Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fraråder folk å ha felles økonomi

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Hvordan organiserer dere som har samborer/ektefelle økonomien?
Vi har fullstendig felles økonomi 85 42,71%
Vi har felles regningskonto og separat økonomi for mat og eget forbruk 18 9,05%
Vi har felles økonomi for faste utgifter og mat, men separat økonomi for eget forbruk 78 39,20%
Vi har fullstendig separat økonomi 18 9,05%
Deltakere: 199. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-03-15, 00:22   #261
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Ja, man må nok bare det. Mange familier deler dingser og datamaskiner, så man kan rett og slett ikke regne med at meldinger man sender ikke blir lest av flere. Det er vel konklusjonen jeg har gjort meg.

Jeg tror man kan regne med at folk stort sett ikke leser hverandres mail, men å sende noe som virkelig ikke skal ses av noen andre er risikosport tenker jeg. Med mindre man vet at folk har hver sin dings.

Gammel 16-03-15, 00:32   #262
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har vel kanskje i overkant mange dingser, og alle epleting er forbundet med min iTunes. Men jeg har slått av alt som er personlig på alt unntatt iPhonen min. iMessage og alt sånt er av, gutta sine dingser er låst for alt som er personlig for meg.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-03-15, 00:38   #263
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Før det gikk inflasjon av dingser hjemme hos oss hadde vi bare en datamaskin. Vi brukte samme mailprogram, og mailen vår kom inn i hver sin innboks. Vi leste ikke hverandres mail den gangen heller. Men tilgang, absolutt.

Gammel 16-03-15, 00:50   #264
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tok over mannens emailadresse som jeg hadde i mange år før jeg gadd å lage min egen. Han hadde full tilgang hvis han ville det.

Gammel 16-03-15, 00:51   #265
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg liker å skrive med penn og papir og skriv "dagbok" i gammeldagse notatbøker. Å låne bort telefonen min til mannen og stole på at han ikkje les sms og mail, blir som å be han hente ein paracet i nattbordskuffa og stole på at han ikkje les dagboka mi. Begge deler handler om gjensidig tillit og respekt.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-15, 08:04   #266
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at folks kommunikasjon er like trygg som den alltid har vært, uavhengig av digitalisering. Da jeg var tenåring, hadde jeg alle brevene mine i en skoeske. Den eneste grunnen til at min mor ikke leste dem, var fordi det var utenkelig å gjøre slikt. Nå bruker mannen og jeg hverandres iPader om hverandre, avhengig av hvem av dem som er ledig, og den eneste grunnen til at vi ikke leser hveranders epost, er fordi det er utenkelig å gjøre noe slikt. Det har alltid vært tillit og ikke fysiske sperrer som har holdt kommunikasjonen trygg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-15, 08:46   #267
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg tenker at folks kommunikasjon er like trygg som den alltid har vært, uavhengig av digitalisering. Da jeg var tenåring, hadde jeg alle brevene mine i en skoeske. Den eneste grunnen til at min mor ikke leste dem, var fordi det var utenkelig å gjøre slikt. Nå bruker mannen og jeg hverandres iPader om hverandre, avhengig av hvem av dem som er ledig, og den eneste grunnen til at vi ikke leser hveranders epost, er fordi det er utenkelig å gjøre noe slikt. Det har alltid vært tillit og ikke fysiske sperrer som har holdt kommunikasjonen trygg.

Sånn tenker jeg også.

Gammel 16-03-15, 09:12   #268
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt enig. Dersom jeg skulle fulgt tankegangen til enkelte her, kunne jeg ikke latt mannen min være alene hjemme. Og jeg kunne vel ikke vært alene hjemme heller. Det et ingenting som hindrer ham i å lete gjennom alle papirer jeg har ifm med arv etter foreldrene mine. Og det er godt mulig det finnes noe sensitiv i hans papirbunke også, men det vet jeg ikke fordi jeg er til å stole på. Men det et kun min egen moral som hindrer meg i å finne det ut.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-15, 09:18   #269
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig. Synes enkelte er vel naive om de sender sensitiv informasjon rundt på nett og i sms og stoler på at det aldri vil bli lest av andre. Man kan egentlig aldri gardere seg 100 % mot sånt, det bør man jo vite når man sender meldinger. Og om man ikke kan stole på sin partner så lever vi i hvert fall på hver vår planet når det kommer til hva som betyr noe i et forhold.

Gammel 16-03-15, 09:33   #270
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Det å stole på partneren sin, og det å ikke ha tilgang på hverandres dingser har jo ikke noe med hverandre å gjøre. Ikke hos oss i alle fall.

Gammel 16-03-15, 09:35   #271
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Det å stole på partneren sin, og det å ikke ha tilgang på hverandres dingser har jo ikke noe med hverandre å gjøre. Ikke hos oss i alle fall.

