Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er det virkelig så sjokkerende at noen ikke drikker alkohol?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-10, 13:40   #261
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.355
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det virkelig så sjokkerende at noen ikke drikker alkohol?

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Dette synes jeg var veldig godt sagt, i likhet med de andre innleggene til Fnatten i denne tråden.

Jeg synes det er litt skremmende hvor stor normativ kraft alkohol har i samfunnet. Nå er jeg ikke avholds, men jeg kjenner at jeg får litt lyst til å være det i trass mot enkelte av holdningene som kommer frem her.

Hvilke holdninger? At man setter pris på rusen betyr ikke at man krever at andre skal gjøre det.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 13:47   #262
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.175
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det virkelig så sjokkerende at noen ikke drikker alkohol?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Hvilke holdninger? At man setter pris på rusen betyr ikke at man krever at andre skal gjøre det.

Det var ikke de holdningene jeg tenkte på. Faktisk synes jeg det var befriende ærlig av deg å si rett ut at rusen er en viktig grunn til at man velger å drikke alkohol noen ganger. Det jeg reagerte på var særlig utsagnene om at avholdsfolk er anale kontrollfriker som ikke kan sette pris på verken god mat, god drikke (drikke kan være godt også om det ikke inneholder alkohol) eller god sex (!), samt at man ikke kan tenke seg å være sammen med noen som ikke drikker alkohol. For meg blir det rett og slett langt over-the-top i forhold til å gjøre alkohol til samfunnsnorm. Som sagt, jeg er ikke avholdsmenneske, men jeg synes det er veldig mange gode grunner til å ikke drikke i mange settinger, og jeg synes det er synd at det så tydelig kommuniseres at det å ikke drikke alkohol likestilles med å frivillig sette seg utenom samfunnet. Det stemmer at det kan fungere sånn i praksis mange ganger, men her argumenteres det normativt for at det er helt naturlig og greit at det er sånn, og det gjør meg både trist og sint. Synes også det er betenkelig at folk som i mange andre sammenhenger liker å fremstå som liberale og radikale i denne saken virker nokså fordomsfulle og verdikonservative.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 13:49   #263
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.355
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det virkelig så sjokkerende at noen ikke drikker alkohol?

Ajå. Ja, det var vel også noe tabloide uttalelser.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 13:50   #264
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.229
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det virkelig så sjokkerende at noen ikke drikker alkohol?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det går an å like vin, men samtidig mene at edru personer kan være fine folk å være sammen med og at avholdsfolk ikke generelt er anale og kontrollerende freaks.

Det går sikkert an. Og jeg har ikke så mange "holdninger" til avholdsfolk, i grunnen - folk gjør nå som de vil, og jeg har fint få meninger om drikkevaner eller andre preferanser hos folk jeg ikke kjenner. Blant folk jeg kjenner, finnes det faktisk omtrent ikke avholdsfolk, så jeg trenger på en måte ikke å innstille forventningene mine ut fra det. Alle vennene mine er folk som jeg tidvis drikker øl eller vin sammen med. Det betyr ikke at jeg har bestemt meg for at det ikke går an å omgås avholdsfolk, det har bare mer eller mindre tilfeldigvis blitt sånn.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 13:57   #265
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.175
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det virkelig så sjokkerende at noen ikke drikker alkohol?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det går sikkert an. Og jeg har ikke så mange "holdninger" til avholdsfolk, i grunnen - folk gjør nå som de vil, og jeg har fint få meninger om drikkevaner eller andre preferanser hos folk jeg ikke kjenner. Blant folk jeg kjenner, finnes det faktisk omtrent ikke avholdsfolk, så jeg trenger på en måte ikke å innstille forventningene mine ut fra det. Alle vennene mine er folk som jeg tidvis drikker øl eller vin sammen med. Det betyr ikke at jeg har bestemt meg for at det ikke går an å omgås avholdsfolk, det har bare mer eller mindre tilfeldigvis blitt sånn.

