|
|||||||
| Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
maler
|
Sv: Facebook og dialektJeg fikk underkjent stil på dialekt på ungdomsskolen. Jeg snakket visst ikke bred nok dialekt.
|
|
|
#3 |
|
|
Sv: Facebook og dialektHeh, jeg mottar stadig søknader og skriftlige henvendelser fra unge mennesker, type 17 år og oppover, som burde vært skrevet på et noenlunde korrekt norsk. Det er ikke måte på hvor mange sms-forkortelser og dialektord og denslags som er overalt, manglende tegnsetting, feil tegnsetting, i det hele tatt. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Facebook og dialekt
Men det kan jo skyldes en hel haug med ting. Det trenger ikke ha sammenheng med hvordan man skriver på facebook. Det er mange ungdommer som går ut av ungdomsskolen i dag som ikke kan lese skikkelig engang. Skal facebook få skylda for det også?
|
|
|
#5 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Det tviler jeg ikke et øyeblikk på.
|
|
|
#7 |
|
|
Nei, bare jeg. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Yes, we can!!
|
Det var godt oppsummert. Og det er klart at jo mer man skriver et skikkelig skriftspråk, jo bedre blir man på det. Skriving er en av de fagene der mengdetrening virkelig har noe for seg.
|
|
|
#11 |
|
Ringskrømt
|
|
|
|
#12 |
|
|
Sv: Facebook og dialektHvordan er det logisk å tenke at det ikke er sms-forenklingen av språket som er problemet når søknadene er fulle av sms-forkortelser? Det hender jeg sukker og tenker "ungdommen nutildags", jeg er usikker på om denne muligheten til å være så ufattelig ukritisk til seg selv i alle arenaer egentlig er en god ting, det er ikke akkurat "intelligentsia" som slår meg når telefonene kommer heller, med samtaler som "halla, jeg tenkte at jeg hadde lyst til å jobbe for deg, jeg!", uten å presentere seg eller niks og nada. Samtaler som dette, "Hvor ringer du fra?" "Øøøøh. Stua?", er dessverre ikke en sjeldenhet. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Ringskrømt
|
|
|
|
#15 |
|
Bedreviter
|
Det kan jo være så enkelt som at det er en ungdomsgreie, og ikke en språkutviklingsgreie? |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Også et poeng.
|
|
|
#17 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Helt klart, men jeg fikk nå inntrykk av at det ikke bare var ungdommen som skrev dialekt på facebook. Jeg er ikke aktiv på facebook, så jeg vet faktisk ikke selv, jeg leser bare det som er skrevet om dette i denne tråden. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
|
Sv: Facebook og dialektDet går jo på øvelse også, sant? Jeg er veldig mye bedre til å skrive kort og konsist og formelt nå enn jeg var før jeg ble nødt til å gjøre det, men hvis man aldri føler at man er nødt...? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Bedreviter
|
Jeg er ikke helt overbevist om at "kort og konsist" er min styrke akkurat. |
|