Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-13, 11:49   #1
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Jeg vil ha strengere regler for å kunne ha dyr, uansett art. Det er mye dårlig dyrehold rundtom.

Tiåringen min, som elsker dyr, men er allergisk mot pelsdyr, ønsker seg veldig en skjeggagam. Han forelsket seg i en han fikk holde på Reptilparken for fire år siden, og siden da har han håpet på at det snart skal bli lovlig å ha slike hjemme. Han ble kjempeskuffet da han fikk vite at ministeren sa nei. Foreløpig ville nok jeg ha sagt nei til noen skjeggis her hjemme, for det er mye ansvar og mye å sette seg inn i. Men når han blir eldre, og er klar for en såpass stor jobb, ville jeg ikke stilt meg i veien for at han skulle kunne ha en, om det ble lovlig.

Saken er ikke stor og viktig nok for meg til at jeg vil skrive under på noe opprop. Signaturen min sparer jeg til saker jeg virkelig brenner for. Men jeg håper etter hvert at positivlista skal gå gjennom. Lykke til til reptilfolket.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 12:02   #2
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Medlem siden: Apr 2013
tonyandre har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Saken er ikke stor og viktig nok for meg til at jeg vil skrive under på noe opprop. Signaturen min sparer jeg til saker jeg virkelig brenner for. Men jeg håper etter hvert at positivlista skal gå gjennom. Lykke til til reptilfolket.

Jeg går ikke til angrep på deg nå altså, men det er altså dette vi sliter med igrunn. Vi er avhengig av underskrifter for å vise at det ikke bare er 100 stykker som vil ha reptiler i Norge..

Til og med mange som er i denne hobbyen skriver ikke under, fordi de er redd for at navnet skal spores opp så de kan bli tatt i etterkant.. Derfor "frir" vi til personer som ikke har dyr, som ikke er redd for hva som kan skje i etterkant.. krever ikke at de som skriver under skal elske reptiler, men at de viser at de er uenig i hvordan ting fungerer nå.. og vise at mange i Norge ikke har noe imot at kanskje en nabo har en liten øgle..
Er redd for at "anti" grupper kommer til å bruke denne undersøkelsen ved at om det er 1000 underskrifter, så tolker de det som om at resten av befolkningen ikke vil ha reptiler lovlig..

tonyandre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 14:20   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men Ulvefar: Hva med æ, ø og å, da?? Det er ikke mye lettere å lese deg, altså!

Gammel 18-04-13, 14:37   #4
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke med på tankegangen. Begge sider er viktige, begge teller. Å si at noe burde være lov, kreve forandring og ville forandre på eksisterende lovverk stiller en del krav til argumentasjonen, og med f.eks. dyrevelferd i bunn stiller "de er kule" på lik linje med "de er ekle".

Gammel 18-04-13, 14:40   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg er ikke med på tankegangen. Begge sider er viktige, begge teller. Å si at noe burde være lov, kreve forandring og ville forandre på eksisterende lovverk stiller en del krav til argumentasjonen, og med f.eks. dyrevelferd i bunn stiller "de er kule" på lik linje med "de er ekle".

Men jeg synes ikke noen har brukt "de er kule" som sitt sterkeste argument for lovendringen. De som har snakket varmt om hvor fine de er som kjæledyr, har gjort det som argument for å ha dem som kjæledyr, og det er en helt annen sak. (Og tilsvarende er du selvsagt velkommen til å bruke "de er ekle" som argument for å selv ikke ha dem som kjæledyr. )

Gammel 18-04-13, 15:22   #6
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men jeg synes ikke noen har brukt "de er kule" som sitt sterkeste argument for lovendringen. De som har snakket varmt om hvor fine de er som kjæledyr, har gjort det som argument for å ha dem som kjæledyr, og det er en helt annen sak. (Og tilsvarende er du selvsagt velkommen til å bruke "de er ekle" som argument for å selv ikke ha dem som kjæledyr. )

takk for det. Jeg tenker det samme som deg.. Det er faktisk annerledes å skrive jeg vil ha reptiler fordi jeg liker de, enn at noen skriver du skal ikke ha reptiler fordi jeg ikke liker de..

hvorfor skal ikke jeg få ha noe jeg liker i mitt hjem.

og igjen, dette er ufarlige dyr.. de er ufarlige for mennesker og ufarlige for natur..

