|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#241 |
Live and let live
|
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeJeg får veldig mange tanker om dette med å bli møtt og ikke møtt sosialt. Jeg ser jo helt klart at det finnes dumme mennesker med dumme tanker, det gjør det alltid.
![]() |
#242 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Stigmatisering av overvektige
Da er jeg også rar, for jeg holder meg også stort sett til den positive tolkningen over her. Jeg tror aldri jeg har blitt sur/skuffet/sint når folk har kommentert vekten min i positiv forstand, jeg har rett og slett bare tatt det som et flott kompliment og smilt resten av dagen. Men det kommer nok an på hvem det kommer fra og hvordan det sies.
![]() |
#243 |
Epikur
|
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeDM
![]() |
#245 |
Live and let live
|
Og jeg tenkte det samme om ditt innlegg når jeg leste det.
![]() |
#246 |
Textrovert
|
Jeg skjønte ikke helt hva du mente her, jeg. Kan du parafrasere? :domm:
![]() |
#247 |
Epikur
|
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeJeg tror det DM mente var at overvektige ofte har kjipe grunner til at de er overvektige, at overvekten skyldes andre ting som overgrep, vonde erfaringer, avvising, uro, psykiske problemer eller andre ting. Maten er bare en måte å håndtere det vonde på.
![]() |
#248 |
Live and let live
|
Jeg prøvde å si at for mange, så er det en annen årsak enn bare matinntak som er årsak til overvekt, og at lavt selvbilde også spiller en stor rolle. Og at dem som har lavt selvbilde og andre livsproblemer med seg i bagasjen har lettere for å se og oppleve negative ting, fordi hjernen vår er litt slik laget at den søker bekreftelse på det verdensbildet vi har. Og dersom vi har lavt selvbilde og tenker negavtivt om oss selv, så vil vi søke bekreftelse på det ute av de andre gjennom tolkningene vi gjør, gjennom utstråling, kroppsspråk og oppførsel (ubevisst).
![]() |
#249 |
Textrovert
|
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeOk, da skjønner jeg hva dere vil fram til. Jeg er ikke heeeeelt enig, men finner ikke ord på det, så da avventer jeg med å ev. svare til jeg klarer å analysere meg fram til hva det er jeg reagerer på. :i tenkeboksen:
![]() |
#251 |
Expired
Medlem siden: Dec 2006
Og Mim.
![]() |
#253 |
Salt in the rainbow
|
Jeg får vondt i rompa av å sitte på harde stoler, jeg er en frysepinn uten like, og jeg har nedsatt imunforsvar. I tillegg får jeg ofte kommentarer om at menn liker slanke kvinner, og at de ikke helt kan skjønne hva mannen (som er sylslank selv) kan se i meg, som "bare er SÅÅ overvektig, dah!"
![]() |
#254 |
kamerat
|
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeJeg synes det er litt naivt å plassere praktisk talt all stigmatisering av overvektige i deres egne hoder. Det er så fryktelig lettvint å gjøre sånt, det kan brukes på all forskjellsbehandling. «Men hvordan kan du vite at det var pga. hudfargen/kjønnet/utdannelsen/inntekten/barten din? Dette handler nok bare om at du utstråler negativ energi!»
![]() |
#256 |
Passiv
|
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeJeg har nettopp trent på et fancy treningssenter og opplevde ingen stygge blikk, ingen nedlatende, hånlige snøft eller skjulte kommentarer. Det var veldig rart. Til og med da jeg kom ned i resepsjonen, tomatrød etter styrketreninga, og spurte om saltimer fikk jeg gode, informative svar og ikke et ord om vekt - bare vanskelighetsgrad. Det er sikkert ikke fordi jeg er spesielt pen i dag heller, så jeg føler meg merkelig ikke-stigmatisert. Jeg tror lobotomien hjalp. |
![]() |
![]() |
#257 |
Textrovert
|
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeJeg trener også på et fancy treningssenter, og har ikke opplevd noe negativt der, jeg heller, selv om jeg selv om oftest føler meg som en liten lort når jeg er der. Ifølge det jeg leser her inne, så burde jeg ha følt at alle var "ute etter meg", men det gjør jeg altså ikke.
![]() |
#258 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Stigmatisering av overvektige
![]() |
#259 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Jeg går heller ikke rundt og sier jaja det er fordi jeg er feit, så kokko er jeg ikke. Men jeg har variert mye i vekt og jeg har opplevd hvor forskjellig folk forholder seg. I perioder har jeg levd godt med overvekten min og hatt det veldig bra med meg selv. Og jeg har da ikke trodd at det at enkelte ikke virker interessert i å kjenne meg som relatert til vekten min. Men når jeg så går ned i vekt og de plutselig er imøtekommende for så å endre seg igjenn når jeg går opp så tror jeg ikke det er så enkelt at det er min innbildning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#260 |
Textrovert
|
![]() |
Emneord |
livserfaringer, overvekt, selvbilde, spiseforstyrrelser, stigmatisering, undervekt |
|
|