|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Vi er 6 lærere på vårt kontor, men det er trangt når vi er tilstede alle samtidig. Jeg gjør rettearbeid mye raskere hjemme uten 5 kolleger som gjerne vil diskutere samarbeid. Jeg mener selvsagt ikke at det ikke er viktig å samarbeide med kolleger, men at det er vanskelig å gjøre individuelt arbeid når vi er mange på samme rommet. Rommet er i tillegg ca 12 kvm, så det blir fort dårlig luft der inne.
|
|
|
#2 |
|
stoffavhengig
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Det er tid til utdanning, men det er ikke alle kommuner som har råd til det.
|
|
|
#3 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?
Jepp. Og det blir ikke akkurat bedre hvis KS skal overlate enda mer styringsrett til hver enkelt rektor. Det har vært tradisjon i skolen for at man oppdaterer seg i den ubundne tida/fritida, f.eks. har det pleid å være gode feltkurs i biologi, økologi og zoologi lagt til sommerhalvåret som lærere har meldt seg på og betalt av egen lomme. Men jo mindre slack man får fra arbeidsgiver, jo mindre villig blir man til å gi noe slack tilbake. Det er mye forskning på hva som motiverer arbeidstakere, og det meste tyder på at frihet under ansvar fungerer bra. Derfor mener jeg at KS er på bærtur.
|
|
|
#5 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Praksissjokket er vel det sjokket man opplever når man kommer ut i av lærerhøgskolen og opplever at det du har lært at er riktig yrkeutførelse slett ikke samsvarer med med de rammene og ressursene du har tilgjengelig til å gjøre jobben.
|
|
|
#6 |
|
Bedreviter
|
OK. Og da kommer vi igjen tilbake til viktigheten av kommunikasjon. "Lærerne har ikke gode nok rammevilkår til å få undervist på tilfredsstillende vis" = godt argument. "Det er tøft å være nyudannet." = not so much. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Jeg skjønner hva du mener, men det er allikevel et problem om lærere slutter fordi det er for tøft å være nyutdannet. Det vil alltid være tøft å komme ut i ny jobb, men det er viktig for skolen at lærere med ambisjoner om å gjøre en god jobb ikke får alle drømmene knust i døra på vei inn.
|
|
|
#8 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Det der med at erfarne lærere skal jobbe mer, det syns jeg er et tveegget sverd. Jeg skjønner deler av logikken, samtidig som de erfarne lærerne jeg jobber med legger minst like mye tid ned i forberedelser og etterarbeid som det tjue år yngre kolleger gjør. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
maler
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Det er vel i grunnen en ganske vanlig oppdagelse når man er nyutdannet at det er mye jobb og mye ansvar og at man plutselig står der selv som siste skanse og må ordne selv.
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Så vidt jeg vet er antallet nyutdannede lærere som forsvinner i løpet av det første året langt høyere enn antallet nyutdannede sykepleiere. Og det synes jeg er viktig å ta tak i, spesielt fordi vi har en lærermangel vi egentlig ikke har råd til å ha.
|
|
|
|
#12 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Selvsagt gjør det det. Vi mangler lærere og med en eventuell ny arbeidstidsordning vil jeg tro at vi kommer til å få både et rekrutteringsproblem og et problem med å holde på ferske lærere. Obligatorisk 5-årig utdanning er Høyres ønske og med nedlagt avspaseringsordning i tillegg, do the math.
|
|
|
#13 |
|
I mål
|
Rekruttering til yrket er selvsagt et poeng, men surving over at man jobbe en titimersdag er det ikke. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Fartsfantom
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Her er en kommentar fra Joacim Lund i Aftenposten. Han sier at KS sitt forslag er alvorlig på flere områder, blant annet vil det bli lærermangel. TALIS-undersøkelsen har vist at vi sammen med Italia og Østerrike har flest lærere over 50 år. Dette vil skape problemer for framtida, hvis antallet søkere til lærerhøgskolen går enda mer ned. Videre sier Lund:
Du kan lese kommentaren her: http://www.aftenposten.no/meninger/k...oITVU.facebook Sist redigert av Nasse : 18-02-14 kl 18:46. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Den var god, klar tale! |
|
|
|
|
|
#17 |
|
maler
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Problemet med å skrike sånn er at da faller argumentasjonen ut på en måte som gjør at lærergruppen fremstår som en gjeng som sutrer over noe som fremstår som bedre enn flere andre har og som tror de har det veldig mye verre enn alle andre. Du får ikke tilhengere av sånt. Heller ikke blant de som ikke skjønner fagforeningsspråk.
|
|
|
#18 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
|
|
|
#19 |
|
I mål
|
Jeg HAR meldt meg ut. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
stoffavhengig
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Fra fylkesledere i UdF:
|
![]() |
|
|