|
|
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Sv: Navn og forventninger til uttaleJeg elsker når Toffen blir nerdete. |
|
|
|
#2 |
|
I endring
|
Sv: Navn og forventninger til uttaleJeg spiser sjyddeig, spiser sjød og går på sjino, men det gjør resten av bygda også, noe annet hadde hørtes rart ut.
|
|
|
#3 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Navn og forventninger til uttaleI dag var jeg i Haugesund og kjøpte en tsjillingsbolle. Da lo jeg. Inni meg. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Navn og forventninger til uttale
Har det blitt så ille nå at man synes det høres rart ut å ikke si kj på "vanlig måte"? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
I endring
|
Ja, klart vi har sjøleskab og sjykken.
|
|
|
#6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
I endring
|
Ja, men lurer på om det ikke er inne i fra oss den "talefeilen" kommer fra også.
|
|
|
#8 |
|
trøtt
|
|
|
|
#9 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Navn og forventninger til uttaleHah, jeg leste akkurat et eventyr i dag, om to prinsesser som het Charlotte og Charmina.
|
|
|
#10 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Navn og forventninger til uttaleEg insisterer på å fortsette å seie kj- slik det skal seiast. The good ol' fashioned way. (Og eg blei retta på av elevar ein gong: "Det heter ikke kilo, det heter sjilo). Men eg trur kampen er tapt og at det går mot skj-lyd, sånn på sikt. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
maler
|
Sv: Navn og forventninger til uttaleJeg har et navn som kan uttales på ganske mange måter avhengig av sted i landet, sånn er det vel med mange navn som har en r i seg. De får rett og slett et annet preg når vestlendingene tar sats og virkelig får frem r-lyden som trønderne bare smelter sammen med de andre lydene. Og så har du tonefallet som kan variere endel med dialekter. Det synes jeg er greit og innenfor det man må akseptere fordi det er ulike varianter av dialekter i dette landet.
|
|
|
#13 |
|
maler
|
Jeg tror ikke at så mange blir det jeg heller, men blir jeg rettet på skal jeg greie å rette meg etter det. Det blir litt som eldstegutten min som kan få en trykklegging av navnet som ikke er spesielt pent her oppe. Det er greit nok helt til man evt blir rettet på og forklart hva han foretrekker tenker jeg.
|
|
|
#14 |
|
Eklektisk
|
Sv: Navn og forventninger til uttaleOm jeg blir rettet på hadde jeg fint klart det og villet det, men ville følt at jeg skiftet dialekt midt i en setning (når det gjelder Maren-navnet). Men trykk og tonem |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Navn og forventninger til uttaleDialekt overstyrer navn, og det er for meg helt naturlig (og noe man må ta i betraktningnår man velger navn). Det blir som at jeg skulle bli snurt over at en bergenser bruker skarre-r på mitt navn, når jeg og mine foreldre uttaler det med rulle-r.
|
|
|
#16 |
|
|
Dette er jeg enig i. Farmoren og farfaren til sønnen min uttaler navnet hans annerledes enn jeg selv gjør, de har trykket på et annet sted, og det ville blitt veldig merkelig å skulle be dem forandre på det.
|
|
|
|
#17 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Navn og forventninger til uttaleHvordan ville dee uttalt Emelie?
|
|
|
#18 |
|
flisespikker
|
Jeg ville tenkt Emelie, altså med samme trykk som Amalie.
Ikke palatalisering, det er sånn som nordlendinger og trøndere har i "kjeller" (kjeiller). Du mener sikkert retrofleks l, eller kanskje tjukk l?
|
|
|
#19 |
|
Stabilt ustabil...
|
Hm.
|
|
|