|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Vaklende
|
Sv: Disse flaggene igjenJeg skjønner ikke at du ikke ser at det å forby noe er en sterk handling, Lykken. Hvis noen som for eksempel netttopp er kommet her misforstår litt hvordan nasjonalfeiringen fungerer, skal de da ha gjort noe alvorlig galt? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Disse flaggene igjen
Jo, den ser jeg og er enig i, å forby noe er en altfor sterk handling i denne sammenhengen, men vet vi bakgrunnen for dette?
|
|
|
#5 |
|
Nek er allrighte dyr
Jeg mener: er 17 mai-komiteen bare en gjeng med forstokkede tullinger som har sett et par andre flagg i toget året før og blir så redde at de vil forby det, eller har det vært et issue på skolen f.eks at altfor mange grupper ønsker å bruke annet flagg enn det norske, og i overilet teit hast ønsker de å forby andre flagg for å motvirke det.
|
|
|
#6 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Ja, det burde vel la seg gjøre.
Men hva er det man vil vise?? Hvorfor har man så sterkt behov for å vise at man er fra f.eks Paksitan. (Det ser man som regel.) Danskene hadde kanskje hatt større behov for å vise hvilket land de kom fra, men for dem er det mindre viktig å gjøre det?
:tar av meg den hvite hetten og skriver litt til: Helt enig - dumt jeg allerede hadde prikket deg. Jeg er forresten heller ingen fan av nasjonalisme. Nordmenn som vaser rundt i Syden og tror de er verdens navle, har jeg ingen ting til overs for f.eks. Jeg mener ikke at nasjonaldagen egentlig bør være forbeholdt nordmenn (til nød den ariske rase
Jeg tror ikke det handler om folk som har misforstått. Hvis noen har tropper opp i toget med påkistansk flagg fordi de har misforstått, synes jeg det er sjarmerende og hyggelig. Det er de andre grunnene (og de er det flest av) til å insistere å gå med eget flagg i 17.mai- toget jeg har mindre til overs for. Hva disse grunnene er, har jeg prøvd å få svar på her i denne tråden, uten særlig hell. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
Sv: Disse flaggene igjenJeg vil jo flagge med norsk flagg 17. mai. Det ser ut til at det er en akseptert løsning. Jeg vet ikke hvorfor noen kanskje har lyst til å bruke et annet flagg. Men jeg aksepterer at noen har kanskje noen tanker rundt det som gjør at de ønsker å gjøre det slik. |
|
|
|
#11 |
|
Bedreviter
|
Sv: Disse flaggene igjenLykken: Jeg har aldri opplevd rasisme i Norge, og jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i det Lisa beskriver. Men jeg har innlevelsesevne nok til å anta at det kan skyldes at jeg er helhvit, ektefødt nordmann, og at virkeligheten kan være an annen for folk med en annen bakgrunn enn min … |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor i mine innlegg gir jeg uttrykk for at jeg ikke har den innlevelseevnen? Er det ikke nettopp det jeg skriver til Lisa. Jeg skriver at jeg forstår hennes synspunkter utifra hennes erfaringer, jeg må ikke være enig i alt hun sier av den grunn.
|
|
|
#13 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Disse flaggene igjenJeg kan ikke se at Lykken har latterliggjort Lisas virkelighet, hun aksepterer vel heller at folk har ulik ståsted når det gjelder bakgrunn og erfaringer. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Glamorøs
|
For alle er ikke likhet målet. Heldigvis. Jeg liker bedre ideen om å samles med ulikhetene vi har, og akseptere og respektere dem. Å møte opp med et annet flagg trenger ikke å demonstrere "vi vil ikke være som dere", det kan like gjerne være et utrykk for respekt.
|
|
|
#15 |
|
Erfaren
Sv: Disse flaggene igjenJo, jeg har forstått at det kan være et uttrykk for respekt, og vil ha det i bakhodet på 17.mai (ikke at jeg uansett hadde kommentert noe). Jeg tar det til etteretning, men skjønner likevel ikke at det å vifte med et norsk flagg ikke er å vise vel så mye respekt. Kanskje bør de som ønsker å ha med sitt eget flagg tenke på det? Hvis de har med eget flagg nettopp for å vise deg og meg respekt, mener jeg. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Glamorøs
|
Det er vel ingen motsetning i det?
|
|
|
#17 |
|
ræv med ører
Sv: Disse flaggene igjenJeg har lest hele tråden, og den illustrerer utrolig godt hvorfor jeg som utlending aldri har likt 17. mai og allerhelst ville holdt meg langt unna denne feiringen. Jeg synes debattene som finner sted hvert år i forkant til 17 mai er så motbydelige at jeg rett og slett ikke ønsker å delta, og ikke har lært mine unger noen større entusiasme og innhold for dagen enn pølse, is og tivolibesøk.
|
|
|
#18 |
|
Erfaren
Kanskje du kan utdype det litt mer? Har det vært slike debatter som denne de siste 20 årene altså? |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Er det? Hvis du visste at det ville skape halloi i Pakistan om du kom med et flagg med kors på nasjonaldagen (og forsåvidt alle andre dager i året, for den del), hva slags respekt er det? Jfr din logikk er det da respekt å vanære dem som mener at norsk flagg i Pakistan på Pakistans nasjonaldag er en utilgivelig synd ? Eller gjelder dette bare etniske nordmenn i Norge, som man ut fra foremningen om at disse har langt bedre forutsetninger til det, avkrever et visst dannelses og toleransenivå fra? Den som blir lei seg over at man går med ande flegg på 17.mai , har de da en langt mindre legitim rett til sin negative affeksjon enn folk i en strengt religiøs 3.verden? Jeg undrer. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Deltidsmamma
|
Selvfølgelig. Jeg tror som sagt til skilpadda at det er få som bærer et annet flagg av vond vilje. |
|
|
|
![]() |
|
|