Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-24, 06:00   #1
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

En ting er høyere studier. En annen ting er at det å komme gjennom grunnskolen med et visst minimum også er veldig avhengig av bakgrunn. Selv de som vil ha lavtlønte arbeidsfolk, ville vel tjent på at de hadde med seg gode ferdigheter fra skolen?

Jeg tror ikke at «skoleferdigheter» har spesielt høy status i den gruppa du beskriver, og at foreldrene mener disse barna kan lærer det de trenger på andre måter. Det er også en stor økning i hjemmeskole i USA, men ikke nødvendigvis i den samme gruppa. Legg på MAGA-retorikken om at grunnskoler er inkubatorer for venstresidens identitetspolitikk, så har du en kjip mix for utdanning.

Gammel 09-11-24, 06:50   #2
Strutsen
TittelTøs

Strutsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Blogginnlegg: 40
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Jeg er redd for at vi vil se en mer uhemmet versjon av Trump denne gangen, ettersom han ikke stiller til gjengvalg om fire år. Uten den samme politiske begrensningen som før, frykter jeg at han vil ha færre filtre og at dette kan få alvorlige konsekvenser.

Gammel 09-11-24, 06:55   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Zulu, jeg tror vi snakker om to ulike nivåer/vinkler.

Du snakker om den lavlønte/personnivå, jeg (og jeg tror Poly) snakker om på samfunnsnivå, og ledelsesnivå.

Det hadde vært i samfunnet interesse å utdanne flere. På samme måte som det er en grunn til at vi i Norge har ordninger som skal gjøre det lettere for kvinner å jobbe og bedre muligheter til å utdanne seg. Det er jo ikke (bare) for å være grei, men for at samfunnet har godt av en større arbeidsstyrke.

Jeg mener også at det ikke er slik at flesteparten uten utdannelse/uten god utdannelse i USA er fornøyd og ønsker å fortsette sånn. Veldig mange har ingen annen mulighet, enten fordi de ikke har råd til selve utdannelsen, eller råd til tiden det vil ta og utdanne seg. Og vips forsvant den jobben på våpenfabrikken fordi Trump kuttet støtten til Ukraina eller i kullgruva fordi den rike eieren fant en måte å bruke roboter i stedet, eller på Walmart fordi de kutter antall ansatte til fordel for selvbetjeningsløsninger og du har ingen rett på tilbud om omskolering eller videreutdanning.

Også er det helt hårreisende at man tillater hjemmeskole på religiøst grunnlag, og at det ikke blir fulgt opp av myndighetene slik at f.eks jenter i amishmiljøer i praksis ikke har utdannelse over 5. klasse. Eller at offentlig skole styres av et board som har økonomiske interesser av at den er dårlig slik at de som har råd velger den private skolen i stedet. Eller får presset gjennom at biblioteket ikke skal ha bøker som omtaler homofile.

Dette burde vært i samfunnets interesse å få en stopp på, om de politiske lederne greide å se forbi sin egen maktsyke, og det gjelder både demokrater og republikanere. Jeg skjønner jo religiøs fanatisme (eller «skjønner»), det jeg ikke skjønner er at et lands ledelse ser på det som hensiktsmessig å beholde befolkingen uutdannet og lavtlønnet, selv om det fører til makt, men det på sikt vil gjøre landet mindre produktivt og inntektsskapende.

Sist redigert av Tallulah : 09-11-24 kl 07:03.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-24, 08:28   #4
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Ja, men jeg tror årsaken til at vi ikke ser den tverrpolitiske satsningen på utdanning som Polyanna etterspør, er at MAGA henvender seg til nettopp de gruppene jeg beskriver. Både «utdanning er for eliten/ikke nødvendig for oss»-gjengen, hjemmeskole-gjengen og identitetspolitikk-gjengen. Og da er ikke utdanning et felt det er politisk vilje til å bruke penger på for republikanerne.

Gammel 09-11-24, 11:50   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poenget mitt er at det er ikke det for demokratene heller. Jeg skjønner jo at det er sånn og mekanismene i samfunnet som gjør det sånn. Men syns det er rart at politikerne ikke innser at dette skader usas økonomi og posisjon.

Sist redigert av Tallulah : 09-11-24 kl 18:26.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-24, 12:20   #6
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Jeg lurer på om det rett og slett ikke når opp i prioriteringen av politikkområder. Det er andre, og mer kortsiktige, tiltak som er mer fristende å gripe til. Også ser vi ikke den samme nedgangen i internasjonale målinger i USA som vi gjør i veldig mange andre land, så det er liksom ikke noen «skolekrise» å hekte det på heller.

Gammel 09-11-24, 12:23   #7
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Men jeg er selvfølgelig enig i at å satse på utdanning er et av de viktigste grepene for å fremme sosial utjevning og økonomisk utvikling.

Gammel 09-11-24, 17:07   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var jo sånn lenge før MAGA.

Gammel 09-11-24, 18:07   #9
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Ja, jeg kan ikke huske sist utdanningspolitikk var viktig på føderalt nivå. Det er jo også mye som styres på statlig nivå.

Gammel 09-11-24, 18:08   #10
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

MAGA har nok ikke bidratt til å øke viljen til å satse på utdanning, riktignok.

Gammel 10-11-24, 11:24   #11
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Og jeg er så kynisk at jeg tenker at her handler det også om tilgang til billig arbeidskraft, kanonføde og stemmekveg, og derfor liten vilje til å gjøre noe med det.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-24, 14:47   #12
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av P.K., her.

Og jeg er så kynisk at jeg tenker at her handler det også om tilgang til billig arbeidskraft, kanonføde og stemmekveg, og derfor liten vilje til å gjøre noe med det.

Jeg er så desillusjonert at jeg tror du er inne på noe.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-24, 14:55   #13
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Selv om det bare er opp mot 22 000 som har svart på disse, så finner jeg det svært interessant å se forskjellene.
https://www.cbsnews.com/elections/20...use/exit-poll/

Gammel 10-11-24, 18:16   #14
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Så det er hvite menn over 30 som bør lures til å ikke stemme?

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-24, 22:24   #15
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Så det er hvite menn over 30 som bør lures til å ikke stemme?

Joda, men nå er det for sent.

Gammel 08-01-25, 00:58   #16
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså.
Er det noe jeg ikke forstår? Er ikke Danmark et NATO land?
Er Trump virkelig blitt helt sprø?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-25, 01:06   #17
Isprinsessen
Bør lage seg en tittel selv

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men altså.

Garantert en finte for å oppnå noe annet.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-25, 07:02   #18
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Garantert en finte for å oppnå noe annet.

Joda, men det betyr ikke at han ikke er helt sprø også.

Gammel 08-01-25, 08:54   #19
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men altså.

Språkbruken er jo helt hinsides, men det å ha kontroll over Grønnland er jo viktig. Er ikke akkurat overrasket hvis Grønnland kunne tenke seg å vinke adjø til danskene heller ... Dette er en fin artikkel: https://www.nrk.no/ytring/derfor-vil...and-1.17194964 (Er veldig begeistret for Tone Sofie Angel som politisk kommentater)

Gammel 08-01-25, 08:49   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ting begynner generelt å dra seg skikkelig til i nordområdene, så det er kanskje mer symptom på det. Og så er ikke forholdet mellom grønlenderne og Danmark ellers så veldig tipp topp heller.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:11.