Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Gift deg eller skriv samboeravtale

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-09-11, 12:51   #241
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.442
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Men hvem skal definere - uten skriftlige avtaler, hva som er "å skumme fløten" eller "en rettmesig del av verdigskaping"?

Jeg er helt enig i at det er hårreisende at de som har ofret eget lønnarbeid for å bygge et fint hus og den andre partens karriere skal komme ut av et brudd med ingenting. Nettopp derfor MÅ man sikre seg på et vis, når man går inn på slike avtaler.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 12:54   #242
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.626
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Men hvem skal definere - uten skriftlige avtaler, hva som er "å skumme fløten" eller "en rettmesig del av verdigskaping"?

Jeg er helt enig i at det er hårreisende at de som har ofret eget lønnarbeid for å bygge et fint hus og den andre partens karriere skal komme ut av et brudd med ingenting. Nettopp derfor MÅ man sikre seg på et vis, når man går inn på slike avtaler.

Og vet å innføre pliktig samboeravtale så sikrer man at ingen uvitende blir sittende med sjegget i postkassa.
Så kan man heller skrive en rævva avtale om det er viktig å få lære av egne feil og føle at man lever ved å drite på draget...

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 12:55   #243
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.626
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jo! Man vil ha noe hvis det er overskudd, men man vil ikke være med å betale gildet om det er underskudd.

Men nå krangler du med noen som ikke deltar i denne tråden, tydligvis?
Det er ingen som har tatt til ordet for det du skisserer her.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 12:58   #244
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.442
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Så du foreslår pliktig samboeravtale?
Hmm - tja.

Det høres avskrekkende ut.

Jeg lurer på om problemet forlatte husmødre er like stort, større eller mindre enn den motsatte utfordringen: at partner lever et økonomisk liv som ikke har rot i virkeligheten. Det er vel det som er bakgrunnen for at mange her steiler med tanke på automatisk ansvar for den som tar deltidsarbeid eller er hjemmeværende.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 13:02   #245
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.626
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes dette er helt bak mål. At folk skal sitte med lovpålagte rævva avtaler med enhver person som de tilfeldigvis bor under samme tak med står for meg som temmelig idiotisk.
For at man skal gjøre en avtale pliktig etter offentlig rett må det også registreres. Pr. i dag sørger ekteskapsloven for dette. Skal man ha en offentlig pålagt avtale med valgfritt innhold med enhver person som man deler bolig med vil det bli et voldsomt til byråkrati.

Du står jo selvfølgelig fritt til å mene at det er helt rævva, det skal jeg ikke mene noe om. Men at det blir et voldsomt byrokrati ut av det har jeg vondt for å tro.
Og er det så innmari slitsomt/skummelt/krevende/what ever å knote ned på et ark at man ikke har noe som helst felles økonomi, så kanskje man bare skal bo hver for seg?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 13:08   #246
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.331
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Det blir ekstremt lukrativt for jurister, da!!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 13:15   #247
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Du står jo selvfølgelig fritt til å mene at det er helt rævva, det skal jeg ikke mene noe om. Men at det blir et voldsomt byrokrati ut av det har jeg vondt for å tro.
Og er det så innmari slitsomt/skummelt/krevende/what ever å knote ned på et ark at man ikke har noe som helst felles økonomi, så kanskje man bare skal bo hver for seg?

Hvorfor i alle dager tror du at folk som bor sammen i et forhold der de ikke ønsker å ha ansvar for hverandre økonomisk, er noe mer troende til å skrive avtaler enn de som lever i et forhold der det er ønskelig?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 13:29   #248
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Bare sånn i tilfelle noen ikke ønsker å lage en avtale skriftlig. Ja, jeg vet at det er et søkt eksempel altså - alle vil jo ha skriftlig avtale såklart.

Men sett at noen flytter sammen likevel og ikke skriver en avtale likevel. Hva da? Kjølhaling? Fengselsstraff? Steining?

  Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 13:34   #249
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.626
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Bare sånn i tilfelle noen ikke ønsker å lage en avtale skriftlig. Ja, jeg vet at det er et søkt eksempel altså - alle vil jo ha skriftlig avtale såklart.

Men sett at noen flytter sammen likevel og ikke skriver en avtale likevel. Hva da? Kjølhaling? Fengselsstraff? Steining?


Prikkedøden!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 13:36   #250
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale



Eller den som sier først "jeg prøvde å lage avtale jeg" får alt, mens den andre får sekk og aske og må gå med "sa for sent" tatovert i panna i all fremtid?

  Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 13:39   #251
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.626
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.



