|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
| Se resultatene: Hvordan organiserer dere som har samborer/ektefelle økonomien? | |||
| Vi har fullstendig felles økonomi |
|
85 | 42,71% |
| Vi har felles regningskonto og separat økonomi for mat og eget forbruk |
|
18 | 9,05% |
| Vi har felles økonomi for faste utgifter og mat, men separat økonomi for eget forbruk |
|
78 | 39,20% |
| Vi har fullstendig separat økonomi |
|
18 | 9,05% |
| Deltakere: 199. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#261 |
|
maler
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi
Jeg tror man kan regne med at folk stort sett ikke leser hverandres mail, men å sende noe som virkelig ikke skal ses av noen andre er risikosport tenker jeg. Med mindre man vet at folk har hver sin dings.
|
|
|
#262 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiVi har vel kanskje i overkant mange dingser, og alle epleting er forbundet med min iTunes. Men jeg har slått av alt som er personlig på alt unntatt iPhonen min. iMessage og alt sånt er av, gutta sine dingser er låst for alt som er personlig for meg. |
|
|
|
|
|
#263 |
|
maler
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiFør det gikk inflasjon av dingser hjemme hos oss hadde vi bare en datamaskin. Vi brukte samme mailprogram, og mailen vår kom inn i hver sin innboks. Vi leste ikke hverandres mail den gangen heller. Men tilgang, absolutt.
|
|
|
#264 |
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiJeg tok over mannens emailadresse som jeg hadde i mange år før jeg gadd å lage min egen. Han hadde full tilgang hvis han ville det. |
|
|
|
|
|
#265 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiEg liker å skrive med penn og papir og skriv "dagbok" i gammeldagse notatbøker. Å låne bort telefonen min til mannen og stole på at han ikkje les sms og mail, blir som å be han hente ein paracet i nattbordskuffa og stole på at han ikkje les dagboka mi. Begge deler handler om gjensidig tillit og respekt.
|
|
|
|
#266 |
|
Bedreviter
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiJeg tenker at folks kommunikasjon er like trygg som den alltid har vært, uavhengig av digitalisering. Da jeg var tenåring, hadde jeg alle brevene mine i en skoeske. Den eneste grunnen til at min mor ikke leste dem, var fordi det var utenkelig å gjøre slikt. Nå bruker mannen og jeg hverandres iPader om hverandre, avhengig av hvem av dem som er ledig, og den eneste grunnen til at vi ikke leser hveranders epost, er fordi det er utenkelig å gjøre noe slikt. Det har alltid vært tillit og ikke fysiske sperrer som har holdt kommunikasjonen trygg. |
|
|
|
|
|
#267 |
|
By the Sea
|
Sånn tenker jeg også.
|
|
|
#268 |
|
|
Helt enig. Dersom jeg skulle fulgt tankegangen til enkelte her, kunne jeg ikke latt mannen min være alene hjemme. Og jeg kunne vel ikke vært alene hjemme heller. Det et ingenting som hindrer ham i å lete gjennom alle papirer jeg har ifm med arv etter foreldrene mine. Og det er godt mulig det finnes noe sensitiv i hans papirbunke også, men det vet jeg ikke fordi jeg er til å stole på. Men det et kun min egen moral som hindrer meg i å finne det ut.
|
|
|
|
#269 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Enig. Synes enkelte er vel naive om de sender sensitiv informasjon rundt på nett og i sms og stoler på at det aldri vil bli lest av andre. Man kan egentlig aldri gardere seg 100 % mot sånt, det bør man jo vite når man sender meldinger. Og om man ikke kan stole på sin partner så lever vi i hvert fall på hver vår planet når det kommer til hva som betyr noe i et forhold.
|
|
|
#270 |
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiDet å stole på partneren sin, og det å ikke ha tilgang på hverandres dingser har jo ikke noe med hverandre å gjøre. Ikke hos oss i alle fall. |
|
|
|
|
|
#272 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
|
|
|
|
|
#273 |
|
fri
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiPoenget er jo ikke at man ikke skal ha tillit til partneren sin. Det jeg har reagert litt på i disse diskusjonene er at noen ser ut til å ikke respektere at selv om en ikke har noen hemmeligheter for mannen sin, så er det ikke dermed sagt at andre regner med at meldinger man sender til en person, også automatisk blir delt med dennes ektefelle/partner. Uavhengig av hvor sensitiv informasjonen er. Jeg foretrekker å vite at meldinger jeg sender til en person faktisk blir lest av den personen og ikke noen andre, uansett hva jeg skriver. |
|
|
|
|
|
#274 |
|
Halloen!
Signerer alt. |
|
|
|
|
|
#275 |
|
Bedreviter
|
Nei, og det å ha tilgang til felles dingser har ingen ting med å ikke respektere andres privatliv å gjøre. Er det virkelig så vanskelig å skjønne? |
|
|
|
|
|
#276 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiIgjen er det veldig pest eller kolera her, da. Min mann vil aldri med vilje sjekke min mail eller telefon eller chat. Likevel har jeg ikke slått av SMS-varsler, og gmail sender varsel med de to første linjene av mailen som pop-up på Macen som står på kjøkkenet. Mannen har sin FB oppe stort sett hele tiden på samme Mac, så chatten ligger der jo.
|
|
|
#277 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiEg synest bare det blir veldig rart å tenke at å ha påloggingsmoglegheit til mobil/laptop er synonymt med å lese all privat kommunikasjon. For det er det på ingen måte. Og grunnen til at mannen min veit koden, slik at han kan bruke min telefon for å ringe sin telefon når telefonen hans har hamna i skittentøyskurven eller inni ovnen på leikekjøkkenet til toåringen, er jo nettopp at han ikkje bruker ein kvar hypotetisk sjanse til å invadere mitt privatliv.
|
|
|
|
#278 |
|
fri
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiDet trenger jo ikke bety at det er en automatikk, men muligheten er der både ubevisst og bevisst. Men det er jo like viktig for de som sender meldinger som for de som mottar de at man vet. |
|
|
|
|
|
#279 |
|
Bedreviter
|
Det tror jeg er en veldig fornuftig innstilling, og en problemstilling som det er verdt å ha i bakhodet når man kommuniserer via digitale enheter. |
|
|
|
|
|
#280 |
|
Halloen!
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiJeg lurer litt på hvordan dere tenker rundt disse problemstillingene når dere sender SMS om barns sykdom til f.eks. lærere. Tar dere det for gitt at læreren har sikret seg best mulig mot at ektefeller og barn ikke, bevisst eller ubevisst, ser meldingen? Lærere flest har jo ikke egen jobbtelefon, men bruker sin private. Og er det i så fall OK om de ser at "Kari er syk i dag også" ? Hvis ja, er det også OK om de ser en SMS av denne typen: "Kari har ikke blitt bedre, vi har time hos BUP i dag." |
|
|
|
![]() |
|
|