Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva tror du skjer på pressekonferansen i morgen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-20, 16:59   #1
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tror du skjer på pressekonferansen i morgen?

Helt forståelig noen.
Det blir litt som helsepersonellklappingen, vel fortjent for en del, mens andre har sittet på tomme arbeidsplasser og vente.

Jeg sitter helt på sidelinjen hva læringsinstitusjoner angår, med voksne barn er det noe jeg ikke forholder meg til, men tenkte at all den endringen fortjente en klapp.

Gammel 09-05-20, 17:11   #2
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har blitt mye ekstra for oss kontaktlærere ja, samtidig skal vi jo også undervise. Nå er det nok en arbeidshelg hvor ALT må tenkes gjennom på nytt. Jeg er sli-hi-iiiten.

Sist redigert av Blondie : 10-05-20 kl 19:56.
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-20, 17:52   #3
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Jeg har jobbet med lærerne og stilt krav og prøvd å følge opp, men de som fungerer middels til vanlig fungerer ikke nødvendigvis godt på hjemmeskole.

Det er nettopp det. Og med en skole der det ikke er en endringskultur, men heller en holdning der alt skal gjøres som det alltid har blitt gjort, blir dette ille. Da er det heller ikke skoleledelse som motiverer og dytter.

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Her har en ipad og en har PC. Det hjelper ikke noe akkurat for den det gjelder.

Ikke sant? Å dele ut ipader til alle elever i grunnskolen er ikke nok for å digitalisere. Igjen trenger man lærere som ønsker å se på praksis med nye øyne, se hva nye verktøy kan bidra med inn i undervisning. For mitt barn med dysleksi ble det et skritt i negativ retning da ipadene kom. Hun brukte PC tidligere og hadde der gode programmer som lingdys. Da ipaden kom, tok lærerne i bruk apper som ikke har gode støtteprogrammer for en med dysleksi. Null refleksjon rundt det og overraskelse da vi påpeker at dette ikke fungerer i praksis. Jeg. Er. Så. Lei.

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Helt forståelig noen.
Det blir litt som helsepersonellklappingen, vel fortjent for en del, mens andre har sittet på tomme arbeidsplasser og vente.

Takk for forståelse. Det var godt tenkt det du skrev.

Og det er ikke helt som helsepersonell som har sittet uten oppgaver. Dette er lærere som har definerte oppgaver og ansvar, men som i liten grad følger opp eller vil lage opplegg som gir god og forsvarlig hjemmeskole. Eldste har noen lærere som lager kjempefine opplegg og har kontakt med elevene. Og en kontaktlærer (som også er lærer i norsk, musikk og samfunnsfag) som ikke gjør jobben sin. Jeg synes det er direkte slemt å ikke følge opp elever over så lang tid i form av ukentlig samtale eller tilbakemeldinger på (store, tidkrevende) oppgaver. Parallellen til helsevesenet ville være at en lege eller sykepleier på et sykehus ikke fulgte opp en eller flere pasient på mange dager og uker. Der ville det blitt en sak av det.

Gammel 09-05-20, 18:06   #4
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

For å si det sånn hadde jeg en lærer som etter to uker hadde en elev h*n ikke hadde fått kontakt med. På møtet vi hadde på teams var beskjeden klar, du må få kontakt og gi beskjed til sosiallærer om du ikke oppnår kontakt. En uke etterpå hadde læreren fortsatt ikke hatt kontakt med eleven. Ny og enda tydeligere beskjed. Dette var torsdag før påske. Mandag sa magefølelsen min at det ikke var gjort og det stemte. Jeg kontaktet lærerne til to søsken på skolen som fortalte meg at de hadde vært i kontakt med familien flere ganger og lærerne ble bekymret over om det hadde skjedd noe i familien siden jeg tok kontakt. Læreren som jeg pushet på fikk kontakt, men jeg har mistet litt troen. Beskjeden har vært, kontakt med familiene minimum en gang i uka, oftere ved behov. Alle de andre lærerne en de to på trinnet hadde full kontroll på sine elever.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-20, 18:23   #5
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns det er bra at også de dårlige historiene kommer frem, Noen, så jeg er glad for at du deler.

