Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Disse flaggene igjen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-09, 15:23   #1
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Og så må jeg få si at det har visst vært noe med nettleseren min, fordi det øverste innlegget mitt her kom basert på at det så ut som Travoltas innlegg var det siste.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 15:30   #2
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Jeg skjønner ikke at du ikke ser at det å forby noe er en sterk handling, Lykken. Hvis noen som for eksempel netttopp er kommet her misforstår litt hvordan nasjonalfeiringen fungerer, skal de da ha gjort noe alvorlig galt?

Gammel 15-05-09, 15:33   #3
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Jeg skjønner ikke at du ikke ser at det å forby noe er en sterk handling, Lykken. Hvis noen som for eksempel netttopp er kommet her misforstår litt hvordan nasjonalfeiringen fungerer, skal de da ha gjort noe alvorlig galt?

Jo, den ser jeg og er enig i, å forby noe er en altfor sterk handling i denne sammenhengen, men vet vi bakgrunnen for dette?

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 15:34   #4
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jo, den ser jeg og er enig i, å forby noe er en altfor sterk handling i denne sammenhengen, men vet vi bakgrunnen for dette?

Hva mener du med det siste, Lykken?

Gammel 15-05-09, 15:46   #5
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Hva mener du med det siste, Lykken?

Jeg mener: er 17 mai-komiteen bare en gjeng med forstokkede tullinger som har sett et par andre flagg i toget året før og blir så redde at de vil forby det, eller har det vært et issue på skolen f.eks at altfor mange grupper ønsker å bruke annet flagg enn det norske, og i overilet teit hast ønsker de å forby andre flagg for å motvirke det. var bare nysgjerrig på bakgrunnen.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 15-05-09, 15:58   #6
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Hva med bunad og pakistansk flagg?

Ja, det burde vel la seg gjøre.

Hvis man ikke har en nasjonaldrakt da? Skal man da ikke få lov å velge en litt annen måte å vise det på? Det dreier seg om et lite mindretall, og med eksempelet ditt regner jeg med at du nå ikke tenker på 30 sint utseende mennesker som tviholder på en annen nasjons flagg mens de roper ut med Norge.

Men hva er det man vil vise?? Hvorfor har man så sterkt behov for å vise at man er fra f.eks Paksitan. (Det ser man som regel.) Danskene hadde kanskje hatt større behov for å vise hvilket land de kom fra, men for dem er det mindre viktig å gjøre det?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Hvis det ikke er viktig, hvorfor gjør man det da?

Dette sitatet fra artikkelen har jeg ingen forståelse for:
- Så jeg kan forstå at folk som nylig har kommet til Norge, og som ikke har mulighet til å feire sin egen nasjonaldag, ser på denne dagen som en anledning, føyer han til.

Hvis de har en egen nasjonaldag fra hjemlandet som de ikke har mulighet til å feire, så har de jo full mulighet til det her i Norge, på selveste dagen, men hva har Norges nasjonaldag med det å gjøre?

Ellers synes jeg selvfølgelig det gode og viktige prinsipper å fremme toleranse og inkludering, men jeg kan ikke se hva andres land flagg på 17 mai har med det å gjøre. Hvis det i Florø blir en kampsak å ikke forby andre lands flagg, så må det jo være veldig viktig for dem, og jeg ser bare ikke viktigheten av det.

Jeg liker ikke AC's antydninger om rasistiske holdninger fordi man har nasjonale følelser for landet sitt, ønsker å være stolt av og feire det på den måten man synes er riktig. Jeg synes det altfor ofte blir hentydet til rasisme når det gjelder holdninger til å være stolt av landet sitt, ønske om å bevare tradisjoner og at enkelte saker er littegrann "hellige" for noen, og at man i noen tilfeller synes det er feil å markere andre land på "bekostning" av det landet man bor i. Jeg ser at nasjonalisme har blitt enbetydende med rasisme, nazisme etc, men holder man hodet litt kaldt, så er det faktisk mulig å ha nasjonalfølelse uten å sympatisere med Ku klux klan.

:tar av meg den hvite hetten og skriver litt til: Helt enig - dumt jeg allerede hadde prikket deg. Jeg er forresten heller ingen fan av nasjonalisme. Nordmenn som vaser rundt i Syden og tror de er verdens navle, har jeg ingen ting til overs for f.eks. Jeg mener ikke at nasjonaldagen egentlig bør være forbeholdt nordmenn (til nød den ariske rase ) men at de menneskene som feirer dagen, bør feire det samme. Rett og slett.

