Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er det virkelig så sjokkerende at noen ikke drikker alkohol?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-10, 14:20   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det virkelig så sjokkerende at noen ikke drikker alkohol?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Selv om kaffe drikkes av svært mange tror jeg folk flest er mer bevisst på å ikke ta for gitt at alle drikker det eller orker å drikke det til alle døgnets tider.

Det er jo fint, i så fall.

Forresten, til noe som ble sagt tidligere i tråden om hvorfor man skal venne seg til noe man ikke liker: Akkurat kaffe er det praktisk å "være i stand til" å drikke litt av, nettopp fordi man da slipper å be om alternativer dersom det ikke tilbys alternativer i utgangspunktet (og man ikke egentlig har behov for te, vann eller brus). Man kan jo bare nippe litt til den første koppen og ikke lage noe mer oppstyr rundt det.

Gammel 08-09-10, 14:06   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ahem, det er greit at kaffe ikke er så grusomt USUNT (noe er det, men ikke mye), men å kalle det SUNT er å ta i.

Gammel 08-09-10, 14:20   #3
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ahem, det er greit at kaffe ikke er så grusomt USUNT (noe er det, men ikke mye), men å kalle det SUNT er å ta i.

Hmpf.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 14:22   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men vann er jo et alternativ som alltid kan tilbys, i hvert fall stort sett der man har en spring og et glass i nærheten. Jeg ikke så mye som vurderer å begynne å drikke kaffe bare for å please andre. Men for all del, står valget mellom kaffe og døden, så skal jeg alltids klare å nippe litt.

Gammel 08-09-10, 14:25   #5
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier ofte ja til ting jeg ikke har noe voldsomt lyst på, nipper litt eller bare holder i glasset eller koppen, uten å lage noe føss.

Slik har jeg lurt meg greit gjennom starten på flere graviditeter, feks.

Selv byr jeg alltid de jeg ikke helt vet hva drikker på svart eller grønn te, kaffe, farris, vann eller for tiden: hjemmelagd ripssaft.

Gammel 08-09-10, 14:26   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

hjemmelagd ripssaft.

Gammel 08-09-10, 14:33   #7
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

hjemmelagd ripssaft.

*siklesikle*
Jeg vil også ha!

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 14:24   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg bare spør om de vil ha noe å drikke og så kan jeg feks. ramse opp det jeg har tilgjengelig. Og det pleier å være en del.

Gammel 08-09-10, 14:25   #9
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, gravide kan jeg selvfølgelig ikke forholde meg til i det hele tatt. Makan til sosiale utskudd.

Gammel 08-09-10, 14:28   #10
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, Skilp, snart ferdig! 10 uker igjen i morgen!

Cuyahoga: Brus er barnedrikke i mitt syttitallshode, ja. Vi drikker aldri brus, så hvis vi en sjelden gang har noe i kjøleboden, så går det gjerne ut på dato. Og brus er ikke noe jeg tenker på å sette frem til mat, der byr jeg gjerne på vann, øl, alkoholfritt øl, vin eller for tiden: hjemmelaget ripssaft.

Gammel 08-09-10, 14:49   #11
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Ajå. Ja, det var vel også noe tabloide uttalelser.

Gammel 08-09-10, 15:15   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Brus er vel like mye barnedrikke som kaffe er "gammel kone-drikke" eller vin er uteligger-drikke. At man selv ikke liker det betyr jo ikke at andre ikke foretrekker å få det servert fremfor det man selv liker. Jeg liker ikke kaffe men kan fint servere det til andre.

Gammel 08-09-10, 17:16   #13
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Liten digresjon; det er jo nesten bittelitt skremmende hvor mange som er helt hinsides avhengig av kaffe? Joda Pepsi Max og, men kaffe er jo enda mer utbredt.

Kaffe er jo avhengighetsskapende, på samme måte som røyk er det. Mannen får hodepine om han ikke får sine par-tre daglige kopper med kaffe. Men de jeg kjenner som er brusoholikere drikker større mengder enn det kaffeholikerne drikker. Jeg kjenner folk som drikker to liter brus til dagen. Men svært få som drikker tilsvarende mengder kaffe.

Men da er det jo en fin mulighet å fra nå av begynne å tenke på at ikke alle liker kaffe eller te, slik at du alltid har det i bakhodet når du får ukjente gjester på besøk.
Vann kan være litt kjedelig ja, men jeg tror de fleste som verken drikker kaffe eller te skjønner at det ikke er så mange andre alternativer når de kommer på, i hvert fall uventet, besøk til andre. Jeg har alltid noen poser med kakao i skuffen i tilfelle, det pleier de fleste å like.

