|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Man belønner i hvert fall ikke lovbrudd med å la det bli lovlig. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?I forhold til abort har det etablert seg en ulovlig praksis. Min mening er at man ved at lister over hvem det er blir offentlig vil hjelpe til med å få dem bort. Det er kun leger på steder hvor det er flere tilgjengelig som vil få mulighet til å reservere seg. Pasienter på listene til de som har reservert seg vil da sakte men sikkert kunne flytte til andre fastleger. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?
Du sier jo at disse legene allerede har brutt loven i 30 år. Hvorfor skulle de slutte med det nå? Hvis ingenting hindrer dem idag, hva hindrer dem i å fortsette selv om de er eneste fastlege på stedet, eller ikke vil ha en avtale om å henvise til en annen, siden de opplever det også som henvisning til abort?
|
|
|
#4 |
|
can-jur
|
Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Det finnes mange måter å løser reservasjonsretten på slik at den blir til minst mulig ulempe. Feks kan reservasjonsleger bare ha lov å ha mannlige pasienter.
|
|
|
|
#5 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Har sendt inne eget høringssvar, sammen med fire andre venninner. Valgte å ikke bruke Kaluzas oppsett, for at det i mindre grad skal bli "masseprodusert". Aarebrot sa i et intervju at han trodde man trengte noe slik som 70.000 private høringsforslag for at det skulle monne, hehe. Så kom igjen, folkens. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Dette blir jo bare verre og verre:
Men sånn seriøst, hva i all verden er det Legeforeningen sitter og stemmer med? De angrer jo i etterkant nesten hele gjengen.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Dette nærmer seg jo parodisk. Ha rett til å ikke gi den gravide opplysning om svangerskapets varighet??
|
|
|
#8 |
|
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
Fortsetter de slik så blir det fort et regjeringskifte så sånn sett er jo dette bra. Prøver hardt å vinkle dette positivt Sist redigert av Michelle : 18-03-14 kl 15:58. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Rockesøster
|
Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Elg, om jeg tar på meg rettbrillene greier jeg faktisk å se poenget ditt. Problemet er bare at det diskusjonen egentlig dreier seg om ikke er hvordan legene skal få utøvd reservasjonsretten til minst mulig bry for kvinnene, men at de i 30 (?) år har tatt seg til rette og utøvd en praksis de ikke har lov til.
|
|
|
#10 |
|
Bedreviter
|
Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Her er en uttalelse med virkelig tyngde bak ordene: Geir Lippestad tar til motmælæ mot reservasjonsretten, og sier at av og til må man ta på seg oppgaver i jobben sin som man ikke liker. Man kan ikke bare velge ut de oppgavene man har lyst til å utføre, man må ta de ubehagelige også. Hvis man ikke vil det, må man finne seg en annen jobb. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?All honør til alle som klarer å holde seg saklig i denne debatten. Jeg får bare lyst å kaste rundt meg med kubæsj.
|
|
|
#12 |
|
Rockesøster
|
|
|
|
#13 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Jeg også, masse kubæsj. Jeg synes nærmest det hele er surrealistisk og et enormt steg i feil retning. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
This is normal!
|
Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Jeg kan bidra med en høyhestbæsj:
|
|
|
|
#15 |
|
maler
|
Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Elg har jo et poeng i og for seg. Nå når denne saken har kommet på dagsorden vil det bli umulig for de legekontorene som har organisert seg slik at de forsøker å styre denne typen henvendelser til noen, men ikke alle legene ikke kan fortsette med det. På et fastlegekontor er det jo vanlig at man fordeler oppgaver litt mellom seg ut fra hva man liker og er flink til, alle er ikke like flinke til alt. Om årsaken til at du ber kollegaen om hjelp er at du ikke kan (legge inn spiral, skjære bort føflekker eller behandle depresjoner for eksempel) eller ikke vil spiller ikke så stor rolle bare det skjer smidig nok. Nå er det imidlertid åpenbart for alle hva som skjer hvis noen prøver å blande inn kollegaen i en aborthenvisning. Jeg er sikker på det kommer til å bli aksjoner for å finne de det gjelder.
|
|
|
#16 |
|
Panzerekstremfeminist
|
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#17 |
|
kamerat
|
|
|
|
#19 |
|
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Hm. Om jeg nå var Høyrepolitiker og Høyre hadde inngått en avtale med KrF om at man skulle sende ut et lovforslag, men er avhengig av responsen på høringsnotatet, er det ikke like greit å lage hele greia så uspiselig at det ikke går gjennom? De har i alle fall ikke sukret pillen.
|
![]() |
|
|