Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreik!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-14, 16:26   #261
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Come on, Maverick. Nå er du usaklig og ufin.

Var det "akademisk bunnfall" som gjorde at det tippet over? Ja, den var kanskje drøy, men jeg er fortsatt traumatisert av at mine sønner har hatt flere lærere som ikke en eneste gang klarte å skrive en feilfri ukeplan, tekstmelding eller e-post, som har lært barna feil måte å regne gangestykker, og har et utall skrivefeil i engelskglosene barna skal pugge.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 16:27   #262
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Var det "akademisk bunnfall" som gjorde at det tippet over? Ja, den var kanskje drøy, men jeg er fortsatt traumatisert av at mine sønner har hatt flere lærere som ikke en eneste gang klarte å skrive en feilfri ukeplan, tekstmelding eller e-post, som har lært barna feil måte å regne gangestykker, og har et utall skrivefeil i engelskglosene barna skal pugge.

Jeg har ikke akkurat vært strålende fornøyd med alle lærerene eldste har hatt sine første seks skoleår. Men det betyr jo ikke at jeg har mistet troen på hele lærerstanden i barneskolen.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 16:27   #263
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg tror man skal være særdeles lite oppegående hvis man har startet på lærerutdanningen i løpet av de siste 10-15 årene og gjorde det pga. de gode betingelsene, altså. Går du litt lenger tilbake i tid, tror jeg nok det er lettere å finne lærere som ble det for å ha "mye fri", for da hadde man virkelig mye fri.

Alt er relativt. Betingelsene kan virke rimelig fristende for en del av oss som jobber i bransjer med mye dårligere betingelser, for eksempel.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 16:29   #264
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

"Dagens skole er dårlig, lærerne sier løsningen er å gi dem mer tid til forberedelser og etterarbeid i de periodene elevene er på skolen. Hmmm... da gir vi dem mindre tid, og så ser vi hvor mye dårligere det kan blir." Bra taktikk.

Feiltolkning. Jeg er faktisk spent på hvor mye dårligere det blir. Det betyr ikke at jeg mener at den nye ordningen er en god ting.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 16:30   #265
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Nja, det var mer "de som blir lærere fordi de ikke kan noe annet". Jeg kjenner mange dyktige lærere som valgte yrket sitt fordi de brenner for utdanning og vil gjøre en forskjell, og som virkelig kunne velge på øverste hylle. Det er synd å høre at det ikke er disse som har endt opp som lærere for barna dine. Skolen er dessverre fortsatt altfor individavhengig.

Gammel 26-06-14, 16:31   #266
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kommenterte vel en eller annen lærer som mente at det ble kjedelig eller mange rene reagensrør eller noe slikt, og så kommenterte du meg, og så ballet det på seg. Tror jeg.

Det var jeg som sa det. Jobber ikke lengre som lærer, men ja, jeg kjeder meg når det er stille perioder. Det gjør jeg i nyjobben også, og sørger derfor for at det ikke blir så mye rolige perioder. Det jeg likte i lærerjobben var muligheten til å jobbe veldig mye i perioder og få til et bra opplegg for og med elevene mine (med tilrettelagt undervisning for både 2-erne og 6-erne), og så kunne ta avspassering når det skjedde lite. Jeg var på jobb for å jobbe med elevene, den generelle tenkingen rundt tilrettelagt undervisning kunne gjerne skje i sommerferien, men det så jeg da ikke noe behov for å sitte på skolen og registrere arbeidstid for?

KS sitt forslag vil ikke gjøre noen forskjell for de dårlige lærerne, det er de gode og engasjerte det kommer til å gå ut over.

Gammel 26-06-14, 16:32   #267
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akademisk bunnfall var nok et uheldig ordvalg, ja, for det er utrolig fordomsfullt å tenke at alle som starter på lærerutdanningen er tanketomme blondiner av begge kjønn. Det stemmer ikke. Samtidig har jeg opplevd noe av det samme som du har, ikke når det gjelder tilpassing, men med skrivefeil og annet i ting som kommer fra lærer, og da Tenker jeg selvsagt Mitt.
Og da er vi jo egentlig tilbake til sakens kjerne: Læreryrket må bli så attraktivt at mange søker utdanningen, da vil de svake studentene automatisk bli silt bort. Slik det er nå, er det for mange svake som kommer både inn og ut av disse institusjonene og slik kan vi bare ikke ha det.

Jepp, gaiamor: KS tror de har laget et sikkert system for å fange opp unnasluntrerne, de glemmer bare at lærere flest ikke er det.

rine er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 16:32   #268
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Nja, det var mer "de som blir lærere fordi de ikke kan noe annet". Jeg kjenner mange dyktige lærere som valgte yrket sitt fordi de brenner for utdanning og vil gjøre en forskjell, og som virkelig kunne velge på øverste hylle. Det er synd å høre at det ikke er disse som har endt opp som lærere for barna dine. Skolen er dessverre fortsatt altfor individavhengig.

