|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Whatever, never mind
|
Eller som det også heter: Ro, ro ... |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Har de fått Ludvig Nessa til å skrive forslaget, eller?
|
|
|
#4 |
|
Mother of Dragons
|
Hva er poenget med høringsnotat da? Jeg spør fordi jeg har lite peiling på politiske prosesser.
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
|
|
|
#6 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Et forslag kan jo selvsagt få for få stemmer til å vedtas når det skal behandles i Stortinget, men strategisk har det blitt vurdert som (i hvert fall til nå) temmelig usannsynlig. Regjeringen er avhengige av KrFs støtte, og kommer ikke utenom denne forpliktelsen for å være sikker på å fortsatt ha det. Jeg tror dessuten det er noen konservative krefter i både Høyre og FrP som synes det er helt okei med en bonusrunde om hvor problematisk retten til selvbestemt abort er. For enkeltrepresentanter i regjeringspartiene som er i mot forslaget, vil det være politisk selvmord å stemme mot partipisken i dette tilfellet.
|
|
|
#7 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Nemlig, akkurat. Dette ser ut til å være eneste måten å komme ut av denne verkebyllen av en sak på nå.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?I følge artikkel om samme sak på db.no står det:
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Mother of Dragons
|
Hvorfor får ikke stortingsrepresentantene stemme ifølge samvittigheten sin dersom det er så jævla viktig at noen fastleger som burde fått sparken skal få lov til det?
|
|
|
#10 |
|
Glamorøs
|
Godt spørsmål.
|
|
|
#11 |
|
Whatever, never mind
|
Nei, si det. Kanskje fordi at maktbegjær kjenner ingen grenser? |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?I følge høringsnotatet så får fastleger reservere seg mot flere ting enn sykehusleger. Jeg bare gleder meg til runde to hvor moralistisk helsepersonell vil nekte å behandle kvinner før/etter aborten. "Du har vondt sier du? Beklager, vil ikke hjelpe deg. Jeg er imot abort." Sist redigert av Éowyn : 18-03-14 kl 11:21. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Unik
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Rockesøster
|
Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Jeg synes Gro Nylanders kronikk i dagbladet i forbindelse med kvinnedagen er flott, og hun påpeker mange av problemene ved denne ordningen.
|
|
|
#16 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Fra Bent Høie prøver liksom å oppklare:
(min utheving.)
Jaudå. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Unik
Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Man må for all del ikke glemme at Høyre er tilhenger av å bygge ned unødig byråkrati! |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Ikke sant? Denne saken har jo ikke byråkratifeller whatsoever. Si at man i Bø i Telemark, hvor det er 7 leger hvorav tre reserverer seg, opplever at en av de ikke-reserverende legene sier opp. Da må man vurdere om tilgangen på ikke-reserverende leger er god nok. Er den ikke det, har ikke lenge alle tre legene rservasjonsmulighet. Hvem av de tre skal miste reservasjonsretten til de finner en ny, ikke-reserverende lege som kan tiltre? Hvordan skal dette avgjøres? Og hvordan kan man sikre at den tidligere reservasjonslegen overvinner samvittigheten sin og gjør det han skal overfor alle pasienter, inklusive kvinner som ønsker svangerskapsavbrudd?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Whatever, never mind
|
Konsekvensanalyse? Nei, den har vi ikke sett. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Unik
I min kommune har man en stillingshjemmel til å forvalte fastlegeordningen. Jeg antar den må økes, mildt sagt. Mao - mindre byråkrati. Not. |
|
|
|
![]() |
|
|