Gammel 18-04-13, 15:56   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ganske mange som har sagt at "ekkelt" ikke er et godt argument, ganske mange som har sagt seg enig i at forbud for forbudets skyld er dumt, og at flere kunne møtt deg hyggeligere. Så du har fått en god del støtte på det, tonyandre. Det betyr ikke at vi nødvendigvis kommer til å bli enige, eller skrive under.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 15:59   #8
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er ganske mange som har sagt at "ekkelt" ikke er et godt argument, ganske mange som har sagt seg enig i at forbud for forbudets skyld er dumt, og at flere kunne møtt deg hyggeligere. Så du har fått en god del støtte på det, tonyandre. Det betyr ikke at vi nødvendigvis kommer til å bli enige, eller skrive under.

nei det forventer jeg ikke heller, men jeg forventer at folk skal kunne se at det går begge veier.. at det er ikke bare jeg som er den store stygge ulven her..

Gammel 18-04-13, 16:01   #9
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tonyandre, her.

nei det forventer jeg ikke heller, men jeg forventer at folk skal kunne se at det går begge veier.. at det er ikke bare jeg som er den store stygge ulven her..

Er det noen som sier det?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 16:09   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, og som jeg skrev så har de andre fått pes også. Hvis du vil kan jeg godt pese ulvefar litt for den glasshusteinkastingen hans også, for det er megairriterende at han ikke skriver norske bokstaver (eller plutselig bare skriver engelsk).

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 16:05   #11
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

tonyandre - det er forskjell på å være den store stygge ulven og å ikke klare å overtale folk til å mene det samme som en selv, altså.
Du har fått litt pepper men også en haug med tilbakemeldinger og gode svar.

Jeg skjønner at du er veldig opptatt av dette og gjerne vil at folk skal vite. Men jeg tror nok du bare må akseptere at folk mener noe annet enn deg, også etter at du har delt meningene dine.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 16:10   #12
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

tonyandre - det er forskjell på å være den store stygge ulven og å ikke klare å overtale folk til å mene det samme som en selv, altså.
Du har fått litt pepper men også en haug med tilbakemeldinger og gode svar.

Jeg skjønner at du er veldig opptatt av dette og gjerne vil at folk skal vite. Men jeg tror nok du bare må akseptere at folk mener noe annet enn deg, også etter at du har delt meningene dine.

jeg forventer ikke at alle som kommer inn å leser denne tråden skal være enig med meg å så skrive under, men jeg reagerer på mange kommentarer som har kommet her at etter de har lest tråden er de enda mer mot reptiler, og det er pga meg..

Gammel 18-04-13, 16:29   #13
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Du kan jo kanskje ta litt selvkritikk i forhold til å gå til angrep på folk som er uenige med deg på en måte som funker dårlig her inne, også er jeg enig i at om man blir mot reptiler på grunnlag av en(?) mann synes er dust på nett så har man et lite reflektert forhold til både nett og forbud.

Gammel 18-04-13, 16:50   #14
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av era, her.

Du kan jo kanskje ta litt selvkritikk i forhold til å gå til angrep på folk som er uenige med deg på en måte som funker dårlig her inne, også er jeg enig i at om man blir mot reptiler på grunnlag av en(?) mann synes er dust på nett så har man et lite reflektert forhold til både nett og forbud.

Jeg har allerede tatt selvkritikk for det og rettet meg i etterkant. Til og med svart det jeg mener er usakelig innlegg med et smil rundt munnen Så jeg føler jeg nå er en grei gutt

Gammel 18-04-13, 17:00   #15
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har allerede tatt selvkritikk for det og rettet meg i etterkant. Til og med svart det jeg mener er usakelig innlegg med et smil rundt munnen Så jeg føler jeg nå er en grei gutt

Jeg har fått langt bedre inntrykk av deg utover i diskusjonen, for alt det er verdt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 17:01   #16
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg har fått langt bedre inntrykk av deg utover i diskusjonen, for alt det er verdt.

for meg er det verdt allverden!

nå syntes jeg også at kommentarene mot reptilhold også har blitt mye bedre! da er det lettere for alle å ha en god tone!

