|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg? | |||
Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn |
![]() ![]() ![]() ![]() |
92 | 39,32% |
Jeg er og feminist og byttet etternavn |
56 | 23,93% |
Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn |
18 | 7,69% |
Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn |
40 | 17,09% |
Jeg er mann og feminist og byttet etternavn |
0 | 0% |
Jeg er mann og byttet etternavn |
0 | 0% |
Jeg er mann og byttet ikke etternavn |
1 | 0,43% |
Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel |
13 | 5,56% |
Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
10 | 4,27% |
Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
4 | 1,71% |
Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#263 |
Alltid like optimist
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg har helt klart fått inntrykk av at det er mange feminister her ja...
![]() |
#264 |
Princess Skids and Scars
|
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg har ikke lest hele tråden, så mulig det har blitt nevnt før. Jeg synes det er så innmari rart at det alltid er kvinnens navn som blir mellomnavn. Noen skriver at de vil "føre navnet videre" derfor beholder de det som mellomnavn, man fører man det virkelig videre da? Det forsvinner jo så godt som alltid med neste ledd. Min lille har begge navnene nå, mitt som etternavn. Når vi gifter oss skal hele familien ha et navn, mitt. Dette er like naturlig for meg som omvendt. Grunnen til at det blir mitt navn er for at jeg identifiserer meg veldig med det. Mannen gjør ikke det med sitt. Begge er ganske sjeldne i Norge, men det er viktigst for meg. Mange av dere sier at dere identifiserer dere sånn med navnet, at dere beholdt det som mellomnavn. Hvorfor ikke som etternavn? Hvorfor er det ingen av mennene deres som byttet navnet? Jeg skjønner det ikke. Jeg savner et alternativ i pollen der mannen bytter til kvinnen sitt. Feminist eller ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#266 |
flisespikker
|
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?
"Jeg er mann og byttet etternavn" er jo et valg her. Og spørsmålet er på hva vi selv har gjort, ikke familien som helhet, det er vel derfor det ikke er tatt med alle mulige kombinasjoner av hva ektefellen har gjort i tillegg til hva man selv har gjort.
![]() |
#269 |
frakoblet
|
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?
Da er det selvsagt et poeng å beholde navnet ditt. Jeg hadde ingen slike hensyn.
![]() |
#270 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Selvsagt ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#271 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Svarte jeg? Gidder ikke sjekke. Jeg er feminist og byttet navn. Det er mulig det valget var farget av at jeg var svært ung, men det kan være at jeg hadde gjort det likevel. Det handlet litt om å hete det samme som barna, for eksempel. Vi har mitt pikenavn som mellomnavn, jeg klarer ikke å mene at jeg er en mislykket feminist av den grunn.
![]() |
#272 |
Halloen!
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg skjønner argument om felles navn med barna, men finner det litt underlig at det "alltid" er mannens etternavn som blir valgt. Ellers dro jeg opp tråden litt på fjas (så etter noen interessante feminismetråder) men synes det er litt komisk at så mange mener at de har tatt et "gjennomtenkt" valg når de følger strømmen og tar mannens navn når de gifter seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#273 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Det kan vel være gjennomtenkt selv om det er vanlig? I vårt tilfelle ville det vært veldig tungekrøll med mitt navn sist. For oss var det viktigere at det høres litt mindre noldus ut enn at noen skal mistenke oss for å drite i likestilling.
![]() |
#274 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg har sikkert svart i tråden tidligere, men jeg har i alle fall fortsatt mitt eget navn, som er det samme navnet som ungene våre har. Teomannen ville ikke bytte, så han har fortsatt sitt gamle navn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#275 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg er vel ikke akkurat feminist, og jeg har byttet etternavn. Men det var faktisk mest fordi jeg ikke synes mitt medfødte etternavn passer til fornavnet (ene) mitt. Var aldri fortrolig med etternavnet jeg hadde før jeg giftet meg. Jeg hadde ikke byttet til "hva som helst": |
![]() |
![]() |
![]() |
#276 |
Enda en som trener
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg har sikkert også svart tidligere. Jeg er ikke gift, men det hadde aldri vært aktuelt for meg å skifte etternavn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#277 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg har byttet etternavn, men ikke når jeg giftet meg. Jeg byttet etternavn som 18åring, og det var helt uaktuelt å bytte navn når jeg giftet meg som 34åring. Ungene har forøvrig mitt etternavn.
![]() |
#278 |
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Etternavnet jeg er født med har aldri vært en del av min personlighet for å si det sånn. Allerede som 14-15 åring vurderte jeg å bytte etternavn til det som i dag er et av mellomnavnene mine. Det skjedde dog ikke før jeg giftet meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#279 |
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg er feminist og byttet ikke etternavn. Jeg lurer mest på hvordan de som ikke definerer seg selv som feminister tenker om akkurat det. Til dere det gjelder; hva tenker dere at en feminist er? |
![]() |
![]() |
![]() |
#280 |
Halloen!
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Overskriften er jo veldig tabloid, da. |
![]() |
![]() |