Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Noen som har begynt å tenke på jul og planlegge enda?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-10-13, 20:56   #1
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen som har begynt å tenke på jul og planlegge enda?

Vi spiser kl.18.00. Det har vi alltid gjort, selv da ungene var små. Vi merker at måltidene varer lengre og lengre og vi får tid til å nyte maten alle sammen.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-13, 21:12   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

en ting er hvor lange måltidene er, og en annen ting er hva man gjør etter middag.

Jeg har vært med på "vi feirer med fire barn mellom baby og 3, og tar det deretter" og mener vi spiste klokka fem det året også, og vi spiste klokken fem det første året jeg feiret hos svigers også. forskjellen ligger i at i det førsnevnte tilfellet tok vi desserten til kaffeen, etter at nissen hadde vært der. Vi var jo også seks voksne, så vi klarte fint at noen av oss tok av bordet og tok den nødvendige kjøkkentjenesten og noen passet barna, så det gikk ikke så lang tid fra middag til vi startet å gå rundt treet, og vi sang ikke så veldig mange sanger før nissen kom heller.

Det første året hjemmefra, med "vi ser litt tv, leser julehefter og tar kaffeen før vi begynner å gå rundt treet en gang etter ni" var langdrygt, selv for meg som var voksen...

Mine lar seg til en viss grad justere en times tid i døgnoppfatningen, og er jo allerede som det er fint i stand til å holde koken til over åtte (ingen av dem sover enda) så jeg tenker nok vi skal rekke gavene. Dessuten blir det bare de to som er unger denne jula, det begrenser gavehaugen noe, og vi kommer nok gjennom.

Første året, ja, ikke første som da han var 4 mnd, men da han var 1 år og 4 mnd, så ga Knerten seg etter ca halvparten av gavene, og åpnet resten neste morgen. Siden den gang mener jeg han har åpnet alle, og hun var 10 mnd sin første jul, så da husker jeg ikke helt hvordan det gikk til, men deretter har hun holdt ut ja.

Jeg kjenner virkelig at jeg gleder meg, for hver gang jeg skriver noe her. Jeg har ikke begynt på noe som helst praktisk, utover at jeg har kjøtt til tørk utpå veggen, og fårerullen prøvesmakte vi i dag, den er passe salt, så nå havnet den i fryseren til jul.

Gammel 05-10-13, 21:23   #3
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Åssen får dere til å gå rundt treet? Vi har ikke en tradisjon for det, men det høres veldig fint ut og ja det er litt "meg". Jeg elsker jo å synge!

Gammel 05-10-13, 21:34   #4
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Vi spiser klokka 19 - går rundt juletreet klokka 21(tar hverandre i hendene og går rundt mens vi synger) - begynner på pakker klokka 21.30 - drikker kaffe klokka 24.00 - åpner mer pakker og reiser hjem rundt klokka 02.00. Alt med tre barn som klarer seg fint.

Jeg synes det er forferdelig annethvert år når vi starter klokka 14.00 og er ferdig klokka 17.00 og vi må skynde oss gjennom alt fordi "barna blir jo så slitne". Våre barn altså - som holder til 02.00 de andre årene.

Gammel 05-10-13, 21:31   #5
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Hvordan vi får det til? Tar hverandre i hendene, danner en ring om vi er mange nok, eller en rekke som ikke når rundt om vi ikke er mange nok, supplerer evt med dukker og bamser om det er unger med, og et ønske om at det skal nå rundt. Synger alle de julesangene vi kan (eller så mange som tilpasset tidsskjemaet når man har småunger som helst skal legge seg, og noen kan maaaaaaange) og avslutter med "på låven sitter nissen" enten han kommer eller ei (altså, med bare voksne kommer han ikke)

Det er jo bare å gjøre det, vel?