Gammel 18-04-13, 17:09   #17
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg er ikke så veldig begeistret for penest vinner konseptet og særlig ikke når penest for mange raser betyr fysiske defekter og avl på individer med arvelige sykdommer.

Det var sikkert en god ide da man begynte, men nå er det galematias.
Når store, klare øyne i rasebeskrivelsen ble til størst mulig øyne (bare et eksempel, det finnes mange flere) er mye veldig galt og folket selv ser ikke helt ut til å ville ta problemene innover seg.

Jupp, min mening om utstilling og delvis om raseavl.
Vi har alle våre kjepphester.

Men når det kommer til dette, er det jo personer man må endre, og deres mening om friske hunder.

Nå er det jo noen raser her som stikker seg ekstra ut når det kommer til sykdommer, og ja her må dommerene gjøre sin del av jobben.

Men og ønske utstillinger vekk på bakgrunn av noen fåtall raser som sykdommer er ett kjempeproblem syns jeg blir feil. Det er noe med at man må gå på endring av holdninger i forhold til avl, og ikke avlive utstillingene. For alle raser betyr ikke best i rase, at hunden er sjuk.

Men ja, helt enig i delen som kommer til mye sjukdom, men dette er ikke i hovedsak utstilling sin feil, det er idiotene bak avlen som velger å avle på den måten. Selv om jeg ser forbindelsen med utstilling.

Og ja, jeg driver MYE med utstilling OG avl. Så jeg ser vel kanskje en helt annen side her, men jeg har også en grådig frisk rase-

Gammel 18-04-13, 17:59   #18
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Cool

Gammel 18-04-13, 18:14   #19
Ka1
Reptilentusiast

Ka1 sin avatar

Ka1 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hei.

Jeg er litt uenig i å sammenligne ett lovbrudd om hold av reptiler med andre ulovligheter. Min grunn til at vi ikke kan sammenligne f.eks brudd av fartsgrenser, er at brudd på disse kan føre til store skader, og fare for menneskeliv. Det er også tidligere trukket sammenligninger med narkotika, og ønsker dermed å besvare dette med at kampen mot narkotika kjempes på verdensbasis. Mens norge er så å si alene i verden med ett totalforbud av hold/omsetting og hold av reptiler. De få landene som har dette forbudet har det på faglig begrunnelse.

Det vil ikke si at jeg støtter ett lovbrudd, uansett hvor god begrunnelse man har. Men med ett så utbredt lovbrudd, åpne grenser mot danmark og sverige, tilgang på utstyr, ingen totalforbud ellers i verden etc. I tillegg har en faglig støtte fra "motstanderens" egen faginstans. Så må man stille spørsmålstegn med hensikten ved ett slik forbud.

Jeg er en av de som selv ikke har noen reptiler. Men jeg kan veldig mye om de uansett. Fordi disse dyrene facinerer meg. Og jeg ønsker også å skaffe meg ett slik dyr om/da loven blir myket opp. I værste tilfellet, flytte til sverige for å holde meg lovlig.

Ka1 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 18:25   #20
Ka1
Reptilentusiast

Ka1 sin avatar

Ka1 har et hav av muligheter foran seg
Standard

I forhold til dyrevelferd, som er en het potet, så er det flere timg å sette fingeren på. Jeg prøver ikke med dette å fremme saken for du lovlydige. Men for å se sakens helhet. Dyrevelferdsmessig så oppfyller reptiler dagens strenge krav om dyrevelferd, noe ikke flere av dagens lovlige kjæledyr gjør. Dette er basert på egen opplevelse av hvordan flere behandler sine dyr, og utifra Mattilsynets rapport om hvordan Reptiler oppfyller disse kravene. Vedum og LMD bruker som argument at det ikke vil være dyrevelferdsmessig bra å holde slike dyr, stikk motsatt av hva faginnstansene har kartlagt. Akkurat som at de som har tatt avgjørelsen ikke har satt seg inn i hva som er rapportert. I tillegg så oppfordrer Vedum og LMD å avlive over 100.000 dyr som er friske. Ved å putte de i en fryser for å dø en langsom død. Det er for meg dobbeltmoral. Og da fra de som skal være forbilder og styre landet vårt?

Ka1 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:53.