Men kan det hende at det finnes folk i din omgangskrets som har et problematisk forhold til alkohol? Som f.eks. har vansker med å slutte å drikke tidlig nok på kvelden til at de kan kjøre bil til barnehagen neste morgen, eller har barn som opplever det som problematisk at mor/far er "sjarmerende brisen", eller som synes det er vanskelig å si nei takk til å drikke øl eller vin fordi det forventes av dem? Det finnes mange skjulte alkoholproblemer i samfunnet. Det et alkohol er en så "naturlig" del av det sosiale limet slik det beskrives i flere innlegg her gjør det faktisk vanskelige både å oppdage og å gjøre noe med disse problemene, og det at avholdsfolk møtes med den type fordommer som beskrives her gjør det også vanskeligere å bedrive med "punktavhold" i situasjoner hvor det kan oppleves som ønskelig å ikke drikke alkohol.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 14:06   #266
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.229
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det virkelig så sjokkerende at noen ikke drikker alkohol?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Men dersom en av vennene dine skulle få problemer med alkohol f.eks av helsemessige årsaker. Tror du at denne vennen ville bli veldig forandret og at det sosiale livet deres i mellom ville forandres mye selv om vedkommende ble avholds?

Nei, det tror jeg ikke.

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Men kan det hende at det finnes folk i din omgangskrets som har et problematisk forhold til alkohol? Som f.eks. har vansker med å slutte å drikke tidlig nok på kvelden til at de kan kjøre bil til barnehagen neste morgen, eller har barn som opplever det som problematisk at mor/far er "sjarmerende brisen", eller som synes det er vanskelig å si nei takk til å drikke øl eller vin fordi det forventes av dem? Det finnes mange skjulte alkoholproblemer i samfunnet. Det et alkohol er en så "naturlig" del av det sosiale limet slik det beskrives i flere innlegg her gjør det faktisk vanskelige både å oppdage og å gjøre noe med disse problemene, og det at avholdsfolk møtes med den type fordommer som beskrives her gjør det også vanskeligere å bedrive med "punktavhold" i situasjoner hvor det kan oppleves som ønskelig å ikke drikke alkohol.

Jeg ser de poengene, absolutt. Jeg har ikke noen følelse av (eller noen fakta som tyder på) at noen i nær omgangskrets har et problematisk forhold til alkohol. I alle fall ingen av dem som har barn. Og jeg opplever det ikke som hverken problematisk eller provoserende, tidligere flåsete uttalelser til tross, dersom en venninne eller kamerat blir med på "utepils" og bare drikker farris - det hender jo også stadig at noen er gravid, kjørende, har vakt på jobben, er på diett eller av andre grunner ikke drikker alkohol akkurat for tiden. Jeg tror ikke jeg pusher folk på en måte som ville være problematisk for noen som allerede har et problem, men jeg ser jo at selve omgangsformen, og forventningen om at man skal drikke, kan føre til et press likevel. For all del.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 14:15   #267
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det virkelig så sjokkerende at noen ikke drikker alkohol?

Brus er vel like mye barnedrikke som kaffe er "gammel kone-drikke" eller vin er uteligger-drikke. At man selv ikke liker det betyr jo ikke at andre ikke foretrekker å få det servert fremfor det man selv liker. Jeg liker ikke kaffe men kan fint servere det til andre.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 16:02   #268
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.925
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det virkelig så sjokkerende at noen ikke drikker alkohol?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg vet ikke om jeg hadde kunnet ha en Pepsi Max-drikkende avholdsmann som kjæreste, nei. Jeg er en pasjonert hedonist og det er viktig for meg at den jeg skal dele livet med er glad i god mat, godt drikke, god sex og andre gode ting. Jeg ville jo bare følt meg utilpass og selvbevisst, dersom jeg var den eneste i huset som drakk vin, koste meg med deilig mat, smuget en røyk bak hushjørnet etter leggetid eller skamløst likte sex.

Det blir veldig flaut å være den eneste som forsyner seg, samme hva det er.