Jeg tror ikke det handler om folk som har misforstått. Hvis noen har tropper opp i toget med påkistansk flagg fordi de har misforstått, synes jeg det er sjarmerende og hyggelig. Det er de andre grunnene (og de er det flest av) til å insistere å gå med eget flagg i 17.mai- toget jeg har mindre til overs for. Hva disse grunnene er, har jeg prøvd å få svar på her i denne tråden, uten særlig hell.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 16:00   #7
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ja, det burde vel la seg gjøre.

Ja, det mener jo jeg også. Men er lissom poenget at man må ha et eller annet rotnorsk symbol?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 16:05   #8
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Ja, det mener jo jeg også. Men er lissom poenget at man må ha et eller annet rotnorsk symbol?

Ja. Jeg tror det. Akkurat på denne dagen mener jeg det er poenget.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 16:16   #9
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ja. Jeg tror det. Akkurat på denne dagen mener jeg det er poenget.

Nettopp. Akkurat på denne dagen.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 16:00   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg vil jo flagge med norsk flagg 17. mai. Det ser ut til at det er en akseptert løsning. Jeg vet ikke hvorfor noen kanskje har lyst til å bruke et annet flagg. Men jeg aksepterer at noen har kanskje noen tanker rundt det som gjør at de ønsker å gjøre det slik.

En av de tingene som er ment å være bra med å bo i dette landet er jo at man kan ha ulike oppfatninger av ting og at det skal være lov å være den man er. Og da synes jeg det er greit at jeg feirer 17. mai sånn jeg synes at er greit og andre slik de foretrekker det.

Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 19:51   #11
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lykken: Jeg har aldri opplevd rasisme i Norge, og jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i det Lisa beskriver. Men jeg har innlevelsesevne nok til å anta at det kan skyldes at jeg er helhvit, ektefødt nordmann, og at virkeligheten kan være an annen for folk med en annen bakgrunn enn min …

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 20:14   #12
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Lykken: Jeg har aldri opplevd rasisme i Norge, og jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i det Lisa beskriver. Men jeg har innlevelsesevne nok til å anta at det kan skyldes at jeg er helhvit, ektefødt nordmann, og at virkeligheten kan være an annen for folk med en annen bakgrunn enn min …

Hvor i mine innlegg gir jeg uttrykk for at jeg ikke har den innlevelseevnen? Er det ikke nettopp det jeg skriver til Lisa. Jeg skriver at jeg forstår hennes synspunkter utifra hennes erfaringer, jeg må ikke være enig i alt hun sier av den grunn.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 15-05-09, 20:28   #13
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Jeg kan ikke se at Lykken har latterliggjort Lisas virkelighet, hun aksepterer vel heller at folk har ulik ståsted når det gjelder bakgrunn og erfaringer.

De fleste her inne mangler vel hverken evne eller vilje til å fatte at mange opplever rasisme i Norge, vi mener dog at denne diskusjonen ikke handler om det. Når det først er nevnt, så ser jeg uansett ikke at et annet flagg enn det norske forandrer situasjonen til de som opplever rasisme. Får man plutselig en helt annen opplevelse på 17.mai, en helt annen respons fra de såkalte etniske nordmenn, fordi man vifter med et gambisk flagg (eller hvilket som helst annet) ? De jeg kjenner blir derimot litt stolte når utledninger vifter med et norsk flagg (så kult at de gidder liksom).

Lisa, Glitter og dere andre; ser dere ikke at det å samles under samme flagg heller virke samlende. At samme hvor vakre, schtøgge, radmagre, feite, brune, kefirhvite, lave eller høye vi er, om vi er født i Norge eller Uganda, så har vi én ting felles: at vi bor i samme land! Er det ikke fint å dele det med hverandre på Norges nasjonaldag i stedet for å demonstrere hvor ulike vi er? Det gjør vi vel 364 dager ellers i året. Jeg opplever veldig mye "meg - deg" i stedet for "oss" i hverdagen, og det er ok. Men på 17.mai dreier det seg ikke om det, det dreier seg om en nasjon som har "bursdag".

Min bakgrunn er også fra Oslo øst, og selv om jeg ikke skal påberope meg å ha veldig mange utenlandske venner, så er det flerkulturelle Norge min hverdag. Og bank i bordet, jeg har ennå til gode å oppleve at noen spotter eller latterliggjør utledninger. Selvfølgelig er jeg klar over at det likevel skjer (i likhet med rasisme den "andre veien"- dessverre - men jeg ser det som en helt annen diskusjon enn denne.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 20:35   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Travolta, her.

