Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fraråder folk å ha felles økonomi

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Hvordan organiserer dere som har samborer/ektefelle økonomien?
Vi har fullstendig felles økonomi 85 42,71%
Vi har felles regningskonto og separat økonomi for mat og eget forbruk 18 9,05%
Vi har felles økonomi for faste utgifter og mat, men separat økonomi for eget forbruk 78 39,20%
Vi har fullstendig separat økonomi 18 9,05%
Deltakere: 199. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-15, 22:18   #241
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Det er nettopp det jeg også tenker. Man kan ikke stole mye på partneren sin hvis man har behov for å vite den andres passord. Selvsagt, skulle det skje at mannen min har behov for å bruke min telefon/PC så er ikke det et problem (dog har det aldri på våre 16 år sammen oppstått en situasjon hvor vi har hatt behov for å bruke hverandres telefoner, men vi har lånt hverandres PCer ved noen få anledninger), men om han spurte om og forventet å få vite passordene uten noen grunn, bare for å ha en teoretisk mulighet til å bruke dem, så hadde jeg reagert.

Då er du sannsynlegvis mykje meir ordentleg enn eg og mannen min, for vi er stadig i situasjonar kor ein av oss er utan mobil, lommebok, nøkler eller bankkort og må bruke den andre sitt. Og når mannen køyrer avgårde med min telefon i bilen og hans ligg igjen på stellebordet, er eg glad for at eg teknisk sett har moglegheit til å ringe noko anna enn nødnummeret den dagen.

Det ville ikkje falt meg inn å brukt mobilen hans til å lese Mail eller sms, likevel.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 22:21   #242
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er nettopp det jeg også tenker. Man kan ikke stole mye på partneren sin hvis man har behov for å vite den andres passord.

Jeg tenker vel heller at man ikke kan stole mye på partneren sin dersom man har behov for å holde låsekode til mobilskjermen hemmelig.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 22:28   #243
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Då er du sannsynlegvis mykje meir ordentleg enn eg og mannen min, for vi er stadig i situasjonar kor ein av oss er utan mobil, lommebok, nøkler eller bankkort og må bruke den andre sitt. Og når mannen køyrer avgårde med min telefon i bilen og hans ligg igjen på stellebordet, er eg glad for at eg teknisk sett har moglegheit til å ringe noko anna enn nødnummeret den dagen.

Det ville ikkje falt meg inn å brukt mobilen hans til å lese Mail eller sms, likevel.

Der har du mannen min og meg også. Vi hadde felles mobil helt til for fire år siden (som erstatning for hustelefon rett og slett) og bruker i dag mobilene fullstendig om hverandre. Den som ligger nærmest bruker vi når vi skal ringe folk vi kjenner begge to for eksempel. Meldinger sender vi fortrinnsvis fra egen telefon, og vi leser ikke meldingene til hverandre med mindre det er informasjon om ting angående barna som vi trenger å sjekke.

Vi er ville og gale og åpner brevene til hverandre også vi da - det er jo bare regninger og tannlegetimer som kommer i posten likevel + julekort til jul.

Gammel 15-03-15, 22:31   #244
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Grunnet stor tillit kjenner jeg passordet på mannens mobil. (Og har ikke passord på min egen. Det var så irriterende, jeg bomma og havna på nødnummer stadig vekk)

Jepp, så kan han svare for meg når min bror ringer og jeg står lettere stressa og "jada, vi er snart klare til avreise, vi møter deg der" og jeg kan svare for ham når han kjører bil. Vi har alltid praktisert "den som ikke kjører, er telefonvakt" Og den som ringer hører helt klart forskjell på ham som sier "Hei, det er Malamamannen, Malama kjører nå" og meg som sier "hei, mamma". Nemlig. Jeg har ikke passordet for å teoretisk kunne sjekke, men fordi jeg har et hode for tall, og han har bedt meg om å ta telefonen hans og gjøre noe for ham mens han kjørte noen ganger. Og etter å ha gjort det to ganger, så sitter det. Akkruat som jeg, irriterende nok den dag i dag kan det min bror gjorde mot meg bare for å terge/teste meg en gang for 25 år siden. Strekkkoden til havregryn. Baklengs. Det er bare sånn jeg er. Han kan selvsagt endre koden om han vil. Så er det hemmelig der igjen, til neste gang vi er på langtur, og han trenger at jeg svarer hans mor på sms, eller ringer oppigjen til hans far på bloetooth-høytaker i bilen, etter at det ble brutt.

Jeg åpnet slett ikke brevet hans da det kom et brev fra Politiet, jeg bare fortalte ham "det kom et brev til det fra Politiet". "Det er nok politiattesten min, flott, den må jeg få gitt til Hovedtreneren på guttungens fotballlag, legg den i fotballbaggen" Sånn siden han er hjelpetrener måtte han ha attest på at han ikke er skummel mot småbarn, eller i alle fall ikke dømt for det.