Jepp, og derfor hadde det vært gull at disse som blir lærere (og får jobb!) fordi det ikke er et snev vanskelig å komme inn på den utdannelsen, ikke hadde kunnet det.

Jeg hverken skrev eller mente at ALLE lærere har blitt det fordi de ikke kan noe annet.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 16:34   #269
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Akademisk bunnfall var nok et uheldig ordvalg, ja, for det er utrolig fordomsfullt å tenke at alle som starter på lærerutdanningen er tanketomme blondiner av begge kjønn. Det stemmer ikke. Samtidig har jeg opplevd noe av det samme som du har, ikke når det gjelder tilpassing, men med skrivefeil og annet i ting som kommer fra lærer, og da Tenker jeg selvsagt Mitt.
Og da er vi jo egentlig tilbake til sakens kjerne: Læreryrket må bli så attraktivt at mange søker utdanningen, da vil de svake studentene automatisk bli silt bort. Slik det er nå, er det for mange svake som kommer både inn og ut av disse institusjonene og slik kan vi bare ikke ha det.

... og hadde jeg ment at det var alle, så hadde jeg vært på jordet, det er jeg enig i. Jeg skulle dog ønske at man kunne unngå de som i praksis egentlig er uegnet som lærere fikk jobb som lærere.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 16:34   #270
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal bli øvingslærer til høsten. Det blir spennende å se om det er det "akademiske bunnfallet" jeg får eller om det er håp.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 16:34   #271
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ett av de punktene jeg mener KS bommer grovt på er antakelsen om at det å jobbe sammen i team på fast arbeidsplass er effektiviserende og kvalitetsfremmende. Det virker som om den antakelsen ligger som et viktig premiss.

Svar:

Sitat:

KS forutsetter at lærerne ikke skal arbeide mer enn i dag. Det betyr selvsagt at hvis man får mer tid bundet til tilstedeværelse på skolen, skal en bruke tilsvarende mindre tid til egenarbeid hjemme. Brukes tid til felles forberedelser, felles evalueringer og felles utvikling av undervisningsopplegg, trengs det mindre tid til individuelt arbeid med de samme oppgavene. Når vi hører lærere si at de arbeider opptil 55 timer i uken, viser det først og fremst at det trengs mer og bedre ledelse .

Felles arbeid er ikke pr def tidsbesparende for alle typer oppgaver. Ikke uten at det kan gå på bekostning av kvaliteten.

Nå det gjelder siste setning i svaret fra KS tror jeg derimot de har et poeng.

Guava er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 16:37   #272
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jepp, og derfor hadde det vært gull at disse som blir lærere (og får jobb!) fordi det ikke er et snev vanskelig å komme inn på den utdannelsen, ikke hadde kunnet det.

Og at de dyktige lærerne som faktisk er i skolen ikke blir skvist ut av et KS med økonomisk fokus og total blind spot for kvalitet. Det er det kampen står om akkurat nå.

Gammel 26-06-14, 16:37   #273
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi skal selvsagt jobbe i team for at det akademiske bunnfallet ikke skal bli overlatt helt til seg selv.

rine er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 16:38   #274
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Og at de dyktige lærerne som faktisk er i skolen ikke blir skvist ut av et KS med økonomisk fokus og total blind spot for kvalitet. Det er det kampen står om akkurat nå.

Jeg vet. Har to tanker i hodet på en gang.

Vi skal selvsagt jobbe i team for at det akademiske bunnfallet ikke skal bli overlatt helt til seg selv.

Hah! Godt å vite.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 16:39   #275
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Ett av de punktene jeg mener KS bommer grovt på er antakelsen om at det å jobbe sammen i team på fast arbeidsplass er effektiviserende og kvalitetsfremmende. Det virker som om den antakelsen ligger som et viktig premiss.

Svar:

Felles arbeid er ikke pr def tidsbesparende for alle typer oppgaver. Ikke uten at det kan gå på bekostning av kvaliteten.

Nå det gjelder siste setning i svaret fra KS tror jeg derimot de har et poeng.

Dette er jeg enig i.

