's førsteinnlegg forklarer jo at det er frivillig. Så egentlig er det ingenting å bråke om.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-09, 20:19   #266
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åja. Det er så lenge siden første innlegg at jeg hadde glemt problemstillingen.

Gammel 24-02-09, 11:37   #267
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Vi har ellers både koran og bibler i bokhylla.

Åh? Jeg har bare en koreaner, jeg.

Men det var da noen som mente her at såkalte "ateister" var mer aksepterende til fremmede religioner enn kristendommen. Særlig

Det var meg. Og det mener jeg fremdeles. Jeg kan selvfølgelig ikke bevise det, men jeg får sterke vibber for det i noen diskusjoner.

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Man må gjerne mene det, men å generalisere om en persons IQ i stedet for å angripe argumenter, synes jeg ikke noe om.

(Men du skal ha ros for at du er en ivrig og stort sett saklig debattant).

Vel, vel: She had it coming. Jeg pleier faktisk ikke å være så "slem", men jeg synes faktisk det var usedvanlig tåpelig sagt (og da tar jeg med i betraktningen hvem som skrev det....) + at personen som skrev det veldig ofte er mye krassere i sine uttalelser.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-09, 11:39   #268
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nora H: Hva med denne?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Antireligion? Nei, jeg er bare anti-kun-EN-religion.

Sitron- inkluderende, ikke ekskluderende. Sånn av og til, iallfall.

Gammel 24-02-09, 11:42   #269
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Men hun mener jo ikke anti-kun-EN som at hun er i mot kun én religion, nemlig kristendom, men at det ikke skal være monopol på religionslæring. Det er jo forskjell.

Gammel 24-02-09, 11:47   #270
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det var meg. Og det mener jeg fremdeles. Jeg kan selvfølgelig ikke bevise det, men jeg får sterke vibber for det i noen diskusjoner.

Jeg har ikke det inntrykket, men jeg kan naturligvis kun svare for meg selv. Som ateist er jeg negativ til religionens innflytelse i samfunnet, uansett hvilken det dreier seg om. Er negativ både til hijab, bibelutdeling samt det at vi i Norge har en statskirke. Hva folk har av personlige oppfatninger har jeg full respekt for, men det blir feil at deres overbevisninger skal gjelde for resten også.

Gammel 24-02-09, 11:51   #271
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, der kom Esme meg i forkjøpet. Hun mener vel at EN religion ikke skal ha monopol, uansett om det skulle være Kristendommen eller Islam.

Gammel 24-02-09, 12:05   #272
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men hun mener jo ikke anti-kun-EN som at hun er i mot kun én religion, nemlig kristendom, men at det ikke skal være monopol på religionslæring. Det er jo forskjell.

Mulig, mulig....

Jeg har ikke det inntrykket, men jeg kan naturligvis kun svare for meg selv. Som ateist er jeg negativ til religionens innflytelse i samfunnet, uansett hvilken det dreier seg om. Er negativ både til hijab, bibelutdeling samt det at vi i Norge har en statskirke. Hva folk har av personlige oppfatninger har jeg full respekt for, men det blir feil at deres overbevisninger skal gjelde for resten også.

Jeg har iallfall det inntrykket, og jeg sier ikke at alle ateister tenker sånn, (sikkert de færreste)men enkelte jeg har snakket med har veldig sterk antipati mot kristendommen og er samtidig mer åpne for andre religioner. Regner med at de har fått et anstrengt forhold til kristendom gjennom ulike opplevelser i barndommen? Er man åpen for andre religioner, er man jo tolerant, og det er jo også noe man gjerne vil være.
Som jeg har sagt tidligere, jeg eg også negativ til både hijab og bibelutdeling i skolen og ang. splitting av stat og kirke er jeg litt i tenkeboksen, rett og slett.
Jeg har nok et sterkere forhold til kristendommen enn til andre religioner, fordi det er en del av min barnelærdom. Likevel kan jeg ikke si at jeg "tror" noe mer på det som står i Bibelen enn jeg gjør på andre myter og fortellinger. I så måte er jeg nok en ateist (i betydningen fravær av gudstro) med sterkere "bånd" til en religion enn til andre. Jeg kaller meg aldri for ateist; jeg er medlem av statskirken, barna mine er døpt osv. For meg har det med tradisjon og kultur å gjøre (og helt sikkert med forventninger også, innrømmer det) men jeg vil heller ikke betegne meg som en "troende." Uff, kompliserte greier...

Gammel 24-02-09, 12:09   #273
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig er det lettere å være kritisk til noe man kjenner godt, det syns jeg er helt naturlig. Det betyr ikke at man syns alt med kristendommen er død og pine, mens alle andre religioner er spennende og eksotiske og må få fritt spillerom.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-09, 12:46   #274
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Selvfølgelig er det lettere å være kritisk til noe man kjenner godt, det syns jeg er helt naturlig. Det betyr ikke at man syns alt med kristendommen er død og pine, mens alle andre religioner er spennende og eksotiske og må få fritt spillerom.

