|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Er du kristen? | |||
| Ja |
|
61 | 22,76% |
| Nei |
|
164 | 61,19% |
| Usikker/sånn halvveis |
|
40 | 14,93% |
| Dustepoll |
|
3 | 1,12% |
| Deltakere: 268. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Audacious
|
Sv: Er du kristen?
Nei, men det kan sikkert Ulvefar si når han kommer hjem fra påskefjellet i kveld. Han har brukt en del tid på å diskutere med dem...
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Fordi de fleste leser Bibelen som en historiebok i dag, skrevet av ulike mennesker. Det er ikke Gud som har skrevet den. Det er også vanlig å ikke legge like stor vekt på det gamle testamente lenger. Jeg tror det viktigste for mange kristne er menneskesynet, etikken og moralen. Det er uansett spørsmål vitenskapen ikke kan svare entydig på og det kristne verdisynet og verdensanskuelsen gjennomsyrer fremdeles den vestlige verden, kristen eller ei.
|
|
|
#3 |
|
Pauset
|
Sv: Er du kristen?Det går en del programmer på tv (History) om Bibelhistorien der de snakker med vitenskapsmenn ang. ting som skjedde iflg Bibelen. Jeg har fulgt litt med der innimellom og de bekrefter naturfenomener som Bibelen beskriver og de sier at det kan ha skjedd. Blant annet var det en forsker som mente at oversvømmelsen som kom da Noa laget sin ark kunne godt ha skjedd. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Ekvilist
|
Sv: Er du kristen?Men det er vel få av oss som tror at alt som står i bibelen er tull og fanteri Jessica? Selvsagt kan det være ting som er skrevet som faktisk har skjedd. Blant annet er det vel dokumentert at Jesus levde, jeg stiller iallefall ingen store spørsmål ved det. Spørsmålet er om han hadde overnaturlige evner, og om han var Guds sønn. Jeg tror ikke det, det er vel den store forskjellen på en kristen person og meg.
|
|
|
#5 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Godt sagt, Irma.
|
|
|
#6 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Hva mener du med rammedefinisjoner? Jeg tror ikke at noen har stått opp fra de døde - kan jeg da ikke være kristen?
|
|
|
#7 |
|
godtemonster
For å fortsette på denne: jeg har alltid reagert på at det synes viktigere for folk som ikke er kristne, og spesielt de som aldri har hatt noe innenfra-forhold til kristendommen, å definere hva det vil si å være kristen enn det er for de som er kristne. Jeg ble mildt sagt overrasket over all motbøren jeg møtte fra ikke-kristne da jeg begynte på Blindern og hevdet at jeg var kristen. "Du kristen, liksom. Den må du lenger ut på landet med." Og spesielt pussig var det da det kom fra folk som studerte menneskers kulturelle uttrykk uten å noen gang å reflektere over graden av "tro". Så lenge det var noe annet enn kristendommen, kunne folk få definere seg som akkurat det de ville, eller bli definert av andre som å tilhøre både dette og hint, uten å stille spørsmålstegn ved "ektheten" av det.
|
|
|
#8 |
|
ræv med ører
|
|
|
#9 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Er du kristen?Ikke ifølge wikipedia, nei. http://no.wikipedia.org/wiki/Kristen
|
|
|
#10 |
|
ræv med ører
Det er det som er spennende å diskutere, synes jeg.
|
|
|
#11 |
|
godtemonster
Sv: Er du kristen?Det å være kristen handler også om fellesskap, tilhørighet og verdier. Jeg synes noe av det som er flott med den norske kirke er at det er stor takhøyde og rom for mange slags tolkninger av bibelen og tradisjonene kirken følger. I henhold til det bildet som oftest tegnes i media, skulle man tro det var motsatt, men i den kirka jeg kjenner, er det rom for å foholde seg til at bibelen er en samling historiske tekster som først og fremst har symbolsk verdi. Jeg kan fint ha fellesskap med de andre i min menighet med det mangfoldet av meninger og erfaringer som finnes der uten at noen stiller spørsmålstegn ved min rett til å kalle meg kristen fordi jeg ikke har et bokstavtro forhold til bibelen. Ingen ville vel gidde å definere seg som kristen med mindre det var meningsfullt for dem å gjøre det. Og det holder lenge i mitt hode.
