Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du kristen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du kristen?
Ja 61 22,76%
Nei 164 61,19%
Usikker/sånn halvveis 40 14,93%
Dustepoll 3 1,12%
Deltakere: 268. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-04-10, 19:17   #241
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du kristen?

Jeg regner i grunn med at vi ikke er uenige, ettersom jeg ikke tror du mener at det innebærer absolutt hva som helst av tolkninger og meninger.

Jeg har heller aldri snakket om bokstavtrohet overhodet.

Jeg mener at det finnes en ramme, og det er trosbekjennelsen. Det å tro at Jesus er guds sønn, som har stått opp fra de døde er så sentralt at jeg ikke kan forstå hvorfor man ønsker å være kristen hvis man ikke tror på det sentrale punktet det faktisk er.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-10, 19:32   #242
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg mener at det finnes en ramme, og det er trosbekjennelsen. Det å tro at Jesus er guds sønn, som har stått opp fra de døde er så sentralt at jeg ikke kan forstå hvorfor man ønsker å være kristen hvis man ikke tror på det sentrale punktet det faktisk er.

Tradisjon, tilhørighet, fellesskap, ritualer, hellighet - det er mange andre sider ved det å tilhøre den kristne kirke enn akkurat oppstandelsen. Jeg tror ikke at Maria var jomfru og at Jesus bokstavlig talt var Guds sønn. Jeg tror han var et ekstraordninært godt menneske i en vanskelig tid i et okkupert land, og at mytiske forestillinger og historie ble blandet etter som tiden gikk, og at det som skjedde i 325 frøs denne prosessen og resulterte i den bibelen vi har nå. Som jeg har sagt tidligere i tråden, er det lutherske trosbegrepet noe av det jeg synes er mest problematisk med den norske kirke - litt på samme vis som jeg, da jeg begynte på KG og traff pinsevenner for første gang ble konfrontert med spørsmålet om jeg var "frelst". Jeg hadde jo aldri hatt noen frelsesopplevelse selv om jeg hadde vanket i kirka hele mitt liv, og begynte frenetisk (og ganske fortvilt) å vente på en slik en. En reise til Østen og møte med buddhisme og meditasjon ga meg tilbake et sunnere perspektiv, og jeg har bestemt meg for at jeg på tross av mitt mer akademiske forhold til religion vil beholde den religiøse tilhørigheten jeg har. Om jeg så har rett til å kalle meg kristen eller ei i følge den ene eller andres forestillinger, er jo forsåvidt likegyldig.

Gammel 05-04-10, 19:38   #243
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Det dere sier noe om nå er årsaken til at jeg ikke kaller meg kristen, men TROENDE.

Jeg tror på at mye av det som står i Bibelen har skjedd, men har problemer med trosbekjennelsen. Enkelt fortalt.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-10, 19:41   #244
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Det dere sier noe om nå er årsaken til at jeg ikke kaller meg kristen, men TROENDE.

Jeg tror på at mye av det som står i Bibelen har skjedd, men har problemer med trosbekjennelsen. Enkelt fortalt.

Og det forstår jeg veldig godt. I mitt hode blir det mere riktig (eller forståelig om du vil)

Gammel 05-04-10, 19:54   #245
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Hva kristen tro er er ikke skrevet i stein. Den har alltid vært i endring. Med Luther ble Bibelen oversatt og trykket opp sånn at hvem som helst kunne lese og tolke selv. Det skulle ikke lenger være en kirkelig fasit. Mennesker skapte egne menigheter og en trengte ikke være prest for å tale. Det personlige forholdet til Gud er jo noe av essensen i protestantisk tro.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-10, 19:57   #246
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Kristen uten å tro på Jesus og oppstandelsen? Nei, det mener jeg virkelig ikke går an. Da tror du jo ikke på grunnpilaren i troen -det som i utgangspunktet gjorde at de første kristne menigheter oppstod. Kristendommen uten tro på Jesus blir helt feil. Da får man heller definere seg som noe annet.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-10, 20:01   #247
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er (som tidligere presisert) definitivt ikke kristen, men det betyr da ikke at jeg nekter å gå med på at noe som står i Bibelen kan være korrekt. Det kan selvfølgelig helt fint ha vært en vannflom, og det er da heller ikke spesielt merkelig at den da blir omtalt, men det er ganske langt fra å tro at det kan ha vært en vannflom til å tro at den ble sendt av Gud for å rense jorden for badguys og nephilim, for så å sette regnbuen på himmelen som et symbol for at det aldri skal skje igjen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-10, 20:02   #248
AprilRyan

AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Kristen uten å tro på Jesus og oppstandelsen? Nei, det mener jeg virkelig ikke går an. Da tror du jo ikke på grunnpilaren i troen -det som i utgangspunktet gjorde at de første kristne menigheter oppstod. Kristendommen uten tro på Jesus blir helt feil. Da får man heller definere seg som noe annet.