Gammel 05-10-13, 21:36   #6
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I år skal vi være bare oss fire, og da tar vi det som det kommer. Vi skal være i en leilighet i Trysil, så det blir enkelt og greit.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-13, 21:38   #7
Malama

Malama sin avatar

Standard

Ja, vi må trekke treet litt frem på gulvet for å få det til da og ikke ha pakker i en ekstra meters omkrets under treet (Jeg er ikke vant til pakker under treet før nissen har kommet uansett. Hos svigers har de det. Pakker under treet helt fra morgenkvisten. Ja, kvelden før, egentlig. Det er jo ikke egentlig heeeeeeelt lett for en liten unge, som ikke skal noe som helst annet enn å bare vente til klokka er mange nok, at alle pakkene ligger der... i min barndom var vi jo først hos mormor og morfar, og deretter hos farmor og farfar, så vi hadde noe å gjøre med dagen frem til middag, og pakkene så vi ikke før nissen kom.

Men altså, gå rundt treet er gøy. Og den del av julaften

Gammel 05-10-13, 22:03   #8
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg er også vant til pakker under treet fra morgenen. Jeg husker det som magisk da jeg var liten. Legge seg til tomt tre, sette fram mat til nissen og når vi stod opp julaften kunne vi se han hadde spist av maten vi satte fram og hadde lagt igjen alle gavene under treet. Å måtte vente med å pakke opp, lure på hva som er i dem og glede seg til kvelden kommer er en del av det hele synes jeg. Vi gjør det samme nå når vi feirer i eget hus, og det har aldri vært noe problem for våre små å vente med å pakke opp (de er jo uansett opptatt av julestrømpe, kalender, juleprogrammer på TV og alt annet som skjer).

Gammel 05-10-13, 22:24   #9
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Danser dere rundt treet før gaveåpningen altså? Vi legger også pakkene under treet om kvelden på lillejulaften når ungene har lagt seg så når ungene våkner på julaften så er alle pakkene der. Nisse har vi aldri hatt. Kjenner ingen som kan være nisse... Vi setter ut grøt til nissen på lillejulaften så blir han glad og kommer med julestrømper til oss natt til julaften.

Mannen er med på å starte tradisjon for å gå rundt treet. Han gjorde visst det når han var liten.

Gammel 05-10-13, 22:27   #10
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Vi har heller ikke nissebesøk (han har jo allerede vært om natten), og vi går ikke rundt juletreet. Det har hverken jeg eller mannen tradisjon for. Er det et ønske fra barna etterhvert skal vi alltids få det til på tross av gavene under.

Gammel 05-10-13, 22:28   #11
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er da sedate nordmenn, så vi går rundt juletreet, vi danser ikke. Og det er jo hele sjarmen å gå rundt juletreet før vi pakker opp pakkene. Litt av sjarmen er jo å snuble i pakker på vei rundt og at mamma kommenter at neste år må vi begrense pakkene, det er jo så alt for mange" yeah right, liksom.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 05-10-13 kl 22:42.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-13, 22:37   #12
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Vi er da sedate nordmenn, så vi går rundt juletreet, vi danser ikke. Og det erw jo hele sjarmen å gå rundt juletreet før vi pakker opp pakkene. Litt av sjarmen er jo å snuble i pakker på vei rundt og at mamma kommenter at neste pr må vi begrense pakkene, det er jo så alt for mange" yeah right, liksom. :knegg

Ja, jeg spurte om åssen dere går rundt fordi vi alltid plasserer juletreet i et hjørne og legger gavene under og dessuten er det to ledninger fra lysene, men i år får vi planlegge litt bedre. Juletreet står jo på en sånn matte og der ligger gavene også så kanskje man bare kan dra hele sulamitten ut på gulvet. Eller rett og slett bare ha treet midt på gulvet. Vi har jo plass og det skal kanskje være litt trangt og mysigt når det er jul.

Og hvis sjarmen er å snuble i pakker så må vi gå rundt før åpningen. ungene har sikkert ikke tid til å gå rundt etterpå uansett.