Jeg er veldig fornøyd med den ene læreren, litt mindre fornøyd med den andre. Begge har hatt kontakt hele tiden, i starten gruppevis, den ene med små grupper, den andre med hele klassen. Etter hvert ble det hele klassen og ukentlig samtaler med elevene en til en. Det har også vært foreldremøte på teams med begge klassene.

Gammel 09-05-20, 18:35   #6
noen
This is normal!

noen sin avatar

Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for at dere tar imot gruffingen min så fint. Og jeg er glad for alle skoleansatte som står på og får til utrolig mye bra i den situasjonen de er kastet ut i. Mange fortjener en ekstra klapp på skulderen. Vi har lyst til å forgylle sosiallærer på skolen til yngste som har stått sammen med oss lenge og prøver å få til endring der motstanden er stor.

Jeg tenker også det er viktig å synliggjøre det som ikke fungerer. Ikke alle lærere er snille, greie, dyktige og villige til å gjøre en bra jobb til vanlig eller i koronatid. Det får store konsekvenser for noen elever,, og vi har fått merke dette veldig godt for et av våre barn. Det er lærere og en rektor jeg har mer lyst til å klappe til enn å klappe for, men heldigvis er jeg godt oppdratt.

Gammel 09-05-20, 18:27   #7
Blånn

Blånn sin avatar

Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er litt usikker på hvordan han på vgs ble fulgt opp personlig, men han har hatt regelmessig undervisning på teams. Minsten har blitt ringt opp et par-tre ganger, fått tilbakemelding på arbeider og hatt daglige teamsmøter med klassen.

-Jim Carrey-
Gammel 09-05-20, 19:56   #8
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Planleggingsdag mandag og skolestart tirsdag for 10. klassingen. Vi vet ikke noe om hvor mye skole det blir.

VG2-eleven får en skoledag i uka og fire hjemmedager. Han var skuffa!

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-20, 20:20   #9
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er mest frustert over at spes.ped til Lillesøster er forsvunnet i løse lufta. Eller, jeg vet jo hvor hun er, hun er satt på småtrinnet.
Men Lillesøster har i praksis gått uten spes.ped siden skolen stengte. Uten samtaler med helsesøster, for helsesøster var satt på korona-legevakta.
Kontaktlærer har hatt tett kontakt med meg, men hun er ikke spes.ped. Jeg er ikke spes.ped. Så ungen har jo mistet mye.
Samme med bestekompisen som går i klassen hennes, annen spes.ped, samme kontaktlærer. Den spes.peden er også sunket i jorden. Mulig satt på småtrinnet hun også?

Det toppet seg litt nå når Storebror sine trygge voksne er flyttet. Ene forstår jeg. De to andre, not so much.
Det går sikkert bra for Storebror.

Men det går rimelig sikkert ikke bra for Lillesøster når hun starter på torsdag.

Skjerme sårbare barn? Jeg blir litt smårar av den setningen.

Jeg er bare drittlei. Jeg sa hva jeg mente til hun i ledelsen jeg snakket med, men "må huske at det er stort puslespill" og den regla der. Og jeg skjønner jo det, jeg er ikke dum.

Men må det alltid gå utover de som trenger det mest?

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-20, 21:15   #10
Blånn

Blånn sin avatar

Standard

Vi har klart å løse kabalen uten å bruke spes. ped. Det betyr at de elevene som har spesialundervisning fortsetter med det. Fra hva jeg hører er det mange skoler som nå må bruke spesialpedagogene som lærere i kohorter. Men i og med at vi ikke får en krone ekstra prøver de fleste skoler å klare smittevernkravene uten å bruke vikarer.

-Jim Carrey-
Gammel 10-05-20, 13:45   #11
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Eldste min fikk video eller lydopptak, altså ikke live, fea læreren hver morgen som de skulle svare "god morgen" på i kklassechat. Mellomste skulle også innom skriftlig chat hver morgen.
Men aldri noe videoubdervisbong eller klassesamtale utover skriftlig