Protestanter ble i sin tid kalt kjettere av katolikkene og kristen tro i dag kan avvike enormt fra tidligere former for kristen tro. Så jeg ville ikke satt opp en liste med ting som må oppfylles for å kvalifisere til å kunne kalles kristen. Klart det skal kunne diskuteres, men da må en gå grundigere til verks enn en sjekkliste.

Gammel 05-04-10, 20:04   #249
Solblomst
Passiv

Standard

Nei, over hodet ikke.

Svar med sitat
Gammel 05-04-10, 20:06   #250
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Protestanter ble i sin tid kalt kjettere av katolikkene og kristen tro i dag kan avvike enormt fra tidligere former for kristen tro. Så jeg ville ikke satt opp en liste med ting som må oppfylles for å kvalifisere til å kunne kalles kristen. Klart det skal kunne diskuteres, men da må en gå grundigere til verks enn en sjekkliste.

Ja, sjekkliste høres litt agressiv ut, i grunn.

Jeg synes forresten det er en spennende diskusjon også når det gjelder andre ting enn akkurat kristendom. Når kan man definere seg som kommunist, homofil, liberal, buddhist, FrP'er osv. Noen punkter må være oppfylt, det holder liksom ikke å bare ville være det.

Gammel 05-04-10, 20:10   #251
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg er (som tidligere presisert) definitivt ikke kristen, men det betyr da ikke at jeg nekter å gå med på at noe som står i Bibelen kan være korrekt. Det kan selvfølgelig helt fint ha vært en vannflom, og det er da heller ikke spesielt merkelig at den da blir omtalt, men det er ganske langt fra å tro at det kan ha vært en vannflom til å tro at den ble sendt av Gud for å rense jorden for badguys og nephilim, for så å sette regnbuen på himmelen som et symbol for at det aldri skal skje igjen.

Gammel 05-04-10, 20:17   #252
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Jeg er ikke kristen. Jeg tror jeg liker jødedommen eller buddhismen bedre enn den norske kirken, og jeg milevis langt unna pinsemenigheten og andre bevegelser som tar bibelen svært bokstavelig.

Men har det å være kristen nødvendigvis så mye med DNK å gjøre da? Det finnes da grener innenfor alle religioner som er mer eller mindre konservative og bokstavtro?

Gammel 05-04-10, 20:18   #253
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Solblomst, her.

Nei, over hodet ikke.

Men under hodet, da? *øyner håp om å få frelst noen her*

Gammel 05-04-10, 20:18   #254
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes at folk må definere seg slik de ønsker, og mener det er fint med en åpen og bred kirke. Men hvis man definerer seg som kristen fordi man synes verdiene bak kristendommen er fine, at det er flott med ritualer og samhold uten å tro på Jesus og hans tilblivelse samt Gud og grunnpilarene i den kristne tro, så høres det ikke kristent ut for meg. Hvis det var tilstrekkelig å synes at kirken har mange fine verdier, at det ligger mye spennende historie i bibelen som sikkert også er sann, så kunne i grunn jeg som definerer meg som ateist også kalle meg kristen. Da er jeg litt tilbake til greia med at gode gjerninger (samhold, ritualer, sunne verdier++) er universelle common sense greier. Men for all del, folk får kalle seg hva de vil - og søke til de miljøene hvor de føler seg hjemme. Selvsagt! Jeg tillater meg bare å undre meg litt rundt det.

Gammel 05-04-10, 20:25   #255
AprilRyan

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg synes at folk må definere seg slik de ønsker, og mener det er fint med en åpen og bred kirke. Men hvis man definerer seg som kristen fordi man synes verdiene bak kristendommen er fine, at det er flott med ritualer og samhold uten å tro på Jesus og hans tilblivelse samt Gud og grunnpilarene i den kristne tro, så høres det ikke kristent ut for meg. Hvis det var tilstrekkelig å synes at kirken har mange fine verdier, at det ligger mye spennende historie i bibelen som sikkert også er sann, så kunne i grunn jeg som definerer meg som ateist også kalle meg kristen. Da er jeg litt tilbake til greia med at gode gjerninger (samhold, ritualer, sunne verdier++) er universelle common sense greier. Men for all del, folk får kalle seg hva de vil - og søke til de miljøene hvor de føler seg hjemme. Selvsagt! Jeg tillater meg bare å undre meg litt rundt det.

Verdier og etikk er jo tro det også. Hva om du blir fryst ned og vekkes opp om fem hundre år og de lever etter helt andre leveregler? Var vår tids etikk bare kulturell og relativ, eller tror du at det du holder for godt er sant? At noe bestemt er mer riktig uansett hvor og når. Hva er det som gjør noe riktig?

