|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#241 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?
Men denne typen samtaler er jo ikke det som blir debattert i det hele tatt. Jeg blir litt matt over at du ser ut til å mistolke bl.a. meg så veldig. Hvor i verden har du fått det fra at jeg mener man ikke skulle kunne spørre en mørkhudet person om disse tingene du snakket med kollegaen din om?
![]() |
#242 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Datteren min drar det også ned på bydelsnivå etter Oslo og Ullevål men det hjelper jo ikke for de som har bestemt seg for at det umulig kan stemme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#243 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jo, men allerede der skrev jeg jo at det var noe jeg kunne -under gitte omstendigheter -spørre om senere i samtalen, evt. ved en senere anledning. Hvis noen dager senere spurte min mørkhudede kollega fra Stavanger (hun med Sunnfjorddialekten) om hvilket land hun stammet fra oppprinnelig, ville jeg tolket henne som litt vrang og avvisende hvis hun svarte Norge, jeg innrømmer det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#244 |
Fola Blakken
|
Nei, det mener jeg ikke. Jeg spør også folk om de kommer fra der eller der eller har familie fra ulike steder: Er du fra Stavanger, er du født i Sør-Korea er du datteren til Rune Rudberg osv.
![]() |
![]() |
#245 |
Whatever, never mind
|
Å hjelpes! Det er ingen her som sier at man ikke spør hvor noen kommer fra! Det er når det følges opp med "Jammen, hvor kommer du EGENTLIG fra? |
![]() |
![]() |
![]() |
#246 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Hudfarge og utseende kan i noen tilfeller være eneste grunn til at man spør også når det gjelder andre lyshudede. Jeg ble spurt om jeg kom fra Sør-Brasil da jeg var på et veldig ikke-turistifisert sted i Nord-Brasil. De aller fleste blonde med lys hud i det distriktet hadde bakgrunn fra de tyske koloniene i sør. Spørsmålet virket veldig naturlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#247 |
Whatever, never mind
|
Det fikk jeg ofte og, særlig fordi det var mange som ikke trodde at jeg var fra Norge siden jeg ikke har blondt hår og blå øyne. Og jeg ble tatt for å være halvt afro-amerikansk eller hispanic etter hvert. Men av en eller annen grunn var det annerledes i USA. Sikkert fordi det ble fulgt opp av "Oldemoren min var fra Polen og farfar fra Irland, og bestemor fra Danmark" osv osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#248 |
Halloen!
Tusenkronersspørsmålet: Finnes det noen i denne tråden som synes det er greit? |
![]() |
![]() |
![]() |
#249 |
Leser
|
Vet du ikke det en gang!?
Jeg har oppfattet det delvis slik i denne diskusjonen. Jeg har oppfattet det som om det er to ting som har vært diskutert.
![]() |
#251 |
Halloen!
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Whatever, jeg skjønner faktisk ikke hva dere er så uenige med meg i, men det er nå forsåvidt ikke noe nytt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#252 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Jeg glemte å si at jeg uansett ikke spør barn dette spørsmålet, verken lyse eller mørke. I forhold til barn synes jeg det som regel er irrelevant, de er jo som regel fra det stedet vi er på.
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10 ![]() Sist redigert av oslo78 : 18-05-12 kl 16:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#253 |
Halloen!
Joda, innrøm det nå: |
![]() |
![]() |
![]() |
#254 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?rine: Den prikken var sikkert ganske meningsløs for deg, ja.
![]() |
#255 |
Halloen!
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Jeg klikket tilbake på innlegget mens jeg tenkte "I alle dager, hva skrev jeg egentlig?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#256 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?En kommentar fra en som er lys i huden og har flyttet flere ganger under oppveksten. Jeg syns det er vanskelig å spare på det såpørsmålet om hvor jeg kommer fra, fordi det ikke finnes et kort og enkelt svar. Mange aksepterer ikke når jeg svarer Norge, fordi de trenger å vite hvilket sted eller landsdel jeg har bakgrunn fra.
![]() |
#257 |
|
"I could tell you, but then I'd have to kill you." |
![]() |
![]() |
![]() |
#259 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
Kan du ikke svare med stedet du er født? |
![]() |
![]() |
![]() |
#260 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Jeg har tenkt noen tanker ang. oppfølgingsspørsmål av denne typen. Jeg liker ikke formuleringer av typen "Men hvor kommer du egentlig fra?" eller "Hvor kommer du opprinnelig fra?", fordi jeg synes det har en undertone av "Du som er mørk-i-huden-eller-hva-det-nå-er-folk-stusser-på kan da ikke være norsk". Og ikke sjelden er det folk med holdninger i den retningen, som også formulerer seg såpass taktløst.
![]() |
![]() |
|
|