Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva mente ungen(e) om dagens middag?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-04-13, 23:19   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva mente ungen(e) om dagens middag?

Hva var det til middag
Mannen hadde kjøpt 3 for 2 pakker av en ny type fersk, vakuumpakket laks, og jeg laget sashimi til de voksne, med soyasaus, vårløk og sesamfrø, og salat til. Til barna lagde jeg fiskesuppe, der laksen fikk trekke et minutt eller noe.

Prøvd før
Fiskesuppe er fast på programmet, sjeldnere vi bar sashimi.

Barnerespons
Meget populær suppe, som vanlig, men lurer på om de begynner å gå litt lei?

Voksenrespons
God sashimi, men den nye typen laks er ikke like god som Salma. Og restene av suppe var heller ikke verst.

Gammel 19-04-13, 10:13   #2
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg skulle akkurat til å føye til at det var brøken hos oss.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 10:42   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Den presise fordelingen for hver enkelt familie vil naturligvis avhenge av de voksnes matinteresse, de voksnes matlagingsinteresse/-overskudd, de voksnes oppdragelsesinstinkt og barnas kresenhet.

Det er dette regnestykket som skjærer seg litt hos oss. Voksne som er interessert i mat, liker å lage mat og er ganske så strenge. Og unger (i hvert fall en av dem) som er forskrekkelig kresen.

Vi spiser "mindre barnevennlig" de fleste dager i uka. Og jeg ser jo fra denne tråden at linja vi kjører overfor egne barn når det kommer til mat kanskje er hakket strengere enn gjennomsnittet.

Gammel 19-04-13, 12:30   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svigermors (les "Toros") kyllinggryte som bare skulle varmes da vi kom hjem fra jobb. To dagers middag - en dag med hjemmelaget rotmos av rester, en dag med grov spaghetti. Salat og småtomater.

Prøvd før?
Ja, dette er en av svigermors favoritter

Barnerespons:
Alt fra "Dette var jo KNALLGODT", til "MÅ jeg? Ok, da. Hrmf!". Rotmosen gikk ned i store skjefuller, med masse ketchup på.

Voksenrespons:
Jah, det var omtrent like smakfullt som å slikke en vindusrute, som min mor pleier å si. Men med rikelig pepper på så var det helt greit.

Gammel 19-04-13, 12:31   #5
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Prøvd før?
Ja, dette er en av svigermors favoritter

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 13:02   #6
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Hjemmelaget blomkål og brokkolisuppe.

Prøvd før?
Nei

Barnerespons
Ææææææsj!

Voksen og ungspmsrespons
Nam, dette skal vi lage flere ganger.

Hadde maiskolber ved siden av så minsten ble mett allikevel.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 13:57   #7
Amic@
Tobarnsmor :)

Amic@ sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
Amic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populær
Standard

Jeg kjøpte meg noe asiatisk mat fra hjørnet her om dagen, noe som ikke spesielt falt i smak hos min snart 3-åring..

Etter maten kom det oppriktig: "Takk for maten, den var æsj...."

Klarte ikke å holde latteren tilbake!

Gammel 19-04-13, 14:07   #8
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

8 mnd er en deilig alder.

Gammel 20-04-13, 17:44   #9
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Endelig en suksesshistorie! Gårsdagen, altså.

Hva var det til middag:

Hjemmelaget lasagne og salat stappfull av fetaost og morsomme økologiske tomater i underlige former og farger.

Hatt før:

Nope. Jeg har ikke lagd lasagne på minst 15 år.

Barnas respons:

"Men mamma! Dette er jo godt! Du har klart å lage noe som er veldig godt!", etterfulgt av mimring over de middagene gjennom tidene som har vært så vonde at selv ikke jeg klarte å få ned en eneste bit. Jaja. Gresskarsuppe og torsk på seng av spinat, de to der kommer jeg aldri til å få glemme.