Er det ikke fint å dele det med hverandre på Norges nasjonaldag i stedet for å demonstrere hvor ulike vi er?

For alle er ikke likhet målet. Heldigvis. Jeg liker bedre ideen om å samles med ulikhetene vi har, og akseptere og respektere dem. Å møte opp med et annet flagg trenger ikke å demonstrere "vi vil ikke være som dere", det kan like gjerne være et utrykk for respekt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 20:41   #15
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Jo, jeg har forstått at det kan være et uttrykk for respekt, og vil ha det i bakhodet på 17.mai (ikke at jeg uansett hadde kommentert noe). Jeg tar det til etteretning, men skjønner likevel ikke at det å vifte med et norsk flagg ikke er å vise vel så mye respekt. Kanskje bør de som ønsker å ha med sitt eget flagg tenke på det? Hvis de har med eget flagg nettopp for å vise deg og meg respekt, mener jeg.

Gammel 15-05-09, 20:49   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Travolta, her.

Jeg tar det til etteretning, men skjønner likevel ikke at det å vifte med et norsk flagg ikke er å vise vel så mye respekt.

Det er vel ingen motsetning i det?

Jeg skjønner for øvrig godt hva Lisa mener når hun sier at det er "lettere" for folk med brun hud å ha et amerikansk flagg eller FN-flagget på 17. mai. Mange av dem som slenger med leppa på 17. mai er ofte store tilhengere av USA, og FN-flagget er det ikke så lett å disse, egentlig. Disse menneskene reagerer på flagg fra Pakistan, Tyrkia, Somalia eller andre land med brune og/eller muslimske innbyggere, og de reagerer gjerne også hvis de samme menneskene har norske flagg. De må nemlig ikke komme her og ta seg til rette.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 20:44   #17
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg har lest hele tråden, og den illustrerer utrolig godt hvorfor jeg som utlending aldri har likt 17. mai og allerhelst ville holdt meg langt unna denne feiringen. Jeg synes debattene som finner sted hvert år i forkant til 17 mai er så motbydelige at jeg rett og slett ikke ønsker å delta, og ikke har lært mine unger noen større entusiasme og innhold for dagen enn pølse, is og tivolibesøk.

"Nordmenn flest" kan si hva de vil, men denne dagen er langt ifra så uskyldig og søt og fredelig og fri som de vil ha det til.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 20:47   #18
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg har lest hele tråden, og den illustrerer utrolig godt hvorfor jeg som utlending aldri har likt 17. mai og allerhelst ville holdt meg langt unna denne feiringen. Jeg synes debattene som finner sted hvert år i forkant til 17 mai er så motbydelige at jeg rett og slett ikke ønsker å delta, og ikke har lært mine unger noen større entusiasme og innhold for dagen enn pølse, is og tivolibesøk.

"Nordmenn flest" kan si hva de vil, men denne dagen er langt ifra så uskyldig og søt og fredelig og fri som de vil ha det til.

Kanskje du kan utdype det litt mer? Har det vært slike debatter som denne de siste 20 årene altså?

Gammel 15-05-09, 20:48   #19
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

For alle er ikke likhet målet. Heldigvis. Jeg liker bedre ideen om å samles med ulikhetene vi har, og akseptere og respektere dem. Å møte opp med et annet flagg trenger ikke å demonstrere "vi vil ikke være som dere", det kan like gjerne være et utrykk for respekt.

Er det? Hvis du visste at det ville skape halloi i Pakistan om du kom med et flagg med kors på nasjonaldagen (og forsåvidt alle andre dager i året, for den del), hva slags respekt er det? Jfr din logikk er det da respekt å vanære dem som mener at norsk flagg i Pakistan på Pakistans nasjonaldag er en utilgivelig synd ? Eller gjelder dette bare etniske nordmenn i Norge, som man ut fra foremningen om at disse har langt bedre forutsetninger til det, avkrever et visst dannelses og toleransenivå fra? Den som blir lei seg over at man går med ande flegg på 17.mai , har de da en langt mindre legitim rett til sin negative affeksjon enn folk i en strengt religiøs 3.verden? Jeg undrer.

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 20:49   #20
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Selvfølgelig. Jeg tror som sagt til skilpadda at det er få som bærer et annet flagg av vond vilje.
Men det er da det blir litt misforstått hvis det er av respekt for den norske nasjonaldagen, da passer det norske flagget bedre.
Hvis de vil vise hvor de er fra, så er det noe annet igjen.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:54.