Dere ble jo tilbudt kaffe da dere kom til "meg". Skikkelig god pulverkaffe. Men så var det ikke mitt hjem da, så jeg hadde ikke noe annet i skuffen. Synd jeg ikke så denne tråden før dere kom på besøk Du hadde likt å komme på besøk hos meg her i Junaiten. Det er så varmt at det er svært sjelden at jeg tilbyr noen kaffe eller te - jeg tilbyr vann. Ja, eller iste. Brus har vi sjelden i hus - det kjøper jeg bare inn om jeg vet vi skal ha gjester, siden vi ikke drikker det selv.

Brus er vel like mye barnedrikke som kaffe er "gammel kone-drikke" eller vin er uteligger-drikke. At man selv ikke liker det betyr jo ikke at andre ikke foretrekker å få det servert fremfor det man selv liker. Jeg liker ikke kaffe men kan fint servere det til andre.

Enig i det. Husker søsteren min kjøpte kaffetrakter, selv om verken hun eller mannen drakk kaffe. Akkurat som jeg kjøper inn brus når vi skal ha gjester, selv om vi ikke drikker det selv.

Jeg liker forresten kaffe veldig godt, men jeg får kviser/blemmer av det!

Gammel 08-09-10, 20:16   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Dere ble jo tilbudt kaffe da dere kom til "meg". Skikkelig god pulverkaffe. Men så var det ikke mitt hjem da, så jeg hadde ikke noe annet i skuffen. Synd jeg ikke så denne tråden før dere kom på besøk Du hadde likt å komme på besøk hos meg her i Junaiten. Det er så varmt at det er svært sjelden at jeg tilbyr noen kaffe eller te - jeg tilbyr vann. Ja, eller iste. Brus har vi sjelden i hus - det kjøper jeg bare inn om jeg vet vi skal ha gjester, siden vi ikke drikker det selv.

Ja jeg er jo vant med å bli tilbudt kaffe, og jeg fikk jo sjokoladekaffe av deg. Jeg liker godt slike kaffer, hehe. Hadde ikke akkurat rynket på nesen om fikk vann, jeg liker vann MYE bedre enn vanlig kaffe, så det skal du jo ikke tenke på? Jeg storkoste meg forresten hos deg, med sjokkiskaffe og sjokoladekake og junaiten-blader og -varer. :fårrelsket:

Gammel 08-09-10, 20:27   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Litt OT: Dere som drikker sjelden/aldri, serverer dere vin til gjester i middager/selskap/fest?

Nja. Nei. Eller, jeg har julaften annenhvert år og da serverer jeg alkoholfritt øl. Min mor er tørrlagt alkoholiker og blir litt uvel om det er mye alkohol under middagene, så vi prøver å respektere henne, noe som ikke er vanskelig siden verken vi eller noen av gjestene drikker noe særlig. Jeg tror min tante liker et glass rødvin i ny og ne, men det er ikke noe hun MÅ ha, og alle er storfornøyde med en iskald Clausthaler eller hva nå den der alkoholfrie heter.
Når svigers spiser middag her har de stående tilbud om å ta med seg ei vinflaske om de vil (det er grunner til at jeg ikke kjøper det inn selv, vil ikke utbrodere det her) men som regel kjøper jeg inn noen øl. Det er vel kanskje to-tre ganger i året.

Jeg liker å ha venninner på middagsbesøk, vi har jo feks. grøsserklubben (med Interference, Shamu, Krystallklart og Fibi og hun kuleste dama jeg aldri husker nicket på her inne), og da blir det aldri kjøpt inn noe alkohol selv om jeg (og Inter?) er de(n) eneste som ikke liker å drikke. Men de som vil kan selvsagt ta med seg en flaske vin eller lignende, bare man ikke blir full. Der går grensen. Det har bare blitt til at vi har alkoholfrie middager, og det er jeg glad for, i grunnen.

Forresten, vi er helt spinngalne, ler og storkoser oss på disse kveldene og når vi ellers er sammen - helt uten alkohol! Neste gang er det parmesankylling (og brus/iste/vann) hos meg og jeg gleder meg ihjel!

Gammel 08-09-10, 20:47   #16
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker å ha venninner på middagsbesøk, vi har jo feks. grøsserklubben (med Interference, Shamu, Krystallklart og Fibi og hun kuleste dama jeg aldri husker nicket på her inne), og da blir det aldri kjøpt inn noe alkohol selv om jeg (og Inter?) er de(n) eneste som ikke liker å drikke. Men de som vil kan selvsagt ta med seg en flaske vin eller lignende, bare man ikke blir full. Der går grensen.

