|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
This is normal!
|
Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag
Jeg begynte å tenke på dette. Å måtte neie for de over deg i hierarkiet er jo ikke særlig lekkert, men å neie - eller bukke - som en måte å hilse på er vel ikke så ille?
|
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
Nei, det tenker jeg også. Eller for å takke. Det er jo en slags respekt for den man neier eller bukker for. Blind respekt skal man selvsagt ikke ha, men jeg syns ikke det nødvendigvis er feil å neie eller bukke om man vil det. Jeg legger nok ikke så mye i det lille knikset, egentlig.
|
|
|
#4 |
|
This is normal!
|
Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagMan må selvfølgelig kunne velge bukking og neiing uavhengig av kjønn.
|
|
|
|
#5 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bedreviter
|
Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagJeg reagerer negativt på at voksne damer neier. Jeg synes det virker … underdanig på helt feil måte. Feministen i meg formelig gråter når jeg ser det. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Bedreviter
|
Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagJeg syns bukking er bare marginalt bedre. Det er heller ikke noe jeg ville lært bort til mine eventuelle gutter. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
This is normal!
|
Betyr det at de jeg møter som ikke neier for meg er hekser? Det er så lenge siden jeg tok ex.phil.
|
|
|
|
#13 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagNå måtte jeg le. Jeg var blåruss. For da hadde jeg en eksamen mindre enn rødrussene.
|
|
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Jeg håper du har rett i at flere på vgs nå velger realfag. Sist jeg snakket med en skoleleder på vgs sa han at de så en svakt økende tendens. Det er derimot urovekkende at så få velger språk!
Jeg er slett ikke uenig med deg i at estetiske fag er viktig, og at det har en helt annen funksjon enn å utdanne kunstnere. Bare hvordan vi definerer ordet kreativ viser hvor snevert vi ser på dette. Det er å være kreativ blir ofte sett på som synoymt med kunstnerisk. Kreativ er derimot evnen til å tenke nytt. Derfor er det også viktig at skolen utfordrer barna til å være kreative, på flere måter. Kreativitet og innovasjon er det vi skal leve videre av og det som tar verden et steg videre.
|
|
|
#16 |
|
Glamorøs
|
Ikke sant? Det er så sneversynt slik det er i dag.
Det er ikke kult å være flink i noe på skolen. Bortsett fra muligens gym i noen miljøer. Men det er ikke kult å være flink i de kreative fagene heller, altså. Det er noe jeg savner ved USA, der var det mye større aksept for å være flink og å ønske å være flink. I alle fag.
|
|
|
#17 |
|
Bedreviter
|
Tvert i mot. Det har i stadig større grad blitt status å ha gode karakterer. Det er en helt annen holdning til skolearbeid og skoleresultater i dag enn det var da vi var barn, tror jeg. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Personlig pessimist
|
Det synes jeg også å merke.
|
|
|
|
#19 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Det tror jeg er veldig avhengig av klassemiljø og hvem som er tonegivende. I hvertfall sier læreren til størstekoppen at det er stor forskjell på de to klassene på hennes trinn. I hennes klasse er det en faglig sterk gruppering som også har høy sosial status. Der er det kult å gjøre det bra på skolen. I den andre klassen er det noen tøffe personer som setter standarden. Der får de flinke "nerdestatus".
|
|
|
#20 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Eg skulle ønske vi kunne slutte å polarisere realfag og kulturfag og heller sjå kor mykje nytte ein har av det eine i det andre. Eg har t.d. ei genuin tru på at "Minecraft-generasjonen" vil ha ei heilt anna intuitiv forståing for konstruksjon enn eg hadde på ungdomsskule/vgs. |
|
|
|
![]() |
|
|