Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

"Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-16, 21:02   #1
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Jeg er ikke ute etter noen, jeg er ute etter noe"

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg kan ikke dokumentere dette, men jeg har elever der foreldrene er uføre og de har full peiling på trygderettighetene sine. Så pass full peiling at de stiller på NAV etter endt grunnskole og forteller hva de har rett på. Og det stemmer. Og målet er ung uførhet.
De har blitt oppdratt til å kreve sine rettigheter og overse sine plikter. Godt mulig det ikke kan kalles arv, men hva kalles det da?

Jeg skjønner ikke at det kan være noen tvil om at det er en viss sammenheng her. Da jeg jobbet i kommunes bygge- og eiendomsavdeling satt jeg vegg i vegg med hun som bosatte i kommunele boliger og hun var så godt voksen at hun flere ganger måtte finne bolig til både barna og barnebarna av tidligere klienter. Når du har tredje generasjon med folk som aldri har vært i arbeid og som vet alt om rettighetene sine så kan jeg ikke skjønne at det er helt tilfeldig.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-16, 20:08   #2
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes tvert i mot det er kjempelett å lese det nokon skriver - helt tydelig og ryddig. Og ingen steder er det vel definert at en ikke skal ta med personlige erfaringer i en prinsippdebatt? I Nokon sitt tilfelle er det et fint bidrag til debatten den kunnskapen hun tar med seg her.

Du tar vel med deg dine erfaringer som lege du også, Esme?

Og "stråmansstaktikk så det holder" er en drøy og usann beskyldning. Nokon, som flere andre, diskuterer i hvor stor grad uførhet går i arv - det luftes ulike meninger og innfallsvinkler til tematikken. Jeg ser ikke et eneste halmstrå.

Gammel 26-09-16, 20:26   #3
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg skjønner ikke at det kan være noen tvil om at det er en viss sammenheng her. Da jeg jobbet i kommunes bygge- og eiendomsavdeling satt jeg vegg i vegg med hun som bosatte i kommunele boliger og hun var så godt voksen at hun flere ganger måtte finne bolig til både barna og barnebarna av tidligere klienter. Når du har tredje generasjon med folk som aldri har vært i arbeid og som vet alt om rettighetene sine så kan jeg ikke skjønne at det er helt tilfeldig.

Eg har ikkje hevda at det ikkje er samanheng. Eg har vist til forskning som seier at det er samansette årsaker som forklarer samanhengen, ikkje bare sosial læring. Det er stor forskjell. For ein del sosialklienter handler det nok om ressurser. Eksempelet til Luftslottet, med lesing, er eit godt eksempel. For ein del uføre, handler det om arvelige sjukdommar. For ein del barn av trygdemottakarar med mykje psykiatri og rus handler det om omsorgssvikt og traumer som fører til ein negativ spiral. Dette er komplekst.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-16, 17:55   #4
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med Esme!
Når man oppfostres med rettidigheter og ikke plikter og i tillegg ser at en overlever fint på trygd, så er det klart at man lærer. Noe annet hadde jo vært veldig rart.
Jeg ser det daglig i jobbsammenheng.

Sist redigert av 007 : 25-09-16 kl 19:01.
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-16, 13:08   #5
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må innrømme at jeg blir litt når jeg leser at alle er rørende enig med hypokonderlegen i den andre tråden om at vi bruker for mye tid på våre små problemer, mens mange av de samme personene ikke ser at det litt for ofte er det det handler om når det kommer til sykmeldinger også. Når vi kjenner for mye på vondtene og tankene våre, går det sånn. For ikke så snakke om hvor god tid man får til å kjenne på vondter og tanker når man faktisk har tid til å gjøre det hele dagen.

Sist redigert av rine : 27-09-16 kl 13:19.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-16, 13:33   #6
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg må innrømme at jeg blir litt når jeg leser at alle er rørende enig med hypokonderlegen i den andre tråden om at vi bruker for mye tid på våre små problemer, mens mange av de samme personene ikke ser at det litt for ofte er det det handler om når det kommer til sykmeldinger også. Når vi kjenner for mye på vondtene og tankene våre, går det sånn. For ikke så snakke om hvor god tid man får til å kjenne på vondter og tanker når man faktisk har tid til å gjøre det hele dagen.

Det blir to forskjellige debatter for meg. Selvsagt er det en fordel om egentlig friske mennesker lærer å leve med de vondtene de har, og slutter å kjenne etter hele tiden. Men når man har et reelt helseproblem, så kommer jo også diskusjonen om hvordan de skal håndteres, både på person- og samfunnsnivå til gjelde. Wilhelmsen har jo selv vært lam i bena en periode. Jeg tror ikke han våknet og tenkte "pyttsann, det må jeg bare ikke kjenne etter på", og slepte seg etter tenna ut på badet og kom seg på jobb.

Gammel 27-09-16, 13:38   #7
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Niobe, for en fantastisk visualisering.