Gammel 05-04-10, 20:25   #256
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

J
Jeg synes forresten det er en spennende diskusjon også når det gjelder andre ting enn akkurat kristendom. Når kan man definere seg som kommunist, homofil, liberal, buddhist, FrP'er osv. Noen punkter må være oppfylt, det holder liksom ikke å bare ville være det.

Godt poeng synes jeg (uten at jeg er av de som skal påberope meg kunnskap om hvem som er kristne eller ikke). Hvis jeg stemmer Krf ene og alene fordi de er for kontantstøtta, og jeg synes resten av det de står for er bullshit. Er jeg da en Krf-tilhenger? Hvis jeg konverterer til Islam fordi det er veien til giftemålet med en jeg elsker, dog ikke tror på noe som helst av det som står i koranen - er jeg da muslim?

Gammel 05-04-10, 20:36   #257
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Verdier og etikk er jo tro det også. Hva om du blir fryst ned og vekkes opp om fem hundre år og de lever etter helt andre leveregler? Var vår tids etikk bare kulturell og relativ, eller tror du at det du holder for godt er sant? At noe bestemt er mer riktig uansett hvor og når. Hva er det som gjør noe riktig?

Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner hva du vil fram til. Har jeg argumentert i mot at etikk utenfor kristendommen ikke er etikk eller tro? At det jeg holder for godt er det som er sant for alle? Det står i såfall ekstremt langt unna mine verdier, og jeg må ha forklart meg klønete. Det jeg undrer meg rundt er behovet for å definere seg som kristen ene og alene på grunnlag av holdninger som jeg anser som common sense, dvs. på tvers av ulike samfunn og religioner. Mye av dette hadde man vel på Jesus tid også, jeg tipper at man vil synes at det å stjele, at det å være utro, at det å elske sin neste, at det er fint med tradisjoner og ritualer er ting som ikke vil endre seg voldsomt på 500 år, selv om ting selvsagt ikke vil være statisk.

Gammel 05-04-10, 20:47   #258
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Zoë - jeg tror ikke vi skal late som om alle som tror faktisk evner å ta inn vitenskap og er reflekterte i sin religiøsitet heller.

Å si at du ikke kan fatte at alle ateister er så teite at de ikke forstår hvor utvidet religionen er blir akkurat like lite smart som om jeg erklærer at du med din tro værsågod har å være flink til å hekle, samt tildeler deg er forkjærlighet for bedehuskaker.

Jeg har ikke sagt at det ikke finne religiøse mennesker som ikke tar høyde for vitenskapelige fakta.

Jeg har ikke kalt en eneste ateist, eller noen andre for den del, teite.

Gammel 05-04-10, 20:52   #259
AprilRyan

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Det jeg undrer meg rundt er behovet for å definere seg som kristen på grunnlag av holdninger som jeg anser som common sense, dvs. på tvers av ulike samfunn og religioner.

Så riktig og galt er common sense og nærmest bygget inn i mennesket? Er det et gen? Har det kun med evolusjon å gjøre, eller kan en si at noe er riktig og godt? Og er alle mennesker enig i riktig og galt? Er det egentlig et enkelt spørsmål?

Jeg spør fordi jeg lurer selv. Jeg er enig i mye kristen etikk, men stiller også spørsmål ved deler av menneskesynet (ikke kristen selv). Hvis noen tror at Jesus på et vis var et opplyst menneske, med en slags guddommelig innsikt, som kom med et godt og sant budskap, kan jeg skjønne en kaller seg kristen selv om en ikke greier å tro på oppstandelsen fra de døde, bokstavelig. Jesus tvilte til og med selv. Jeg tror tvilen står sentralt hos mange reflekterte kristne.

Gammel 05-04-10, 21:09   #260
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Så riktig og galt er common sense og nærmest bygget inn i mennesket? Er det et gen? Har det kun med evolusjon å gjøre, eller kan en si at noe er riktig og godt? Og er alle mennesker enig i riktig og galt? Er det egentlig et enkelt spørsmål?

Hvis jeg skal være ærlig så interesserer akkurat den biten meg ikke så veldig. Hva som er common sense på detaljnivå, om det er et gen osv. Jeg synes heller ikke det er så relevant i forhold til poenget jeg har prøvd å få fram over flere innlegg. Når jeg sier common sense så tenker på verdier som mange kan samle seg om, som ikke er forbeholdt de kristne. Jeg har lagt vekt på at jeg synes det er rart å definere seg som kristen på grunnlag av verdier som ikke er spesiell for kristendommen, når man forkaster mye av det jeg anser som grunnleggende for kristendommen. Men nå gjentar jeg meg selv mye, så jeg tror ikke jeg skal si så mye mer om den biten. Det er selvsagt lov å være uenig med meg, og være for bredere definisjoner av av hva en kristen er enn det jeg synes høres naturlig ut.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:14.