Gammel 05-10-13, 22:41   #13
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Ja, jeg spurte om åssen dere går rundt fordi vi alltid plasserer juletreet i et hjørne og legger gavene under og dessuten er det to ledninger fra lysene, men i år får vi planlegge litt bedre. Juletreet står jo på en sånn matte og der ligger gavene også så kanskje man bare kan dra hele sulamitten ut på gulvet. Eller rett og slett bare ha treet midt på gulvet. Vi har jo plass og det skal kanskje være litt trangt og mysigt når det er jul.

Skjøteledning.

Og en holder i treet mens en annen drar det frem, drar frem teppet det står på, ja.

Så legger man en liten matte over skjøteledningen så ingen snubler i den. Og derved er man klar.

Etter pakkeåpning har ikke ungene tid, og de voksne mangler energi. Det skjer før.

Gammel 05-10-13, 22:39   #14
Malama

Malama sin avatar

Standard

Det året vi var seks voksne og fire unger hadde det ikke vært mulig å gå rundt det pakkeberget om alle ungene kunne gå selv heller (men den ene har bursdag nå i morgen, så hun var ikke så gammel for to år siden til jul, og den nest yngste var ti mnd og gikk heller ikke)

Men vi går jo rundt pakkekaoset hos svigermor. Bare at de største er plassert litt sånn inntil veggen i stedet. Og ja, vi GÅR, vi DANSER i liten grad utenom når sangene krever det i teksten...

Om man er vant til pakker under treet eller nisse eller ei er jo en tradisjonell greie det også. At det føltes "grustomt lenge" å se pakkene og ikke få røre dem i fjor var nok mye det at de ikke er vant til det, og det at det virkelig ikke var "mye annet som skjedde" den dagen, rett og slett egentlig veldig, veldig lite. som kom i kontrast til det jeg har tradisjon for, nemlig at vi ikke så pakkene OG det var mye som skjedde på dagen.

Vi skal ha nisse (minner meg på at vi muligens må ordne nissedrakt, om ikke nissen sakl ta to oppdrag når han først er i gang, både her og hos min bror. Ellers vil en av oss trenge drakt.) og da er det jo sånnsett naturlig at denne kommer med pakkene. Vi har hatt nisse i hele min oppvekst til et stykke etter at vi sluttet å tro på ham også (og og min bror var nisse minst en gang hver også på slutten) det er antakelig derfor vi ikke var vant til at pakkene lå fremme, og derved fortsatte vi med å ta dem frem etter middag på julaften når nissen sluttet å komme også?

Nissen HAR jo med seg pakkene, enten han kommer om natta eller på julekvelden? (Ja, også har han hos oss ikke med seg julestrømpene da, de kommer natt til første juledag)

Begrense pakkemengnden ja, pøbelsara, det snakkes det om fra tid til annen. Men skjer det? Nei, ikke utover at mamma av uviss grunn STADIG ender med å gi ungene deler av julegaven på forskudd. tidligere år fordi hun har gitt dem ulltøy som var greit å få bruke på høsten. I år fikk de pysj, men kunne den vente til jul da? NEIDA, den kom i september, fordi tanteungene mine hadde en "plutselig mangel på pysjer i rett størrelse når det ble kaldt ute", så hun fant ut at det var en fin julegave. i september.

Jahh, for mine som ikke bruker pysj uansett (men som synes det var veldig fine "kosedresser" til å ta på seg når de står opp i helga) trengte jo særlig å få dem nå, ja? VI kunne vel ventet selv om DE fikk dem nå, ettersom vi ikke engang feirer jul sammen? Neida, åpenbart ikke.

Gammel 05-10-13, 22:43   #15
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Å se på pakkene og glede seg er minst halve moroa! Vi har aldri hatt nisse og har ikke hatt noen problemer med å få dagen til å gå. Men så går vi i kirken, ser Askepott, ser Disney, spiser litt godteri, lager julemiddag, osv - jeg skjønner ikke at det er noe problem å få dagen til å gå.

Gammel 05-10-13, 22:47   #16
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Har nissen med seg alle pakkene? Åssen går det til da? Har familie og venner sendt pakkene til nissen for å la nissen levere dem ut? Hos oss er det bare julestrømpene som er fra nissen og der er det bare gulegodt og julehefter.