Eller den som sier først "jeg prøvde å lage avtale jeg" får alt, mens den andre får sekk og aske og må gå med "sa for sent" tatovert i panna i all fremtid?

Nå begynner vi å snakke samme språk her ja!!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 13:42   #252
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Nå begynner vi å snakke samme språk her ja!!

  Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 14:00   #253
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.331
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Kanskje straffen må bli at "ingen avtale - ingen rettigheter"?

Eller nei, pokker, det er jo slik det fungerer i dag.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 14:00   #254
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.626
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale



Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 14:03   #255
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Kanskje straffen må bli at "ingen avtale - ingen rettigheter"?

Eller nei, pokker, det er jo slik det fungerer i dag.

Kjedelig, Poly.
Hva med at staten tar alt man eier?

  Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 14:10   #256
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hva med at staten tar alt man eier?

Før den andre parten gjør det, liksom.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 14:21   #257
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.626
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Kjedelig, Poly.
Hva med at staten tar alt man eier?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 14:22   #258
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.836
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Men bare så det er sagt, så har jeg ikke noe behov for en dårlig avtale, for å kjenne at jeg lever altså. jeg har da faktisk sørget for en god avtale ved å gifte meg jeg da. Og da Knerten var hjemme et år uten barnhageplass, delte vi på ukedagene, slik at vi begge tok belastningen, og når Mikro antakelig ikke får plass før til høsten, og antakelig jeg skal være hjemme, så er det selvsagt at det er noe vi skal snakke om, avtale, og få orden på forutsetningene for.

Jeg vil nemlig ikke ha en dårlig avtale. eller ingen avtale. jeg vil bare ha retten til å ta valg selv. At jeg velger, ikke at staten pålegger meg. Og siden jeg altså har giftet meg med denne mannen før vi begynte å få barn og være hjemme og sånne ting, så var jo det noe som ikke var heeeeeelt tilfeldig da.

Men altså, det er da vel nesten bedre at STATEN tar alt du eier, enn at EKSEN gjør det...? Tatoveringer kan fjernes, det må være en straff som SVIR, ja?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 15:04   #259
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg VIL IKKE ha et samfunn som passer så godt på meg at det tar fra meg muligheten til å gjøre mine egne tabber, altså. Jeg vil ikke at samfunnet skal lovregulere helt private forhold, som hvordan man ønsker å fordele økonomi og risiko i et samliv, utroskap, søskenforhold og vennskap, svik og krangel, og alle de andre kjipe eller fine tingene som skjer mellom mennesker. Jeg får helt ståpels av selve tanken.

Gjelder det samme for avtaleloven? Får du ståpels av den også?
For også der er det vel noen "hvisomatte"-paragrafer. Og husker jeg rett så er muntlige avtaler like bindende som skriftlige, men bevisbyrden blir i praksis tung for den som påstår at det finnes en avtale.

Samtidig er det jo regulert i forhold til å utnytte andres avhengighetsforhold, dumskap og hva har du. Men igjen: Bevisbyrde.

Det lønner seg med andre ord voldsomt å ha ting skriftlig da også.

Og det er det jeg snakker om. Avtalelovens prinsipper bør kunne brukes. Det vil være svært vanskelig å få gjennomslag, man har en kjempejobb med å overbevise dommeren like mye som et avtaledokument ville ha gjort og det er i det hele tatt en ganske omstendelig prosess. Det i seg selv tror jeg er avskrekkende nok til at folk velger å sikre seg via kontrakter. Men jeg tror også at det gjør det litt mer risikofylt å forsøke å lure folk for egen vinning. F.eks. om man har lyst til å kjøpe halve tomten til den småsenile enkenaboen for en tusenlapp eller noe slikt.

Slik jeg ser det er ikke denne ekstra sikkerheten creepy i det hele tatt. Den skal ikke bare beskytte den ene parten. Den skal hindre den andre i grov utnyttelse av sine barns forelder. Og den kommer selvsagt ikke til anvendelser i situasjoner som bare er litt "småkjipe". Den som mener at man hadde en overenskomst selv om denne ikke var skriftlig må også overbevise retten om dette. Og siden de færreste lever i en boble er det ikke sikkert det blir "ord mot ord". Ord mot ord vil ganske sikkert heller ikke være nok.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 15:06   #260
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

kie - det du sier er at man burde kunne fremme for retten om man har en muntlig avtale og kreve denne gjennomført?

Man kan da fint gjøre det. Og da er det - akkurat som du sier - ca umulig å få gjennomslag for en slik avtale.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no