Voksenrespons:

Maverick: "Jeg vet ikke helt om dette ble noe særlig og jeg har ikke lagd sånn på kjempelenge og det ble ikke nok ostesaus og jeg vet ikke om platene ble myke nok og... oi, det var jo helt okei!"

Mannen: "Næh! Det var jo godt!"

Jeg er både fornøyd og litt snurt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-13, 22:28   #10
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva var det til middag?
Torsk med choizosalsa, blomkålpure og asparges. (og påfølgende diskusjon om man kan ha fisk på en søndag)

Prøvd det før?
Ja.

Barnerespons?
Nektet å smake på - eller: Smakte fisk og mente det var umulig å svelge (storebror) - lillebror spiste fisk og mente det ikke var så veldig godt - men spiste opp om ikke annet.

Voksenrespons
mmmmm, veldig godt! - choizosalsa funker som fjell til den lite krevende torsken - asparges er alltid godt og blomkålpure like så.

(takk til Trines matblogg, nok en gang)

Gammel 21-04-13, 22:34   #11
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Haha, Che, akkurat det samme hadde vi, bare at vi hadde potetmos grunnet flere blomkålofobe i familien.

Prøvd det før?
Nei.

Barnerespons?
Jeg utstyrte dristig begge barna med anrettet tallerken, torsk med salsa og en klatt potetmos (men ikke asparges, som begge hater patologisk). Prima syntes salsaen var fæl, og forlangte bar torsk i stedet. Den spiste hun en del av. Hun overrasket også med å spise en aldri så liten klatt hjemmelagd potetmos, som hun vanligvis avskyr. «Det smaker godt med for mye salt!» som hun sa. Secunda spiste utelukkende potetmos, men den roste hun til gjengjeld opp i skyene.

Voksenrespons
Godt, men det er jo chorizoen som er god, torsken er bare kjedelig, stakkars (tross perfekt flakete konsistens). God potetmos og ordentlig vårsesongasparges.

Gammel 22-04-13, 19:52   #12
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Hva var det til middag?
Takeawaysushi supplert med laksesashimi av salmalaks.

Prøvd det før?
Oh yes.

Barnerespons
Fryd og glede. Sushi liker vi, og særlig Prima er eventyrlysten og spiser alle slags biter med stor innlevelse.

Voksenrespons
Nam, nam, nam!

Gammel 22-04-13, 20:57   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva var det til middag?
Gresk torskeform med ris

Prøvd det før?
Nei

Barnerespons
Ingen unger klaget. De spiste bare ris og torsk; begge deler med rikelige mengder ketsjup. Men ingen klaget.

Voksenrespons
Nam! Dette kan vi godt lage igjen. Enkelt og godt. Fisken vi får av middagshjelpen er virkelig helt superb.

Gammel 22-04-13, 21:22   #14
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Hva var det til middag?
Kyllingnuggets og nudler m/grønnsaker

Prøvd det før?
Ikke sammen, men hver for seg

Barnerespons
De elsker nudler. Kylling er de ikke begeistret for, men nuggetsene gikk da ned uansett (med en dose ketchup vel og merke).

Voksenrespons
Mannen var fornøyd. Jeg gleder meg mer til kjøttsuppen i morgen.

Gammel 21-04-13, 22:43   #15
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke vært i denne spalten før av den enkle grunn at jeg har en så sær unge i matveien at jeg ikke vil se det på trykk. Hjemme hos oss er det som første del av den nye ketsjup-reklamen - den med operasangerne. helt frem til gutten faktisk liker maten, da. Det skjer ikke så ofte her.