|
|
|
#12 |
|
ræv med ører
Sv: Er du kristen?Jeg regner i grunn med at vi ikke er uenige, ettersom jeg ikke tror du mener at det innebærer absolutt hva som helst av tolkninger og meninger.
|
|
|
#13 |
|
godtemonster
Tradisjon, tilhørighet, fellesskap, ritualer, hellighet - det er mange andre sider ved det å tilhøre den kristne kirke enn akkurat oppstandelsen. Jeg tror ikke at Maria var jomfru og at Jesus bokstavlig talt var Guds sønn. Jeg tror han var et ekstraordninært godt menneske i en vanskelig tid i et okkupert land, og at mytiske forestillinger og historie ble blandet etter som tiden gikk, og at det som skjedde i 325 frøs denne prosessen og resulterte i den bibelen vi har nå. Som jeg har sagt tidligere i tråden, er det lutherske trosbegrepet noe av det jeg synes er mest problematisk med den norske kirke - litt på samme vis som jeg, da jeg begynte på KG og traff pinsevenner for første gang ble konfrontert med spørsmålet om jeg var "frelst". Jeg hadde jo aldri hatt noen frelsesopplevelse selv om jeg hadde vanket i kirka hele mitt liv, og begynte frenetisk (og ganske fortvilt) å vente på en slik en. En reise til Østen og møte med buddhisme og meditasjon ga meg tilbake et sunnere perspektiv, og jeg har bestemt meg for at jeg på tross av mitt mer akademiske forhold til religion vil beholde den religiøse tilhørigheten jeg har. Om jeg så har rett til å kalle meg kristen eller ei i følge den ene eller andres forestillinger, er jo forsåvidt likegyldig.
|
|
|
#14 |
|
Pauset
|
Sv: Er du kristen?Det dere sier noe om nå er årsaken til at jeg ikke kaller meg kristen, men TROENDE. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
ræv med ører
Og det forstår jeg veldig godt. I mitt hode blir det mere riktig (eller forståelig om du vil)
|
|
|
#16 |
|
By the Sea
|
Jeg har ikke sagt at det ikke finne religiøse mennesker som ikke tar høyde for vitenskapelige fakta.
|
|
|
#17 |
|
|
Sv: Er du kristen?Hva kristen tro er er ikke skrevet i stein. Den har alltid vært i endring. Med Luther ble Bibelen oversatt og trykket opp sånn at hvem som helst kunne lese og tolke selv. Det skulle ikke lenger være en kirkelig fasit. Mennesker skapte egne menigheter og en trengte ikke være prest for å tale. Det personlige forholdet til Gud er jo noe av essensen i protestantisk tro.
|
|
|
#18 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Er du kristen?Kristen uten å tro på Jesus og oppstandelsen? Nei, det mener jeg virkelig ikke går an. Da tror du jo ikke på grunnpilaren i troen -det som i utgangspunktet gjorde at de første kristne menigheter oppstod. Kristendommen uten tro på Jesus blir helt feil. Da får man heller definere seg som noe annet. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
|
Protestanter ble i sin tid kalt kjettere av katolikkene og kristen tro i dag kan avvike enormt fra tidligere former for kristen tro. Så jeg ville ikke satt opp en liste med ting som må oppfylles for å kvalifisere til å kunne kalles kristen. Klart det skal kunne diskuteres, men da må en gå grundigere til verks enn en sjekkliste.
|
|
|
#20 |
|
ræv med ører
Ja, sjekkliste høres litt agressiv ut, i grunn.
|
![]() |
|
|