... mens andre igjen må lære seg å kjenne etter så de ikke klasker rett i veggen/får hjerteinfarkt/må akuttopereres fordi de er vant til å tenke at alle helsetilstander går seg til, såpass får man tåle, osv., også de som burde vært tatt på alvor. Jepsi pepsi.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-16, 13:52   #8
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Wilhelmsen jobber kognitivt med mestring i praksisen sin. Det er jo nettopp det eg etterlyser som tiltak i staden for å kutte i sjukelønn over heile linja.

Eg har sjølv jobba kognitivt med smertemestring med Peer Staff, forfattar av boka Når plager blir sykdom. Dette har gitt meg eit mykje høgare funksjonsnivå, tross kroniske smerter, fordi eg har lært kva eg skal kjenne etter på og kva som "bare" er vondt. Mi erfaring er at det er mykje lettare å bite tennene saman tross smerter, dersom ein veit at dette blir ikkje verre (eller betre), enn dersom ein går rundt og frykter at det er noko alvorleg gale. Og her trur eg det er veldig mykje å hente - men for at slikt arbeid skal ha effekt på sjukelønnsstatistikken, må ein jobbe med kompetanse og kapasitet i helsevesenet.

The glass is refillable.
Gammel 27-09-16, 13:56   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Feil tråd)

Gammel 27-09-16, 14:02   #10
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

(Feil tråd)

Nei, det var Rine som dro den andre tråden inn i denne. Jeg tok det videre.

Gammel 27-09-16, 14:10   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det var det som lurte meg. Men jeg syns svaret mitt passet bedre i den andre tråden, så jeg flyttet det.

Gammel 28-09-16, 12:53   #12
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Dette er veldig godt og relevant om korleis behandlingsapparatet fungerer for den gruppa som blir mest kritisert i debattar som denne.

Sitat:

Den typiske pasienten er en kvinne i 40-årene som har slitt med mange somatiske helseplager og etterhvert fått psykiske plager med angst og moderate depressive plager. Hun har fått dårlig råd på grunn av manglende arbeidsevne og sliter med sine psykiske plager. Det går ofte går ut over barn i tenårene. Hun trenger sårt samtalebehandling for å fungere i hverdagen og gi den omsorgen som ungdommene i hjemmet trenger.

Denne kvinnen blir ikke prioritert hos en avtalepsykolog, men henvises til å bruke de helprivate psykologene. De har naturlig nok en timepris som kun de med helseforsikring eller de økonomisk priviligerte kan ta seg råd til. Slik kan vi ikke ha det i 2016.

Sitat:

Jeg stiller følgende spørsmål:

Er det rett prioritering at noen få pasienter skal beholde godet med gratis behandling i flere år når andre ikke en gang får tilgang til en vurderingstime på grunn av manglende kapasitet?
Burde det ikke settes et timetak for behandling for ulike problemstillinger før pasienten eventuelt vurderes på ny for videre behandling?
Burde ikke psykologer ha plikt til en viss turnover av pasienter slik at de til enhver tid kan ta imot nye pasienter til vurdering?
Burde ikke avtalepsykologer forplikte seg til å være på helsenett, prioritere sine pasienter og være forutsigbare aktører – som alle andre i helsevesenet?

http://www.bt.no/btmeninger/debatt/V...p-323339b.html

The glass is refillable.
Gammel 09-10-16, 19:34   #13
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

@karensdager. Jeg var på kurs om oppfølging av sykmeldte forleden dag, og de kunne melde om at karensdager øker fraværet. Hvorfor? Jo, da vil folk være sikre før de prøver seg på jobb igjen når de først har tatt den utgiften. Dessuten er det legemeldt lengre fravær som er hovedproblemet sa de.

Gammel 10-10-16, 11:13   #14
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

@karensdager. Jeg var på kurs om oppfølging av sykmeldte forleden dag, og de kunne melde om at karensdager øker fraværet. Hvorfor? Jo, da vil folk være sikre før de prøver seg på jobb igjen når de først har tatt den utgiften. Dessuten er det legemeldt lengre fravær som er hovedproblemet sa de.

Det har vel allerede blitt sagt i denne tråden, tror jeg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-16, 20:49   #15
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det blir litt som tredagers egenmelding versus IA-bedrifter der man kan ta enkeltdager. Mange blir hjemme alle tre dagene når de først har "kastet bort" en egenmeldingsperioede.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-16, 10:48   #16
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Interessant diskusjon.

Har vært noen år i arbeidslivet og ser at det er ulike grenser hos folk. Noen er borte pga bad hairday så å si, mens andre spyr av migrene om morran og kommer på jobb etter lunsj. Det har noe med ansvarsfølelse for oppgavene sine å gjøre også, tror jeg.

For nokre år sida hadde eg ei på gravid dame på kontoret som lurte kva ho skulle gjere med nettopp morgenkvalme. Eg ba henne stemple sjuk på jobb timar på morgonen og så komme når ho var i stand til det. "Men det går ikkje an!" fekk eg då vite frå lønning. Sjuk på jobb er kun lov mot slutten av dagen. Det blei lov då for å seie det slik, men eg tenker det er eit godt døme på kva arbeidsgivar kan gjere for å hjelpe folk på jobb.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:38.