|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Syns du at FrP er et rasistisk parti? | |||
| Ja! |
|
83 | 40,69% |
| På grensen |
|
78 | 38,24% |
| Nei |
|
41 | 20,10% |
| Mener ikke noe |
|
2 | 0,98% |
| Deltakere: 204. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Jeg skjønner jo, at mye av diskusjonene dreier seg om settinger hvor man kanskje ikke kjenner de man snakker med SÅ godt, men jeg tar i hvertfall med meg at jeg skal være litt mer forsiktig også i andre sammenhenger. Jeg treffer primært ikke-etnisk norske kun i jobbsammenheng, og har tenkt (kanskje særlig som arbeidsgiver) at jeg nettopp skal passe på å vise tydelig interesse. For kultur, mat, høytider og andre ting. Ikke fordi jeg ikke tenker at de er mindre norske (ikke aller ER norske statsborgere heller for den saks skyld), men fordi jeg tenker at det å være nysgjerrig, er å vise respekt for deres opphav. For tiden har jeg 7 nasjonaliteter på jobb, i tillegg nordmenn, og det er fantastisk spennende å høre om alt fra ferievaner til bakgrunnen for at nettopp de havnet hos meg!
|
|
|
#2 |
|
By the Sea
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?
Det du skriver her, Skremmern, er jeg veldig enig i. Evne, og ikke minst vilje, til refleksjon kan av og til være mangelvare i vår trygge, lille boble.
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Jeg synes det er stor forskjell på kommentarer som lyser av uvitenhet og dem som kommer trass i at man vet. Det finnes en del som insisterer på å bruke ordene neger, mulatt, guling osv trass i at de vet at det sårer "for jeg mener jo ikke noe rasistisk med det". Jo når man bruker ordene trass i at mange reagerer så er man ikke snill. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Og jeg er for øvrig en som ER veldig nysgjerrig på hvor folk EGENTLIG kommer fra. Både dialektmessig (i går holdt jeg på å spørre han i fiskedisken på Meny, for dialekten hans var midt mellom stril og Rogalending og jeg klarte ikke å plassere den.
|
|
|
#5 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Ja! |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Hehe, nå skrev jeg samtidig som deg, Hyacinth, men ja, jeg føler det samme.
|
|
|
#8 |
|
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Mitt inntrykk er at veldig mange er interessert i å snakke om hvor de kommer fra og i tillegg er det en glimrende måte å få i gang en samtale. Det vil være trist om man skal vokte seg for å spørre om sånt også. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Kontrollfrik
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Ja, jeg ser den. Selv syntes jeg en lang tid at det var forferdelig plagsomt at alle absolutt skulle snakke om hvor og hvor mye jeg jobbet. Det er egentlig utrolig hvor mye folk er opptatt av akkurat det, fant jeg ut da. Jeg brukte masse krefter på å vri meg unna sånne spørsmål. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Polyanna og Hyacinth: |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Kontrollfrik
Selvsagt ser jeg forskjellen. Grunnen til at jeg ikke spør så mye om sånt, ihvertfall ikke før jeg kjenner dem godt (jeg spør og graver mye til naboene mine fra Sri Lanka) er fordi jeg er estremt redd for å støte. Og når man er hos legen så tenker man kanskje ikke at han har tid å snakke om landet sitt og navnet sitt og sånt. Jeg er redd han blir irritert fordi han synes det er mer vesentlig at jeg har vondt i armen. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Og det syns jeg han har all rett til. Jeg er også veldig opptatt av kultur og andre land. Men jeg syns ikke tilfeldige folk jeg møter skal reduseres til et eksotisk innslag i min hverdag. Legen min er der for å hjelpe meg med vondt i armen, ikke underholde meg.
|
|
|
#13 |
|
Kontrollfrik
Ja, det er jo derfor jeg ikke spør. Jeg prøver bare å forklare at jeg egentlig har kjempelyst til det. Inni meg. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
|
Jeg tror at det er en forskjell her, jeg får til tider det spørsmålet, men ikke på grunn av utseendet. Det er kanskje det som er forskjellen. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Ja, jeg vet det, altså. Det skrev jeg jo også.
|
|
|
#16 |
|
Ringskrømt
|
Jeg skjønner IKKE impulsen, altså jeg skjønner at man kan lure, man ikke at det mest interessante med denne personen som snakker flytende norsk skal være hvor foreldrene eller besteforeldrene opprinnelig kommer fra. Det man EGENTLIG spør om, er jo "hvorfor er du brun?". Og det er litt tøyeste at man skal buse ut med den type ting til folk man knapt kjenner. Jeg har spurt min svigerinne om en hel del ting, jeg, jeg synes det er superinteressant det hun har å fortelle meg, men hun er gift med broren min, og jeg skal love deg at vi snakket om en hel masse bli-kjent-greier, før den type ting ble diskutert. Ikke fordi det er flau eller fordi hun skjemmes, men fordi det ikke er naturlig, synes jeg, å ha den type spørsmål med i bli-kjent-prosessen. Som om det er en rett at man skal få vite bakgrunnshistorien til et menneske ved første møte. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Glamorøs
|
Men jeg regner med at du ikke syns måten nordmenn generelt mottas på i utlandet kan sammenliknes med hvordan folk med annen hudfarge generelt mottas i Norge? Som var poenget mitt, men det regner jeg med at du egentlig forsto.
|
|
|
#18 |
|
Glamorøs
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Hvordan man reagerer på spørsmål om hvor man er i fra vil jeg tro henger sammen med hvordan det stedet er ansett. Å få spørsmål om hvor man kommer fra når man snakker engelsk med norsk aksent i Texas er ikke det samme som når man snakker prikkfritt norsk i Norge, men har en eller to foreldre som f.eks. er født i midtøsten.
|
|
|
#19 |
|
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Tja.. Norge er ikke nødvendigvis et land som forbindes med noe positivt. Mange aner ikke hvor Norge er. I USA har jeg blitt møtt med småsure kommentarer om "kommunistisk" oljenasjon og i Palestina er ikke Osloavtalen noe som klinger godt (og som var omtrent det eneste man forbant med Norge). |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Og impulsen trenger ikke være rasistisk motivert. Og akkurat det med å grave med "EGENTLIG"-spørsmål er udannet, ubetenksomt og helt sikkert dønn irriterende, plagsomt og noen ganger sårende, men det er ikke "hverdagsrasisme", syns jeg.
|
![]() |
|
|