Jeg håper du har rett, men jeg er pokker ikke helt sikker....

Gammel 24-02-09, 13:01   #275
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er like negativ til at alle religioner skal få komme med ensidig påvirkning.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-09, 13:11   #276
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt gjør jeg det. Godt noen har evnen til å forstå.

Gammel 24-02-09, 13:14   #277
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg håper du har rett, men jeg er pokker ikke helt sikker....

Det finnes da sikkert ateister som er mindre tolerant ovenfor kristendom enn for andre religioner. Sikkert fordi at dersom man har hatt veldig dårlige erfaringer med religioner så er det statistisk sett mer sannsynlig at det er kristendom det dreier seg om.

Derimot så er det veldig rar ting å påstå at det er sånn for de fleste ateister, og glitter hadde et veldig godt poeng, om man ser på diskusjoner når det gjelder kristendom så dreier det seg veldig ofte om skolegudstjeneste, utdeling av bibler i skolen etc, altså det evige forkynnelse vs tradisjon-spørsmålet og disse er ikke et problem når det gjelder andre religioner.

Diskusjonene som går på islam er hva andre skal få lov til å gjøre, og jeg synes det er helt naturlig at man kan gi mer eller mindre blanke i hva andre gjør og samtidig reagere sterkt når andre skal misjonere.

Og så mener jeg at du kan heller komme med konkrete navn, det er ikke så mange som har diskutert her, og jeg kan personlig si at den religionen jeg misliker mest intenst er newage. Det er ingen religioner som bedriver så aggressiv og furten misjonering som disse tilhengerene.

Gammel 24-02-09, 13:23   #278
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Det finnes da sikkert ateister som er mindre tolerant ovenfor kristendom enn for andre religioner. Sikkert fordi at dersom man har hatt veldig dårlige erfaringer med religioner så er det statistisk sett mer sannsynlig at det er kristendom det dreier seg om.

Derimot så er det veldig rar ting å påstå at det er sånn for de fleste ateister, og glitter hadde et veldig godt poeng, om man ser på diskusjoner når det gjelder kristendom så dreier det seg veldig ofte om skolegudstjeneste, utdeling av bibler i skolen etc, altså det evige forkynnelse vs tradisjon-spørsmålet og disse er ikke et problem når det gjelder andre religioner.

Diskusjonene som går på islam er hva andre skal få lov til å gjøre, og jeg synes det er helt naturlig at man kan gi mer eller mindre blanke i hva andre gjør og samtidig reagere sterkt når andre skal misjonere.

Og så mener jeg at du kan heller komme med konkrete navn, det er ikke så mange som har diskutert her, og jeg kan personlig si at den religionen jeg misliker mest intenst er newage. Det er ingen religioner som bedriver så aggressiv og furten misjonering som disse tilhengerene.

-Ja, jeg mener også at det finnes ateister som er mindre tolerante overfor kristendommen enn for andre religioner. Der er vi enige.

- Jeg har heller aldri påstått at "slik er det for de fleste ateister." Hvor har du det ifra?

- Nå som jeg har fått oppklaring i hva Sitron egentlig mente, kan jeg ikke si at jeg har spesielle personer i kikkerten som er mer/mindre tolerante overfor forskjellige religioner.
Hijab- debatten overrasket meg, det må jeg si, men jeg klarer ikke å trekke fram navn i grunn.
Som jeg alledrede har sagt, er det mest RL-diskusjoner som har gitt meg et bestemt inntrykk av at kristendommen er "verstingen" blant en del ateister. Som Glitterchick sier; det er kanskje ikke så rart. Hvis man derimot nekter på at dette er tilfelle, er det også litt rart, synes jeg da.

Gammel 24-02-09, 13:57   #279
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sitat:

Hijab- debatten overrasket meg, det må jeg si, men jeg klarer ikke å trekke fram navn i grunn.

He he, der overrasker jeg meg selv, til og med!
Jeg er altså imot at samfunnet skal tre en religion nedover ørene på folk, men for at den enkelte skal kunne vise tilhørighet til sin religion, også når de representerer staten. (Dette er altså en annen diskusjon (på omtrent 1000 innlegg), men tenkte jeg bare skulle vise at det går an å mene det ene i den ene sammenhengen, og det andre i den andre sammenhengen, uten at det er et paradoks).

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-09, 14:05   #280
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

He he, der overrasker jeg meg selv, til og med!
Jeg er altså imot at samfunnet skal tre en religion nedover ørene på folk, men for at den enkelte skal kunne vise tilhørighet til sin religion, også når de representerer staten. (Dette er altså en annen diskusjon (på omtrent 1000 innlegg), men tenkte jeg bare skulle vise at det går an å mene det ene i den ene sammenhengen, og det andre i den andre sammenhengen, uten at det er et paradoks).

For meg er det et paradoks.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:28.