Men altså idag:
Hva var det til middag?
Grillet kjeribbe med rotmos og grønn salat med nøtter og balsamico-dressing.
Hatt det før?
Tja. Alle delene, men ikke sammen.
Barnerespons:
deilig rotmos! Jeg liker grønn salat når jeg får nøtter og balsamicokrem på!
Men jeg liker ikke kjøttet. (what's new, liksom. ) Hun fikk en karbonade som var tiltenkt morgndagens middag istedet for. den likte hun.
Voksenrespons:
Nam! Godt! Dette fortjener et glass god rødvin! Men mye jobb for lite kjøtt på sånne kjeribber.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-13, 12:37   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

To på en gang her:

Hva var det til middag? (Lørdag)

Glitters parmesankylling med rotmos og litt grønt.

Prøvd det før?

Nope!

Barnas reaksjon:

"Kjempegodt!", og begge de to velsignede små spiste opp alt sammen, rotmos og det hele. "Du brente ikke rotmosen, mamma!"

Voksnes reaksjon:

Knallgodt! Og så enkelt!

Hva var det til middag? (søndag)

Kjøttgrønnsakssuppe, sånn på slump, renskåret kjøtt og poteter og gulrot og løk og buljong og rosmarin og slikt, og grove rundstykker.

Prøvd før?

Jepp. Jeg liker det godt selv, nemlig.

Barnas reaksjon:

Godt! ( ) Spiste opp nesten alt og greier! Muligens godt hjulpet av at utslitt mor gikk med på å spise foran TV-en og se på Pixars kortfilmer.

Voksnes reaksjon:

Mannen var ikke hjemme, jeg synes det er digg, sunt, i det hele tatt, og hunden er lykkelig hver gang jeg lager dette, siden jeg er vettskremt for slintrer i kjøttet (de er giftige!!! Og ekle!!!) og renskjærer masse, og han er ikke redd for slintrer i kjøttet.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-13, 19:00   #17
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Hva var det til middag?
Hjemmelagde vårruller stekt i ovn, med sweet chilisaus.

Prøvd det før?
Ja, men da frityrstekt i panne noe jeg synes ble altfor fett.

Barnas reaksjon:
Kjempegodt, gaflet i seg 5-6 stk. hver.

Voksnes reaksjon:
Kunne godt vært stekt bittelitt lenger, mannen fikk ansvar for stekingen mens jeg hentet på trening. Men gode ble de :nam;

Gammel 22-04-13, 22:36   #18
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Hva var det til middag?
Fiskekaker i hamburgerbrød, salat, agurk, ketchup og dressing.

Prøvd det før?
Ja

Barnerespons
Storebror(som vanligvis spiser alt): Mamma, jeg tror kanskje jeg har blitt allergisk for fiskekaker. Men han spiste da 3 likevel, men ingenting tilbehør.
Lillebror: Spiste en halv og var mett, men han hadde vondt i øret så han er unnskyldt.

Voksenrespons
Mammas fiskekaker er verdens beste, så jeg syns det var godt.

Gammel 22-04-13, 22:58   #19
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Hva var det til middag?
Hjemmelagd tomatsuppe servert med parma skinke, parmesan og makaroni.

Prøvd det før?
Nei, er ikke så glad i tomatsuppe, men denne var ikke så verst.

Barnerespons
Ingen klaging og hun likte godt skinken.

Voksenrespons
Ikke så verst, men LøveMannen savnet egg. Kjapt og greit å lage.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-13, 00:22   #20
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Hva var det til middag?
Tagliatelle med pesto, biffstrimler, squash, soltørket tomat og oliven (omtrent som her, men med mye mindre kjøtt og sjalottløk i stedet for rødløk).

Prøvd det før?
Nei.

Barnerespons
Prima smakte på, men avviste pestoen, og fikk ketsjup på tagliatellen. Hun overrasket imidlertid med å elske entrecotestrimlene. Bedømte også squashen som spiselig. Secunda spiste masse tagliatelle med masse pesto og parmesan, men syntes verken kjøtt eller grønnsaker var noe å samle på.

Voksenrespons
Veldig godt! Og skikkelig god pesto, hemmeligheten ser ut til å være sitron!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:54.