Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? Spørris

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Hvordan forholdt din familie seg til vaksineprogrammet?
En eller begge foreldre jobber i helsevesenet, fulgte vaksineprogrammet (evt. med ekstra vaksiner) 66 27,73%
Ingen av foreldrene jobber i helsevesenet, fulgte vaksineprogrammet (evt. med ekstra vaksiner) 142 59,66%
En eller begge foreldre jobber i helsevesenet, delte opp eller utsatte vaksiner 6 2,52%
Ingen av foreldrene jobber i helsevesenet, delte opp eller utsatte vaksiner 19 7,98%
En eller begge foreldre jobber i helsevesenet, kuttet ut en eller flere vaksiner 4 1,68%
Ingen av foreldrene jobber i helsevesenet, kuttet ut en eller flere vaksiner 3 1,26%
En eller begge foreldre jobber i helsevesenet, vaksinerte ikke i det hele tatt 1 0,42%
Ingen av foreldrene jobber i helsevesenet, vaksinerte ikke i det hele tatt 1 0,42%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 238. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-08, 10:49   #261
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? Spørris

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Mao, pneumokokk-meningitt intreffer oftest hos barn under to år, men det er noe annet enn å si at den ikke er farlig når den først inntreffer hos barn (eller voksne) over to. Takker.

Ja, men vaksinen dekker ikke alle typer etter som jeg forsto helsesøster rett. Og de typene som den dekker er de som rammer de under to hardest. Mao. det var ikke nødvendlig å ta etter fylte to år?

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-08, 10:59   #262
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.549
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? Spørris

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Ja, men vaksinen dekker ikke alle typer etter som jeg forsto helsesøster rett. Og de typene som den dekker er de som rammer de under to hardest. Mao. det var ikke nødvendlig å ta etter fylte to år?

Sånn forsto jeg også det.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-08, 13:35   #263
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? Spørris

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Ja, men vaksinen dekker ikke alle typer etter som jeg forsto helsesøster rett. Og de typene som den dekker er de som rammer de under to hardest. Mao. det var ikke nødvendlig å ta etter fylte to år?

Prevnar skal beskytte ca (70 % beskyttelse) mot meningitter forårsaket av pneumokokkbakterien. Det er en sjelden type meningitt, men bakterien kan også gi andre infeksjoner. I tidsrommet 1993-2003 døde 26 barn i Norge av infeksjon forårsaket av pneumokokkbakterien, fortrinnsvis barn med nedsatt immunforsvar.

Så har vi igjen meningitter (hjernehinnebetennelse) forårsaket av andre bakterier - meningokokker, de vaksineres det ikke mot i småbarnsalder.

Her står det litt om Pneumokokker og vaksine:
http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322916

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 10:19   #264
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? Spørris

For oss som ikke har gitt vaksine (av forskjellige grunner) og lurer på om vi skal gi senere:

Hentet fra lommelegen:
http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322916

Sitat:

For barn eldre enn to år vil det bli avgjort i hvert enkelt tilfelle om vaksinen skal gis eller ikke. Vaksinen er som nevnt godkjent til bruk opp til fem år, men man anbefaler å gi den 23-valente vaksinen til barn under fem år som tidligere har fått Prevanar, og som er i risikosonen. Dette fordi Prevanar gir best beskyttelse mot infeksjoner som oppstår hos spedbarn.

Konklusjonen min blir som jeg trodde. Vi kommer ikke til å gi nå som hun er 3.5 år.
Lillesøster får i det vanlige programmet.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 21:12   #265
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.657
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? Spørris

Vi er leger, og vaksinerer barna våre.
(eller, lar dem bli det )

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 23:03   #266
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.030
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? Spørris

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Vi er leger, og vaksinerer barna våre.
(eller, lar dem bli det )


Mannen min er lege og han synes også det er veldig viktig med vaksinering. Vi har med andre ord latt poden følge vaksinasjonsprogrammet frem til nå og kommer til å følge det videre også. Blir det nødvendig vil vi helt sikkert gi tilleggsvaksiner.