Men jeg åpner brev som det står "Til Malamamannen med familie" på. Nemlig, for vi er familien. Og han kommer jo ikke hjem før leggetid for tiden, så sansynligehten for at han svarer på invitasjonen til en konfirmasjon er større om jeg sier "Hvem er Adriana egentlig? (som i, hvem sin datter er det?) Eller, hvor bor hun egentlig, vi er invitert i konfirmasjon, kan du ta seg av å svare?" enn om jeg lar konvolutten ligge der til han finner på å åpne den. Men som sagt, brev med bare hans navn på legger jeg bare frem og sier "Det er brev til deg (fra ..., om det står utenpå)"

Vi har ikke hver vår ipad, den deler hele familien, men så er det ingen som får mailen sin inn der da. Jeg kan mailpassordet hans også, det har da vært en gang eller tre han ringer "kan du logge inn på mailen min og søke opp den og den mailen og gjøre slik og sånn" Men jeg leser jo ikke alt ANNET på mailen hans når jeg først er logget inn, liksom.

Det handler om tillit. Til at vi vet at vi ikke har hemmeligheter for hverandre, og at vi likevel respekterer hverandres private kommunikasjon. Selv om vi teoretisk har tilgang, fordi det har vært praktisk av og til.

Men jeg ser absolutt ikke hva dette har å gjøre med at vi har felles økonomi, og det klarer vi ha helt uten at noen av oss teller på hva den andre bruker penger på. Det er våre penger. Innkjøp av normal karakter bedriver vi begge uten å spørre. Innkjøp av større betydning snakker vi om, fordi det påvirker vårt felles liv. Men det har ikke hittil skjedd at noen har lagt ned veto av den grunn.

Gammel 15-03-15, 22:49   #245
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Men eg har eit spørsmål til dykk som skriv om heilt separat økonomi: Korleis gjer ein det, i situasjonar kor ein ikkje er jamnbyrdige? Vi har hatt periodar kor den eine har forsørga den andre, begge vegar. Ein av oss har vore mellom jobbar eller fullført studier og liknande. Ein av oss har venta på vedtak frå nav eller vore i oppstartsperiode i ny jobb og venta halvannan månad på første lønning og så vidare ... Kor rigide er ein, når ein snakker om separat økonomi? Eg har vansker med å sjå føre meg noko anna enn ei "etter evne og behov"-tenking i eit forhold med felles bolig og felles barn. Så eg blir rett og slett litt nysgjerrig på kor separat økonomi folk har, når dei snakker om separat økonomi.

Nå har det foreløpig ikke vært et problem for oss. Hvordan vi hadde håndtert hadde kommet helt an på hvorfor vi ikke var jevnbyrdige. Jeg kan absolutt se for meg situasjoner der det hadde vært aktuelt for den ene å forsørge den andre -eksempelvis dersom en av oss fikk tilbud om å jobbe i et annet land for en periode (og ta med familien).

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 22:54   #246
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg vet ikke helt... Men det er bare ikke naturlig for meg å si: jeg må låne tlf din, hva er koden?" Da ville jeg spurt om å låne den, så hadde han låst den opp og gitt den til meg. Jeg kjenner at det byr meg i mot å be om koden.

Ang økonomi, så har vi alltid hatt dette separat. Vi har dog noenlunde lik inntekt, så jeg ser at det forenkler. Har aldri vært mellom jobber, uten jobb etc og hadde jeg feks vært en måned uten lønn pga studie eller noe, så hadde jeg belaget meg på å dekke dette selv. Jeg er bare så vant med å ordne opp for meg selv og liker å ha det sånn.

Hadde en av oss blitt ufør eller noe, hadde vi sikkert tatt en prat om hvordan vi gjør det økonomisk fremover.

Gammel 15-03-15, 22:58   #247
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det at man ikke har passordet til ektefellens mobil, er virkelig ikke det samme som at man ikke har tillit til hverandre. Det har med respekt for hverandre å gjøre, og kanskje også med et ønske om å fortsette å være to selvstendige individer, også etter at man er gift. Jeg har pinkoden til mobilen min liggende i en skuff, mannens ligger sikkert også et sted, så i nøden skulle vi sikkert klart å komme inn på den andres "områder" begge to. Jeg stoler også på at mannen min ikke leser mine mailer om jeg skulle gå fra laptopen åpen, men jeg synes likevel det er veldig praktisk og greit at det i praksis bare er jeg har tilgang til min private kommunikasjon med jobb og venner.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 22:58   #248
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er nettopp det jeg også tenker. Man kan ikke stole mye på partneren sin hvis man har behov for å vite den andres passord.

