|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Borte
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?
Det gjør jeg omtrent aldri utenom til de nærmeste. Jeg er ganske personlig på hvem jeg er og hva jeg står for sånn ellers, og har sjelden behov for å legge ut om det. Jeg er for eksempel ateist, men snakker sjelden om det eller diskuterer. Det er personlig.
|
|
|
#2 |
|
Ad astra
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Det betyr altså ikke at jeg ikke tar debatter om likestilling etc, men jeg føyer aldri til "og dette mener jeg fordi jeg er feminist", jeg tar bare for gitt at de ser det som min mening som menneske.
|
|
|
#3 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Høst: Jeg stilte jo det samme spørsmålet i går, men med omvendt fortegn. For meg handler det ikke om å rope det ut på bussen (jeg roper for øvrig ikke ut heller ikke ut yrket mitt eller hvilket parti jeg stemmer på) eller om at jeg er medlem av Ottar. Det handler om å hva jeg gjør i dagliglivet. F. eks stille spørsmålstegn ved at det alltid er damene som dekker på bordet til jobbens julelunsj mens mennene sitter og venter, ved å spille overrasket når enkelte eldre slektninger reagerte på at mannen min skiftet bleie, (åh- trodde dere ikke han kunne det? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Dette er en ganske interessant begrepsdiskusjon. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Halloen!
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Enig i det, Guava. Jeg mener f. eks at likestillingsministeren vår ikke er feminist. Ikke egentlig. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg har også blitt mer bevisst på begrepet feminist etter denne tråden. Jeg har heller ikke gått rundt og erklært meg feminist, men jeg føler jo jeg er det
|
|
|
#7 |
|
Halloen!
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Hun kaller seg "hverdagsfeminist." |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Halloen!
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Forstemmende?! To ganger i samme tråd? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Eg var faktisk ikkje heilt klar over at folk oppfattar "feminist" så ulikt. Det er tydeleg at ulik oppleving/tolking av ordet avgjer om ein vil kalle seg det eller ei - og det uavhengig av korleis ein stiller seg til likestiling og kvinner sine rettar.
|
|
|
#11 |
|
intro
|
Jeg spurte min mann direkte, helt ut av det blå - og han ble faktisk ganske rar i ansiktet. Dette er en mann som er sønn av vaskeekte 68-ere, med en sandalbefengt far alltid har tatt sin del av husarbeidet, og som på 70-tallet vevde og sydde sine egne skjorter (
|
|
|
|
#12 |
|
Halloen!
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Selvsagt kan en mann være feminist. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg kaller meg gjerne feminist. Det er ikke noe jeg sier spesielt ofte, men jeg tenker at jeg er det. Jeg sa det mer enn gladelig da en kollega ble fullstendig rød i toppen, og nesten litt rasende, en gang vi snakket om likestilling. Feminister var noe av det verste som fantes tydeligvis, så da benyttet jeg anledningen til å si at jeg var det. Han mente at feminister bare var opptatt av at kvinner skulle ha det bra, og at de skulle ha flere fordeler enn menn, hvilket jeg var fullstendig uenig i. For meg er feminisme kampen for likestilling, men det var altså ikke han enig i. Han var for likestilling, men det hadde vi jo i følge ham, for ikke å snakke om at kvinner hadde mange flere fordeler enn menn. Han synes vel egentlig at likestillingen var "kommet for langt". |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?De eneste jeg kan huske har brukt ordene sinnafeminister og som hardnakket påstår at det er det folk tar avstand fra, er HV og Pøblis og noen, tror jeg. De fleste av de som sier at de ikke vil stille seg bak en -isme-fane har IKKE sagt at det er sinnafeministene de ikke vil assosieres med. Noen liker ikke å hoppe opp i en boks der noen andre iherdig prøver å sette rammene for hva boksen er og skal være. Noen syns begrepet fokuserer for utelukkende på kvinners rettigheter og at gutter og menns rett til likeverd blir sett mer på som en hyggelig bonus. Jeg syns det er ganske forståelige argumenter.
|
|
|
#15 |
|
Panzerekstremfeminist
|
FYI så er det flere på de første sidene som nevner akkurat sinnafeminisme som årsak til sin avstandtagen. Jeg dikter virkelig ikke opp argumenter.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Vissvass. Katta sa det, og hun er vel den eneste jeg kommer på.
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Jeg lette frem til side 5, tror jeg, siden du sa "på første siden". Nå etterpå så jeg at Simone også var inne på ideen, langt uti tråden, og en til tror jeg.
|
|
|
#18 |
|
Glamorøs
|
(Helt utenom hvilke argumenter man finner eller ikke finner hvor: så vil trådvisning ha litt å si for hva man kaller "første siden". Hele denne tråden er ikke på mer enn fem sider for meg. Bare for å flisespikke litt.
|
|
|
#19 |
|
Yes, we can!!
|
Esme, altså, som refererte til andre.
|
|
|
#20 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Det forstår jeg. Det var Polyannas tolkning av ditt utsagn jeg var uenig i.
Og det var nettopp dette rine adresserte i sitt innlegg.
|
![]() |
|
|