I vår omgangskrets av leger har jeg en oppfatning om at "alle" vaksinerer barne sine og at vaksinemotstand er irrasjonelt

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 08:49   #267
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? Spørris

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Herregud, hun er lege, hun vet konsekvensene men hun veide disse opp mot skadene av vaksine. Vet du, jeg skal ringe henne nå og få et mer oversiktlig svar og vise henne denne tråden. Det blir for dumt når jeg, som i utgangspunktet ikke er en vaksinemotstander sitter og forvarer et syn som jeg kun innehar pga av at jeg, personlig, opplvede at leger ikke vaksinerte og var skeptiske selv.

Jeg er ikke vaksinert, og har heller ikke hatt noen av barnesykdommene. Er det over og ut med meg da? Min lille er selvfølgelig vaksinert.

Esme og andre som kan dette: Jeg har ikke fått noen vaksiner pga juvenil artritt. Jeg har forstått det som at sykdommen kan bli verre (permanent, eller i en periode?) av vaksinene. Er det noen vaksiner jeg kan/burde ta nå? Jeg har fortsatt artritt. Jeg har heller ikke hatt noen barnesykdommer fordi jeg ble tatt ut av barnehage/skole ved de minste tegn på barna rundt meg. Men det har jeg inntrykk av at var fordi jeg gikk på Methotrexat? Noe jeg forøvrig også gjør nå.

Jeg kan ikke si jeg gleder meg til vannkopper som jeg mest sannsynlig kommer til å få, nå som jeg har barn.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 09:19   #268
oh hvite lakenrumpe
Fullverdig medlem
 
oh hvite lakenrumpe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Møre og Romsdal
Innlegg: 51
oh hvite lakenrumpe har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? Spørris

Jeg er sykepleier og velger å utsette mmrvaksinen til cirka 2årsalder.

__________________
Noen som har en gode ide til signatur??
oh hvite lakenrumpe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 09:51   #269
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? Spørris

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Jeg er ikke vaksinert, og har heller ikke hatt noen av barnesykdommene. Er det over og ut med meg da? Min lille er selvfølgelig vaksinert.

Esme og andre som kan dette: Jeg har ikke fått noen vaksiner pga juvenil artritt. Jeg har forstått det som at sykdommen kan bli verre (permanent, eller i en periode?) av vaksinene. Er det noen vaksiner jeg kan/burde ta nå? Jeg har fortsatt artritt. Jeg har heller ikke hatt noen barnesykdommer fordi jeg ble tatt ut av barnehage/skole ved de minste tegn på barna rundt meg. Men det har jeg inntrykk av at var fordi jeg gikk på Methotrexat? Noe jeg forøvrig også gjør nå.

Jeg kan ikke si jeg gleder meg til vannkopper som jeg mest sannsynlig kommer til å få, nå som jeg har barn.

Generelt så er det sånn at de som går på immunsuppressiva som Methotrexat ikke skal ha levende vaksiner, dvs meslinger og noen andre. Men vet du hva, det går an å ringe Folkehelsa, de har sånn telefonordning hvor det sitter folk og svarer på mer kompliserte spørsmål, ring 21 07 70 00, de vet dette mye bedre enn meg.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 09:55   #270
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? Spørris

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Generelt så er det sånn at de som går på immunsuppressiva som Methotrexat ikke skal ha levende vaksiner, dvs meslinger og noen andre. Men vet du hva, det går an å ringe Folkehelsa, de har sånn telefonordning hvor det sitter folk og svarer på mer kompliserte spørsmål, ring 21 07 70 00, de vet dette mye bedre enn meg.

Takk, det er notert!

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 23:47   #271
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? Spørris

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Vi er leger, og vaksinerer barna våre.
(eller, lar dem bli det )

Altså dere utsetter den, eller får de den ved 3, 5 og 12 mnd alder?

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 00:36   #272
Maylen
På lukket avdeling
 
Maylen sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Innlegg: 1.430
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? Spørris

Vi vaksinerer, pluss ekstravaksiner. (RSV, Vannkopper)
MMR ble tatt på sykehus grunnet sterk allergi. (fikk også reaksjon da, så vi ble der i 2 timer etterpå i tilfelle, men det gikk fint)

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 20:54   #273
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.657
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? Spørris

Opprinnelig lagt inn av Kråka, her.

Altså dere utsetter den, eller får de den ved 3, 5 og 12 mnd alder?

De får vaksinene sine på helsestasjonen på vanlig måte - på det tidspunktet som er angitt i vaksinasjonsprogrammet.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no