|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdDet ser liksom ut som om du begynner å hviske noe midt i setningen.
|
|
|
#2 |
|
Borte
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdJeg ville iallefall ikke sett på de bildene.
|
|
|
#3 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Det jeg ser som problemet med Knausgård
Nei, nettopp. Jeg føler litt den samme motstanden mot å lese bøkene* til Knausgård som jeg følte mot å åpne vedlegg som en eller annen sendte meg på mail den gangen.
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdJeg kan forresten anbefale å høre bøkene fremfor å lese dem. Han som leser lydbøkene snakker akkurat så nasalt belærende at man virkelig får det helt rette, usympatiske inntrykket med en gang. |
|
|
|
#5 |
|
Passiv
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdForresten - det med at hun ble tilbudt å endre tekst osv. I dag står det litt om hva som skjedde da ekskona ble romanfigur: |
|
|
|
#6 |
|
Borte
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdJeg gjør dobbelmoralske ting hele tiden altså. Det er umulig for meg å leve et normalt liv uten å være i strid med det som egentlig er prinsipper for meg i noen grad. I dag har jeg for eksempel kjørt bil, gitt minstemor drikke fra Nestlè, lest en artikkel i Dagbladet og sikkert mange andre ting også som jeg egentlig tar en viss grad av avstand fra. I likhet med de fleste andre er jeg en stor del av problemene med verden. :selvransakende:
|
|
|
#9 |
|
Borte
|
Etter mitt syn, hvis man tenker på utlevering som det største moralske problemet med Knausgård, så er det mye dårligere moral å lese tabloidaviser.
|
|
|
#10 |
|
Borte
|
Huff, jeg skulle aldri skrevet den sammenligningen. Det er fordi Esme sa jeg var dobbelmoralsk. :sutre: Men, nei, etter mitt syns kan ikke graden av utlevering sammenlignes i det hele tatt.
|
|
|
#12 |
|
kamerat
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdJeg var også redd for at Kasia hadde blitt En Sånn™. :deltar:
|
|
|
#13 |
|
Fola Blakken
|
Skuffet.
|
|
|
|
#14 |
|
Shake it out!
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdMen altså, er bøkene hans både fiksjon og fakta? Altså han forteller noe som er sant mens noe bare er diktet opp? Da blir det jo for meg et par hakk mindre spiselig enn om alt var sant, for da kan han jo både fortelle sannhenter og dikte opp ting om folk. Og de som leser har null mulighet til å vite hva som er sant og hva som er fiksjon?
|
|
|
#15 |
|
kamerat
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdJeg har jo ikke lest Knausgård, og har egentlig ikke tenkt å lese ham med det første heller. Jeg er ikke så fryktelig etisk bekymret, men jeg synes at Kunstneren som (plaget) ung (og ikke lenger fullt så ung) mann i SEKS bind høres avskrekkende ut. Jeg skjønner dog at det antagelig er noe ved det.
|
|
|
#16 |
|
kamerat
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdJeg mener fiksjon og fakta ikke er et enten-eller-valg. Fiksjon er mer en måte å skrive på, tenker jeg – om man skriver om sitt eget liv og ser det utenfra på en fiksjonalisert måte, så er det fiksjon. Selv om det skulle være sant. Jeg tror det finnes ekstremt lite skjønnlitteratur som ikke låner en god del fra forfatterens eget liv og erfaringer.
|
|
|
#17 |
|
Shake it out!
|
Det tror jeg du har helt rett i. Men jeg har forstått det som at bøkene hans er utgitt som biografi. Og det er da jeg synes at det blir snodig om man blander fiksjon i det. At man drar inn eget liv og erfaringer i romaner har jeg ingen problemer med. Som noen har sagt så er det jo feks lett å kjenne seg igjen i Renberg sine bøker og personer, om man er vokst opp i Stavanger på samme tid. Men det blir liksom noe annet å kjenne seg igjen i en roman, enn å ikke kjenne seg igjen i en biografi. Eller?
Now it's nothing but MY way! ![]() Sist redigert av Milfrid : 05-10-10 kl 19:21. Årsak: ingen, ikke mindre |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Borte
|
Opptatt av fonten du liksom.
|
|
|
#19 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdDe er utgitt som roman, noe som visstnok er temmelig vesentlig for forlagets sannsynlighet for søksmål.
|
|
|
#20 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mens jeg holdt på å dø da jeg tvang meg selv til å lese Harry Potter... fordi jeg følte jeg burde... fordi alle snakket om hvor god den var.
Samme her. Kan de ikke bare innrømme at de ikke har peiling på ordentlig litteratur og la det ligge? |
|
|
|
![]() |
|
|