Enig i det (minus røyken ). Jeg har ikke problemer med å ha venner som er avholds, men jeg vet ikke om jeg hadde likt å være den eneste i et forhold som syntes at vin var kos.

Det blir fort litt problematisk når den man er sammen med har andre preferanser for hva som skal nytes. Jeg merker det litt nå som vi har besøk av svigers, som tydeligvis har gone lavkarbo på sine eldre dager. Vi skulle ta de med på vår lokale favoritt-restaurant - en liten italiensk restaurant - og da ble det veldig vanskelig når det meste ble servert med en eller annen form for pasta. Det er jo ok når det bare er svigers, men jeg tror jeg hadde slitt om han jeg delte avis med hadde en hel haug med ting på en fy-liste, som gjorde det vanskelig å spise andre steder enn hjemme, uten at det ble styr av det.

Men selvfølgelig, om min kjære hadde bestemt seg for å bli avholds eller bestemt seg for å leve resten av livet uten andre ting jeg liker å nyte, så hadde jeg ikke krevd skillsmisse. Dvs, om han plutselig hadde bestemt seg for at sølibat var tingen hadde han neppe vart fryktelig lenge. Da hadde han fått beskjed om at han gjerne måtte fortsette å være bestevennen min, men at jeg ville finne en som kunne finne elsker-funksjonen.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 16:16   #269
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.925
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det virkelig så sjokkerende at noen ikke drikker alkohol?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Liten digresjon; det er jo nesten bittelitt skremmende hvor mange som er helt hinsides avhengig av kaffe? Joda Pepsi Max og, men kaffe er jo enda mer utbredt.

Kaffe er jo avhengighetsskapende, på samme måte som røyk er det. Mannen får hodepine om han ikke får sine par-tre daglige kopper med kaffe. Men de jeg kjenner som er brusoholikere drikker større mengder enn det kaffeholikerne drikker. Jeg kjenner folk som drikker to liter brus til dagen. Men svært få som drikker tilsvarende mengder kaffe.

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men da er det jo en fin mulighet å fra nå av begynne å tenke på at ikke alle liker kaffe eller te, slik at du alltid har det i bakhodet når du får ukjente gjester på besøk.
Vann kan være litt kjedelig ja, men jeg tror de fleste som verken drikker kaffe eller te skjønner at det ikke er så mange andre alternativer når de kommer på, i hvert fall uventet, besøk til andre. Jeg har alltid noen poser med kakao i skuffen i tilfelle, det pleier de fleste å like.

Dere ble jo tilbudt kaffe da dere kom til "meg". Skikkelig god pulverkaffe. Men så var det ikke mitt hjem da, så jeg hadde ikke noe annet i skuffen. Synd jeg ikke så denne tråden før dere kom på besøk Du hadde likt å komme på besøk hos meg her i Junaiten. Det er så varmt at det er svært sjelden at jeg tilbyr noen kaffe eller te - jeg tilbyr vann. Ja, eller iste. Brus har vi sjelden i hus - det kjøper jeg bare inn om jeg vet vi skal ha gjester, siden vi ikke drikker det selv.

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Brus er vel like mye barnedrikke som kaffe er "gammel kone-drikke" eller vin er uteligger-drikke. At man selv ikke liker det betyr jo ikke at andre ikke foretrekker å få det servert fremfor det man selv liker. Jeg liker ikke kaffe men kan fint servere det til andre.

Enig i det. Husker søsteren min kjøpte kaffetrakter, selv om verken hun eller mannen drakk kaffe. Akkurat som jeg kjøper inn brus når vi skal ha gjester, selv om vi ikke drikker det selv.

Jeg liker forresten kaffe veldig godt, men jeg får kviser/blemmer av det!

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 16:21   #270
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.869
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det virkelig så sjokkerende at noen ikke drikker alkohol?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Brus er vel like mye barnedrikke som kaffe er "gammel kone-drikke" eller vin er uteligger-drikke. At man selv ikke liker det betyr jo ikke at andre ikke foretrekker å få det servert fremfor det man selv liker. Jeg liker ikke kaffe men kan fint servere det til andre.