Gammel 26-06-14, 16:52   #276
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Akademiske bunnfallet, ja. Det er slik man kan si, oss akademikere imellom. Egentlig skulle jeg bli statsviter, men en graviditet gjorde at jeg valgte et lærested nær hjemplassen, så egentlig var "kort avstand" min begrunnelse for å bli lærer. Trodde egentlig ikke jeg ville bli så lenge og like det så godt, men etter 20 år kan jeg konstatere at det er yrket for meg. Og jeg vil gjøre en god jobb uten detaljstyring og mistillit.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 16:57   #277
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg leser at Candy har prøvd seg som vikarlærer og ikke likte det. For meg var det omvendt: Jeg havnet tilfeldig i et lærervikariat etter det første grunnfaget mitt og likte det så godt at jeg bygget på med de fagene jeg likte best og toppet det med ped.sem. (som det het den gang :knirk: ) Jeg kan ikke huske at det var all fritiden som dro, som barnløs noenogtjueåring tenker man veldig lite på hvor praktisk det er å ha fri i alle skoleferiene, altså.

rine er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 17:09   #278
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke det finnes noen lærere som ikke ser rom for forbedring i skolen. Det er nettopp derfor vi roper og bærer oss nå - for først å bremse at det blir verre, og om vi klarer det, så vil selvfølgelig fokuset fortsette å være på hva som kan gjøre skolen bedre.

Jeg synes det er veldig leit å høre om folks elendige erfaring med skolen og enkeltlærere.

Som en generell betraktning, er min erfaring at skolen stadig går framover. I løpet av mine 20 år i læreryrket har det blitt satt et økt fokus på individuell opplæring, og selv om vi på ingen måte er i mål, har mange skoler og mange enkeltlærere blitt veldig flinke til dette - og det er bra, med tanke på at dette var skolen ikke flinke til tidligere.

Det har også blitt et økt fokus på god vurderingspraksis og lærere som gruppe har blitt bevisstgjort på- og kurset i hvilke måter å gi tilbakemeldinger til elevene på som er mest effektivt og som gir eleven best faglig utbytte. Skolen til mine barn er eksemplarisk i så måte, og jeg opplever at de i veldig tildig alder blir bevisste på egen læring. Dette var jeg helt i tåka på under min skolegang - jeg visste ikke hvilken måte jeg selv lærte best på og det var ofte et mysterium hvorfor jeg fikk 5 på en stil og 4+ på den neste - hva skulle jeg gjøre for å få 5? Hvordan kunne jeg bli flinkere? Det visste jeg ikke.

Enkeltelever blir fulgt opp langt mer nøye nå enn tildigere, helt ut av vgs, altså til de er 18-19 år. Dette synes jeg er veldig positive framskritt i norsk skole. Det er også satt i system, og jeg synes det er en nødvendig del av byrakratiseringen av læreryrket - det er fint at alle lærere på dokumentere at man har elev-og fagsamtaler jevnlig. Det er en kvalitetssikring.

Personlig skulle jeg ønske at vi kan fortsette å få jobbe på en måte som er optimal for en lærer, børste av oss støvet etter konflikten og begynne å se framover igjen. Gjerne sammen med dyktige politikere og andre i samfunnet som har noe å melde om hva som definerer en god skole.

Gammel 26-06-14, 18:56   #279
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Jeg håper også på at alle lærere og rektorer ønsker at skolen skal bli bedre, men jeg ser dessverre ikke tegn til det på mine barns skole. Mattelekser rettes ved at lærer sier det rette svaret og så skal tredjeklassingene se om de har rett eller ikke. Hvordan skal en åtteåring kunne fortelle læreren at vedkommende har litt mange feil og trenger hjelp. Jeg klarer ikke å forstå hvordan man har kommet frem til at dette er en god vurderingsmetode.

Jeg har så lyst til at dårlige skoler skal lære fra de gode, men jeg klarer ikke å se at det er noen mekanismer som får dette til å skje. Rektor vil absolutt ikke sammenligne seg med andre. Lærerne elsker rektor fordi de har den friheten alle lærere maser om. Skolesjefen gjør ingenting da foreldrenes hjemmeundervisning sørger for gode resultater på nasjonale prøver.

Jeg tror at mer struktur kan hjelpe dårlige skoler til å bli bedre på samme måte som det hjelper dårlige lærere til å bli bedre.

elg er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 19:26   #280
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jøss.

Jeg synes jo det er svært underlig om man ikke tar med slikt i vurderingen. Virker litt korttenkt.

Grunnen til at jeg har vurdert lærerjobb er a) fordi jeg tror jeg hadde kunnet bidra og trivdes med utfordringene, b) fordi lønna på ingen måte er avskrekkende, og c) fordi arbeidstidsbetingelsene virker rimelig utopiske mtp arbeidshverdagen min pr. i dag.

Skal man egentlig være der at det nærmest er et guddommelig kall, lissom?

Hvordan ER egentlig den lønna? for A er ABSOLUTT sant for meg, og B tror jeg ikke er avskrekkende, og C, vel, jeg har det bra jeg, men den eksisterende ordningen er ikke avskrekkende den heller. 7,5 timer alle uker, PLUSS alt på kvelden, tja, nja... vet ikke. Hovedproblemet er dog at jeg ikke orker ny utdannelse nå i livet med barn

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:44.