|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#261 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeri
Jeg synes i grunnen det er lite hat i denne tråden, jeg håper ikke du generaliserer og mener at alle som ikke vil ha katter rennende rundt seg hater de. |
![]() |
![]() |
![]() |
#262 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeriMen er det virkelig mange som sier at de HATER dyr, eller katter i denne tråden?
![]() |
#263 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeriJeg hater slett ikke katter. Som jeg har skrevet - det er eierne jeg hater.
![]() |
#264 |
By the Sea
|
Pøbelsara, det var ingen sammenligning av sak eller alvorlighetsgrad - det var et eksempel ment å illustrere prinsippet av at selv om det er opp til en selv å definere hva som er viktig og riktig og alvorlig og ikke, så vil andre mene noe om ens egen mening. Og kanskje i langt større grad her på et diskusjonsforum enn i hverdagen.
![]() |
#265 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeriDet er få som snakker om avliving over en lav sko, altså. Det er selve anskaffelsen av katt som er det flere av oss ike støtter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#266 |
By the Sea
|
![]() Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeriLille meg, om ikke katter skal komme inn i din hage, må alle katter gå i bånd. Du tenker at det er det ideelle? Eller alternativ to er kattene utryddes.
![]() |
#267 |
maler
|
![]() Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeriNoe av problemet er vel at det er vanskelig å se for seg båndtvang på katt i praksis. Ikke for det, jeg har katt som kan gå i bånd. Hun startet nemlig livet som bykatt i Oslo. Men det er ikke bare å feste bånd på katt, det er ikke mulig å dressere dem til å gå tur i bånd slik man kan med hunder. Og det er heller ikke like enkelt å sperre dem inne, de smyger seg på en måte ut hvis de vil. Med andre ord vil det å etterkomme et ønske om 100% kontroll på katten medføre at man ikke kan ha katt tror jeg. Jeg tror ikke det er mulig selv om man prøver. Kanskje i blokk, men ikke i hus der dører og vinduer åpnes ut på bakkeplan.
![]() |
#268 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeriJeg synes du er på viddene her, Zoe. Og jeg synes du hersketeknikker (flott verb |
![]() |
![]() |
![]() |
#269 |
By the Sea
|
![]() Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeriHva er dette for en tilbakemelding, 007?
![]() |
#270 |
maler
|
![]() Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeriDet er jo sant at de problemene vi diskuterer her i dette landet, både på fp og forsåvidt til og med i rikspolitikken som regel er småproblemer når vi løfter blikket og ser all verdens elendighet. Det må være lov til å diskutere dem for det tenker jeg. Selv om vi har flaks og bor i verdens rikeste land.
![]() |
#271 |
ihuga feminist
Men her tar du altså tak i problemet fra feil side. Du sier at det er JEG og mitt ønske om å kunne bestemme i hagen min, som er problemet. Det syns jeg er direkte feil. Det er ingen andre dyr enn katter hvor man har eiere som ser ut til å mene at min suverenitet i egen hage ikke skal gjelde for deres dyr. Hvis ikke katteeiere kan holde katten sin borte fra min hage, så mener jeg oppriktig at det er deres problem, ikke mitt. Da er det katteeieren - ikke jeg - som må finne en løsning.
![]() |
#272 |
maler
|
![]() Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeriDu glemmer en ting, Lille Meg. Det er båndtvang på hund i dette landet. Det er ikke båndtvang på katt. Det er fullt ut lovlig å holde katt som beveger seg fritt omkring. Selv om jeg kan forstå at naboer ikke liker det blir det litt som med naboens tobakksrøyk, den har dessverre lov til å komme i nærheten av de som ikke setter pris på den.
![]() |
#273 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror ikke det med rase har så himla mye å si, (ur)instinktene til katten er der uansett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#274 |
maler
|
![]() Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeriRase har jo litt å si. Det er forskjell på brite og skogkatt når det gjelder utfartstrang for å si det sånn. Men jeg er enig med deg i at eieradferd er viktigere.
![]() |
#275 |
frakoblet
|
Men syns du dette handler om hat av katter?
![]() |
#276 |
By the Sea
|
![]() Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeriLille meg, jeg forholder meg til deg som finnes av regler og restriksjoner og katter har lov til å gå fritt.
![]() |
#277 |
ihuga feminist
Jeg ser ikke helt hva lovlighet har med dette å gjøre. Det er neppe ulovlig å slippe en ilder inn i hagen min heller. Det betyr likevel ikke at det er greit? Hadde det vært ulovlig å ha katter løse, så ville jo nærmest problemet vært løst, eller hva?
![]() |
#278 |
maler
|
Ditt problem kanskje. Jeg hadde imidlertid fått et problem med å måtte avlive en venn.
![]() |
#279 |
This is normal!
|
![]() Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeriJeg skulle ønske det var strengere regler for kattehold i tettbygde strøk. Og hvordan er dette med katter og streifing egentlig? Det er jo flere husdyr/kjæledyr som ville trives bedre med å streife fritt, men de begrenses på ulike måter. Er det så spesielt for katt, eller er det en myte? Kunne større katteinnhegninger/-bur i egen hage være en løsning? Og at man velger katter som trives bedre inne eller på en mindre plass utendørs. Som med annet dyrehold (hest, ku m.m.) mener jeg det er den som skal anskaffe dyret som bør velge type/rase etter hvor mye plass man har og bosette seg slik at dyret ikke er til ulempe for andre.
![]() |
![]() |
#280 |
© All rights reserved
|
Godt mulig jeg blander og at det ikke var du som skrev noe om manglende empati, men her er noe av det jeg bygger tilbakemeldingen min på (uthevet):
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|