Ja, for all del. Jeg liker da brus selv også, selv om jeg ikke drikker det så ofte.

Men når jeg har besøk (av voksne) så synes jeg faktisk det er litt snodig og spørre om de kanskje har lyst på et glass brus, ikke bare fordi vi neppe har det, men mest fordi at i mitt hode er det det man tilbyr barn i selskap.

Jeg er heldigvis raus med både, kaffe, te og sprit for å kamuflere min motvilje mot å skjenke gjestene med brus. Hjemmelaget ripssaft har jeg også, om noen av det slaget skulle slenge innom.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 16:30   #271
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det virkelig så sjokkerende at noen ikke drikker alkohol?

Jeg får litt sånn twilightzone-følelse av dette, jeg. Mener dere seriøst at folk som ikke drikker alkohol bør begynne med det av respekt for verten, slik at man ikke forstyrrer ritualene? det er jo helt villt. Voksne folk må da få lov til å takke nei til et rusmiddel uten at man skal føle seg snurt av den grunn. Si at jeg misforstår, vær så snill :forvirret:

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 16:36   #272
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.925
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det virkelig så sjokkerende at noen ikke drikker alkohol?

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Jeg får litt sånn twilightzone-følelse av dette, jeg. Mener dere seriøst at folk som ikke drikker alkohol bør begynne med det av respekt for verten, slik at man ikke forstyrrer ritualene? det er jo helt villt. Voksne folk må da få lov til å takke nei til et rusmiddel uten at man skal føle seg snurt av den grunn. Si at jeg misforstår, vær så snill :forvirret:

Uten å ha lest tråden veldig nøye, men jeg er temmelig sikker på at du misforstår. Jeg kan aldri tenke meg at det er noen som skal drikke verken det ene eller det andre for å være del av et rituale. Jeg har vel bare forstått det som at det er noen som mener at kaffe/te er et sosialt rituale, og at folk blir litt forvirra når det blir takket nei til det, og de ikke vet helt hva som skal serveres i stedet. Og er enig i at det lett kan løses med at man ikke bare svarer "nei takk" til serveringen, men føyer til hva man kunne tenke seg i stedet. Feks, at man selv sier at vann er helt ok (om man synes det). Og det kan man jo overføre til når man blir tilbudt alkohol også. "nei takk, men jeg vil gjerne ha et glass x i stedet".

Og så kjenner jeg at jeg er glad jeg ikke har venner eller familie som utøver drikkepress eller uttrykker undring de gangene jeg takker nei til alkohol. Som skjer at jeg gjør, selv om jeg er veldig glad i vin.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 16:39   #273
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det virkelig så sjokkerende at noen ikke drikker alkohol?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Uten å ha lest tråden veldig nøye, men jeg er temmelig sikker på at du misforstår. Jeg kan aldri tenke meg at det er noen som skal drikke verken det ene eller det andre for å være del av et rituale. Jeg har vel bare forstått det som at det er noen som mener at kaffe/te er et sosialt rituale, og at folk blir litt forvirra når det blir takket nei til det, og de ikke vet helt hva som skal serveres i stedet. Og er enig i at det lett kan løses med at man ikke bare svarer "nei takk" til serveringen, men føyer til hva man kunne tenke seg i stedet. Feks, at man selv sier at vann er helt ok (om man synes det). Og det kan man jo overføre til når man blir tilbudt alkohol også. "nei takk, men jeg vil gjerne ha et glass x i stedet".

Og så kjenner jeg at jeg er glad jeg ikke har venner eller familie som utøver drikkepress eller uttrykker undring de gangene jeg takker nei til alkohol. Som skjer at jeg gjør, selv om jeg er veldig glad i vin.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 16:40   #274
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det virkelig så sjokkerende at noen ikke drikker alkohol?