Kaster du ut venner hvis de blir fulle?

Opprinnelig lagt inn av Iset

Forresten, vi er helt spinngalne, ler og storkoser oss på disse kveldene og når vi ellers er sammen - helt uten alkohol!

Nå fikk jeg litt gladkristenvibber her, Iset.

Jeg tror aldri jeg er spinngalen, egentlig.

Opprinnelig lagt inn av Postgirobygget

tenk om jeg var like god
som Jan Åge Fjørtoft
jeg kunne danset på et bord på en pub i England og sagt at Gud er min rus
og deltatt i avholdskampanjer, ikke drukket alkohol og sagt jeg har det like gøy med brus

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 17:21   #17
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Ja, for all del. Jeg liker da brus selv også, selv om jeg ikke drikker det så ofte.

Men når jeg har besøk (av voksne) så synes jeg faktisk det er litt snodig og spørre om de kanskje har lyst på et glass brus, ikke bare fordi vi neppe har det, men mest fordi at i mitt hode er det det man tilbyr barn i selskap.

Jeg er heldigvis raus med både, kaffe, te og sprit for å kamuflere min motvilje mot å skjenke gjestene med brus. Hjemmelaget ripssaft har jeg også, om noen av det slaget skulle slenge innom.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 17:30   #18
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg får litt sånn twilightzone-følelse av dette, jeg. Mener dere seriøst at folk som ikke drikker alkohol bør begynne med det av respekt for verten, slik at man ikke forstyrrer ritualene? det er jo helt villt. Voksne folk må da få lov til å takke nei til et rusmiddel uten at man skal føle seg snurt av den grunn. Si at jeg misforstår, vær så snill :forvirret:

Gammel 08-09-10, 17:36   #19
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Jeg får litt sånn twilightzone-følelse av dette, jeg. Mener dere seriøst at folk som ikke drikker alkohol bør begynne med det av respekt for verten, slik at man ikke forstyrrer ritualene? det er jo helt villt. Voksne folk må da få lov til å takke nei til et rusmiddel uten at man skal føle seg snurt av den grunn. Si at jeg misforstår, vær så snill :forvirret:

Uten å ha lest tråden veldig nøye, men jeg er temmelig sikker på at du misforstår. Jeg kan aldri tenke meg at det er noen som skal drikke verken det ene eller det andre for å være del av et rituale. Jeg har vel bare forstått det som at det er noen som mener at kaffe/te er et sosialt rituale, og at folk blir litt forvirra når det blir takket nei til det, og de ikke vet helt hva som skal serveres i stedet. Og er enig i at det lett kan løses med at man ikke bare svarer "nei takk" til serveringen, men føyer til hva man kunne tenke seg i stedet. Feks, at man selv sier at vann er helt ok (om man synes det). Og det kan man jo overføre til når man blir tilbudt alkohol også. "nei takk, men jeg vil gjerne ha et glass x i stedet".

Og så kjenner jeg at jeg er glad jeg ikke har venner eller familie som utøver drikkepress eller uttrykker undring de gangene jeg takker nei til alkohol. Som skjer at jeg gjør, selv om jeg er veldig glad i vin.

Gammel 08-09-10, 17:39   #20
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Uten å ha lest tråden veldig nøye, men jeg er temmelig sikker på at du misforstår. Jeg kan aldri tenke meg at det er noen som skal drikke verken det ene eller det andre for å være del av et rituale. Jeg har vel bare forstått det som at det er noen som mener at kaffe/te er et sosialt rituale, og at folk blir litt forvirra når det blir takket nei til det, og de ikke vet helt hva som skal serveres i stedet. Og er enig i at det lett kan løses med at man ikke bare svarer "nei takk" til serveringen, men føyer til hva man kunne tenke seg i stedet. Feks, at man selv sier at vann er helt ok (om man synes det). Og det kan man jo overføre til når man blir tilbudt alkohol også. "nei takk, men jeg vil gjerne ha et glass x i stedet".

Og så kjenner jeg at jeg er glad jeg ikke har venner eller familie som utøver drikkepress eller uttrykker undring de gangene jeg takker nei til alkohol. Som skjer at jeg gjør, selv om jeg er veldig glad i vin.

Svar

Emneord
alkohol, avholdsfolk, klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:51.