|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Metallica!!
|
Sv: Drikker du alkohol på julaften?Jeg drikker ikke alkohol på julaften så lenge det er barn til stede. Og med tilstede mener jeg i huset.
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Sv: Drikker du alkohol på julaften?
Den linken refererer til undersøkelsen for 2009 slik at tallmaterialet er nytt. |
|
|
|
#4 |
|
Sviiisj!!
|
Samme her.
|
|
|
#5 |
|
saftig
|
"Liberal holdning til alkohol" peker jo tilbake på teksten før det du quoter: Bakgrunnen for foreldrenes valg av regler kan imidlertid variere. En åsak kan være at foreldrene bevisst velger en ”liberal” holdning til bruk av alkohol, med en overbevisning om at dette er den ”beste” holdningen å innta fordi man derved kan oppnå større grad av åpenhet og tillit, færre løgner og bedre kontroll. Ved åservere barna alkohol hjemme, i trygge omgivelser, tenker de at dette gir et godt læringsgrunnlag, til ungdommen møter fristelsene påneste fest med vennene. Hvis man utstyrer dem med en flaske vin til klassefesten, er det ut fra en tanke om at de da vet hva deres barn drikker. I praksis viser det seg at denne vinflasken som oftest kommer i tillegg til det som ellers ville være tilgjengelig påfesten. En mer liberal holdning til alkohol kan også gi signal om at foreldrene tenker at det er "OK" at ungdommen drikker alkohol. "Liberal holdning til alkohol" = serverere barnet alkohol hjemme, eller utstyrer barnet vin med på fest.
|
|
|
#6 |
|
Er frisk!
|
Sv: Drikker du alkohol på julaften?Les hele teksten på linken til Skvetten. Da ser dere at liberal holdning til alkohol er definert videre enn i avsnittet jeg tok med.
|
|
|
|
#7 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Drikker du alkohol på julaften?Fra 2008, ja. De fokuserer mest på endringene som har skjedd fra 2004, men den ENORME økningen jeg snakker om skjedde før dette, men altså fortsatt etter ungdomstiden til de fleste av oss. På 90-tallet var det en voldsom økning, jeg ser at rapporten nevner 1999 som et toppår (det ligger altså litt tilbake i forhold til hva jeg husket).
|
|
|
#8 |
|
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Drikker du alkohol på julaften?Nei, det har jeg aldri gjort.
|
|
|
#10 |
|
By the Sea
|
...når ble ett glass vin og en konjakk "alkis"?
|
|
|
#11 |
|
Pauset
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Etter noen runder med dette spørsmålet på "mammaforum" så starter en å bortforklare all alkoholservering. Da høres en ut som en har store alkoholproblemer. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Fartsfantom
|
Jeg og. Ungene kommer selvsagt til å oppdage sånt etter hvert, og da blir alkohol noe som er spennende rett og slett fordi det har et drag av det forbudte over seg. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Finnes det egentlig noe forskning som tilsier at alkohol blir mer interessant for barn som har vokst opp med at alkohol er noe som serveres når barn ikke er til stede? |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Pauset
Problematisk er det vel ikke, men jeg synes det blir feil at det er noe hemmelig som skjer når barna er i seng. Jeg har også opplevd at det enkelte steder er en unnskyldning fordi ungene "ikke er til stede". For meg er unger som sover også tilstede. For meg er det å våkne til endrede voksne mer skummelt enn at de drikker et par glass foran barn. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Pauset
Da er vi ganske enige da. Nå drikker jeg sjelden mer enn et glass uansett jeg. :kjedelig gammel kjerring: |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Like blid!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Drikker du alkohol på julaften?Vi serverer vin, øl og akevitt. Selv drikker jeg et glass vin til maten, og det er stortsett alt. Mannen drikker vel en øl og en akevitt. Det er greit å kose seg med litt god drikke, men jeg vil ikke være påvirket når ungene er i hus.
|
|
![]() |
|
|