Litt OT: Dere som drikker sjelden/aldri, serverer dere vin til gjester i middager/selskap/fest?

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 16:57   #275
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.175
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det virkelig så sjokkerende at noen ikke drikker alkohol?

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Litt OT: Dere som drikker sjelden/aldri, serverer dere vin til gjester i middager/selskap/fest?

Jeg serverer ikke vin hjemme hos oss når ungene er tilstede/våkne. Det er en grense som for meg er naturlig og som jeg overholder i mitt hjem. Det hender vi serverer en alkoholholdig øl til de som ønsker hvis det passer seg sånn. Og vi kan godt servere vin etter at ungene har gått til sengs. Etterhvert som ungene blir eldre kan det hende at dette endrer seg, det vet jeg ikke enda.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 17:03   #276
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det virkelig så sjokkerende at noen ikke drikker alkohol?

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Litt OT: Dere som drikker sjelden/aldri, serverer dere vin til gjester i middager/selskap/fest?

Ja jøss, mannen drikker jo, så her serveres både vin, øl, cognac, whisky og alt mulig annet. Jeg har ingen prinsippielle greier med å ikke drikke, jeg bare tåler det så inderlig dårlig.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 17:04   #277
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.765
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det virkelig så sjokkerende at noen ikke drikker alkohol?

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Litt OT: Dere som drikker sjelden/aldri, serverer dere vin til gjester i middager/selskap/fest?

Klart det. Vin, øl, likør, konjakk etc. Vi har til og med et temmelig bra utvalg, om jeg skal si det selv. Høvdingen drikker jo, tror han drikker nesten hver dag, men må innrømme jeg ikke helt har oversikten der.

Jeg drakk også tidligere, men bare øl. Drakk i den forstand at jeg av og til kunne bli småbrisen. I løpet av noen år begynte jeg imidlertid å bli mer og mer kresen på øl, for til slutt å ende opp med å direkte mislike smaken. Og da sluttet jeg selvsagt å drikke det.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 17:10   #278
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det virkelig så sjokkerende at noen ikke drikker alkohol?

Jeg stilte spørsmålet fordi jeg tidligere kanskje ville ha trodd at avholdsmennesker heller ikke serverer vin etc til andre. De fordommene har jeg selv fått grundig avkreftet i egen omgangskrets, men jeg lurte likevel på om det var vanlig.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 17:14   #279
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det virkelig så sjokkerende at noen ikke drikker alkohol?

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Jeg stilte spørsmålet fordi jeg tidligere kanskje ville ha trodd at avholdsmennesker heller ikke serverer vin etc til andre. De fordommene har jeg selv fått grundig avkreftet i egen omgangskrets, men jeg lurte likevel på om det var vanlig.

Jeg tror nok det kommer heftig an på hva som er grunnen til at man er avholds. Om man mener alkohol er sjempefarlig, og roten til all ondskap i samfunnet er det vel ikke så rart om man ikke vil servere det. Jeg personlig skjønner jo at ikke alle mennesker tåler alkohol like dårlig som meg, så de kan drikke så mye de bare vil :raus:

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 17:17   #280
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.720
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det virkelig så sjokkerende at noen ikke drikker alkohol?

Må innrømme at vi aldri serverer vin. Eller annen alkohol-drikke. Det er rett og slett fordi vi aldri drikker selv, derfor har vi aldri alkohol i hus heller. Flaut nok eier vi ikke vinglass engang, tror jeg..

Men ingen i vår omgangskrets drikker noe særlig vin uansett, og når de kommer på besøk en lørdag kveld har de med egen øl. Der har vi tilbudt oss å handle inn, men det er så mange av dem som kun drikker ett bestemt merke, så de foretrekker å ta med selv.

Ingen drikker egentlig alkohol til maten blandt våre venner. Vi drikker vann, og så kommer ølet/vinen/rusbrusen frem etter måltidet, sammen med brettspillet.

Kanskje det er en merkelig kultur i vår vennekrets..

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
alkohol, avholdsfolk, klassiker


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no