Dette var en veldig merkelig antagelse, syns jeg. Og en temmelig drøy en også. Tror du virkelig at alle som har svart at de har ektefellens mobilkode eller passord til ektefellens datamaskinen har det fordi man ikke stoler på hverandre eller føler behov for å overvåke hverandre? Kan du virkelig ikke komme på noen andre grunner til at folk velger å ha tilgang til hverandres telefon og datamaskin?

Jeg tror forøvrig ikke at folk som gjør ting på en annen måte enn vi gjør har problemer med tillit i forholdet eller lever i en dårligere form for forhold enn det vi gjør. Jeg bare antar at de bruker telefon og datamaskin på en litt annen måte.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 23:00   #249
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg tenker heller ikkje at det nødvendigvis handler om mistillit. Men eg stusser litt over reaksjonane på noko eg opplever som praktisk og uproblematisk. Eg er sikker på at privat kommunikasjon ikkje blir overvåka, sjølv om eg ber mannen om å slå opp GPS-anvisningar i Google Maps på min telefon, medan eg køyrer.

The glass is refillable.
Gammel 15-03-15, 23:00   #250
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

(For øvrig var Ungen (2,5) eit siffer i frå å slå rett kode på mobilen min i dag, etter å ha observert kva eg gjer når eg skrur på telefonen).

The glass is refillable.
Gammel 15-03-15, 23:01   #251
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg er sikker på at privat kommunikasjon ikkje blir overvåka, sjølv om eg ber mannen om å slå opp GPS-anvisningar i Google Maps på min telefon, medan eg køyrer.

Det er jeg også, men han bruker sin egen mobil til denslags, evt.min, låst opp av meg.

Gammel 15-03-15, 23:03   #252
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er egentlig mest fascinert over at folk har meninger om hvorvidt det er greit at mannen min får lov til å bruke mobiltelefonen min.

Gammel 15-03-15, 23:05   #253
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg er egentlig mest fascinert over at folk har meninger om hvorvidt det er greit at mannen min får lov til å bruke mobiltelefonen min.

Hvem har det? Jeg har bare meninger om hva min mann får lov til. Han får som sagt også lov til å bruke min.

Gammel 15-03-15, 23:33   #254
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hvem har det? Jeg har bare meninger om hva min mann får lov til. Han får som sagt også lov til å bruke min.

Det er flere innlegg i tråden som jeg syns peker i den retningen, men når jeg leser tråden på nytt, ser jeg at det bare er noen veldig få personer som står for disse utsagnende. Jeg antar at derfor at det bare er et lite mindretall som hevder slikt og avstår fra å plukke ut enkeltsitater.

Gammel 15-03-15, 23:45   #255
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ytterst sjeldent at det skjer, men det er ikke noe problem å låne hverandres dingser hvis en av oss ikke har med sin. Det er ikke det samme som at vi bruker hverandres dingser når den andre ikke er der eller noe i den duren.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 23:51   #256
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er vel ikke helt uvanlig å dele en ipad?

Gammel 15-03-15, 23:57   #257
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Mannen min bruker ikke iPad. Men han låner av meg eller gutta hvis han har behov. Han kan ikke koden på iPaden min heller, men den er ikke hemmelig. Jeg har Mac, han har PC, det bruker vi ikke om hverandre. Han fikser ikke Macen, og jeg har ikke behov for å bruke jobbPCn hans.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-03-15, 00:05   #258
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er jo endel familier som ikke har en pc/mac til hver. Og som ikke har skjønt hvordan man setter opp en bruker til hver. Jeg tror man må regne med at det er en viss mulighet for at man kjenner noen sånne folk også.

Gammel 16-03-15, 00:06   #259
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Vi har ein iPad som blir brukt på deling, men der er det ikkje installert messenger og eg har skrudd av iMessage, slik at ikkje tekstmeldingar skal forvirre seg inn på iPaden eller slik at folk skal slippe å få Facetime-anrop frå toåringen når vi prøver å snooze han med litt netflix på morgonkvisten. Mail går heller ikkje inn på iPaden. Så det er ein mykje mindre privat allbruksdings.

The glass is refillable.
Gammel 16-03-15, 00:20   #260
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er jo endel familier som ikke har en pc/mac til hver. Og som ikke har skjønt hvordan man setter opp en bruker til hver. Jeg tror man må regne med at det er en viss mulighet for at man kjenner noen sånne folk også.

Ja, man må nok bare det. Mange familier deler dingser og datamaskiner, så man kan rett og slett ikke regne med at meldinger man sender ikke blir lest av flere. Det er vel konklusjonen jeg har gjort meg.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:19.