|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Er du kristen? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
61 | 22,76% |
Nei |
164 | 61,19% |
Usikker/sånn halvveis |
40 | 14,93% |
Dustepoll |
3 | 1,12% |
Deltakere: 268. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#221 |
By the Sea
|
![]() Sv: Er du kristen?
Veldig godt sagt!
![]() |
#222 |
By the Sea
|
Moderne åndelighet er ihvertfal langt unna standard kristendom f.eks på 50-tallet. I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with the fates and actions of human beings. (Albert Einstein) Noe som viser at nei, han tror ikke på Gud som i en mann som sitter på en sky og bestemmer over menneskene. Det gjør ikke jeg heller. Og mange andre religiøse mennesker med meg. Man kan likevel kjenne på at man er en del av noe større - man kan kjenne på en mening utenfor sin egen materielle ta-og-føle-på hverdag.
![]() |
#223 |
By the Sea
|
![]() Sv: Er du kristen?...og nå skal jeg ikke kuppe tråden helt, men jeg er litt on a mission når det gjelder å bygge på og utvide båsen "religiøs" ganske betydelig.
![]() |
#224 |
Getting in tune
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er du kristen?Jeg er ateist.
![]() |
#225 |
Passiv
|
![]() Sv: Er du kristen?Zoë - jeg tror ikke vi skal late som om alle som tror faktisk evner å ta inn vitenskap og er reflekterte i sin religiøsitet heller. Det er ganske mange som tror som faktisk sitter med hekletøyet og ser etter hva naboen gjør av synd&skam for tiden også. Og som tror det er Guds mening at noen får kreft mens andre vinner i Lotto. |
![]() |
![]() |
#226 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Er du kristen?Mitt inntrykk er at man har to typer kristne, satt på spissen. De som tenker og reflekter rundt troen selv, og som ikke leser bibelen bokstavlig. Disse har som regel ingen konflikt med vitenskapen, tvert i mot. Jeg tipper dette gjelder de fleste kristne. Også har man de mer ekstremreligiøse som leser bibelen bokstav for bokstav (iallefall når det gjelder homofili, dog sjaltes mye annet rart ut - men det snakker vi ikke om), og som ikke reflekterer noe særlig selv. Det predikanten sier er sant. Finito. Hvis man spør den typen kristen om hvorfor man i er i mot homofili og kvinnelige prester får man til svar at det står i bibelen. Ingen selvstendig refleksjon.
![]() |
#227 |
Audacious
|
Jo, dessverre. Kreasjonistene avviser vitenskap, til fordel for en svært bokstavtro tolking av bibelens skapelsesberetning. Og kreasjonister finnes også utenfor USA (der de spiller en skremmende stor rolle), f.eks har en gruppe regelmessig hatt stand på Blindern.
![]() |
#228 |
Audacious
|
Nei, men det kan sikkert Ulvefar si når han kommer hjem fra påskefjellet i kveld. Han har brukt en del tid på å diskutere med dem...
![]() |
#229 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Fordi de fleste leser Bibelen som en historiebok i dag, skrevet av ulike mennesker. Det er ikke Gud som har skrevet den. Det er også vanlig å ikke legge like stor vekt på det gamle testamente lenger. Jeg tror det viktigste for mange kristne er menneskesynet, etikken og moralen. Det er uansett spørsmål vitenskapen ikke kan svare entydig på og det kristne verdisynet og verdensanskuelsen gjennomsyrer fremdeles den vestlige verden, kristen eller ei.
![]() |
#230 |
frakoblet
|
I likhet med resten av bibelen, kanskje?
![]() |
#231 |
Pauset
|
![]() Sv: Er du kristen?Det går en del programmer på tv (History) om Bibelhistorien der de snakker med vitenskapsmenn ang. ting som skjedde iflg Bibelen. Jeg har fulgt litt med der innimellom og de bekrefter naturfenomener som Bibelen beskriver og de sier at det kan ha skjedd. Blant annet var det en forsker som mente at oversvømmelsen som kom da Noa laget sin ark kunne godt ha skjedd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#232 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Er du kristen?Men det er vel få av oss som tror at alt som står i bibelen er tull og fanteri Jessica? Selvsagt kan det være ting som er skrevet som faktisk har skjedd. Blant annet er det vel dokumentert at Jesus levde, jeg stiller iallefall ingen store spørsmål ved det. Spørsmålet er om han hadde overnaturlige evner, og om han var Guds sønn. Jeg tror ikke det, det er vel den store forskjellen på en kristen person og meg.
![]() |
#233 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Godt sagt, Irma.
![]() |
#234 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Hva mener du med rammedefinisjoner? Jeg tror ikke at noen har stått opp fra de døde - kan jeg da ikke være kristen?
![]() |
#235 |
godtemonster
For å fortsette på denne: jeg har alltid reagert på at det synes viktigere for folk som ikke er kristne, og spesielt de som aldri har hatt noe innenfra-forhold til kristendommen, å definere hva det vil si å være kristen enn det er for de som er kristne. Jeg ble mildt sagt overrasket over all motbøren jeg møtte fra ikke-kristne da jeg begynte på Blindern og hevdet at jeg var kristen. "Du kristen, liksom. Den må du lenger ut på landet med." Og spesielt pussig var det da det kom fra folk som studerte menneskers kulturelle uttrykk uten å noen gang å reflektere over graden av "tro". Så lenge det var noe annet enn kristendommen, kunne folk få definere seg som akkurat det de ville, eller bli definert av andre som å tilhøre både dette og hint, uten å stille spørsmålstegn ved "ektheten" av det.
![]() |
#236 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Er du kristen?Ikke ifølge wikipedia, nei. http://no.wikipedia.org/wiki/Kristen
![]() |
#237 |
ræv med ører
Det er det som er spennende å diskutere, synes jeg.
![]() |
#238 |
ræv med ører
![]() |
#239 |
godtemonster
![]() Sv: Er du kristen?Det å være kristen handler også om fellesskap, tilhørighet og verdier. Jeg synes noe av det som er flott med den norske kirke er at det er stor takhøyde og rom for mange slags tolkninger av bibelen og tradisjonene kirken følger. I henhold til det bildet som oftest tegnes i media, skulle man tro det var motsatt, men i den kirka jeg kjenner, er det rom for å foholde seg til at bibelen er en samling historiske tekster som først og fremst har symbolsk verdi. Jeg kan fint ha fellesskap med de andre i min menighet med det mangfoldet av meninger og erfaringer som finnes der uten at noen stiller spørsmålstegn ved min rett til å kalle meg kristen fordi jeg ikke har et bokstavtro forhold til bibelen. Ingen ville vel gidde å definere seg som kristen med mindre det var meningsfullt for dem å gjøre det. Og det holder lenge i mitt hode.
![]() |
#240 |
godtemonster
Jeg skrev innlegget over før jeg så svaret ditt, men det fungerer vel som et svar på dette også, i grunnen.
![]() |
|
|