|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Nov 2016
![]() |
Sv: Etisk - skulle man latt være?Hei! Dette er mitt første innlegg her! Jeg hadde en profil som Lille Blå, men husket ikke innloggingen, så da ble det Lille Blå1 Noen husker meg sikkert fra SG og NM sidene Jeg er dessuten mamma til en av Gullhaug-jentene Jeg ønsker ikke å gå så mye inn på saken, men vil bare si at å være 12-13 år og bli kaldt barnemorder på sosiale medier er ganske tøft. Det er 180 elever på dette trinnet på mølladammen og 12-13 jenter fra Gullhaug. Ganske gjennomsiktig med andre ord! Første uken etter juleferien måtte barna kjøres til skolen pga journalister og fotografer! Det er uholdbart og et overtramp til de grader!! Mange så ut til å glemme at disse barna var mellom 6 og 9 år da de gikk sammen med den avdøde på skolen. Så man kan ikke, uansett hva, bebreide disse barna Hva har skjedd de 5 årene som har gått siden da? Det vil vi kanskje få svar på når helserapporten konmer, kanskje ikke. Uansett, dette er en tragisk sak for alle involverte. Jeg anbefaler dere å lese leserinnlegget i Aftenposten som heter "Når barn dør og barn får skylden". Den er beskrivende for hvordan det var for oss som stod midt oppi det Sist redigert av Lille Blå1 : 26-11-16 kl 20:34. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Nybegynner
![]() |
Sv: Etisk - skulle man latt være?Takk Pelen :-) |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Nybegynner
![]() |
Sv: Etisk - skulle man latt være? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: Etisk - skulle man latt være?Man man mene mye om denne saken - men å mene at Budstikka aldri skulle ha gitt disse barna en stemme synes jeg er rart. Opplevelsen barnas foreldre har hatt med denne moren er jo i høyeste grad relevant. Det kommer godt frem at det er deres opplevelser og erfaringer, og moren har hatt mulighet til å uttale seg om artikkelen. Det er lov å føle seg misforstått, motarbeidet og ekskludert, men det er altså ikke nok å føle seg mobbet for å faktisk være mobbet. For eksempel er det ikke mobbing om du er bat-shit crazy og du opplever det som krenkende at ikke alle danser etter din fløyte. Det må en form for uavhengig part inn for å vurdere og bedømme dette.
|
|
|
#6 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Etisk - skulle man latt være?Man trenger ikke å mene at Budstikka skulle latt være å skrive noenting for å mene at de gikk altfor langt i den artikkelen de skrev. Jeg har f.eks. også gitt klart uttrykk for at pressens rolle overfor barna i denne saken er forkastelig på grensen til det kvalmende.
|
|
|
#7 |
|
|
Sv: Etisk - skulle man latt være?
Nettopp. Two wrongs doesn't make it right. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Leser
|
Det jeg reagerer på er retorikken (innpakningen/formen) heller enn innholdet. Har inntrykk av at de fleste som reagerer her i tråden gjør det på samme grunnlag som meg.
|
|
|
#9 |
|
intro
|
Nettopp.
|
|
|
|
#11 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, dette, også presiserer jeg at siste del av det jeg skrev ikke har noe med saken å gjøre. Sist redigert av emm : 28-11-16 kl 09:18. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Nybegynner
![]() |
Sv: Etisk - skulle man latt være?Og jeg ser at jeg er skikkelig dårlig på tekniske her ;-) |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Etisk - skulle man latt være?Det er mange som ser ut til å ha personlig kjennskap til saken, så jeg synes ikke vi skal diskutere den så mye i det hele tatt. Den er egentlig for sår og vanskelig i seg selv til at det bør spekuleres noe særlig, etter min mening.
|
|
|
#14 |
|
Nybegynner
![]() |
Sv: Etisk - skulle man latt være?Var litt redd jeg ødela her nå ;-) Og saken er superkomplisert, det er jeg helt enig med deg i ;-) Som oftest har en sak 3 sider; den ene, den andre og sannheten! |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Etisk - skulle man latt være?Det har du helt rett i Lille Blå, det er alltid flere sider av en sak og sannheten er ofte en blanding.
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Etisk - skulle man latt være?Jeg syns det var helt ok at Budstikka forteller om opplevelsen fra Gullhaugjentenes ståsted, særlig tatt i betraktning "MOBBERNE DREPTE HENNE!!!!!"-dekningen og omfanget den fikk. Jeg syns dog de har gått for langt, både i artikkelen og ikke minst når de har skrevet OM artikkelen, i å konkludere at "vi har bevist at det overhodet ikke fantest mobbing".
|
|
|
#17 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Etisk - skulle man latt være?Det er jo helt riktig det du skriver, Poly. Hos oss har det vært et tilfelle hvor to bestevenninner er veldig tette, har foreldre som er omgangsvenner og som reiste på ferier sammen, etc. hvor et barn nr tre ønsket å tilhøre den indre krets, men følte seg avvist og i tillegg kanskje manglet litt sosiale antenner i forhold til dette - slik mange barn ofte gjør. Det ble en heftig sak, fordi det handlet om både hvorvidt barn skal få velge selv hvem de vil være sammen med - og hvordan og når man kan avvise noen. Det ble supervanskelig når de to hadde vært på det som ble ansett som superkul ferie sammen med begge familiene og nr tre taklet dette ved å bli veldig sjalu og følte seg ekskludert. SÅ det er alltid nyanser. Og hvordan takler man å ha et populært barn - hvilke valg får barnet lov til å gjøre og hvordan takle at det er mange flere som vil være ammen emd barnet enn barnet ønsker å være sammen med?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#18 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Dette er et veldig godt og vanskelig spørsmål. Som jeg står midt oppi, som mor til ei jente som tidvis blir dønn sliten av å ha så mange forskjellige som vil være sammen med seg når hun en gang i blant vil gjøre noe med bare de 2 venninnene som hun ikke trenger å forklare alt til. Jeg synes det må være lov, men det er det ikke alle som er enige i. Jeg skjønner "ingen utenfor"-prinsippet, men ser at det ikke er helt uproblematisk.
|
|
![]() |
|
|