Gammel 05-10-13, 22:52   #17
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Har nissen med seg alle pakkene? Åssen går det til da? Har familie og venner sendt pakkene til nissen for å la nissen levere dem ut? Hos oss er det bare julestrømpene som er fra nissen og der er det bare gulegodt og julehefter.

Jepp, nissen har med seg gaver fra familien. Pluss en liten gave fra seg selv. Dvs, egentlig har han med seg gaven fra seg selv, resten fant han uti gangen, forteller han gjerne. men han deler dem jo gjerne ut, han er jo julenissen, og julenissen er jo synonymt med gaver, er han ikke det da?

Hos svigemor deler han også ut gaver fra familien, da har vi bare tatt et lite utvalg (en til hver som er tilstede, gjerne) fra lasset under treet.

Det hender nå gjerne at nissen ikke deler ut absolutt alle gavene heller da, bare leverer dem (med litt hjelp fra voksne i huset, siden det gjerne var så mange gaver som sto der ute i gangen (eller egentlig da på et annet rom nær gangen) så han leverer ut gavene fra sekken, så må han dra videre til andre barn i andre hus, gjerne etter å ha bedt noen av de andre som er der om å passe på at resten av gavene deles ut. fortrinnsvis noen som kan lese, eller noen som får hjelp av noen som kan lese.

Gammel 05-10-13, 23:00   #18
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Jepp, nissen har med seg alle pakkene og vi overser glatt hvordan det rent teknisk skulle foregå, vi spurte aldri foreldrene våre om det og jeg regner ikke med barna våre kommer til å spørre om det heller. Det er et ikke-tema.

Vi går ikke i kirken på julaften (eller noen annen gang for den saks skyld). Når vi feirer i barndomshjemmet mitt tar vi en tur på kirkegården og tenner lys på familiegraven. Vi har heller ikke besøk eller drar på besøk til andre på julaften, de som feirer med oss kommer noen dager før. Sånn sett er julaften en rolig dag hvor ingen stikker nesa utenfor døra (så fremt vi ikke har glemt noe i siste liten og en eller annen derfor må stikke på butikken). Vi står opp, ungene finner julestrømpene og ser på juleprogrammer, vi har koselig frokost, begynner litt på julematen, spiller brettspill og hygger oss, leker litt og ser litt mer på TV, så pynter vi oss og spiser middag, deretter er det gaveåpning med julekaker og sjokolade og sent på kvelden spiser vi deilig koldtbord til kvelds. Når barna er i seng henter vi fram spill vi voksne liker og hygger oss ut i de sene nattetimer.

Gammel 05-10-13, 22:48   #19
Malama

Malama sin avatar

Standard

Når man ikke går i kirken, ikke besøker noen, ikke får besøk, har unger som ikke helt er gammel nok til å gidde askepott, mens er litt disney, ikke får lov til å bidra på kjøkkenet, og ikke har med seg mer enn minimalt med leker fordi alle vet det kommer mange i gavene.... da opplevdes julaften for en på 4,5 og ei på nesten 2 som svært lang, og den litt lite pedagogiske måten de fikk beskjed hver gang de nærmet seg gavene hjalp ikke.

I min barndom slik jeg husker den, hvor vi så askepott og besøkte besteforeldre, og andre besteforeldre, traff slekta og utvekslet julekort og julegaver (jepp, vi hadde julegavebyttingen hos mormor og morfar, julaften formiddag. Det medførte en og annen "oi da! vi må levere denne..." og etter at mormor og morfar gikk bort har vi endt med en noe roligere løsning hvor dette skjer hos min tante noen dager før jul. Og bare etterlevering for dem som ikke har ordnet alt til da...) ja da var det virkelig ikke vanskelig å få dagen til å gå, nei.

Gammel 05-10-13, 22:58   #20
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Nisser har vel hatt med seg en gave til hver av barna bare, gjerne før middag. Vi har de siste årene spist middag ca. 17-17.30.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:52.