|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
| Se resultatene: Hvordan organiserer dere som har samborer/ektefelle økonomien? | |||
| Vi har fullstendig felles økonomi |
|
85 | 42,71% |
| Vi har felles regningskonto og separat økonomi for mat og eget forbruk |
|
18 | 9,05% |
| Vi har felles økonomi for faste utgifter og mat, men separat økonomi for eget forbruk |
|
78 | 39,20% |
| Vi har fullstendig separat økonomi |
|
18 | 9,05% |
| Deltakere: 199. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#241 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi
Då er du sannsynlegvis mykje meir ordentleg enn eg og mannen min, for vi er stadig i situasjonar kor ein av oss er utan mobil, lommebok, nøkler eller bankkort og må bruke den andre sitt. Og når mannen køyrer avgårde med min telefon i bilen og hans ligg igjen på stellebordet, er eg glad for at eg teknisk sett har moglegheit til å ringe noko anna enn nødnummeret den dagen.
|
|
|
|
#242 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg tenker vel heller at man ikke kan stole mye på partneren sin dersom man har behov for å holde låsekode til mobilskjermen hemmelig.
|
|
|
|
#243 |
|
Er frisk!
|
Der har du mannen min og meg også. Vi hadde felles mobil helt til for fire år siden (som erstatning for hustelefon rett og slett) og bruker i dag mobilene fullstendig om hverandre. Den som ligger nærmest bruker vi når vi skal ringe folk vi kjenner begge to for eksempel. Meldinger sender vi fortrinnsvis fra egen telefon, og vi leser ikke meldingene til hverandre med mindre det er informasjon om ting angående barna som vi trenger å sjekke.
|
|
|
|
#244 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiGrunnet stor tillit kjenner jeg passordet på mannens mobil. (Og har ikke passord på min egen. Det var så irriterende, jeg bomma og havna på nødnummer stadig vekk)
|
|
|
#245 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Nå har det foreløpig ikke vært et problem for oss. Hvordan vi hadde håndtert hadde kommet helt an på hvorfor vi ikke var jevnbyrdige. Jeg kan absolutt se for meg situasjoner der det hadde vært aktuelt for den ene å forsørge den andre -eksempelvis dersom en av oss fikk tilbud om å jobbe i et annet land for en periode (og ta med familien). |
|
|
|
|
|
#246 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiJeg vet ikke helt... Men det er bare ikke naturlig for meg å si: jeg må låne tlf din, hva er koden?" Da ville jeg spurt om å låne den, så hadde han låst den opp og gitt den til meg. Jeg kjenner at det byr meg i mot å be om koden.
|
|
|
#247 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiDet at man ikke har passordet til ektefellens mobil, er virkelig ikke det samme som at man ikke har tillit til hverandre. Det har med respekt for hverandre å gjøre, og kanskje også med et ønske om å fortsette å være to selvstendige individer, også etter at man er gift. Jeg har pinkoden til mobilen min liggende i en skuff, mannens ligger sikkert også et sted, så i nøden skulle vi sikkert klart å komme inn på den andres "områder" begge to. Jeg stoler også på at mannen min ikke leser mine mailer om jeg skulle gå fra laptopen åpen, men jeg synes likevel det er veldig praktisk og greit at det i praksis bare er jeg har tilgang til min private kommunikasjon med jobb og venner. |
|
|
|
|
|
#248 |
|
Bedreviter
|
Dette var en veldig merkelig antagelse, syns jeg. Og en temmelig drøy en også. Tror du virkelig at alle som har svart at de har ektefellens mobilkode eller passord til ektefellens datamaskinen har det fordi man ikke stoler på hverandre eller føler behov for å overvåke hverandre? Kan du virkelig ikke komme på noen andre grunner til at folk velger å ha tilgang til hverandres telefon og datamaskin? |
|
|
|
|
|
#249 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiEg tenker heller ikkje at det nødvendigvis handler om mistillit. Men eg stusser litt over reaksjonane på noko eg opplever som praktisk og uproblematisk. Eg er sikker på at privat kommunikasjon ikkje blir overvåka, sjølv om eg ber mannen om å slå opp GPS-anvisningar i Google Maps på min telefon, medan eg køyrer.
|
|
|
|
#250 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi(For øvrig var Ungen (2,5) eit siffer i frå å slå rett kode på mobilen min i dag, etter å ha observert kva eg gjer når eg skrur på telefonen).
|
|
|
|
#251 |
|
Halloen!
Det er jeg også, men han bruker sin egen mobil til denslags, evt.min, låst opp av meg. |
|
|
|
|
|
#253 |
|
Halloen!
Hvem har det? Jeg har bare meninger om hva min mann får lov til. Han får som sagt også lov til å bruke min. |
|
|
|
|
|
#254 |
|
Bedreviter
|
Det er flere innlegg i tråden som jeg syns peker i den retningen, men når jeg leser tråden på nytt, ser jeg at det bare er noen veldig få personer som står for disse utsagnende. Jeg antar at derfor at det bare er et lite mindretall som hevder slikt og avstår fra å plukke ut enkeltsitater. |
|
|
|
|
|
#255 |
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiDet er ytterst sjeldent at det skjer, men det er ikke noe problem å låne hverandres dingser hvis en av oss ikke har med sin. Det er ikke det samme som at vi bruker hverandres dingser når den andre ikke er der eller noe i den duren. |
|
|
|
|
|
#257 |
|
Mannen min bruker ikke iPad. Men han låner av meg eller gutta hvis han har behov. Han kan ikke koden på iPaden min heller, men den er ikke hemmelig. Jeg har Mac, han har PC, det bruker vi ikke om hverandre. Han fikser ikke Macen, og jeg har ikke behov for å bruke jobbPCn hans. |
|
|
|
|
|
#258 |
|
maler
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiMen det er jo endel familier som ikke har en pc/mac til hver. Og som ikke har skjønt hvordan man setter opp en bruker til hver. Jeg tror man må regne med at det er en viss mulighet for at man kjenner noen sånne folk også.
|
|
|
#259 |
|
Librocubicularist
|
Vi har ein iPad som blir brukt på deling, men der er det ikkje installert messenger og eg har skrudd av iMessage, slik at ikkje tekstmeldingar skal forvirre seg inn på iPaden eller slik at folk skal slippe å få Facetime-anrop frå toåringen når vi prøver å snooze han med litt netflix på morgonkvisten. Mail går heller ikkje inn på iPaden. Så det er ein mykje mindre privat allbruksdings.
|
|
|
|
#260 |
|
fri
|
Ja, man må nok bare det. Mange familier deler dingser og datamaskiner, så man kan rett og slett ikke regne med at meldinger man sender ikke blir lest av flere. Det er vel konklusjonen jeg har gjort meg. |
|
|
|
![]() |
|
|