Ikke her heller. Absolutt ikke.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-15, 09:36   #272
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, selvfølgelig handler det om tillit. Hvis jeg virkelig måtte lese mannens mail, skulle jeg selvsagt klart det på en eller annen måte, nesten uansett hvor mange passord og låser han hadde. Jeg synes likevel det er en mellomting mellom "alt mitt er ditt og vi har ingen hemmeligheter for hverandre"-parene med felles mobiltelefon og mailadresse og å skifte passord to ganger i uka i frykt for at ektefellen skal SMS-ene sine.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-15, 09:53   #273
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poenget er jo ikke at man ikke skal ha tillit til partneren sin. Det jeg har reagert litt på i disse diskusjonene er at noen ser ut til å ikke respektere at selv om en ikke har noen hemmeligheter for mannen sin, så er det ikke dermed sagt at andre regner med at meldinger man sender til en person, også automatisk blir delt med dennes ektefelle/partner. Uavhengig av hvor sensitiv informasjonen er. Jeg foretrekker å vite at meldinger jeg sender til en person faktisk blir lest av den personen og ikke noen andre, uansett hva jeg skriver.

Så par som har felles Facebookprofil f.eks får ikke personlige meldinger fra meg. Men de er i det minste ryddige og forteller at de har en felles profil, slik at man vet at begge disponerer den.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-15, 10:11   #274
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Poenget er jo ikke at man ikke skal ha tillit til partneren sin. Det jeg har reagert litt på i disse diskusjonene er at noen ser ut til å ikke respektere at selv om en ikke har noen hemmeligheter for mannen sin, så er det ikke dermed sagt at andre regner med at meldinger man sender til en person, også automatisk blir delt med dennes ektefelle/partner. Uavhengig av hvor sensitiv informasjonen er. Jeg foretrekker å vite at meldinger jeg sender til en person faktisk blir lest av den personen og ikke noen andre, uansett hva jeg skriver.

Så par som har felles Facebookprofil f.eks får ikke personlige meldinger fra meg. Men de er i det minste ryddige og forteller at de har en felles profil, slik at man vet at begge disponerer den.

Signerer alt.

Gammel 16-03-15, 10:34   #275
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Nei, og det å ha tilgang til felles dingser har ingen ting med å ikke respektere andres privatliv å gjøre. Er det virkelig så vanskelig å skjønne?

Gammel 16-03-15, 10:47   #276
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Igjen er det veldig pest eller kolera her, da. Min mann vil aldri med vilje sjekke min mail eller telefon eller chat. Likevel har jeg ikke slått av SMS-varsler, og gmail sender varsel med de to første linjene av mailen som pop-up på Macen som står på kjøkkenet. Mannen har sin FB oppe stort sett hele tiden på samme Mac, så chatten ligger der jo.

Jeg tror, slik som dingsene nå har blitt, at de fleste må forutsette at andre kan få glimt av deres kommunikasjon med andre. Det er det som er default, og man kan ikke pålegge folk å endre deres innstillinger for at man selv skal få ivaretatt sin privacy. Jeg sender aldri sensitive meldinger på SMS lenger, jeg forutsetter at de kan bli uforvarende lest - selv om ingen rundt meg er hverken invaderende eller snokete.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-15, 11:38   #277
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg synest bare det blir veldig rart å tenke at å ha påloggingsmoglegheit til mobil/laptop er synonymt med å lese all privat kommunikasjon. For det er det på ingen måte. Og grunnen til at mannen min veit koden, slik at han kan bruke min telefon for å ringe sin telefon når telefonen hans har hamna i skittentøyskurven eller inni ovnen på leikekjøkkenet til toåringen, er jo nettopp at han ikkje bruker ein kvar hypotetisk sjanse til å invadere mitt privatliv.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-15, 11:52   #278
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det trenger jo ikke bety at det er en automatikk, men muligheten er der både ubevisst og bevisst. Men det er jo like viktig for de som sender meldinger som for de som mottar de at man vet.

Jobben min betaler min mobiltelefon og forbruket mitt der, og vi kan lese jobbmail på mobilen, og da krever min arbeidsgiver at jeg ikke oppgir koden på min mobil til andre, og at jeg har kode med passord (sånn er det jo på alle mobiler nå til dag). Det samme gjelder jobb-pc-en.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-15, 11:57   #279
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg tror, slik som dingsene nå har blitt, at de fleste må forutsette at andre kan få glimt av deres kommunikasjon med andre. Det er det som er default, og man kan ikke pålegge folk å endre deres innstillinger for at man selv skal få ivaretatt sin privacy. Jeg sender aldri sensitive meldinger på SMS lenger, jeg forutsetter at de kan bli uforvarende lest - selv om ingen rundt meg er hverken invaderende eller snokete.

Det tror jeg er en veldig fornuftig innstilling, og en problemstilling som det er verdt å ha i bakhodet når man kommuniserer via digitale enheter.

Gammel 16-03-15, 12:22   #280
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg lurer litt på hvordan dere tenker rundt disse problemstillingene når dere sender SMS om barns sykdom til f.eks. lærere. Tar dere det for gitt at læreren har sikret seg best mulig mot at ektefeller og barn ikke, bevisst eller ubevisst, ser meldingen? Lærere flest har jo ikke egen jobbtelefon, men bruker sin private. Og er det i så fall OK om de ser at "Kari er syk i dag også" ? Hvis ja, er det også OK om de ser en SMS av denne typen: "Kari har ikke blitt bedre, vi har time hos BUP i dag."

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:20.