|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Librocubicularist
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Så vidt eg har skjønt så er vrangforestillingar, når ein snakkar om det som eit symptom ein psykiatrisk kategori, noko som stikk langt djupare enn sære meiningar. Og det er også her skiljet mellom å tru på konspirasjonseteori (eller religion, for den saks skuld) og vrangforestilling kjem inn. Religiøse mennesker trur jo på ting som er utanfor andre mennesker sine kulturelle relativiteter, men det blir ikkje rekna som vrangforestillingar av ein psykiater likevel. Men det er vanskeleg når kategoriar som blir brukt annleis i daglegtalen enn i psykiatrien, plutseleg blir brukt psykiatrisk i daglegtalen. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Jeg mener det allium skrev (jeg tror det var i denne tråden) er veldig viktig. |
|
|
|
#3 |
|
Passiv
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Det som for meg er sterkt ansvarsøkende ved abb er at han selv ar beskrevet hvordan han helt bevisst og planmessig har prioritert å sette seg i stand til å drepe mennesker. Han har bevisst ønsket å bygge ned sin menneskelighet. Når han så lykkes så er jeg enig i at resultatet er at han er syk. Men at det overskygges av at han selv meget bevisst har valgt å bli syk. |
|
|
|
#4 |
|
Metallica!!
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?
Her lander jeg og.
|
|
|
#5 |
|
Sviiisj!!
|
Det er selvsagt en interessant problemstilling. Men det kommer jo også an på om han var psykotisk da han planla å umenneskeliggjøre seg, som du sier. Om det var en del av vrangforestillingsverdenen hans, det også.
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Han hadde en bevisst plan på å blant annet ved hjelp av dataspill å fjerne egne motforestillinger mot å drepe. |
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men det er kanskje sannsynlig at det var sykdom som gjorde at han valgte som han gjorde også? Jeg syns det er skikkelig vanskelig å skille bevisste valg og sykdomsrelaterte valg når det kommer til denslags sykdom. Det er jo ikke sånn at de velger å bli syk (selv om det ofte kan virke sånn). Håper jeg.
|
|
|
#8 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Og tungt misbrukt anabole steroider i åresvis. Han har til og med blandet en coktail av efedrin og koffein blandet med aspirin for å øke utholdenheten under drapene. Som han skriver i manifestet er han ikke i stand til å drepe i utgangspunktet, så han var helt avhengi av stimulans for å klare å gjennomføre. Sist redigert av emm : 03-12-11 kl 16:34. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
På lukket avdeling
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Selv vet jeg ikke helt hva jeg skal mene. Enda. Fant ett blogginnlegg om saken:
|
|
|
#10 |
|
Librocubicularist
|
Eg trur dette heller er eit symptom, det også, framfor eit bevisst val om å bli sjuk. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
Det jeg mener er jo ikke at dette er tegn på at han er frisk. Men det jeg mener er at de valgene som er gjort her er såpass bevisste at han bør holdes ansvarlig for å ha valgt å gjøre det slik selvom han var syk. |
|
|
|
#12 |
|
Erfaren nok
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Det blir interessant å se om loven endres nå i etterkant, sånn at man kan dømmes til fengselstraff - MEN motta behandling samtidig i en slik situasjon. Det sto et innlegg om det i Adressa som var litt interessant.
|
|
|
#13 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Han har en rekke meninger som er absurde for oss, men normale i hans miljø. Men han har også sagt f.eks. at han ikke skulle forklare seg før regjeringen gikk av og utnevnte ham til regent. Det er ikke akkurat dagligkost, selv for spikeys som fjordman.
|
|
|
#14 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Her står det mer om bakgrunnen for konklusjonen. Dette må da være lekkasje av taushetsbelagt materiale?
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
De sakkyndige sier jo at dette er taushetsbelagt. |
|
|
|
#16 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Er vel politiet som lekker som en sil tenker jeg, det er ofte der ting kommer fra har jeg inntrykk av. *full av fordommer* |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Vel, forsvarsadvkater og bistandsadvokater har vel ikke akkurat stien sin ren bestandig de heller....
|
|
|
#18 |
|
Librocubicularist
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Nå seier dei på Dagsrevyen at tre av sju medlem i kommisjonen som skal godkjenne den rettspsykiatriske rapporten har sterke innvendingar. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Fartsfantom
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?For å snu det på hodet litt, hvis ikke det hadde vært lekkasjer så hadde vi heller ikke kunnet diskutere diagnosen. Psykiaterne har etter mitt skjønn brutt en sedvane/regel som sier at de ikke skal intervjue pasienten sammen, noe de har gjort, nettopp for å sikre korrektheten ved diagnosen. I tillegg så har ABB fått en så lav poengskåre på en rating som psykiatere bruker som tilsvarer at han egentlig ikke kunne gjøre noe selv. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Glamorøs
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Jeg ser de også har fått kritikk for å ikke ta kontakt med eksperter på høyreekstreme miljøer, hadde de kunnet mer om det hadde de ikke karakterisert mange av ordene han bruker som neologismer.
|
![]() |
|
|