Gammel 10-05-20, 14:33   #12
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg håper skoleverket har lært, og lærer, mye nå om mulighetene for å omstille seg raskt, digitale løsninger og å tenke utenfor boksen. Om vi skal begynne å applaudere lærere vil jeg gjerne også at vi tar en round of applause for serveringspersonale, varebud, museumsansatte, teknikere, kollektivtransportsjåfører, lagerarbeidere, konsulentvirksomheter, NAV, skatteetaten, administrasjonsansatte i kommune og stat, tv-produksjonsfolk, vektere og alle andre som også har måttet omstille seg og arbeidshverdagen sin over natten.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-20, 14:41   #13
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg håper skoleverket har lært, og lærer, mye nå om mulighetene for å omstille seg raskt, digitale løsninger og å tenke utenfor boksen. Om vi skal begynne å applaudere lærere vil jeg gjerne også at vi tar en round of applause for serveringspersonale, varebud, museumsansatte, teknikere, kollektivtransportsjåfører, lagerarbeidere, konsulentvirksomheter, NAV, skatteetaten, administrasjonsansatte i kommune og stat, tv-produksjonsfolk, vektere og alle andre som også har måttet omstille seg og arbeidshverdagen sin over natten.

Helt sant, dette har vært en krevende øvelse for de aller fleste, både som privatpersoner og i yrkeslivet.
Den permitterte i vår familie fikk sitt dagpengevedtak på langfredag, og saksbehandler startet dialog påskeaften formiddag, så det var nok lite påskeferie for de NAVansatte.

Gammel 10-05-20, 14:41   #14
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jepp, enig. Mange som fortjener applaus nå. Og ikke minst alle som får livet sitt snudd oppned, mister jobben og livsgrunnlaget, og likevel gjør sitt ytterste for å holde humøret og håpet oppe, og holde familien sammen. Og alle foreldre med ulike forutsetninger som gjør sitt beste for å guide mer og mindre motiverte barn med ulike behov gjennom hjemmeskolen, samtidig som de prøver å gjøre en jobb selv. Og kunnskapsministeren! For et tidspunkt å starte sin første ministerjobb på.

Sist redigert av My : 10-05-20 kl 14:49.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-20, 14:57   #15
Blånn

Blånn sin avatar

Standard

For mange skoler, inkludert min, har man fått et spark bak når det gjelder teknologi og bruk av teknologi. Enkelte lærere har tatt det på strak arm, mens andre har strevd mer. Vi var allerede i en prosess med å planlegge for 1-1 med oppstart i august til stor skepsis for enkelte. Nå har vi rullet ut iPad til hele mellomtrinnet og klargjør for 3. og 4. trinn. En heftig investering i et trangt budsjett.

Og ja, mange lærere fortjener applaus, men ikke mer enn noen andre. Og så håper jeg vi klarer å ta med oss det positive i dette videre i skolehverdagen.

-Jim Carrey-
Gammel 10-05-20, 15:11   #16
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Grensen er jo bare hvor mange som synes på en gang. Ingen problem å ha møte med en hel klasse på teams, nei.

Gammel 10-05-20, 17:49   #17
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jepp, ikke noe problem med klassemøte på Teams. Zoom er jo full av sikkerhetshull så kanskje ikke det beste alternativet.

Gammel 10-05-20, 17:59   #18
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På google meet kan man installere tillegget "grid view", da får man se alle, som på zoom.

Gammel 10-05-20, 18:26   #19
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Google meet har ikke våre og som sagt bare snakket en til en med læreren. De har ikke utvidet bruk av andre apper eller hatt møte med hele klassen. Til å være såpass frempå med ipad til alle fra før, synes jeg ikke vår skole har tatt noe særlig langt digitalt skritt videre i de to klasser jeg har barn i alle fall.

Gammel 10-05-20, 18:31   #20
Malama

Malama sin avatar

Standard

Jeg venter fortsatt på detaljene for han som begynner på tirsdag men antar det er hjemmeskole i morgen da siden vi ikke har fått beskjed om noe annet.

Lærern til 3. Klasse har sendt mailen ang neste uke som hun pleier. De skal stort sett drive som før, så da er det vel to kohorter. Lærer driver etterutdanning og har eksamen så hun er borte to dager, men mi jente er ikke på den kohorten som har læreren uansett, de har en annen lærer. De kjenner den lærerne godt (og jeg kjenner henne. Hun var klasseforstander for eldste et år og er aktiv i voksenkorpset så jeg treffer henne på korpsøvelse jevnt og trutt.) de har ikke lekser hverken i småskolen eller mellomtrinnet, men vi oppfordres til å ha bøker tilgjengelig og at de skal lese litt jevnlig. Med tips om at biblioteket nå lar deg bestille bøker som de leverer på døra to ganger i uka. For de er stengt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:45.